Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:40

Dat is echt niet te vergelijken.
Ik zit al in een opbouw traject. Had eerst covid en tijdens het herstel daarvan (was alweer aan het opbouwen en zat op 75%) kreeg ik griep en een zware longontsteking (tegen ziekenhuisopname aan) en ben daar gewoon volgens gemiddeld schema van aan het herstellen. Maar daardoor zit ik nu net over die 6 maanden.
Ik wil wel, maar kan nog niet. Dat is wel heel wat anders dan iets niet willen doen, maar wel salarisverhoging willen krijgen.

Ik ben aan het reïntegreren, revalideren met fysio en heb regelmatig contact met de arbo over hoe het gaat. In haar rapport staat ook dat ik eind maart naar verwachting 100% hersteld ben. Dat verzin ik ook niet zelf. Als het aan mij ligt is dat namelijk al eerder, maar dat willen zowel arbo als leidinggevende niet omdat ze willen dat ik echt de tijd neem voor 100% herstel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:14

Daihyo schreef:
Ik zit al in een opbouw traject. Had eerst covid en tijdens het herstel daarvan (was alweer aan het opbouwen en zat op 75%) kreeg ik griep en een zware longontsteking (tegen ziekenhuisopname aan) en ben daar gewoon volgens gemiddeld schema van aan het herstellen. Maar daardoor zit ik nu net over die 6 maanden.
Ik wil wel, maar kan nog niet. Dat is wel heel wat anders dan iets niet willen doen, maar wel salarisverhoging willen krijgen.

Ik ben aan het reïntegreren, revalideren met fysio en heb regelmatig contact met de arbo over hoe het gaat. In haar rapport staat ook dat ik eind maart naar verwachting 100% hersteld ben. Dat verzin ik ook niet zelf. Als het aan mij ligt is dat namelijk al eerder, maar dat willen zowel arbo als leidinggevende niet omdat ze willen dat ik echt de tijd neem voor 100% herstel.

Maar het is toch zo eind maart nu? Als je een bod doet, voor het geaccepteerd is en voorlopig koopcontract getekend is ben je zo drie weken verder. Dan 6 weken om boel rond te krijgen. Zit je gewoon safe. Ik zou heel eerlijk, ook niet zo snel er vanuit gaan dat alles dan goed is. Je lijf kan soms echt dingen bedenken die je zelf niet bedacht had..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:29

Nee want ze willen een salarisstrook en die is pas van april goed en die krijg ik eind april.
Maar goed, we komen er wel uit, daar ben ik echt niet bang voor. Die verklaring krijgen wordt inderdaad steeds makkelijker naarmate ik meer hersteld ben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:13

En zorg alsjeblieft dat je echt hersteld bent voordat je weer écht aan het werk gaat. Huis of niet, je gezondheid staat voorop. Heb je straks een huis maar een verrot lijf wat je niet meer aan de praat krijgt...

Ik hoop uiteraard voor je dat alles goed uitpakt hoor :j

chevax

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:19

En hier zoeken we ook weer verder. Herkennen jullie dit: je wilt eigenlijk zo graag, dat je je grenzen steeds wat meer oprekt. Ik had heel zeker een budget gesteld, wilde niet meer hypotheek dan dat. Inmiddels zit ik fors hoger. We kwamen vandaag een schitterende pastorie tegen. Prachtige, authentieke elementen, een bouwstijl waar ik van hou,… Maar een meerjarenplan qua verbouwen. Om over de kosten maar te zwijgen. Dus dat gaan we maar niet doen.
En dan kom ik terug in mijn eigen huis en denk “van alle huizen die we bekeken, is dit nog altijd het mooiste”. Ik heb er vrede mee hoor, dat we verkopen, zeer zeker. Maar we hebben van ons huis iets moois gemaakt en dat vind ik niet zomaar terug. Ik hecht me altijd erg aan m’n plekje.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:56

E
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:57

chevax schreef:
En hier zoeken we ook weer verder. Herkennen jullie dit: je wilt eigenlijk zo graag, dat je je grenzen steeds wat meer oprekt. Ik had heel zeker een budget gesteld, wilde niet meer hypotheek dan dat. Inmiddels zit ik fors hoger. We kwamen vandaag een schitterende pastorie tegen. Prachtige, authentieke elementen, een bouwstijl waar ik van hou,… Maar een meerjarenplan qua verbouwen. Om over de kosten maar te zwijgen. Dus dat gaan we maar niet doen.
En dan kom ik terug in mijn eigen huis en denk “van alle huizen die we bekeken, is dit nog altijd het mooiste”. Ik heb er vrede mee hoor, dat we verkopen, zeer zeker. Maar we hebben van ons huis iets moois gemaakt en dat vind ik niet zomaar terug. Ik hecht me altijd erg aan m’n plekje.

Wil je wel echt weg :(:)?

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:59

Jazeker! Al even geleden wat gepost. Maar wij zijn echt een tijd zoekende geweest en steeds meer en meer onze wensen losgelaten. Klein jaar gelden voor het laatst bezichtigd en vond het toen zulke gekkigheid dat ik maar ook mijn man er helemaal klaar mee was. Inmiddels is er natuurlijk veel gebeurd en ook bij ons privé. Waardoor we extra blij zijn dat we ons niet hebben laten meeslepen in de markt. Als voorbeeld. Wij waren altijd heel erg op de locatie omdat we het zonde van de reistijd vinden en uiteindelijk hadden we bezichtigingen 60km verder

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:22

chevax schreef:

Bij al jouw posts krijg ik het gevoel, diep van binnen wil je niet weg en waarom zo moeilijk doen en iets af willen dwingen als je in je droomhuis woont?? Je gaat dan altijd inleveren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:24

Daihyo schreef:

Pas op jezelf!

Ik zat in mn Nieuwe huis kreeg meteen corona en long covid. Dat is niet genieten of een goede start maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 02:40

Ik zou het zeker niet erg vinden om hier te blijven, maar we hebben deze keuze gemaakt. In goed overleg en ik ben het ermee eens. Maar als we niks vinden en we blijven hier, is dat voor mij prima. Alleen zijn we met z’n vieren en levert het op (korte?) termijn wel problemen op voor de rest.

*edit* En het huis waarmee we bezig waren, dat zou ik zelf ook meteen doen. Daar zie ik mezelf wonen. Alleen zitten we daar dus met een vergunning. Of beter gezegd, met het ontbreken ervan :+

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:30

Ik begrijp niet zo goed waarom je persé met je dochter en haar vriend wil blijven wonen.
Ik moet er niet aan denken om mijn ouders de hele dag in mijn omgeving te hebben.
Ik zou als ik jou was misschien dat toch loslaten en misschien is het veel fijner dat ze een huisje in hetzelfde dorp kopen als jij. Ben je altijd in de buurt mocht het nodig zijn en kan ze altijd op jou terugvallen.
Het lijkt mij voor haar vriend ook niet leuk om altijd je schoonouders om je heen te hebben,

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:34

HorsePassion schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je persé met je dochter en haar vriend wil blijven wonen.
Ik moet er niet aan denken om mijn ouders de hele dag in mijn omgeving te hebben.
Ik zou als ik jou was misschien dat toch loslaten en misschien is het veel fijner dat ze een huisje in hetzelfde dorp kopen als jij. Ben je altijd in de buurt mocht het nodig zijn en kan ze altijd op jou terugvallen.
Het lijkt mij voor haar vriend ook niet leuk om altijd je schoonouders om je heen te hebben,

Omdat dochter hulp nodig heeft. Daarom.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:56

HorsePassion schreef:

Zo, lekker veroordelend. Daar zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn om dat te doen. Die jou (of wie dan ook) niets aan gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:00

janna schreef:
Daihyo mijn voorbeeld is zeker vergelijkbaar. Deze persoon was ook al lange tijd ziek en pas net hersteld. Dan wordt je als werkgever dus ook gevraagd of je al die extra's mee wil nemen.
Maar ik hoop voor je dat het allemaal goed komt. Ik neem aan dat ze wel vaker een dergelijk iets bij de hand gehad hebben bij de hypotheekverstrekkers?

Nee vind ik niet, want ik eis niets.
Het enige wat ik vraag, omdat de bank dat nodig heeft, is een verklaring waarin staat dat ik naar verwachting per 1 april weer 100% ben hersteld en bij 100% herstel weer 100% salaris ontvang. Zoals het gewoon wettelijk geregeld is. Het gaat mij niet eens om de betaling, maar de verwachting van herstel per die en die datum. Verwachting hè, niet verhoging of wat dan ook per 1 april 2023. En die verwachting staat ook gewoon in het medisch rapport van de arbo. Dus die verzin ik ook niet zelf.
Ik vraag nergens om geld, loonsverhoging, extra diensten, etc.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:12

HorsePassion schreef:

Zo, ook goedemorgen. Soms zijn er persoonlijke omstandigheden waardoor keuzes worden gemaakt. En gelukkig is er geen enkele reden waarom ik jou iets zou uitleggen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:16

Even rare gedachte. Maar als jullie gewoon op hetzelfde adres ingeschreven staan bij dat ene huis. Maakt het dan alsnog uit dat een van jullie in dat achter huisje slaapt (woont).
Ik weet dat vrienden van mij vroeger bij hun ouders achter in de tuin in de schuur hun kamers hadden.

edit: Of geeft op hetzelfde adres geschreven staan dan problemen met uitkeringen ed?!..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:32

Needje schreef:
Even rare gedachte. Maar als jullie gewoon op hetzelfde adres ingeschreven staan bij dat ene huis. Maakt het dan alsnog uit dat een van jullie in dat achter huisje slaapt (woont).
Ik weet dat vrienden van mij vroeger bij hun ouders achter in de tuin in de schuur hun kamers hadden.

edit: Of geeft op hetzelfde adres geschreven staan dan problemen met uitkeringen ed?!..

Er zijn gelukkig geen uitkeringen om rekening mee te houden en voor andere hulp maakt het niet uit. Het huis wat we wilden kopen, heeft dus twee volwaardige woningen op 1 perceel staan. Die tweede is gebouwd zonder vergunning. Een vergunning blijkt ook niet mogelijk, want er mag op dat perceel maar 1 woning zijn. De eigenaren kwamen met opties als “dan zeg je dat je er 1 nacht per week niet slaapt, dan is er geen sprake van permanente bewoning “. De gemeente zegt dat dat al een grote stap teveel is. Al dan niet permanent bewoond is niet aan de orde, omdat volgens de gemeente er helemaal geen situatie is waarin dat kan. Er is, voor de gemeente, 1 woning. Ik vroeg of ze zoiets dan kunnen gedogen in het kader van de woningnood, vergrijzing, etc. Maar de gemeente kan niet gedogen wat niet bestaat, zei de meneer aan de tel.
De enige mogelijke stap die nog genomen kan worden, is dat de huidige eigenaren toch de gemeente terplekke uitnodigen, de situatie uitleggen en aan het college van B & W vragen of ze deze zaak op zich willen beoordelen en een uitspraak over doen.

Maar er zijn wrs teveel haken en ogen voor een positieve uitkomst. Zo is daar alleen maar lintbebouwing toegestaan (erg mooi ook…). En deze schuur met woning staat een meter of tien naar achter. En dus niet in het lint. Dat is al voldoende reden voor afwijzing.

We vragen ook geen tweede adres aan (zoals een toevoeging zoals 26C), het is één adres. En de eigenaren willen niks doen, want “het is ons probleem niet”. Nou ja, in zoverre dat je iets verkoopt en aanprijst als geschikt voor dubbele bewoning terwijl je weet dat dat niet mag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:04

Nee dan denk ik dat je deze aan jullie voorbij moet laten gaan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:27

Needje schreef:
Nee dan denk ik dat je deze aan jullie voorbij moet laten gaan.

Ja, helaas wel. Want in de ambtelijke molen tegen de stroom inroeien, dat kost heel wat energie en tijd. En als iets je eigendom is, neem je die moeite. Maar om nu hier zo aan te beginnen. Helaas, maar we zoeken verder :-).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:49

Jammer Chevax! Gelukkig hebben jullie nu een prachtige woning

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:09

Ja snap ik helemaal, maar jammer is het wel.

Ik ben net gebeld door de makelaar. De open dag heeft meer geïnteresseerden opgeleverd en er is een bod gekomen waarbij er flink overboden is. Hij mag uiteraard niet zeggen hoeveel. Maar wel zoveel dat als ze met ons zouden onderhandelen er een flink tegenbod zou komen, met een groot verschil met wat we hebben geboden.
We hebben nog wel een kans om ons bod op te hogen, aan ons de vraag of we dat willen doen. We hadden wel een max in ons hoofd, iets boven de vraagprijs, maar niet zoveel. Dan moeten we echt richten de 3 ton gaan denken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:10

-O- sjips was die opendag er maar niet geweest dan. Belangrijkste is kunnen jullie het betalen ook op langere termijn en willen jullie dat ook? En heb je nog andere opties open staan

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:11

Ik zou dan wantrouwig zijn als het wel echt zo is.
Succes in ieder geval :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:20

Nou, ik denk het wel. Ik had hem vanmorgen namelijk ook aan de telefoon en toen was hij heel enthousiast, ging met de verkoper een tegenbod bespreken vanmiddag. En nu gaf hij aan dat er in de tussentijd een hoger bod was gekomen. Geen idee of het prijs opdrijven is, mijn gevoel zegt van niet en dat het wel zo is, aan de hand van het gesprek. Daar willen we ons niet in mee laten slepen, jammer maar helaas. Het is niet zo dat omdat wij een deadline hebben, we onszelf op deze manier onder druk moeten laten zetten.

We hebben nog een goede nummer 2, dus ik denk dat we daar nog eens gaan kijken. Iets lagere vraagprijs, maar ook iets minder af en iets kleiner. Maar wel opties tot een goeie uitbouw. Dus dat is ook het overwegen waard. Maar goed, daar moet dus wel iets aan gebeuren. Boven is allemaal enkel glas, de douche moet vernieuwd worden. En aan de buitengevel zijn de planken niet helemaal okee. Geen onoverkomelijke dingen, maar hier zou ik dus wel een bouwtechnische keuring laten doen.
En verder zijn er nog wel wat huizen die we kunnen bezichtigen, maar daar moet nog meer aan gebeuren.