Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:26

Ik heb de hypotheek nog niet aangevraagd. Wacht op mijn nieuwe werkgeversverklaring met hoger salaris. Heb geen huis te verkopen, vaste baan met veel zekerheid en moet de max lenen. Mijn adviseur verwacht geen beren op de weg. Heb wel redelijke spaarpot, dat scheelt. Hoop volgende week de aanvraag te kunnen doen. Huis is op papier al gekocht maar is nieuwbouw dus aanvraag kon nog niet gedaan ivm verlopen ivm vergunningen. Wel al een aanbod gehad maar die heb ik tijdelijk afgeslagen ivm mogelijk niet lang genoeg lopen. Aanvraag loopt bij ING en heeft 6 maanden termijn. Verwachting is van 1 feb naar de notaris vandaar dat er geen eerdere aanvraag kon.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:59

VanHuisUit schreef:
@Veriye als alles gewoon loopt gebeurt het wel vaker dat het een paar dagen langer wordt hoor die datum dat de voorwaarden verstrijken. Maar ook dat kan zenuwslopend zijn.

Ja erg zenuwslopend. Vooral omdat de doorlooptijd van de geldverstrekker op 2 dagen staat. Ons aanvraag ligt er al 6 dagen :(
Dus adviseur heeft nu toch even een mailtje gestuurd.

Hopelijk os bij iedereen alles snel rond en kunnen wij genieten van onze huisjes *\o/*

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:28

Extra bewijzen hebben wij ook in moeten leveren, gelukkig is mijn omzet juist enorm gegroeid in de coronatijd, dus de coronaverklaring die ik als zelfstandig ondernemer moest invullen was geen probleem (alhoewel ik eerst dacht dat ze met een coronaverklaring een negatieve coronatest bedoelden HAHAHA :') ).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:20

:)) nou je weet maar nooit =:)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:05

Veriye schreef:
Maar, hij kan toch zijn spullen na de overdracht daar stallen. HIj krijgt dan toch de sleutels en kan gelijk door met zijn vrachtwagen? Wat is dat dan voor raar gedoe? ik zou er nooit op het idee komen om er nu al spullen te dumpen alhoewel de financering nog niet rond is.

Ik zelf ook niet. Maar een van de voorwaarden die hij bij het bieden neerlegde was het bieden van opslagruimte per x datum, omdat hij dan z’n eigen huis heeft overgedragen. Dat staat dus ook vermeld (niet specifiek hoeveel ruimte, dat is mondeling overeengekomen) in het voorlopig koopcontract. Het risico is geheel voor hem, dat staat er ook in vermeld.

Vandaag te horen gekregen dat hij z’n financiering eindelijk rond heeft. En binnen 2 uur daarna belde de makelaar weer om te vertellen dat hij gebeld had omdat hij spullen van ons over wil nemen 8)7 Dus hij neemt binnenkort (als hij nog durft na m’n uitbrander laatst ~~}> )
Weet niet of we daar nog zin in hebben. We twijfelen tussen de hoofdprijs vragen of hem zeggen dat hij er niet meer inkomt voor de dag van overdracht. We denken er nog even over na :D

Wat een spanning voor iedereen die op goedkeuring van de hypotheek zit te wachten. Hopelijk snel een verlossend bericht! Ik was extreem opgelucht toen het finaal akkoord voor onze hypotheek er was, hoewel alles supersnel ging.

@Achterom; 1,5 jaar... Das lang! Hoe kan het dat de overdracht pas zoveel later was?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:09

Wil je ook van die spullen af? Of was je het van plan om mee te nemen?

En gefeliciteerd uiteraard :D

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:27

Dank je wel :D Stiekum had ik die 10% ook wel prima gevonden als hij het niet rond kreeg :+

We hebben nagenoeg alles nieuw gekocht, dus we willen van veel af. Van banken tot eettafel tot de kinderbedden. Dus als hij wat wil overnemen (of hebben wat we niet denken te verkopen) zou dat wel heel makkelijk zijn en een hoop gesjouw schelen. Maar we zijn ook wel echt klaar met hem aan de andere kant.

We kregen tijdens zijn eerste bezoekje een poos geleden de indruk dat hij heel veel wil hebben maar er niet echt voor wil betalen. Meer het idee dat het ons zoveel zou schelen als we het voor hem kunnen laten staan. Dus een gunst van hem aan ons ofzo. Hoeven we niet naar de stort (alsof we dat zouden doen met onze Riviera Maison bank :D )
De makelaar waarschuwde al dat als we al iets aan hem verkopen, we af moeten spreken dat het voor de overdracht op onze rekening moet staan. Want na de overdracht komen we het huis niet meer in om de spullen weg te halen als hij niet betaald.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:54

Nou dan zou ik er een normale prijs voor vragen. Niet de hoofdprijs, maar ook zeker geen vriendenprijsje.

Als hij het wil hebben kan die gewoon een normaal bedrag er voor betalen.

En inderdaad, verstandig dat hij eerst betaald voor de sleutel overdracht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:56

AppleSter schreef:
@Achterom; 1,5 jaar... Das lang! Hoe kan het dat de overdracht pas zoveel later was?

Onze notaris kwam er achter dat een aantal zaken niet klopten aan de kant van de verkoper, die moesten rechtgezet worden voordat de overdracht kon plaatsvinden. Een enorm ingewikkelde situatie waarin o.a. een andere notaris fouten had gemaakt (in een situatie in het verleden niet alle percelen op de juiste naam gezet), de verkopend makelaar ook fouten had gemaakt (hij had het nooit zo in de verkoop mogen nemen, eigendom van percelen niet gecontroleerd o.a.) en nog erfgenamen moesten worden opgespoord:een van de percelen stond op naam van iemand die een aantal jaar eerder was overleden, waarvan de erfenis nooit was afgerond omdat er schulden in zaten.
Een situatie die nooit had mogen kunnen bestaan, maar uiteindelijk wel bestond omdat meerdere mensen fout op fout hadden gemaakt.

Het stomme is dat als onze notaris dit niet had opgemerkt, er geen haan naar had gekraaid. Iedereen had belang bij de verkoop: wij, de verkoper en de bank die dwong tot verkopen :Y)
Het is allemaal goed gekomen uiteindelijk, maar als we het vooraf hadden geweten waren we er niet aan begonnen. Maar eigenlijk maar goed ook dat we het niet wisten, want anders hadden we hier niet gewoond. We zijn nu 4,5 jaar verder en wonen op een heerlijke plek, dus uiteindelijk is het dat wel waard geweest.

Dat de overdracht zo lang duurde had dus niets met ons te maken, wij hadden onze hypotheek voor elkaar, leenden ook ruim onder onze max, hadden flink wat spaargeld en ons oude huis al verkocht. Zoals de bank ook zei: ideale klanten waar je graag een hypotheek aan verstrekt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:07

Wat een oplettende notaris hadden jullie dan! Fijn dat het uiteindelijk goed kwam en dat jullie er met veel plezier wonen. Maar wat een stress lijkt me zo’n periode. Je moet het ook maar net zo kunnen regelen (als je je eigen huis al verkocht zou hebben) dat je een woonplek hebt die 1,5 jaar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:30

@Achterom wat een verhaal :oo
@AppelSter ik zou er ook wel een beetje klaar mee zijn... met die koper dus. Anders kijk je gewoon wat je niet mee zou willen nemen of wat niets op gaat brengen op Marktplaats of zoiets en laat je hem daar een bod op doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:32

Ik zou m niet eens een bod laten doen. Gewoon melden wat die neer moet leggen en anders gaat het mee.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:55

Wat een gedoe met al die hypotheken. Mijn ouders zitten er ook middenin en echt ze hebben over alles iets te zeuren. Heel veel aanvullende documenten waar je dan weer achteraan moet. Hoop voor ze dat het snel rond is en voor jullie ook!

Ik kijk er ook niet echt naar uit.

Vandaag nog weer gekeken hij een huis. Fantastisch huis en al eerder bij zo'n type huis gekeken maar overboden. Vonden hem vandaag ook weer echt fantastisch maar man zo zonde dat er geen zolder verdieping op zit. Makelaar kon ons ook niet vertellen of dakopbouw een reële optie is. Dus twijfel heel erg of we ervoor moeten gaan of dat ik mij snel ga ergeren aan het missen van een zolderverdieping. Zo moeilijk.

Morgen hebben we nog een gesprek met een eventuele aankoopmakelaar. Iedereen in mijn omgeving raad me er toch eentje aan inmiddels en onze hypotheekadviseur begon er ook maar weer over. Dus denk dat we maar overstag gaan. Ik ben zo moe om steeds weer een bod te bedenken wat steeds in de prullenbak wordt gesmeten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:21

Success morgen Yipee.

Volgens de adviseur zaten een aantal documenten "vast" en ze hebben deze nu "losgemaakt" wat dat ook zijn mag. Hij verwacht ieder moment een reactie. Normale doorlooptijd is 2 dagen, wij zitten inmiddels op 8/9. Maar goed. Als het uiteindelijk maar goed komt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:27

Over inboedel overnemen, ik heb bij mijn woning ook enkele zaken overgenomen, rond de tafel gezeten en uiteindelijk geloof ik 1200 betaald voor ; koel-vriescombinatie, elektrisch fornuis, tv kast, hoekbank, nachtkastjes, flinke kledingkast, kast en balkon set etc. Opzich een nette prijs. Huis was voorzien van nette tegelvloer, balkon verhoging met ingebouwde zonnenenergie lampjes.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:39

Gisteren gebeld met een makelaar daar we een leuk hoekhuis hadden gezien op funda.
Het huis stond er slechts een dag op.
Verteld de makelaar dat er al bijna 20 bezichtigingen aangemeld stonden.
Daar kwam nog eens bovenop dat na bezichtiging je een bod kon doen en dat er dan na afloop naar bod en de voorwaarden gekeken werden. Omdat we nog een huis te verkopen hadden, had het geen zin om te kijken, omdat er ook al vele een bezichtiging hebben gepland die wel al hun huidige huis hadden verkocht.
Dit gaf meer zekerheid naar verkoper. Dat snap ik wel, maar vind het maar een rare manier van verkopen.
In deze tijd kun je toch geen risico nemen om eerst te verkopen en dan te kopen, dadelijk zit je zonder huis. Vind maar rare voorwaarden om tot een bezichtiging te komen. Ik hoor juist van menig makelaar dat in deze tijd nu heel normaal is om eerst te kopen en dan te verkopen.
Ik heb de mensen wel gevonden op facebook waar het huis van is en overweeg ze een mail te sturen en te vragen of het hun eis is of die van de makelaar.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:45

In welke regio zoek je want dit klinkt wel extreem maar komt voor?

Er staan meestal wel wat bezichtigingen als ik bel dus je moet er snel bij zijn, zeker zonder aankoopmakelaar. Want de eerste plekjes lijken te gaan naar de mensen met een aankoopmakelaar. Maar tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met het inplannen van een bezichtiging (en dat omgeving rond Utrecht). Je moet alleen als een havik erbij zijn.

Ook meteen bieden heb ik nog niet ervaren. Wel dat het allemaal op inschrijving gaat. Oftewel je kijkt op donderdag en dan krijg je een biedingsformulier mee wat je dan uiterlijk maandag voor 12 uur moet inleveren met je uiterste bod. En dan kiest de verkoper het leukste bod.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:58

Yipee schreef:
In welke regio zoek je want dit klinkt wel extreem maar komt voor?

Er staan meestal wel wat bezichtigingen als ik bel dus je moet er snel bij zijn, zeker zonder aankoopmakelaar. Want de eerste plekjes lijken te gaan naar de mensen met een aankoopmakelaar. Maar tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met het inplannen van een bezichtiging (en dat omgeving rond Utrecht). Je moet alleen als een havik erbij zijn.

Ook meteen bieden heb ik nog niet ervaren. Wel dat het allemaal op inschrijving gaat. Oftewel je kijkt op donderdag en dan krijg je een biedingsformulier mee wat je dan uiterlijk maandag voor 12 uur moet inleveren met je uiterste bod. En dan kiest de verkoper het leukste bod.

Ik heb het denk ik wat ongelukkig beschreven, maar inderdaad zoals je zegt, na bezichtiging een formulier mee en dat binnen een x aantal dagen retourneren met je bod. (samen met een x aantal mensen die ook bezichtigd hebben en binnen de termijn hun bod kunnen aangeven.)

Het betrof een huis in een stad in de betuwe. Maar blijft wel raar om zo een bod te doen, wat als je net 500 euro onder een ander hebt gezeten, loop je het mooi mis op een habbekrats. Ook als je te veel noten op je zang hebt, bv iets langere oplevertermijn of verkoop eigen woning, bouwtechnische keuring dan kun je het wel vergeten.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:22

Maar ook al heb je nog een huis te verkopen, dan hoef je dat nog niet als voorwaarde op te nemen. Wij hebben gekocht op voorwaarde van financiering, maar niet op voorwaarde verkoop huidige huis. Uiteindelijk hebben we ook helemaal geen moeite gehad om ons huis te verkopen, dus dat heeft ook geen problemen opgeleverd. Het is gewoon een keuze.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:03

Plukje schreef:
Maar ook al heb je nog een huis te verkopen, dan hoef je dat nog niet als voorwaarde op te nemen. Wij hebben gekocht op voorwaarde van financiering, maar niet op voorwaarde verkoop huidige huis. Uiteindelijk hebben we ook helemaal geen moeite gehad om ons huis te verkopen, dus dat heeft ook geen problemen opgeleverd. Het is gewoon een keuze.

Zo hebben wij het ook gedaan inderdaad.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:18

De hypotheek die we voor dit huis kunnen krijgen ligt behoorlijk onder de verkoopprijs.
We hebben dus overwaarde nodig om het te kunnen kopen.
Met de overwaarde en extra aflossing van ons huidige huis zouden we het prima kunnen betalen.
Het één gaat dus niet zonder het ander, de hypotheek alleen is niet toereikend.
Ik denk dat we ons misschien eens moeten verdiepen hoe een overbrugging hypotheek werkt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:38

bridgetF schreef:
Ik heb het denk ik wat ongelukkig beschreven, maar inderdaad zoals je zegt, na bezichtiging een formulier mee en dat binnen een x aantal dagen retourneren met je bod. (samen met een x aantal mensen die ook bezichtigd hebben en binnen de termijn hun bod kunnen aangeven.)

Het betrof een huis in een stad in de betuwe. Maar blijft wel raar om zo een bod te doen, wat als je net 500 euro onder een ander hebt gezeten, loop je het mooi mis op een habbekrats. Ook als je te veel noten op je zang hebt, bv iets langere oplevertermijn of verkoop eigen woning, bouwtechnische keuring dan kun je het wel vergeten.

Leuk is natuurlijk anders, maar dit is momenteel wel de normale gang van zaken. Zelfs in de dorpjes hier in Noordoost Friesland hebben wij regelmatig een paar uur na het verschijnen op Funda zoveel bezichtigingen staan dat mensen die de eerste dag bellen er al niet meer bij kunnen.

En bieden middels een inschrijfformulier is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Je weet nooit of je 10, 100, 1000 of 10.000 euro te weinig biedt (of te veel want het gebeurd natuurlijk ook regelmatig dat nummer 1 30.000,- meer betaald dan nummer 2 had geboden #))

Dat laatste wat je zegt klopt, maar een verkoper heeft natuurlijk maar één belang.. De best mogelijke koper vinden. En naast de beste prijs voor je woning wil je natuurlijk ook de beste voorwaarden (een opleverdatum die jou het beste past.. Het liefst zo min mogelijk ontbindende voorwaarden)

In de huidige markt kunnen verkopers gewoon meer eisen stellen dan kopers.. Daarom is een huis kopen momenteel ook echt niet altijd leuk -O-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:04

Als iemand nog een leuk huis in het midden van het ooooosten des lands zoekt...ik weet nog wel een leuke. :D
Het onze. Leuk ruim onderhoudsarm vrijstaand huis, in een rustig dorpje dichtbij de grote steden. Komt morgen op Funda.
En mocht iemand zich afvragen wat dat ding is in de hobby/werkkamer....dat is een kolomboormachine }:0 voor fijnhoutbewerking. Was iets te zwaar om verder dan naast de tafel te verplaatsen. Keuken en badkamer mag de koper eruit rossen en naar eigen smaak er weer zetten. En het schoonmetselwerk vindt ook niet iedereen mooi maar het heeft ons nooit gestoord.
Linkje

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:35

Huizen kopen in deze tijd ( en deze regio :)) ) is ook echt niet meer leuk. Zagen pas ons droomhuis voorbij komen en hebben snel een bezichtiging aangevraagd om te kunnen kijken. Uiteraard ook al het gedoe met een biedingsformulier meenemen, invullen en hopen dat je de hoogste bieder bent - en dat waren we ondanks de extreme populariteit op het huis! Ben nog nooit zo blij geweest... het is alleen nog even wachten tot april.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:22

Gefeliciteerd