Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:13

Heel verstandig.

Ik zit er zelf ook altijd zo in hoor, bij wat ik ook koop, maar hoe hoger de bedragen hoe meer er op enig moment gewoon een 'stop' is en verder dan dat ga ik niet. Dan maar niet.
En ben jij straks ook gewoon weer paar weken verder, wel zo handig :(:)

Overigens mbt dubbele bewoning mijn bonus dochter woont nu samen maar mocht dat niet goed gaan zal ze waarschijnlijk terugkomen want alleen wonen is bij haar ook geen optie (gezondheidsredenen). Dus zo raar is het niet en het komt vaker voor. Alleen maar mooi als dat zo kan, anders zou dochter in dit geval aangewezen zijn op begeleid wonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:20

Daihyo schreef:
Ja snap ik helemaal, maar jammer is het wel.

Ik ben net gebeld door de makelaar. De open dag heeft meer geïnteresseerden opgeleverd en er is een bod gekomen waarbij er flink overboden is. Hij mag uiteraard niet zeggen hoeveel. Maar wel zoveel dat als ze met ons zouden onderhandelen er een flink tegenbod zou komen, met een groot verschil met wat we hebben geboden.
We hebben nog wel een kans om ons bod op te hogen, aan ons de vraag of we dat willen doen. We hadden wel een max in ons hoofd, iets boven de vraagprijs, maar niet zoveel. Dan moeten we echt richten de 3 ton gaan denken.

Wat kak zeg :\.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:21

We hebben nog wel een laatste bod gedaan hoor. Omdat het huis af is kan dat. We hadden een maximum in ons hoofd, voor welk huis dan ook. Dat hebben we nu geboden, maar ik denk niet dat het genoeg is. Hoger gaan we niet, daar zijn we het wel over eens. We konden het bieden omdat er geen verbouwingen nodig zijn op korte termijn. We hebben nog een huis op het oog, daar moet wel eea verbouwd worden, dus zal ons bod een stuk lager zijn om budget voor verbouwing te hebben. Morgen weten we meer en anders gaan we voor het andere huis. En dan is het even goed een prioriteiten en wensen lijstje te maken, met bijbehorende bedragen om te kijken wat er mogelijk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:53

Daihyo schreef:
We hebben nog wel een laatste bod gedaan hoor. Omdat het huis af is kan dat. We hadden een maximum in ons hoofd, voor welk huis dan ook. Dat hebben we nu geboden, maar ik denk niet dat het genoeg is. Hoger gaan we niet, daar zijn we het wel over eens. We konden het bieden omdat er geen verbouwingen nodig zijn op korte termijn. We hebben nog een huis op het oog, daar moet wel eea verbouwd worden, dus zal ons bod een stuk lager zijn om budget voor verbouwing te hebben. Morgen weten we meer en anders gaan we voor het andere huis. En dan is het even goed een prioriteiten en wensen lijstje te maken, met bijbehorende bedragen om te kijken wat er mogelijk is.

Dan duim ik nog even door :D.

Daihyo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:55

Thanx :D

In het kader van plan B: iemand een idee wat een uitbouw van 2,5x6m tegenwoordig kost? En is dat mee te financieren (bouwdepot?)?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:56

Oef veel. Met fundering en alles als volwaardige aanbouw of meer een soort serre? Een simpele serre zonder geisoleerde vloer en zo is al tegen de 5000 euro voor 2,5 bij 4.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:01

Nee volwaardige aanbouw :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:03

Ga maar minimaal uit van €40.000 euro.
En ja dat zou je mee kunnen financieren met een bouwdepot.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:04

Als de waarde van de woning het toe laat en het inkomen is ook toereikend dan kan een verbouwing zeker mee gefinancierd worden.

Je spreekt dan van een waarde voor, en een waarde na verbouw. De bank plaatst over het algemeen het verschil in depot :j Maar je adviseur kan je er vast alles over vertellen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:06

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:00

De kosten op homedeal zijn ernstig onderschat, helaas niet betrouwbaar om vanuit te gaan (been there done that).
40.000 is inderdaad een minimaal om rekening mee te houden, en oprijzen stijgen hard door alle tekorten. Bouwdepot is afhankelijk van of je nog meer zou kunnen lenen, telt immers boven je koopprijs dan nog mee, maar zeker mogelijk! Laat je goed voorlichten door je adviseur, die jullie als ik het begrijp hebben :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:02

Uitbouw bij huis van mijn vriend 2.5 x 6 meter, kostte 52.000 Euro en dat was ruim 2 jaar geleden. Dat was met twee palen extra onderheid tov het huisgedeelte zeg maar. Eerst achtermuur en raamkozijnen er uit, toen aanbouw bouwen plus twee palen heien, toen boel weer dicht, vloer uitleggen, plafond en een dakraam in de uitbouw (soort lichtstraat) :$
Moet wel zeggen het resultaat is er ook wel naar *D
Was uit bouwdepot plus gedeelte uit spaargeld.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:03

Wat een geld zeg voor een aanbouw, naar mijn idee was dat 6 jaar geleden nog de helft ongeveer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:04

Ligt echt heel erg aan of je moet onderheien. Hier zijn twee palen van ruim 20 meter de grond ingegaan 8)7 da's niet ff een klusje met een hamer en paaltje, komt hele professionele hei-installatie en speciale palen voor kijken plus 2 man bediening, uitmeten etc.
Denk dat dat alleen al 10.000 Euro was of zoiets :o correctie, nagevraagd 16.000 :oo
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 27-02-23 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:05

Ik heb zelf geen aanbouw laten plaatsen, maar volgens mij is dat hier in de regio ook niet gebruikelijk om te heien voor een aanbouw (op zandgrond).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:06

Hier vlak achter de duinen, op soort zompig veenland :+
Je moet hier zelfs je houten tuinhuisje enigszins heien of op grote betonplaat zetten anders staat het binnen 5 jaar helemaal scheef en verzakt.
De aanbouw waar ik het over heb is gemetseld met spouwmuur etc. dus echt aanbouw als in echt aan het huis, geen stuk eraan met hout of zoiets. Als je hout of veel glas gebruikt kan het natuurlijk goedkoper.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 00:04

Daihyo schreef:

In het kader van plan B: iemand een idee wat een uitbouw van 2,5x6m tegenwoordig kost? En is dat mee te financieren (bouwdepot?)?

In onze omgeving (Zuid-Holland) met heipalen ga je al snel richting de €80.000,- dat is dan inclusief kunststof kozijnen en een schuifdeur.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:34

Daihyo schreef:

Even gevraagd aan een vriendin maar die heeft een grotere, 8 meter lang en 4 breed. Dus niet vergelijkbaar, is wel een volledige met vloerverwarming, schuifpui naar buiten en keuken. Kosten waren 80.000 euro wat ik begreep. Schrik wel echt van dit soort prijzen trouwens maar goed, zij hebben letterlijk alles laten doen en dit is dus het complete plaatje.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:58

Denise_Storm schreef:
Daihyo schreef:

In onze omgeving (Zuid-Holland) met heipalen ga je al snel richting de €80.000,- dat is dan inclusief kunststof kozijnen en een schuifdeur.

Sorry, kleine aanvulling: dit was voor 3x6 meter!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:08

Volgens mij hoef je omgeving Veluwe (daar staat dit huis volgens mij?) niet te onderheien, dat scheelt inderdaad al behoorlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:20

Helaas, we zijn het niet geworden.
Fundering hoeft inderdaad niet onderheid te worden.
We hebben bij onze nummer 2 een 2e bezichtiging voor aanstaande donderdag. En ook het hoekhuis in dezelfde straat. Kon achter elkaar door, dus gelijk maar mee pakken. Aan beiden moet wel eea gebeuren. Dus we gaan een lijstje maken, kijken hoe het met de kosten zit en dat weer bij de adviseur neerleggen. Zal ongeveer vergelijkbaar zijn qua opknappen. Wel andere dingen, maar qua kosten.

En dan is het kwestie van prioriteiten stellen. Zo is de badkamer bij de 1 echt noodzakelijk om aan te passen, maar klein, dus kosten zijn niet enorm. Bij de ander is de badkamer niet nieuw, maar okee genoeg om nog een tijdje te gebruiken. Tijdloze tegels enzo. Maar daar is het toilet wel aan vervanging toe.
Bij de een is er een vlizo trap naar boven, terwijl de zolder vrij hoog is. De ander heeft dan weer een vaste trap en een geïsoleerde zolder, maar een wat oudere keuken.
De een heeft op de 1e verdieping enkel glas, de ander alweer dubbel glas.
De een is een tussenwoning, de ander hoek en heeft een garage.

Nou ja, nog wel wat dingen om even goed uit te zoeken en te bekijken. Lijstje maken en (laten) rekenen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:18

Jammer @Daihyo,
Hopelijk meer succes bij de volgende huizen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:21

Aaah jammer :\. Succes met het uitzoeken en bezichtigen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:34

Ik vraag aan onze makelaar altijd of hij me gegevens van kijkers wil geven. Ik wil graag weten wie er over de vloer komt. Dat schijnt vreemd te zijn. Maar als je doorvraagt, schift je wel meteen de mensen eruit die gezellig een dagje huizen kijken. Vandaag vroeg ik door op mensen die morgen zouden komen en toen hebben ze afgezegd, met als reden "we hebben toch geen budget". Geen probleem, maar dat weet je toch ook als je de afspraak maakt?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:38

Wat vinden jullie, is het vreemd om te vragen wie er een kijkje komt nemen? Of zijn er nog mensen die dat doen? Ik zorg ook altijd dat mijn medicatie letterlijk achter slot en grendel ligt (opiaten) en dat op kantoor belangrijke dingen in een afgesloten kast liggen.