[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:44

Het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je wilt. Wij zijn uitgegaan van 10.000. Bij ons zit daar dan wel een samenlevingscontract bij in, net als bouwtechnische keuring, taxatie etc.

Nu wordt het nu we nieuwbouw kopen weer anders, maar daar is het prijskaartje van het huis ook naar.

We hebben van het weekend een lijstje gemaakt wat we allemaal moeten doen. Hypotheek, maar ook de verzekeringen en bijvoorbeeld aansluiting van WiFi en tv.
Dat zwerft allemaal in mijn hoofd rond, nu t op papier staat kan ik het een beetje loslaten.
Mijn huur is wel al opgezegd, en de hypotheek gaan we snel achteraan, de WiFi kan natuurlijk ook wat later.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:45

De verkopend makelaar maakt geen taxatierapport van de woning, dat heeft hij zelf immers niet nodig. Hij mag ook niet jouw taxatierapport maken. Dat rapport is er zodat de bank weet dat de woning ongeveer waard is wat jij ervoor betaalt (en wat zij jou dus aan hypotheek bieden), daarom willen ze een onafhankelijk taxateur en niet de makelaar die er zelf baat bij heeft. ;)

Je hebt inderdaad nog best veel bijkomende kosten, vooral de hypotheek-adviseur is duur. Op lange termijn waren wij duurder uit geweest als we het zelf hadden geregeld, maar het gaat wel nu in één keer je zak uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:48

mirriezz schreef:
Het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je wilt. Wij zijn uitgegaan van 10.000. Bij ons zit daar dan wel een samenlevingscontract bij in, net als bouwtechnische keuring, taxatie etc.

Nu wordt het nu we nieuwbouw kopen weer anders, maar daar is het prijskaartje van het huis ook naar.

We hebben van het weekend een lijstje gemaakt wat we allemaal moeten doen. Hypotheek, maar ook de verzekeringen en bijvoorbeeld aansluiting van WiFi en tv.
Dat zwerft allemaal in mijn hoofd rond, nu t op papier staat kan ik het een beetje loslaten.
Mijn huur is wel al opgezegd, en de hypotheek gaan we snel achteraan, de WiFi kan natuurlijk ook wat later.

Ik moet inderdaad ook een lijstje gaan maken. :j Goede tip!

Bouwtechnische keuring bij een nieuwbouwwoning?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:49

Dani schreef:
De verkopend makelaar maakt geen taxatierapport van de woning, dat heeft hij zelf immers niet nodig. Hij mag ook niet jouw taxatierapport maken. Dat rapport is er zodat de bank weet dat de woning ongeveer waard is wat jij ervoor betaalt (en wat zij jou dus aan hypotheek bieden), daarom willen ze een onafhankelijk taxateur en niet de makelaar die er zelf baat bij heeft. ;)

Je hebt inderdaad nog best veel bijkomende kosten, vooral de hypotheek-adviseur is duur. Op lange termijn waren wij duurder uit geweest als we het zelf hadden geregeld, maar het gaat wel nu in één keer je zak uit.

Dus stel dat het taxatierapport hoger is dan wat ik er voor betaal, wat zijn dan de gevolgen? Helemaal 0 omdat makelaar en verkoper het niet zien?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:50

Afbeelding

Jeej vanaf vandaag is het huis officieel van mij *\o/*

Ik ga dus langzaam dit topic verlaten (wel nog meelezen ;) ).

LinsxDot

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:52

Gefeliciteerd! En spannend karuna hoop nu dat lukt allemaal!
Vanavond 7 uur makelaar nr 2!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:19

Gefeliciteerd arabella!

Wij zijn 8000 euro kosten koper kwijt. We hebben gebruik gemaakt van een financieel adviseur dus daarom valt het wat hoger uit bij ons. Ons huis is 175.000 euro. Wij hebben een notaris van 900 euro. Bouwtechnische keuring is ook apart bij ons, 350 euro.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:22

Janine1990 schreef:
Dus stel dat het taxatierapport hoger is dan wat ik er voor betaal, wat zijn dan de gevolgen? Helemaal 0 omdat makelaar en verkoper het niet zien?

Meestal gebeurt dat niet hoor, volgens mij houden veel taxateurs stiekem wel rekening met de verkoopprijs. Als de taxatie hoger uitvalt heeft dat niet veel invloed. Bij taxatie lager dan wat jij betaalt kan de bank de taxatiewaarde als maximaal hypotheekbedrag gebruiken, dan kan je dus een probleem met de financiering krijgen. De makelaar/verkoper hebben er weinig mee te maken, het is echt voor de hypotheekverstrekker.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:15

Gefeliciteerd Arabella!

Succes Karuna!

Weet iemand hoe het werkt met energielabels? Het huis dat wij hebben gekocht heeft geen energielabel bijgeleverd, maar dat is toch verplicht?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:22

Gefeliciteerd Arabella!

Wij waren kwijt:
Overdrachtsbelasting 7000 (350k)
Kosten notaris 800 (hadden korting)
Taxatie 400
Hypotheekadvies 2700
Belasting 200 euro
Verder nog kosten voor de waterschapsbelasting enz a 1200

Hoop dat je hier wat mee kan Janine

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:23

Cayenne schreef:
Gefeliciteerd Arabella!

Succes Karuna!

Weet iemand hoe het werkt met energielabels? Het huis dat wij hebben gekocht heeft geen energielabel bijgeleverd, maar dat is toch verplicht?

Ja die is verplicht bij moment van overdracht geloof ik. Verkopende makelaar al gebeld?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:27

Jeutje, wat een hoge kosten voor de notaris :wow: Wij zijn ongeveer de helft kwijt?

Manlief heeft de verkopende makelaar aan de telefoon as we speak :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:35

Cayenne schreef:
Jeutje, wat een hoge kosten voor de notaris :wow: Wij zijn ongeveer de helft kwijt?

Manlief heeft de verkopende makelaar aan de telefoon as we speak :P

Misschien plaatsafhankelijk? Onze adviseur zei gelijk van doen want die zag meestal prijzen van boven 1000 euro

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:40

MarjanB schreef:
Gefeliciteerd Arabella!

Wij waren kwijt:
Taxatie 400
Hypotheekadvies 2700
Belasting 200 euro

Dankjewel! Kan ik zeker wat mee!

Wat voor kosten waterschapsbelasting had je dan?

Arabella gefeliciteerd!!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:44

Cayenne schreef:
Gefeliciteerd Arabella!

Succes Karuna!

Klopt is verplicht! Moeten wij ook aanvragen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:00

Janine1990 schreef:
MarjanB schreef:
Gefeliciteerd Arabella!

Wij waren kwijt:
Taxatie 400
Hypotheekadvies 2700
Belasting 200 euro

Dankjewel! Kan ik zeker wat mee!

Wat voor kosten waterschapsbelasting had je dan?

Arabella gefeliciteerd!!

Bij overdracht wordt altijd gekeken wat woz rioolbelasting enz is in dat jaar. Dat moet de verkoper dat jaar nog betalen maar die moet jij dan ook gelijk terug betalen bij de overdracht

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:01

Oooh zo, thanks! :D

Ik lees ook even met wbt energielabel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:25

-O- ik moet binnen 24 uur wat horen van de makelaar over voorbehoud van financiering. Hij heeft al een week niet teruggebeld en krijgen hem niet te pakken. Voor eind vrijdag middag moeten er anders twee afwijzingen liggen bij makelaar. Niet grappig zo. Bleh

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:26

Bah wat een stress Karuna!!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:52

Kosten koper komen grofweg neer op 10% van de prijs. Een deel van die kosten kan je wel weer aftrekken van de belasting gelukkig.

Laatste paar huizen die we leuk vonden bleken al verkocht te zijn. Nu een leuk nieuwbouwhuis gevonden. Voldoet niet aan al onze huizen maar wel op punten waar we eventueel op in willen leveren. Maar weer eens zien wat er uit gaat komen dit keer..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:01

Moeilijk Elize. Zou je niet liever langer wachten tot je een huis vind dat beter op je punten aan sluit?
Maar ja, je weet nooit hoe lang het duurt en of die er gaat komen natuurlijk...

Jeetje Karuna, het lijkt wel een gebed zonder einde!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:13

Aargh :x := het is dat ik geen nagelbijter ben maar anders had ik geen nagels meer over, adviseur belde. Makelaar krijgt dus verkopers niet te pakken, tenminste een van de twee niet. Aaaaahhhhh wordt heel erg krap zo. Makelaar komt er morgen op terug die is nu op verkoper jacht zo ongeveer.

Non de dju goed voor geduld leren hebben en loslaten en afwachten zullen we maar zeggen. Twee dingen waar ik nooit zo goed in ben geweest maar in dit traject in rap tempo leer. :+

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:18

Janine1990 schreef:
Vraagje aan jullie als ervaringsdeskundigen, hoe zit dat met die kosten koper?
Als ik dat op internet bereken, is mijn hele budget aan inrichting weg... Op een huis van 115... :+ Wie kan mij dat uitleggen :o

Ik reken bij kosten koper even alles mee waar je mee te maken krijgt, officieel valt niet alles onder de noemer kosten koper :)

Notaris: eigendomsakte/leveringsakte (en inschrijving kadaster) - 400 euro - niet aftrekbaar
Notaris: hypotheekakte - 400 euro - wel aftrekbaar
Overdrachtsbelasting (2%) - 2300 euro - niet aftrekbaar
Advieskosten hypotheek - variërend van 800 tot 3000 euro - wel aftrekbaar
Aanvraagkosten NHG (1%) - 1150 euro - wel aftrekbaar
Bankgarantie (1% van de 10% aanbetaling) - 115 euro - niet aftrekbaar
Taxatie - 350 euro - wel aftrekbaar
Bouwkundige keuring - 350 euro - wel aftrekbaar

Totaal: 7065 euro (gerekend met 2000 euro hypotheekadvies)(van dit totaalbedrag krijg je ongeveer 1700 euro terug van de belasting)

Op degoedkoopstenotaris.nl kun je een notaris zoeken die het voor dit bedrag doet, de bodemprijs is zo'n 700 euro, maar bedragen van 1200 euro zijn ook geen uitzondering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:37

Enorm bedankt Spekkie!!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:44

Dani schreef:
Janine1990 schreef:

Meestal gebeurt dat niet hoor, volgens mij houden veel taxateurs stiekem wel rekening met de verkoopprijs. Als de taxatie hoger uitvalt heeft dat niet veel invloed. Bij taxatie lager dan wat jij betaalt kan de bank de taxatiewaarde als maximaal hypotheekbedrag gebruiken, dan kan je dus een probleem met de financiering krijgen. De makelaar/verkoper hebben er weinig mee te maken, het is echt voor de hypotheekverstrekker.

Of kom je (buiten hypotheek met nhg) in een lager rente tarief. (Als dit voldoende scheelt).
Het is zeker mogelijk dat taxatie (iets) boven aankoopprijs zit.