[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:42

Je kan het niet meefinancieren als jij 1% van de waarde mag financieren en taxatie is koopprijs van 200000, dan mag je 2000 meefinancieren wat neerkomt op 202000 dan heb je 2% overdrachtsbelasting a4000 wat betekent dat je dus al 2000 zelf moet inleggen en daar bovenop komen nog de andere kosten zoals taxatie en kosten hypotheek.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:53

Hoi allemaal,

Mag ik ook mee kletsen? Het is erg leerzaam wat hier allemaal besproken wordt. Mijn vriend en ik gaan nu ook rondkijken naar huizen. Momenteel wonen we samen in een huurhuis.

Woensdag de 26e hebben we gesprekken bij 2 hypotheek verstrekkers. En gaan we meteen ook 1 huis bekijken. Mits deze tussentijds nog niet
verkocht wordt. Hopelijk klopt het bedrag wat op internet uit de berekening komt ook wat met het bedrag wat daadwerkelijk kunnen lenen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:18

Karuna ik duim voor je!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:54

Ik duim ook Karuna!! Wat lastig zeg met die erfgenamen!

Helaas gaat mijn werkgever geen intentieverklaring geven ;(

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:27

Janine1990 schreef:

Is dat nodig dan? Je had toch een perspectiefverklaring binnen? Dan heb je een werkgeversverklaring nodig, maar dat is heel normaal. Mijn vriend met vast contract moet dat ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:33

mirriezz schreef:
Janine1990 schreef:

Is dat nodig dan? Je had toch een perspectiefverklaring binnen? Dan heb je een werkgeversverklaring nodig, maar dat is heel normaal. Mijn vriend met vast contract moet dat ook.

Nouja, eigenlijk wel vrees ik.
Aangezien ik per 1 mei niet meer in dienst ben van een uitzendbureau. En dat is wel een voorwaarde voor een hypotheek geloof ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:43

Wel nog steeds een bezichtiging gepland voor zaterdag. Nu kwam m'n moeder nog met de vraag: "Wil je ook nog iemand anders mee?" Ja, opzich, een extra hoofd er bij kan geen kwaad.
Alleen wie? Wie namen/nemen jullie mee?

Ik neem natuurlijk mijn ouders mee, maar wat voor persoon zou ik nog meer mee kunnen nemen?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:50

Voor een eerste bezichtiging gaan mijn man en ik samen. Bij de tweede eigenlijk ook. Eerste gaat bij ons om het gevoel zeg maar. Hoe zit het er echt uit, is het wat je verwacht etc. Tweede is om je beeld misschien te laten bevestigen (of juist af te knappen) en vragen te laten beantwoorden en gewoon beter te kijken.

Daarna laten we een bouwkundige door het huis lopen, was dat bestaande huis pas door gegaan hadden we ook een aannemer gevraagd om de verbouwingskosten te beramen.

Bij de eerste kijken we dus of we interesse hebben.
Tweede beslissen we of we er mee door willen of niet.
Daarna komen de technische dingen die hooguit zorgen voor afkappen vanwege bouwkundige dingen of als het financieel een te groot ding wordt wat er bij komt (of de prijs die je biedt beïnvloedt natuurlijk)

Overigens bij ons huidige huis veel minder bezichtigingen gedaan (was ook in de crisis tijd dus meer aanbod) van de 10 huizen 2 opnieuw bekeken en dit huis stak er met kop en schouders bovenuit.

Tot nu toe ook een huis of 10 bekeken. Een keer een 2e bezichtiging gehad en nu voor derde keer ingeschreven op nieuwbouw.

Eerste nieuwbouwhuis voldeed 100% maar was financiële deel op dat moment te lastig. Tweede voldeed bij nader gesprek dus niet. Derde hebben we gisteren de brochure van binnen gekregen en moeten we dus nog verder in gaan verdiepen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:27

Bij een eerste neem ik ook niemand exta mee
Dat deden vriend en ik samen
Idd eerst maar eens zien of het goed voelt en we er iets mee kunnen
Daarna komen eventuele extra ogen wel
Want voor die eerste bezichtiging zijn die extra ogen eerder een irritatie dan een voordeel is mijn idee

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:27

Ik ben er dus officieel al een keer geweest (open huizen dag) met mijn ouders.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:29

Ik zou zeggen eerst zelf (met ouders) gewoon kijken of het echt is wat je denkt. Experts meenemen kost ook een leuke som vaak. Wij beginnen daar pas aan als we weten dat we ergens mee door willen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:30

Ligt er aan wat het doel is
Ga je klussen of is het puur kijken of het technisch in goede staat is ?
Wij hebben nooit echt iemand meegenomen
Alleen na een eerste of tweede bezichtiging bouwtechnisch laten keuren
Kritisch kijken kunnen wel zelf ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:36

Sonja_vR schreef:
Ligt er aan wat het doel is
Ga je klussen of is het puur kijken of het technisch in goede staat is ?
Wij hebben nooit echt iemand meegenomen
Alleen na een eerste of tweede bezichtiging bouwtechnisch laten keuren
Kritisch kijken kunnen wel zelf ;)

Ik heb een hele kritische vader. Alleen ziet hij niet zo zeer de mogelijkheden.
Hij is ook heel erg handig, dus veel kan hij zelf ook verklussen zeg maar.
Na de eerste keer was hij erg negatief, maar hij kijkt regelmatig op Funda en komt dan weer met dingen die anders zouden kunnen etc.

Het enige dat in mijn ogen verklust moet worden is de keuken, dmv een extra kastje (of 2) en wat andere deurtjes + blad. Dus niet heel erg schokkend.

M'n moeder doelt meer op vrienden/kennissen qua extra persoon. Maar wát voor persoon neem je mee? Neem ik een neef mee die heel handig is, neem ik een kameraad van m'n vader mee omdat hij altijd met hem samen klust? Of neem ik gewoon m'n beste vriendin mee die heel erg praktisch is.
Of neem ik niemand mee?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:37

In dat geval. Wie denk je het meest aan te hebben. Waar liggen je twijfelpunten en wie kan je daar in raden?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:37

Ik wil heel graag meepraten, en heb hierin ook mijn steentje bij te dragen.

Mijn vriend is op zoek naar een huisje, hij is een starter. Kan best een fatsoenlijk huis kopen voor het geld wat hij heeft en we zoeken echt in de richting van Groningen naar Assen. We hebben al zo'n 8-10 huizen bekeken en alles is of af of er is geen gevoel bij... moeilijk moeilijk

Ik lees graag mee! :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:48

ElizeVdS schreef:
In dat geval. Wie denk je het meest aan te hebben. Waar liggen je twijfelpunten en wie kan je daar in raden?

Tsjah, degene waar ik ook veel aan kan hebben wil ik er niet bij hebben :') Dus die valt af :') Die zou op alle vlakken goed mee kunnen zeg maar.

Twijfelpunten zijn de aansluiting wasmachine (zolder, via vlisotrap of kast onder de trap en geen ruimte voor losse droger), ik weet inmiddels dat er was-droogcombinaties bestaan.
Verder is er geen bijkeuken (je komt binnen bij voordeur of in de keuken), dus waar berg ik een stofzuiger op (boven twee kamers vrij), mijn vieze (stinkende!) staljassen en mijn "peperdure", maar smerige rijlaarzen? (niet geschikt voor in een vochtige schuur zeg maar).

En dan is er nog de lopende onzekerheid over mijn contract, geen intentieverklaring etc. etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:23

Ik ben in mijn uppie geweest meerdere keren steeds, bij een is mijn vader ook meegeweest tweede keer samen met bouwmeneer. En de keuringen ik in mijn eentje met de keurder.

Kast onder trap kan uitstekend je stofzuiger staan en je laarzen. Ik weet niet of er plek is in de keuken vokr de wasmachine. Droger kun je condensdroger voor gebruiken. Heb je geen afvoer voor nodig. Als bij mij de boel doorgaat staat wasmachine in de garage met de droger erop. Via achterdeur en garge loopdeur kan ik er komen. Mogelijk zet ik er een overkapping tussen of als ik geld zou overhouden theoretisch dus. Uitbouwtje met verbinding naar garagel of stuk garage ombouwen tot badkamer met ligbad.

Maar he he de boel is verlengd. *\o/* tot 25 mei. Enige voorwaarde is dat het onder voorbehoud verkocht op funda wordt weggehaald. Dat boeit me dus echt niet :+ . Nu verder afwachten dus. :') hadden al idee gehad als voorwaarde niet verlengd word gv bod zou doen op dit huis en ik zijn huis zou kopen. :D
Is ook een heel goede optie namelijk. Hij zou dit huis wel willen en ik kan wel leven met zijn huis. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:28

karuna schreef:
Ik ben in mijn uppie geweest meerdere keren steeds, bij een is mijn vader ook meegeweest tweede keer samen met bouwmeneer. En de keuringen ik in mijn eentje met de keurder.

Kast onder trap kan uitstekend je stofzuiger staan en je laarzen. Ik weet niet of er plek is in de keuken vokr de wasmachine. Droger kun je condensdroger voor gebruiken. Heb je geen afvoer voor nodig. Als bij mij de boel doorgaat staat wasmachine in de garage met de droger erop. Via achterdeur en garge loopdeur kan ik er komen. Mogelijk zet ik er een overkapping tussen of als ik geld zou overhouden theoretisch dus. Uitbouwtje met verbinding naar garagel of stuk garage ombouwen tot badkamer met ligbad.

Maar he he de boel is verlengd. *\o/* tot 25 mei. Enige voorwaarde is dat het onder voorbehoud verkocht op funda wordt weggehaald. Dat boeit me dus echt niet :+ . Nu verder afwachten dus. :') hadden al idee gehad als voorwaarde niet verlengd word gv bod zou doen op dit huis en ik zijn huis zou kopen. :D
Is ook een heel goede optie namelijk. Hij zou dit huis wel willen en ik kan wel leven met zijn huis. :P

Waaauw, gefeliciteerd! Kan je weer even ademhalen in ieder geval!

Wil geen wasmachine in de keuken, dus die komt in de trapkast ;)
Stofzuiger past er helaas niet meer bij. In principe kan die eerst boven. Maar dan zijn er nog wat van die kleine dingetjes.

Ik ga ook kijken of een kleine bijkeuken bijbouwen een mogelijkheid is (vergunningstechnisch). Het is een tussenwoning, dus er zit geen stenen garage bij.

Sommige dingen zijn bij mij ook gewoon puur gewenning. Wij hebben thuis een aparte kast waar stofzuiger en strijkplank staan. Zo hebben wij ook een bijkeuken, waar een vrieskast, wasmachine, droger, kapstok met oude jassen, alle oudpapier een kledingkast met oude kleding en nog meer staat. Terwijl je er ook nog prima een dansje kan doen zeg maar.
Maar daardoor ben ik misschien niet zo heel erg praktisch ingesteld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:35

Dat is best luxe dus. Hier geen bijkeuken maar inpandige garage waar alles staat. Jassen hangen gewoon in de gang. Boven kom ik niet dus ik heb waar ik nu woon alles in woonkamer, slaapkamer badkamer gepropt. Heb als doorgaat dadelijk meer ruimte. Trap hier is voor mij heel lastig te handelen, trap daar goed te doen, alleen op badkamer lever ik heel stevig in. Heb nu ruimte badkamer met los bad, toilet douche wasmachine en nog ruimte over. Dadelijk moet ik wc in kast boven laten proppen of stukje slaapkamer opofferen. Alleen een doucheje boven, (bad verhuisd wel mee trouwens voor op termijn :+ ) wil niet kleinste slaapkamer kwijt aan ruimere badkamer. Budget is er ook niet voor trouwens. Dan beter op termijn stukje uitpandige garage opofferen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:41

karuna schreef:
Dat is best luxe dus. Hier geen bijkeuken maar inpandige garage waar alles staat. Jassen hangen gewoon in de gang. Boven kom ik niet dus ik heb waar ik nu woon alles in woonkamer, slaapkamer badkamer gepropt. Heb als doorgaat dadelijk meer ruimte. Trap hier is voor mij heel lastig te handelen, trap daar goed te doen, alleen op badkamer lever ik heel stevig in. Heb nu ruimte badkamer met los bad, toilet douche wasmachine en nog ruimte over. Dadelijk moet ik wc in kast boven laten proppen of stukje slaapkamer opofferen. Alleen een doucheje boven, (bad verhuisd wel mee trouwens voor op termijn :+ ) wil niet kleinste slaapkamer kwijt aan ruimere badkamer. Budget is er ook niet voor trouwens. Dan beter op termijn stukje uitpandige garage opofferen.

Nouja, dat hebben de meeste mensen denk ik als ze het ouderlijk huis uit gaan. Voor mij staat gewoon als een paal boven water dat badkamer en toilet netjes moeten zijn. De rest vind ik mits schoon en geisoleerd niet zo'n probleem.
Ik ga sowieso inleveren, dat vind ik ook niet erg. Alleen het moet wel een beetje praktisch zijn.

Bad meeverhuizen? Ik heb geen idee wat ik me bij een los bad moet voorstellen :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:47

Los bad is een bad op pootjes. Staat gewoon los in de badkamer. In dit geval op mijn doucheafvoer op afschot. Huis waar ik mee bezig ben isoleerd en netjes op orde alleen een gaskachel, drama plafond in woonkamer en niet de hipste keuken. Van alle huizen die ik gezien heb verreweg de netste woning. :jplafond moet echt gedaan worden, flink in gerookt en open platen. Rest is eigenlijk wat verfwerk en los behang overnieuw doen of weghalen en muur verven. Wc boven aanleggen is ook nodig maar ik kan daar met chemisch toilet even uit de voeten als moet,
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-04-17 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:47

Wat fijn dat er weer even ademruimte is, Karuna! Wel een gedoe zeg, pfff. Alles zo op het nippertje.

Janine, jammer dat er geen intentieverklaring komt :(
Bij de eerste bezichtiging namen wij ook niemand extra mee. Bij de tweede bezichtiging hebben we in het verleden wel de ouders meegenomen. Maar zelf keken we dan ook rationeler naar bepaalde zaken.

Kiekeboefje, welkom!

De aanvaarding/sleuteloverdracht is voor ons op 14 juli vastgesteld! Dat duurt nog even, maar de verkopers moeten eerst nog een huurwoning zien te vinden :P En we rekenen zelf ook nog 3 maanden voor de verbouwing etc. Dus de verhuizing gaat nog wel 6 maanden duren -O-
Beetje vreemd, want op Funda stond toch echt: aanvaarding per direct mogelijk. Nou hoeft dat van ons nou ook weer niet, maar dan zou je toch verwachten dat ze heel flexibel zijn :?

Karuna, een bad op pootjes <3 <3 <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:12

Ooh dat is gaaf Karuna! Altijd gedacht dat die ook gewoon vast zaten ivm afvoer :')
Wij hebben gewoon een vast bad, altijd ook gehad. Maar ik denk niet dat ik een bad ga missen.

Voor een stel snap ik dat ouders voldoende zijn eigenlijk, maar ik ben echt alleen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:22

Een vast bad wel ja. Ik ben een echt baddermens. Ga mijn badje wel missen maar ga er alles aan doen ergens bad te kunnen neerplanten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:51

Hier nog echt een badeend. Het is de enige plek waar ik een beetje kan ontspannen.