[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:05

Hamont schreef:
Gefeliciteerd allemaal!

Onze kopers hebben de financiering rond, dus dat is een mijlpaal bereikt, maar of wij onze eigen financiering rondkrijgen horen we pas maandag en dat is nog best wel spannend.

Zo niet, staan we over een maand op straat met kids, katten en konijnen...

Misschien kun je dan alsnog een deal met ons maken haha.

Symbeami

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:08

Maar even zonder gekheid Hamont, je hebt toch wel een clausule opgenomen ovb van financiering? Want dan zou je moeten huren?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:19

Ja hoor, dat hebben we opgenomen. Er is alleen naar voren gekomen dat mijn vriend een bkr codering heeft, waar hij niets van wist. Hij heeft ooit een krediet gehad voordat ik hem kende, toen DSB failliet ging zijn ze gestopt met incasseren een aantal maanden, en daar heeft hij niets van gemerkt. DSB heeft wel brieven verstuurd, maar naar zijn oude adres.

Als je een geldige verklaring hebt hoeft dit alsnog geen probleem te zijn, morgen hoor ik meer. Wij hebben altijd alles netjes betaald, inclusief onze ING hypotheek. Maar het kan flink balen worden dus, morgen!

Wat een toestand he? Dit kwam vorige week naar voren... pfff.

In het ergste geval moeten wij dus op zoek naar een huur woning en eerst een jaar gaan huren.

Symbeami zou heel leuk zijn, maar dan zitten we heel 2014 met hetzelfde probleem als we jouw huis kopen, namelijk het niet rondkrijgen van de financiering!

Fijn dat jullie duimen want het is hard nodig nu!!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:23

En het rare is nog dat we daarna onze huidige hypotheek hebben afgesloten , het is nooit naar voren gekomen. En we zitten nog goedkoper in de maand ook straks.. dubbel pfff

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:55

@Hamont, hoe zit dat dan met die clausule? Ik heb wel gehoord van een voorbehoud voor financiering voor kopers, maar nog nooit van verkopers.
Moet je dan een specifiek huis en de prijs daarbij noemen of zo? Of een bepaald bedrag nemen qua hypotheek?

Lekker dat die BRK notering nu pas boven water komt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:26

Vandaag hier een hele leuke, mocht de sleutels bij makelaar ophalen voor dingen op te meten, zijn we dingen aan het meten, staan er op eens mensen voor de ruit, waren aan het rond rijden voor koophuizen en wilde die van mij wel hebben, helaas te laat, ik krijg over twee weken de sleutel!!!!!

Ze maar even gewezen op een huisje straat verder, zelfde prijs klasse zelfde staat, zelfde makelaar

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:10

Weet één van jullie misschien iets van bouwvoorschriften?
Eén van de huizen die in ons lijstje staat, lijkt geen "gewone" voordeur te hebben...
Er zit een deur in de voorpui, maar er is geen pad in de voortuin dat ernaartoe leidt. Het is een 2 onder 1 kap, maar ook aan de zijkant zit geen deur. Het lijkt wel alsof alleen de achterdeur is gebruikt.
Op de foto's is te zien dat er een deur achter een gordijn zit die direct in de woonkamer uitkomt. Dat zou dan die voordeur moeten zijn. Ik heb me echter laten vertellen dat dat in NL niet mag... een voordeur zonder hal....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:34

wat ik er over kan vinden is dat het wel mag, maar dat er dan wel voldaan zou moeten worden aan bepaalde eisen wat betreft tocht etc ,
maar ik kan je eventueel het complete geldende bouwbesluit kunnen toesturen :P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:14

Dat mag altijd ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:50

moet ik morgen even de pc voor opstarten , als je me even een mailadres pb-t stuur ik hem door

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 08:26

pmarena schreef:
Wat leuk man,allemaal mensen die knopen doorhakken!

Hier is de prijswijziging inmiddels ook doorgevoerd op Funda... ik blijf het een beetje raar vinden waarom de makelaar zo laatdunkend doet over de prijs, en onze woning steeds gaat zitten vergelijken met woningen waar veel minder onderhoud / modernisering aan is verricht...

Als ik nu zo op Funda even alle woningen uit-selecteer die geen rijtjeshuis zijn, dus hoekwoning, vrijstaand, 2-onder-1 kap enzo, en dan ons huis vergelijk met de andere huizen die te koop staan, dan lijkt de prijsstelling me toch helemaal niet zo slecht...?

Zouden jullie er eens on-bevooroordeeld naar willen kijken wellicht...?

http://www.funda.nl/koop/oostvoorne/0-2 ... oonopp-af/

Hier weergegeven op volgorde van woonoppervlakte.

Er staan er dan een paar boven onze woning (Kantelenweg 88) en dat lijken me de ergste concurrenten.
Die bovenste, de Kruisbooglaan 7, stond toevallig ook te koop toen ik mijn huis kocht en ik twijfelde destijds tussen beide woningen maar heb die van mij gekocht omdat die veel meer karakter had en niet zo midden in een kinderrijk woonwijkje lag maar rustig aan de verkeersluwe rand van een wat meer volwassen wijk. En ook vanwege al dat zielloze wit in dat huis, blegh :=

Die Troubadour is best veel huis voor weinig geld, die zal wel eerder weggaan neem ik aan.
De Karekietlaan heeft een vraagprijs van 3 ton vanwege Duokoop dat lijkt alsof hij goedkoper is.
De Burg. Letteweg heeft een kleinere oppervlakte en komt over als weinig luxe.

Vervolgens een paar nieuwbouwhuizen waar je dan waarschijnlijk nog met allerlei kosten zit om het af te bouwen.

Dan de Slotlaan die verkocht is onder voorbehoud.

Vervolgens het enige andere huis van hetzelfde type als ons huis, dat is de Kantelenweg 3.
Deze heeft een wat grotere tuin (die wel aan 2 kanten langs een straat richting het dorp ligt) en heeft wel 2 dakkapellen erop staan. Maar die zijn van hout en dat is natuurlijk een kwestie van tijd dat die vervangen moeten worden...kun je voor die kosten net zo goed op mijn huis 2 dakkapellen zetten :P

Dan heb je namelijk wel een huis met de hele buitenboel vervangen door (mooie kwaliteit houtnerf) kunststof, een schitterende keuken met vloerverwarming, die niet in de woonkamer staat.
Een mooie, ruime badkamer met hoek-ligbad en losse douchecabine (in plaats van alleen in een badkuipje kunnen), een moderne CV-ketel en alles uit 2005-2007 en weinig gebruikt.

Wat zitten ze dan te zeuren over mijn vraagprijs...?

Tja het blijven 2 slaapkamers, een enkeling in de wijk heeft in hetzelfde huis de boel veranderd en er 4 slaapkamers van gemaakt, die hebben de vide dan opgegeven om een 3e slaapkamer te maken en ook op het zoldertje nog een slaapkamertje gemaakt.

Er staan ook flats te koop met 2 slaapkamers, voor 2,5 ton.

Nuja, de woning wordt nu wel weer vaker bekeken, ben benieuwd of er nu wel een kijker komt :P

Ik zou hier nog even op reageren. Eerder niet aan toegekomen, sorry... :\

Allereerst is het natuurlijk super vervelend dat je zoveel concurrentie hebt. Helaas is dat iets waar je zelf niet aan kunt doen. Wel zijn er dingen waardoor je kunt zorgen dat je eruit springt t.o.v. je concurrentie. Dat kan door: lage prijs, opvallende foto, opvallend betere locatie of ander pluspunt van het huis naar voren brengen.

Eigenlijk is je direct concurrentie kantelenweg nummer 3. Heel begrijpelijk, ook al is de afwerking binnen wat minder, ze hebben wel een tuin op het zuiden welke ook nog eens flink groter is dan jouw tuin, hetzelfde woonoppervlak en is goedkoper.

Daarbij heb je best wel een smaakgevoelig interieur. Je kunt zeggen: 'daar moeten ze maar doorheen kijken' maar helaas kijken veel mensen daar niet doorheen en ben jij uiteindelijk degene die haar huis wil verkopen.

Waar ik zelf van overtuigd ben is dat je tegenwoordig gewoon geen meerwaarde hebt aan een huis wat luxe is afgewerkt. Mensen betalen voor m2's en niet voor een jacuzzi. Wij merkte dat in Amsterdam ook, vrij uitzicht was ineens een stuk minder belangrijk dan de prijs, terwijl dat best een uniek detail was. Ik denk dat je het maar het beste zo kunt zien: je hebt zelf plezier gehad van die extra luxe en daar heb je ook wat meer voor betaald. Maar terugkrijgen uit de verkoop is een illusie geworden.

Als laatste, kleine tip, mensen kunnen je huis op funda niet vinden als ze tot 225.000 zoeken. Misschien kun je een 'bieden vanaf' 225.000 prijs kiezen zodat je nog net in het lagere segment valt.

Het is een leuk huis, maar door de 'rare' markt en de vele concurrentie lijkt het bijna onverkoopbaar. Lastig... :(:)
Ik hoop in elk geval dat je huidige prijsverlaging wat extra kijkers gaat opleveren.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:21

dammie1 schreef:
@Hamont, hoe zit dat dan met die clausule? Ik heb wel gehoord van een voorbehoud voor financiering voor kopers, maar nog nooit van verkopers.
Moet je dan een specifiek huis en de prijs daarbij noemen of zo? Of een bepaald bedrag nemen qua hypotheek?

Bedoel je de clausule verkoop eigen woning?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:33

Hamont schreef:
dammie1 schreef:

Bedoel je de clausule verkoop eigen woning?

Ja, dat denk ik.

Het punt is: ik wil zelf ook mijn woning verkopen dus, en als er een koper komt die redelijk biedt, dan ga ik akkoord, ook al heb ik zelf nog niet wat anders. Dus ik snap niet wat je bedoelt met een voorbehoud voor je eigen financiering van je volgende woning.
Maar misschien lees ik het verkeerd hoor, dat kan natuurlijk ook.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:47

Jeetje Hamont dat is wel even balen dat dat nu naar boven komt. Hopen op goed nieuws voor jou vandaag!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:48

Hier is net de fotograaf geweest, ben erg benieuwd naar de foto's! Zijn het hele weekend aan het poetsen & opruimen geweest, hadden het al aardig netjes maar toch nog best lang bezig geweest om het helemaal af te maken. Wel flauw, net toen de fotograaf er was, regende het en nu begint de zon door te komen :+ Hoop maar dat ie er met zijn lichtinstellingen iets van kan maken, daar heb ik echt geen verstand van! Nu afwachten hoe het verder gaat lopen, makelaar was op vakantie dus zal deze week wel contact opnemen voor de brochure e.d. Best spannend!

Hamont ik duim voor goed nieuws voor jullie vandaag!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:42

jammer van de regen tamara! maar ze kunnen tegenwoordig best veel aan foto's veranderen.

hamont: ik duim voor je!! wel echt rot voor jullie

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:54

Bedankt! Nog niets gehoord. We gaan sowieso de BKR notering aanvechten als het niet lukt, dan levert het wel 2 maanden vertraging op. En het is de vraag of onze verkopers er mee akkoord gaan. Maar eerst vandaag even afwachten...

Dammie, nu snap ik wat je bedoelt.

Zo'n clausule kun je ook opnemen, dat je alleen je huis verkoopt als je zelf wat anders hebt, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat daar veel kopers mee akkoord gaan. Misschien heb ik het mis hoor!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:01

Hamont schreef:
Bedankt! Nog niets gehoord. We gaan sowieso de BKR notering aanvechten als het niet lukt, dan levert het wel 2 maanden vertraging op. En het is de vraag of onze verkopers er mee akkoord gaan. Maar eerst vandaag even afwachten...

Zo'n clausule kun je ook opnemen, dat je alleen je huis verkoopt als je zelf wat anders hebt, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat daar veel kopers mee akkoord gaan. Misschien heb ik het mis hoor!

Wij gaan nu zo'n huis kopen.

Eerst de bewoners het huis kopen en daarna wij hun huis kopen. Nu scheelt het dat wij in een huurhuis zitten :j

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:31

Hamont schreef:

Het ligt er ook aan wat voor notering er staat! Wij hadden ook een huis gekocht en hadden een A2 notering. Slechter kun je het niet hebben. Koop ging dus ook niet door. Jaar later was die verlopen en twee maanden voor het verloop kregen we toen wel de benodigde papieren. Met als voorwaarde dat we pas passeerde als hè notering weg was. Hij verliep 28 juli. Notering word er het eerste weekend van de maand waarin die verloopt uitgehaald. En ui eindelijk 31 augustus kunnen passeren.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:31

@Hamont, dank je wel.
Ik hoop dat je die BKR notering kwijt weet te raken.

@quera, dus jij hebt wel zoiets? Waarom ben je daarmee akkoord gegaan? Zit je dan vast aan deze woning, of kan jij er als het wachten te lang duurt wel vanaf?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:53

Wat een gedoe is dat toch altijd met die BKR noteringen. Ik keek net op de site en het blijkt dat het je ook nog geld kost om je eigen gegevens op te vragen (zou ik toch wel willen doen om evt verrassingen te voorkomen).

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:56

Mijn vriend en ik zitten met een vraag die we hier misschien kunnen stellen. Als ik er beter een nieuw topic voor kan maken hoor ik dat graag!

De situatie in het kort is dat we nu heel duur huren en mijn vriend een vast contract gekregen heeft. Graag zouden we willen kopen maar wij hebben er totaal geen verstand van dus willen graag goed advies. We hebben nu een gratis intakegesprek geplant staan bij de Hypotheker maar lezen verschillende (enorm hoge) bedragen voor het echte advies. Wat hebben jullie gedaan? En hoeveel hebben we aan dat intake gesprek?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:23

@Jildau, wij doen alles zelf dus ik kan je niet veel advies geven ben ik bang. Maar vooral heel veel informeren / googlen etc. Daarnaast is het handig dat de Hypotheker verschillende offertes laat zien, maar ik leg mijn hypotheek niet naar bij een kleine/onbekende bank na het SNS drama-gedoe. Misschien iets om te overwegen :) Wij zijn toen met onze aandelen al genoeg de boot ingegaan.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:30

Hallo, ik ben sinds een paar maanden ook actief op de woningmarkt. Ik zoek een kamer of eventueel appartement (in dat geval samen met vriend) in Apeldoorn omdat ik daar ga studeren. Als er een bokker is met de tip ik hoor het graag

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:31

Jildau schreef:
Mijn vriend en ik zitten met een vraag die we hier misschien kunnen stellen. Als ik er beter een nieuw topic voor kan maken hoor ik dat graag!

De situatie in het kort is dat we nu heel duur huren en mijn vriend een vast contract gekregen heeft. Graag zouden we willen kopen maar wij hebben er totaal geen verstand van dus willen graag goed advies. We hebben nu een gratis intakegesprek geplant staan bij de Hypotheker maar lezen verschillende (enorm hoge) bedragen voor het echte advies. Wat hebben jullie gedaan? En hoeveel hebben we aan dat intake gesprek?

Als je er weinig verstand van hebt, dan zou ik toch aanraden om toch te betalen voor advies. Voor je het weet heb je iets afgesloten wat toch niet zo handig is.
Je zou ook lid kunnen worden van Vereniging Eigen Huis, die biedt ook advies aan.
Heb je in ieder geval van twee kanten iets gehoord.