Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
mirriezz schreef:Het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je wilt. Wij zijn uitgegaan van 10.000. Bij ons zit daar dan wel een samenlevingscontract bij in, net als bouwtechnische keuring, taxatie etc.
Nu wordt het nu we nieuwbouw kopen weer anders, maar daar is het prijskaartje van het huis ook naar.
We hebben van het weekend een lijstje gemaakt wat we allemaal moeten doen. Hypotheek, maar ook de verzekeringen en bijvoorbeeld aansluiting van WiFi en tv.
Dat zwerft allemaal in mijn hoofd rond, nu t op papier staat kan ik het een beetje loslaten.
Mijn huur is wel al opgezegd, en de hypotheek gaan we snel achteraan, de WiFi kan natuurlijk ook wat later.
Dani schreef:De verkopend makelaar maakt geen taxatierapport van de woning, dat heeft hij zelf immers niet nodig. Hij mag ook niet jouw taxatierapport maken. Dat rapport is er zodat de bank weet dat de woning ongeveer waard is wat jij ervoor betaalt (en wat zij jou dus aan hypotheek bieden), daarom willen ze een onafhankelijk taxateur en niet de makelaar die er zelf baat bij heeft.
Je hebt inderdaad nog best veel bijkomende kosten, vooral de hypotheek-adviseur is duur. Op lange termijn waren wij duurder uit geweest als we het zelf hadden geregeld, maar het gaat wel nu in één keer je zak uit.
Janine1990 schreef:Dus stel dat het taxatierapport hoger is dan wat ik er voor betaal, wat zijn dan de gevolgen? Helemaal 0 omdat makelaar en verkoper het niet zien?
MarjanB schreef:Gefeliciteerd Arabella!
Wij waren kwijt:
Overdrachtsbelasting 7000 (350k)
Kosten notaris 800 (hadden korting)
Taxatie 400
Hypotheekadvies 2700
Belasting 200 euro
Verder nog kosten voor de waterschapsbelasting enz a 1200
Hoop dat je hier wat mee kan Janine
Janine1990 schreef:MarjanB schreef:Gefeliciteerd Arabella!
Wij waren kwijt:
Overdrachtsbelasting 7000 (350k)
Kosten notaris 800 (hadden korting)
Taxatie 400
Hypotheekadvies 2700
Belasting 200 euro
Verder nog kosten voor de waterschapsbelasting enz a 1200
Hoop dat je hier wat mee kan Janine
Dankjewel! Kan ik zeker wat mee!
Wat voor kosten waterschapsbelasting had je dan?
Arabella gefeliciteerd!!
Janine1990 schreef:Vraagje aan jullie als ervaringsdeskundigen, hoe zit dat met die kosten koper?
Als ik dat op internet bereken, is mijn hele budget aan inrichting weg... Op een huis van 115...Wie kan mij dat uitleggen
Dani schreef:Janine1990 schreef:Dus stel dat het taxatierapport hoger is dan wat ik er voor betaal, wat zijn dan de gevolgen? Helemaal 0 omdat makelaar en verkoper het niet zien?
Meestal gebeurt dat niet hoor, volgens mij houden veel taxateurs stiekem wel rekening met de verkoopprijs. Als de taxatie hoger uitvalt heeft dat niet veel invloed. Bij taxatie lager dan wat jij betaalt kan de bank de taxatiewaarde als maximaal hypotheekbedrag gebruiken, dan kan je dus een probleem met de financiering krijgen. De makelaar/verkoper hebben er weinig mee te maken, het is echt voor de hypotheekverstrekker.