[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:56

Ongeacht of de bank het toegestaan heeft of niet, zelf wil je dat toch ook niet????

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:57

Ja dat snap ik ook niet hoor. Verstrekkers zijn daar zwaar de fout in gegaan maar als klant moet je dan toch ook zo snugger zijn om te bedenken dat dat niet goed kan gaan? Wat dat betreft zijn die aangescherpte regels zo gek nog niet. Het is alleen zo typisch NLs om daarin door te willen slaan :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:58

Ik vind het nu ook nogal doorslaan. Voor ons als makelaarskantoor zijn die nieuwe regels (als ze allemaal doorgaan) ook niet erg fijn. T zal iig nooit de verkoop bevorderen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:59

het aanscherpen van de regels vind ik ook niet erg, enkel maar goed. wat je zegt hoeveel mensen teken hun finciele graf met een torenhoge hypotheek. maar inderdaad ze slaan erg door!
mja als het mogelijk is.. heb vaak genoeg mensen voorbij zien komen die meer kunnen krijgen dan enkel het huis en wat verbouwing en geld maakt hebberig..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:00

In de meeste situaties weet je (denk ik) niet vooraf of je huis een forse overwaarde heeft. Vooral met die huizenmarkt tegenwoordig zie je dat veel huizen ruim onder VP verkocht worden (tenminste in mijn woonplaats wel). Als je dan een (deels)aflossingsvrije hypotheek hebt, dan moet je behoorlijk wat spaargeld hebben wil je dan je hele hypotheek af kunnen lossen..
Dit is dus hoe ik het zie...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:00

In zo'n geval kan ik het me goed voorstellen Pashon.
Wij wisten dat we er max. 5/6 jaar wilden wonen. We hebben het in juni 2006 gekocht en nu staat het te koop, dus het klopt wel aardig. We hebben ook geen haast met weggaan, aangezien we nog niks anders kunnen/hebben gevonden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:01

Ik krijg echt de mooiste afspraken onder m'n neus
"RVP klant loopt in juli af, wil nu al weten wat de nieuwe rente+maandlasten zullen gaan zijn"
Dus dan pak ik mijn glazen bol uit de kast, poets hem eens flink op en dan heb ik zo *tada* een bedrag.
:+ :') We weten momenteel niet eens wat de rente volgende week gaat doen, laat staan over een paar maanden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:02

Pashon schreef:
het aanscherpen van de regels vind ik ook niet erg, enkel maar goed. wat je zegt hoeveel mensen teken hun finciele graf met een torenhoge hypotheek. maar inderdaad ze slaan erg door!
mja als het mogelijk is.. heb vaak genoeg mensen voorbij zien komen die meer kunnen krijgen dan enkel het huis en wat verbouwing en geld maakt hebberig..

Juist!

Ik kan het me voor mezelf totaal niet voorstellen dat je zo aan je centen moet komen. Ooit loop je met je kop tegen de muur. Aanscherping vind ik prima, maar nu wordt het wel extreem streng.

Mensen als ik en mijn vriend huren nu nog. Maaar door de nieuwe regels wordt kopen zooo lastig. Wij blijven dus net zo lang in ons (veel te goedkope) huurhuisje zitten. Niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroming :n

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:03

Maar dat is weer typisch NL, niet een beetje aan scherpen, maar gelijk alles flink opschroeven.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:04

manzano het scheeld natuurlijk ook wel dat jullie heel wat eigen geld ingebracht hebben bij het aankopen, dat maak het weer iets anders al zou ik het persoonlijk nog niet willen.

berdien leuk is dat hé. wij hebben straks een deel variabele rente word elke woensdag om zo laat bepaald. haha mag ik dus alles af gaan spuren naar wat die rente is :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:05

Voor starters wordt het gewoon ook erg moeilijk met al die nieuwe regels. Niet iedereen heeft eigen geld om mee te nemen. En om nou in noordoost Groningen op de klei te gaan wonen omdat de huizen daar belachelijk goedkoop zijn, nee bedankt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:06

@Pashon: aow gaat al niet veel zijn als je in Duitsland gaat wonen ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:06

Hahahaha Berdien. Ach ja, ook leuk onderdeel van het werk.

Volgens mij zou ik nu mijn rente juist vastzetten nu hij zo laag staat. Maar goed, Dat kan over paar maanden ook weer anders zijn (zo lijkt het haha), dus dat ga ik tegen de tijd dat we ooit een huis gevonden hebben wel eens bedenken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:07

@ Imre, als je je huis + K.K. mag financieren in de hypotheekdan valt het toch wel mee met hoe moeilijk het wordt?
Je kunt alleen geen/minder geld lenen om meubels te kopen of te verbouwen..
Persoonlijk vind ik dat als je geld moet lenen voor de inrichting (dus verf, vloer, meubels) dan kun je beter geen huis kopen..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:08

manzano schreef:
Hahahaha Berdien. Ach ja, ook leuk onderdeel van het werk.

Volgens mij zou ik nu mijn rente juist vastzetten nu hij zo laag staat. Maar goed, Dat kan over paar maanden ook weer anders zijn (zo lijkt het haha), dus dat ga ik tegen de tijd dat we ooit een huis gevonden hebben wel eens bedenken.

De rente gaat alweer omhoog. Hypotheekadviseur zei woensdagavond dat bij veel verstrekkers alle rentes al met 0,10 of 0,15 omhoog waren gegaan en dat er nog meer stijging verwacht wordt.
Wij hebben net op tijd (1 april) de hypotheekofferte aangevraagd met de lagere rente.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:11

Destino schreef:
@ Imre, als je je huis + K.K. mag financieren in de hypotheekdan valt het toch wel mee met hoe moeilijk het wordt?
Je kunt alleen geen/minder geld lenen om meubels te kopen of te verbouwen..
Persoonlijk vind ik dat als je geld moet lenen voor de inrichting (dus verf, vloer, meubels) dan kun je beter geen huis kopen..

Voor meubels en inrichting niet, maar het zou wel fijn zijn als je iig een stukje verbouwing mee kan financieren. Helemaal als het de woning JUIST ten goede komt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:11

Dat is inderdaad het probleem niet, wordt alleen lastig voor de mensen die een huis dat nog opgeknapt moet worden willen verkopen. Een bouwfonds is dan niet meer op te nemen in de hypotheek, dus mensen zonder eigen geld kunnen een opknapper niet financieren, tenzij ze voor het bouwdepot een persoonlijke lening afsluiten. Een bedrag in je hypotheek opnemen voor de inrichting/nieuwe auto/paard/boot/etc zou ik ook nooit doen. Dan betaal je 30 jaar lang elke maand een bedrag voor iets dat je waarschijnlijk al lang niet meer hebt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:12

Rente staat niet laag meer hoor!! Variabele rente staat laag en de rente die de ECB rekent staat ook laag. Maar de vaste hypotheekrente.. :n :n Die is sinds eind 2010 flink in de lift.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:16

Als ik een huis ga kopen wil ik de inrichting etc zelf kunnen betalen van mijn eigen gespaarde centen. Anders moet je imo niet eens aan een huis beginnen :n Maar das mijn mening.

@ Berdien: welke bank zit je? Ik hoorde hier gister (wij doen samen met de Rabo) dat het richting 5,8% ging? Of heb ik dat verkeerd verstaan?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:17

wij vinden de rente nu juist hoog. als ik kijk naar diverse vrienden en familie leden van ons, zitten wij daar toch ruim een paar % boven. De rente vast is 5,6% en de variabele stond vorige week op 3,1% als ik het me goed heug. Mijn zus heeft de rente vast staan en die zit op 3,2% eveneens als 3 paar vrienden van ons en een aantal zit daar een aantal 0,2% boven. dus vast zetten voor langere tijd doe ik het nu niet.
Doordat wij dus een deel vairabel hebben scheeld het ons ruim €100,- p/m
Berdien was me net voor zie ik.

avaluna, doordat mannetje werkzaam is in nederland blijft hij gewoon AOW opbouwen en dat zal ook gewoon uitgekeerd worden als de tijd daar is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:19

Ik werk bij de ING rowo.

Het kan inderdaad schelen wanneer je je rente vast hebt gezet. In 2005 was hij erg laag, 6-7 jaar voor 3.5%. Dat loopt nou allemaal af, die mensen staat geen leuke verrassing te wachten als ze de nieuwe rentes voorgeschoteld krijgen :=

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:20

ja en daar valt mijn zus en diverse vrienden ook onder.

Bij onze vorige woning hadden wij ook een hoge rente 5,8%
hij was lager toen wij de offerte tekenden, maar doordat de rente voor het aanschaffen van eeen huis in het buitenland hoger ligt als het aankopen in nl zelf. we zijn allang blij dat we niet meer die idiote hoge rente hebben van voorgaande jaren.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:21

@Pashon: volgens mij heeft dat helemaal niks te maken met het feit of je, al dan niet in Nederland werkt/blijft werken, je krijgt aow over de jaren die je in Nederland gewoond hebt. De jaren in het buitenland worden procentueel afgetrokken. Je kunt je bijverzekeren, maar dat kan wellicht beter op andere manieren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:23

Ik vind hem nu ook niet echt hoog hoor, bij ons is hij nu 5,8% bij 20 jaar vast.
Bij mijn ouders (hun loopt hypotheek sinds 1997) staat hij op 7,4%..

Verbouwing meefinancieren is idd een andere zaak. Je kunt er alleen ook voor kiezen om dat in delen te doen met eigen geld, door te sparen en het in een keer met eigen geld te doen of een huis te kopen wat iets meer af is en waar weinig aan hoeft te gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Destino op 08-04-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:24

nee hoor, je kan ervoor kiezen als je naar het buitenland verhuisd om je AOW sparen stop te zetten. eigenlijk gebeurd dit automatisch op het moment dat je verhuisd, maar daar hebben wij dus een stokje voor gestoken. Alles word voor de volle 100% uitgekeerd. Echter hebben wij ons er wel extra voor laten verzekeren, met het oog op arbeids ongeschiktheid een all in one pakket zeg maar.
Buiten dat om hebben we als klein extra'tje een hoge levensverzekering afgesloten voor ons beide, daar heb je natuurlijk nu niks aan, maar voor het geval dat zeg maar.