Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:32

DiantaM schreef:
ogidni schreef:
Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??

Mijn ouders betalen nu 800 per maand en mijn oom en tante 1000 euro. Niet leuk meer.

Ohhh, vreselijk |( . Maar als je de maandoverzichten van het verbruik naast elkaar legt en optelt, is het dan een reëel bedrag?
In mijn overzicht Afbeelding zie ik dat wat ik in de zomer teveel betaal in de winter weer gebruik om aan te vullen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:42

Bellatrix schreef:
Ja daarom. Maar vragen staat vrij natuurlijk.

Mochten ze gaan sputteren over bijvoorbeeld de kosten:
Op mijn huurwoning liggen zonnepanelen van wocozon.Misschien de site eens opzoeken en onder hun neus schuiven?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:09

Fijn dat sommige woningbouwverenigingen wel meewerken. Op dit moment baal ik helemaal dat het hier gewoon een harde nee was en geen overleg mogelijk

Mijn elektrische kachel krijgt het iig vele malen sneller warm in huis. Met cv duurde het ruim een uur voor anderhalve graad en 3,5m3 terwijl het nog warmer was buiten. Elektrische kachel binnen een kwartier al 1 graad en 0,5kwh.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:15

Bellatrix schreef:
Ik heb in november 58m3 aan gas verbruikt en 82kWh aan stroom. Is dat normaal?

Ik heb een beneden woning uit de jaren 80. Woonkamer dubbelglas. Slaapkamer enkel glas. (staat nooit verwarming aan) Verwarming in de woonkamer gaat als ik thuis ben naar 19.5 en 's nachts naar 17.5.
Oh, en ik woon alleen.

Ik vind dat heel netjes, met name de electriciteit. Hier ook benedenwoning 1p, maar gemiddeld 130 kwh per maand. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk meer wasjes draai dan gemiddeld en dat ik een Amerikaanse koelkast heb die wat meer stroom verbruikt dan mijn oude koelkast. Maar verder geen gekke dingen, ben vaak al rond 6:30 van huis en pas rond 19u weer terug, dus het is ook niet zo dat de tv hele dagen aanstaat ofzo. Dus ja, ik vind jouw verbruik wel normaal/netjes :j.

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:23

Ik vind het heel laag. Ik zit met kleine eengezinswoning op 150kwh gemiddeld. Maar goed, wel hele dagen thuis, maar zelfs toen dat niet zo was heb ik het nooit heel laag kunnen krijgen. Op appartement ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:33

Ik woon in een 3 / 4 kamer appartement en ik zit gemiddeld op 75kwh per maand.. 150 is dan best veel?
Of misschien niet.. ik weet het eigenlijk niet... ik doe niet veel thuis, misschien is dat het?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:37

Appartement was wel iets lager hoor, 50m2 en volgens mij rond de 100kwh. Maar dus niet zo laag als hier langs kwam. Was toen wel met 2 personen waarvan 1 veel thuis. Toen wel allemaal nieuwe apparaten.

Maar mensen kwamen er met corona ineens achter hoe veel meer je verbruikt als je thuis werkt. Ik zit de hele week thuis dus iets meer is wel normaal :+ Moet aantal apparaten vervangen eigenlijk, maar dat budget is er niet. := Vriezer, vaatwasser, droger en wasmachine zijn allemaal 10 jaar oud alweer. Toen wel a label, maar ja haha

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:47

Ik heb geen aparte vriezer en geen droger en vaatwasser ..
met 3 dagen thuiswerken en 2 dagen op kantoor valt t mij nog mee qua verbruik, maar het kan minder. Ik denk dat ik nog wat sluipverbruik heb hier en daar. tv staat op standby, de cv ketel verbruikt iets en de koelkast.. dat is het denk wel.. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:53

Die droger is bij mij ook niet eens een grote slurper. Heb hem afgelopen maand 1 keer gebruikt en normaal 4 keer ofzo en geen enorme verlaging :+ vaatwasser helaas noodzakelijk. Volgend jaar misschien maar zo'n meter aanschaffen, zag er nu het nut nog niet zo van in. De koelkast is nieuw en dat zorgde wel voor redelijke bezuiniging net als lamlen vervangen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:46

Ik zit tussen de 200-250kwh per maand in. 1 persoons huishouden, maar wel 2 vriezers, vaatwasser, wasmachine en droger (wel nieuwe zuinige warmtepomp droger) én ik heb een grote terraria kast met 3 terraria erin en nog 1 losse bak die verwarmd moeten worden.

En ik ben de gehele dag thuis.

Dus veel kwh per maand voor in m'n eentje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:48

Dat redde ik zelfs niet toen er elk weekend met zwaar materiaal geklust werd :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:52

Terraria kosten heel veel stroom.
Electra: totaal 86 verbruikt, maar 60 terug geleverd dus 26 'verbruik' op de rekening.

(edit: hurray! na een hele lange tijd schijnt eindelijk de zon hier *\o/*)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:28

Inmiddels nieuwe tarieven binnen.
Zonder prijsplafond 2,71 voor een kuub gas
Electra 0,68 per kwh

Zit erover te denken om een slowcooker aan te schaffen. Zal misschien wel iets schelen in gasverbruik?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:46

ligt eraan wat je kookt en wat je slowcooker verbruikt..
Groenten wokken is niet veel gas.. een stoofpot wel.. ?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:00

Mijn kosten voor stroom zweven een beetje tussen de 70kwh en 100kwh per maand. Ik woon in mijn uppie in een rijtjeshuis.
Aanwezig zijn: tafelmodel koelkast, tafelmodel vriezer, wasmachine, mini vaatwasser, 1 tv en een gamer pc. Verder overal led verlichting, en mijn verwarming gaat geheel met gas. Verder nog wat kleine keukenapparaten maar die zal iedereen wel hebben, ik sluit de stekkers alleen aan wanneer ik ze ga gebruiken (denk aan koffiezetapparaat, combimagnetron enz).
Mijn vaatwasser gaat pas aan als hij vol is (om de 3 dagen ofzo?) maar mijn wasmachine draait wel vaker kleine wasjes, van 1/4 vol tot half vol met kleding. Dat laatste is omdat ik niet meer goed kan tillen, dat zou in theorie zuiniger kunnen. Ik ga dat niet doen maar ik weet wel dat mijn wasmachinegebruik daardoor hoger is als gemiddeld zeg maar.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:06

Ik deed ook altijd veel kleine wasjes maar daar ben ik mee gestopt.
Ik heb 1 wasdag in de week en zie het gelijk terug in de app aan verbruik.

Nu we verwarmen met onze qlima kachel gaaf het wel goed met het gasverbruik.
Vorig jaar maanden met 200/300 m3 per maand nu in oktober 23 m3 en november 54 m3.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:07

Mijn boiler op stal neemt alleen al 40kwh per maand. En dan sta ik niet dagelijks 3 paarden met warm water te douchen ofzo

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:26

Alja schreef:
Ik deed ook altijd veel kleine wasjes maar daar ben ik mee gestopt.
Ik heb 1 wasdag in de week en zie het gelijk terug in de app aan verbruik.

Ja dat deed ik ook altijd, op zaterdag en/of zondag omdat je dan daltarief hebt, alle beetjes helpen :D

Dat doe ik trouwens nog steeds, mijn vaatwasser en wasmachine probeer ik altijd zo in te plannen dat ze met daltarief aan staan, dus in het weekend, en doordeweeks in de nacht tussen 23:00 - 7:00. Voor het verbruik maakt dat niet uit, voor de kosten wel iets.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:12

Volgens mij heb ik geen dag en nachtstroom

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:16

Ik heb mijn meter terug op enkeltarief laten zetten want ik haalde het voordeel er niet uit ondanks alleen wassen in het weekend.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:39

November is hier ook binnen.
Geen zonnepanelen wel een zonneboiler maar doet nu weinig.
En een elektrische kachel aangeschaft.
Deze warmt de kamer wel sneller op.
Alleen als je door de gang naar de keuken loopt is het wel fris.
Bij ons is er altijd veel kou in de gang.
Echt tocht daar

Je ziet dat inderdaad aan het verbruik.
Savonds kan deze wel wat eerder uit.
En ik douche lang dus dat kunnen wij nog besparen.

Je ziet een duidelijk verschil met vorig jaar.

Wij huren
Huis uit de jaren 70
3 personen en een hoekwoning.
Wel dubbel glas enz

Afbeelding
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:50

Ik heb een vraag: hopelijk worden mijn zonnepanelen in maart geplaatst (staat nu op 17 maart maar tis altijd spannend of alles op tijd geleverd wordt). Mijn energiejaar loopt van december tm november, dus ben net aan het nieuwe jaar begonnen. Gezien salderen nog bestaat, kan je wat je nu verbruikt aan kwh, ook salderen? Dus zeg maar deze periode tm maart, waarin de meter nog niet terug loopt. Want dit wordt toch aan het einde vh energiejaar berekend?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:42

Je saldeert over wat je terug gaat leveren vanaf maart/april. Als dit dus meer is dan je verbruikt, lever je terug en dit wordt op de aflevering van je contract inderdaad verrekend.

Dus stel:
Je verbruikt per maand 100 KwH, totaal 1200 KwH per jara
Je wekt per maand niets op tot maart maar vanaf zegge april tm november wek je 120 KwH op gemiddeld per maand (ene maand 200 en de andere 40 of zo), dan wek je dus 8x120 op= 960 KwH
Dan betaal je dus over je looptijd uiteindelijk alleen voor 240 KwH de kosten, de rest is met de saldering verrekend.

Wek je dus tussen maart/april en november meer op dan je het hele jaar verbruikt hebt, dan krijg je geld toe op je stroom.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:48

Thanks, dat was idd wat ik al dacht :)

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:50

Letizia schreef:
Ik heb een vraag: hopelijk worden mijn zonnepanelen in maart geplaatst (staat nu op 17 maart maar tis altijd spannend of alles op tijd geleverd wordt). Mijn energiejaar loopt van december tm november, dus ben net aan het nieuwe jaar begonnen. Gezien salderen nog bestaat, kan je wat je nu verbruikt aan kwh, ook salderen? Dus zeg maar deze periode tm maart, waarin de meter nog niet terug loopt. Want dit wordt toch aan het einde vh energiejaar berekend?

volgens mij loopt het salderen tot 2025,daarna wordt het stapsgewijs afgebouwd,salderen gaat altijd per jaar .