[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:25

Destino schreef:
Verbouwing meefinancieren is idd een andere zaak. Je kunt er alleen ook voor kiezen om dat in delen te doen met eigen geld, door te sparen en het met eigen geld te doen of een huis te kopen wat iets meer af is en waar weinig aan hoeft te gebeuren.

Als je een huisje redelijk goedkoop kan kopen en de verbouwing dus daadwerkelijk een meerwaarde heeft zou ik die ook nu nog wel voor een gedeelte mee durven te financieren. Maar ik blijf er bij dat het beter is zo min mogelijk mee te financieren. Ongeacht of ie het later waard zal zijn of niet, want het blijkt nu wel dat je er niets van na kan vertellen.

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:29

Oh ja, in vergelijking daarmee is het laag. Maar weet bijv. dat kennissen nog een rente hadden van boven de 10% (14 geloof ik). Die waren nu heel blij dat die afliep :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:29

We zijn op dit moment bezig met een huis dat zo goed als af is, daar zouden we een paar duizend euro extra willen meefinancieren voor het herbouwen van de bijkeuken, maar meer niet. Maar we hebben ook gekeken naar een ander huis dat echt nog wel gemoderniseerd moet worden. Heeft nog geen centrale verwarming, keuken is flink gedateerd, moet nog deels geisoleerd worden, er zou nog een dakkapel op kunnen en de woonkamer kan nog iets worden uitgebouwd, dat zijn dingen die uiteindelijk toch voordeel op gaan leveren. Mits je in de gaten houdt dat de kosten van de verbouwing niet boven de op te leveren meerwaarde uitkomen en je daar ook in je financiering rekening mee houdt. Het is enorm aantrekkelijk om een flink bedrag te lenen, de boel helemaal superdeluxe uit te bouwen, maar als je dan verlies draait bij de verkoop dan hang je.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:31

Ben ik volledig met je eens rowo!
Wij hebben voor de keuze gestaan van een bouwdepot nemen van 10.000 euro en dan spaargeld overhouden na de verbouwing.. Maar we hebben uiteindelijk gekozen voor verbouwing met al ons eigen geld en bij tekortkomen wat lenen van mijn ouders. Omdat wij nog genoeg geld per maand overhouden is het spaarsaldo weer snel opgebouwd en kunnen we het eventueel geleende bedag ook snel terugbetalen aan mijn ouders.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:32

Imre schreef:
We zijn op dit moment bezig met een huis dat zo goed als af is, daar zouden we een paar duizend euro extra willen meefinancieren voor het herbouwen van de bijkeuken, maar meer niet. Maar we hebben ook gekeken naar een ander huis dat echt nog wel gemoderniseerd moet worden. Heeft nog geen centrale verwarming, keuken is flink gedateerd, moet nog deels geisoleerd worden, er zou nog een dakkapel op kunnen en de woonkamer kan nog iets worden uitgebouwd, dat zijn dingen die uiteindelijk toch voordeel op gaan leveren. Mits je in de gaten houdt dat de kosten van de verbouwing niet boven de op te leveren meerwaarde uitkomen en je daar ook in je financiering rekening mee houdt. Het is enorm aantrekkelijk om een flink bedrag te lenen, de boel helemaal superdeluxe uit te bouwen, maar als je dan verlies draait bij de verkoop dan hang je.

Maar die paar duizend euro die je mee wilt financieren, daar betaal je wel 30 jaar (looptijd hypotheek) rente over dacht ik..
Vind je dat dan niet zonde??

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:33

Ligt aan om hoeveel het precies gaat. Als ik het zelf kan financieren dan doe ik dat natuurlijk liever dan het opnemen in een hypotheek. Onze woonlasten gaan iets omhoog ten opzichte van onze huidige huur, bovendien krijg ik ineens reiskosten die ik nu niet heb, dus ons financiële plaatje wordt wel anders als we gaan kopen, en ik heb niet zo heel veel te besteden. Ben nog op zoek naar een bijbaantje, dan wordt het allemaal iets makkelijker. Als we snel spaargeld zouden kunnen opbouwen zouden wij ook niet alles in de hypotheek financieren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:35

Wie kan mij nou vertellen wat nou het voordeel of nadeel is van een vaste rente t.o.v. een variabele rente? Waarom zou je de 1 wel kiezen en de ander niet, of andersom. Ik zit echt TE weinig in de hypotheken wat dat betreft.

Ik heb het geluk dat mijn pa straks een flink bedrag gaat schenken als ik een huis ga kopen. Maar wil daarvan niet geheel afhankelijk zijn en wil het gewoon zelf met vriendlief op kunnen hoesten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:36

rowo schreef:
Wie kan mij nou vertellen wat nou het voordeel of nadeel is van een vaste rente t.o.v. een variabele rente? Waarom zou je de 1 wel kiezen en de ander niet, of andersom. Ik zit echt TE weinig in de hypotheken wat dat betreft.

Ik heb het geluk dat mijn pa straks een flink bedrag gaat schenken als ik een huis ga kopen. Maar wil daarvan niet geheel afhankelijk zijn en wil het gewoon zelf met vriendlief op kunnen hoesten.

Vanaf 2011 zo'n 50k belastingvrij hé ;).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:37

Destino schreef:
Imre schreef:

Maar die paar duizend euro die je mee wilt financieren, daar betaal je wel 30 jaar (looptijd hypotheek) rente over dacht ik..
Vind je dat dan niet zonde??

Ja, maar door de hypotheekrente aftrek kost dat maar de helft van de rente. Als je het gebruikt voor een boot, auto of iets dergelijks, dan betaal je mooi wel het volle pond aan rente. Maar het zal nog steeds wel goedkoper zijn dan een PL.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:37

veerledec schreef:
rowo schreef:

Vanaf 2011 zo'n 50k belastingvrij hé ;).

Hehe... weet ik :o Dat is heel wat voordeliger dan straks de gehele erfenis schenken en zo'n beetje de helft aan successie afdragen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:39

Een erfenis schenk je niet, die laat je na :D. Maar goed, dat klopt, de vrijstellingen voor kinderen zijn niet zo hoog, een kleine 20.000 euro nu.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:40

@ Rowo, waarom wij niet voor variabele rente gekozen hebben is omdat je dan niet weet wat je per maand gaat betalen aan rente en met het oog op dat de hypotheekrente die gaat stijgen vonden we dat niet aantrekkelijk.
Wij wilden lange tijd zekerheid en hebben daarom gekozen voor lange rentevaste periode.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:41

Variabele rente levert over het algemeen lagere maandlasten op, zeker de 1-maands variabele rente. Dan wordt de rente elke maand gewijzigd. Deze rente ligt altijd onder de rentepercentages van de vaste rente. Het is voordelig, zolang de rente laag staat. Maar 'variabel', het woord zegt het al. Hij kan ook ineens gaan stijgen, en dan ook flink doorstijgen. Dan kun je dus in een paar maanden voor een flinke lastenverhoging komen te staan.
Daarnaast bieden de meeste banken ook geen 100% verstrekking met variabele rente meer aan. Bij de ING is het bijvoorbeeld zo dat je max 50% van je hyp op variabele rente mag hebben, de andere 50% moet voor minstens 5 jaar vast staan. Uitzondering hierop is de krediethypotheek.

Vaste rente is zoals het woord al zegt, vast. Oftewel je betaalt voor periode x rente y. Is de periode afgeloepn, dan spreek je een nieuwe periode af. Voordeel hiervan is dat je voor de gehele periode weet wat je bruto en nettolasten zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:41

Sorry... schenken is idd het verkeerde woord, maar je snapt wat ik bedoel. :) Toevallig in feb bij de notaris geweest met mijn ouders, zusje en vriend. Er is voor ons (helaas) nl nogal wat verandert de laatste jaren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:42

Successietarief voor kinderen is ook geen 50% overigens. Is veel lager.
Maar het is wel een goede constructie :j :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:43

Berdien schreef:
Variabele rente levert over het algemeen lagere maandlasten op, zeker de 1-maands variabele rente. Dan wordt de rente elke maand gewijzigd. Deze rente ligt altijd onder de rentepercentages van de vaste rente. Het is voordelig, zolang de rente laag staat. Maar 'variabel', het woord zegt het al. Hij kan ook ineens gaan stijgen, en dan ook flink doorstijgen. Dan kun je dus in een paar maanden voor een flinke lastenverhoging komen te staan.
Daarnaast bieden de meeste banken ook geen 100% verstrekking met variabele rente meer aan. Bij de ING is het bijvoorbeeld zo dat je max 50% van je hyp op variabele rente mag hebben, de andere 50% moet voor minstens 5 jaar vast staan. Uitzondering hierop is de krediethypotheek.

Vaste rente is zoals het woord al zegt, vast. Oftewel je betaalt voor periode x rente y. Is de periode afgeloepn, dan spreek je een nieuwe periode af. Voordeel hiervan is dat je voor de gehele periode weet wat je bruto en nettolasten zijn.

Volgens onze adviseur moest je dit alleen doen als je voldoende eigen vermogen achter de hand had, om óf een langere periode van een hoge rente op te vangen, óf om je hypotheek deels af te betalen zodra de rente te lang te hoog dreigde te worden. Ik begreep inderdaad ook dat er niet veel banken meer zijn die dit doen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:44

Berdien schreef:

Thanks... had ik het iig wel goed bedacht bij mezelf :D Van bokt leer je nog eens wat.

Het successie tarief blijkt nogal verandert de laatste jaren. Mijn oom heeft een aantal jaren geleden zelfs 60% moeten betalen. Echt absurd.
Laatst bijgewerkt door rowo op 08-04-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:44

manzano schreef:
Successietarief voor kinderen is ook geen 50% overigens. Is veel lager.
Maar het is wel een goede constructie :j :j

10% tot 118k en 20% daarboven. Maar dat blijft veel hoor, als het vermogen vast zit in een huis dat je liever niet wil verkopen bijvoorbeeld.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:45

wij zitten nu dan bij de ING en die heeft het ons zelfs geadviseerd, puur omdat de rente voor het kopen in het buitenland hoger ligt. overigens kunnen wij de variabele ten alle tijden vast laten zetten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:00

Klopt, variabel kun je ten alle tijden vast laten zetten. Maar daarna kun je niet meer terug. Eens vastgezet blijft vastgezet. Tenminste, in het huidige beleid.
Variabel is ook risicovol voor banken, vandaar dat het steeds minder wordt aangeboden of in dergelijke variabel+vast constructies :j

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:02

klopt is ons ook verteld. wij hebben dus 60% vast en 40% variabel. scheeld ons teveel geld om het niet te doen. en alles wat we mee pakken aan voordeel van de variabele rente is mooi meegenomen. als de rente de lucht in schiet zetten we hem vast maar hebben we wel al een tijdje voordeel gehad.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:03

Dat is wel waar Pashon!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:06

ja en het feit dat je het ten alle tijden vast kan laten zetten heeft ons over de streep getrokken. Dat is toch een stukje veiligheid maar nu nemen we toch een beetje risico en dat termijn mijn mannetje echt niet van het risico nemen is. als het aan hem had gelegen hadden we gewoon alles vast gehad.
Wat dat betreft ben ik een echte Nederlander, als het goedkoper kan dan moet het goedkoper haha.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:24

Pashon schreef:
dat is ook persoonlijk, maar ik zou het niet op prijs stellen. als ik geinteresseerd ben laat ik zelf wel wat weten en wil niet achter mijn kont aan gebeld worden. Dan ben ik er gauw klaar mee.
Als ze vragen of je zelf contact op wil nemen om de redenen die jij noemt vind ik het anders.

HElemaal mee eens hoor. Bij de ene winkel vind ik het fijn dat de verkoopster even meekijkt met me wat ik zoek en op andere momenten doe ik dat liever zelf. Een makelaar is ook maar een verkoper. Dat hij nabelt doet hij ook voor de verkoper. Zij hopen natuurlijk dat hun huis aan jou verkocht wordt hè? Ik heb zelf veel moeten bellen mbt hypotheken. Sindsdien ben ik altijd vriendelijk als ik zelf gebeld word. Ze doen ook maar gewoon hun werk. ;)

Een makelaar kan idd veel afdoen aan een huis. We hadden een tof huis gezien in Herpt. Staat nog te koop voor een flinke prijs, maar je kan handelen bij deze. 3000 meter grond en schuur waar je alleen de stalschotten nog maar in hoeft te zetten. Maar alleen al vanwege de makelaar liepen we er niet warm voor en dat hebben we de eigenaar eerlijk gezegd. Die had echt zijn best gedaan, om zelf zijn huis te tonen.

Er staat nu ook een heel leuk huisje te koop in de buurt nog met ook 3.000 meter grond, voor niet al te veel geld. Ik lees hier veel kleinere woningen enzo, maar ja, uhm bokt? Het lijkt me dat het voor een aantal ook een droom is om je paardje bij huis te kunnen houden? Dit soort huisjes lenen zich ideaal voor 1 of hooguit 2 paarden. :j

Het huis wat we nu gekocht hebben, ging via een heel vriendelijke en idd betrokken makelaar. Rechttoe rechtaan. Nette brochure en nette rondleiding. Netjes op tijd enz. Prima kerel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:30

idefix4 schreef:
Er staat nu ook een heel leuk huisje te koop in de buurt nog met ook 3.000 meter grond, voor niet al te veel geld. Ik lees hier veel kleinere woningen enzo, maar ja, uhm bokt? Het lijkt me dat het voor een aantal ook een droom is om je paardje bij huis te kunnen houden? Dit soort huisjes lenen zich ideaal voor 1 of hooguit 2 paarden. :j

Deze snap ik ff niet :o