Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:57

Gefeliciteerd met jullie huis!

Zo, ons huis is net op de foto gezet en komt morgen op Funda te staan. Wel raar hoor, dat bord in de tuin.
Afbeelding

Ik heb per 1-12 ook een huurwoning in Meppel, dan kan ik rustig om mij heen gaan kijken naar een nieuw koophuis. Ik wil niet iets kopen omdat het toevallig beschikbaar is. Dus dan maar even zo.

Veriye

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:58

Gefeliciteerd! Wij wachten nog steeds en de kans dat wij uitstel moeten vragen wordt met de dag groter :(

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:14

Gefeliciteerd CairnTerrier!

Oei Veriye, hopelijk komt het nog goed voor de gestelde datum.

Hier werd het ook nog wat spannend, maar mijn aanvullende documenten zijn goedgekeurd dus de hypotheekaanvraag is rond :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:22

Fijn Kimmel!

Nou ik hoorde net dat ze de Duitse BKR twee keer aanvragen, omdat een kopie van de eerste aanvraag niet voldoet... |o
Dus ja, wij redden het niet en de adviseur gaat morgen in gesprek met de makelaar over uitstel. Ik vind het erg genant om eerlijk te zijn. Alsof wij onze zaken niet op orde hebben, maar goed. Ik kan hier dus niks aan doen. Alle stukken die wij hadden aangeleverd zijn goed. :(

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:32

Bij ons was alle oponthoud ook Duits-Nederlands gerelateerd :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:54

Oh haha... :+ maar gelukkig hebben jullie het nu rond!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:19

bridgetF schreef:
Gisteren gebeld met een makelaar daar we een leuk hoekhuis hadden gezien op funda.
Het huis stond er slechts een dag op.
Verteld de makelaar dat er al bijna 20 bezichtigingen aangemeld stonden.
Daar kwam nog eens bovenop dat na bezichtiging je een bod kon doen en dat er dan na afloop naar bod en de voorwaarden gekeken werden. Omdat we nog een huis te verkopen hadden, had het geen zin om te kijken, omdat er ook al vele een bezichtiging hebben gepland die wel al hun huidige huis hadden verkocht.
Dit gaf meer zekerheid naar verkoper. Dat snap ik wel, maar vind het maar een rare manier van verkopen.
In deze tijd kun je toch geen risico nemen om eerst te verkopen en dan te kopen, dadelijk zit je zonder huis. Vind maar rare voorwaarden om tot een bezichtiging te komen. Ik hoor juist van menig makelaar dat in deze tijd nu heel normaal is om eerst te kopen en dan te verkopen.
Ik heb de mensen wel gevonden op facebook waar het huis van is en overweeg ze een mail te sturen en te vragen of het hun eis is of die van de makelaar.

Zo werkt het hier in Randstad al een aantal jaar. Vanaf denk 2017 zeker binnen bepaalde prijsklasse (zeg tot 300.000 ongeveer). Het is als koper erg lastig.

Ik zit nu zelf midden in het verkoopproces van mijn appartement en morgen om 12.00 uur hoor ik hoe en wat :=

Wel erg fijn als het verkocht is / als er een goed bod ligt want dan is er ook geen gedoe meer met de overbruggingshypotheek. Die is nog steeds niet rond voor de aankoop van mijn nieuwe huis.
Er is hier vrijwel niemand die eerst verkoopt en dan koopt, want dan heb je grote kans dat je tussentijds moet verhuizen naar een huurwoning. En laten die huurwoningen hier gewoon totaal onbetaalbaar zijn / ze zijn er gewoon niet. Er is hier echt sprake van woningnood... gemiddelde huurwoning (woning) kost 1200 - 1500 Euro huur, appartementen zitten rond 850 - 1200, en dan heb ik het over kale huur. Maar nogmaals zie er maar eens een te krijgen. Dat is geen doen. Met dan ook nog borgsommen van vaak 3x de huur plus idiote eisen aan inkomen.

@Kimmel top dat het rond is!
@Vireye wat vervelend -O- maar gaat vast wel goedkomen uiteindelijk!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:40

Ik lees hier graag met jullie mee. Wij zijn sinds een poos ook serieus aan het zoeken naar een andere woning, in het oosten van het land. Maar ook hier moet je er als de kippen bij zijn, meteen bellen voor een bezichtiging en ook bieden via een formulier. Nu drie keer geboden (boven vraagprijs) en drie keer niet geworden. We proberen ons niet gek te laten maken maar doordat we nu zien waar we zouden kunnen gaan wonen willen we (of eigenlijk ik) hier wel steeds liever weg. Volgende week weer een bezichtiging gepland staan, hopen dat het wat is :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:43

@Lindsey99 wat een heerlijk huis.... en die prijs... daar kun je bij ons alleen maar van dromen dat je daar ooit iets vrijstaands en zo mooi van vindt... ^)

@Liex heel veel succes met je zoektocht! Het hoeft niet alleen de hoogte van de prijs te zijn die je biedt. Veel verkopers zijn ook gecharmeerd van dingen als geen bouwtechnische keuring, snel of juist niet snel opleveren (vraag daar ook naar, wat wil de verkoper??), natuurlijk minder financiële voorbehouden (geef bijv aan hoeveel je nog moet financieren), wil je dingen overnemen. Dat soort dingen.

Ik heb nu voor mijn appartement 3 biedingen, en zoals het er nu naar uitziet neem ik niet de hoogste...

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:13

Prijs is inderdaad maar een deel van de onderhandelingen. Overdrachtsdatum en ontbindende voorwaarden zijn ook heel belangrijk. Daarnaar informeren bij de verkopende makelaar kan handig zijn. Zo heb ik ook mijn voorkeuren naar hem uitgesproken over die zaken. Dan kan hij de kopers alvast een beetje sturen. :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:05

@Lolacabana was het voor jou / jullie wel mogelijk op korte termijn een huurwoning te krijgen?

Ik weet wel dat ik de komende jaren geen huis meer ga kopen of verkopen. Wat een stress is het allemaal. Vooral het verkopen. Kan iedereen zeggen dat het makkelijk is. Ik vind het bijzonder stressvol dat je het eigenlijk helemaal niet in de hand hebt of zoiets }> :o

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:29

Voor mij wel gelukkig. Heb een goed salaris dus kan de hoge huur opbrengen (995 exclusief). Als je dat niet kan betalen (met de bijbehorende inkomenseisen) dan is het ook hier een ramp om een woning te krijgen.

Ik wil veel liever kopen, maar er komt zo weinig op de markt en als er dan iets is wat ik leuk vind is het al gelijk weg. Dus daarom nu eerst het huurhuis en dan blijf ik ondertussen gewoon rond kijken. Of misschien toch maar een poosje huren, geen gezeik met onderhoud is ook wel fijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 00:52

Wat zoek je Lola? Iets in Meppel? Want dan zit je bij mij in de regio.

Hier is een twee onder een kap woning te koop gekomen die behalve het tweekap stuk aan al onze eisen qua ruimte voldoet, ik vind het alleen mega veel geld voor de woning dus we twijfelen heel erg om te gaan kijken.
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... antsoen-2/
Gaat om dit huis.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 07:44

Ja heb een woning in Meppel gehuurd nu, nieuwbouw in Nieuwveense Landen. Ik wil maximaal 230.000 uitgeven in mijn eentje, wil ook nog gewoon op vakantie kunnen, weekendjes weg en veel leuke dingen doen. Meer dan 1/5 van mijn netto salaris wil ik niet uitgeven aan hypotheek en zo blijf ik daar zeker onder. :o

Ons huis staat nu op Funda: https://www.funda.nl/koop/wilhelminaoor ... astraat-7/

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:10

Dank jullie wel! Het is nu je hoofd breken over de inrichting, kleuren verf op de muur, stof van de vouwgordijnen etc. etc. Gelukkig hebben we nog even de tijd tot volgend jaar april :')

Lolacabana: Succes met de verkoop van het huis! Spannende tijd die bezichtigingen in eigen huis. Ons huidige huis is ook sinds drie maanden verkocht, maar vond het wel spannend hoor. Elke dag moest het huis spik en span zijn, vreemde mensen over de vloer en dan de biedingen...

Veriye: Spannend...

Deze hectische tijd is wel vervelend voor veel woningzoekenden. Veel mensen zijn geneigd om dan maar een huis te kopen wat eigenlijk niet 100% aan hun verwachtingen en eisen voldoet, omdat ze steeds buiten de boot stappen. Dat zie ik ook veel om mij heen gebeuren. Ook maken mensen elkaar in deze tijd gek. Wij hebben in april een ruim/groot huis kunnen kopen en vriendenstellen om ons heen (welke al vier jaar geleden hebben gekocht) willen dan ook meteen verkopen en groter gaan wonen, omdat ze nu zo veel voor hun huidige woning terug krijgen en ons zien bewegen. Ja, maar let op: duur verkopen, maar ook weer duur kopen. Je bent altijd verplicht om (fors) meer geld bij te leggen in deze tijd. Daarnaast hoop je natuurlijk wel dat het huis - ondanks duur aangekocht - in de loop van de jaren wel in waarde zal stijgen, maar daar ben ik niet bang voor in deze regio.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:52

Ik lees straks bij, maar ben zo blij!! Financering is eindelijk rond!!! *\o/* *\o/* *\%/* *\%/*
Nu hopen dat wij de overdracht snel kunnen regelen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:59

Gefeliciteerd Veriye!!! *\o/* Wat een lange en spannende tijd was dat voor jullie!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:34

Super Veriye, gefeliciteerd!

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:08

Ik lees al een poosje mee. Ons huis komt als het goed is eind deze week, begin volgende week, op funda. Fotos zijn afgelopen woensdag gemaakt. Ben heel benieuwd hoe het gaat. Dit wordt de eerste keer dat we een huis verkopen. We wonen in Nijmegen, dus we zullen zien hoe het zich gaat ontwikkelen. Wel heel erg spannend allemaal hoor..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:15

Success Laura123!!

Was inderdaad spannend! Ga straks naar huis en teken de offerte en hopelijk hebben wij dan snel het finale akkoord.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:55

Wat een heerlijk idee Veriye *\o/*

Ook al heb je een goed salaris ik vind 995 kale huur erg veel geld, zeker als je het vergelijkt met een koopwoning. Voor 995 krijg je bij ons overigens absoluut geen woning. Ik had een appartementje van 40m2 voor die prijs... moest ik wonen met mijn zoon. Sliep zelf in de woonkamer :+ en dat was via via via via... want via de woningbouwverenigingen is de wachttijd hier 8 a 12 jaar. Zelfs als je gescheiden bent en je staat op straat, is er een wachtlijst. Kan je naar de daklozen opvang of tijdelijke opvang / kamerhuur en dergelijke. Grof schandaal vind ik dat in zo'n welvarend land als Nederland.

Maar goed. Denk wel daarom mede zo'n biedingsoorlog.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:26

Gefeliciteerd Veriye!

Is ook een heel hoog bedrag aan huur, maar voor sociale huur kom ik niet in aanmerking. En iets kopen omdat het toevallig te koop staat, maar het niet aan mijn wensen voldoet ga ik niet doen. Dus dan is huren de enige optie. Waren wel goedkopere opties, maar wilde graag dit huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:51

Hier mag je een dansje doen als de huur kaal 995 is. Val je buiten sociale huur, dan heb je gewoon pech. Een klasse erna is er amper tot niks te vinden. Je zit al snel richting de 1000 of hoger. Een probleem wat denk in veel plaatsen speelt. Ken mensen die nog steeds in een studentenhuis wonen, allang vast contract hebben. Maar alleen niet genoeg verdienen om aan de belachelijke 3-4x huur inkomen regel te voldoen.

En het blijft krom dat je dat wel jarenlang kan/moet neerleggen als je wat vindt, maar een fatsoenlijke hypotheek niet gaat wegens studieschuld :roll:

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:36

Wij betalen nu ook 950kaal en was een van de redenen dat wij iets wouden kopen. Zijn dan nu gewoon een stuk goedkoper uit. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:35

Mijn appartement is als het goed is verkocht _/-\o_ voorlopig koopcontract is de deur uit. Niet veel boven de vraagprijs (maar de vraagprijs was aan de maat dus ik had dat ook niet verwacht eerlijk gezegd, wel gehoopt natuurlijk) maar wel zonder voorbehouden. Dus erg blij mee.
Gisteren nog weer 2 documenten moeten aanleveren voor mijn hypotheek voor de nieuwe woning :roll: >;) dus dat is nog niet 100% rond...