[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:31

Destino schreef:
Als het goed is gold dat alleen voor de hypotheken zonder NHG dacht ik gelezen te hebben.

Naja dat hoop ik dan maar. Ben ook benieuwd of ze de grens van NHG weer echt naar 265.000euro brengen. Niet dat ik voor zo'n bedrag ( of hoger) mijn eerste huisje ga kopen, maar goed.

Destino

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:32

Maar is dit al helemaal akkoord enzo?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:32

Destino schreef:
Als het goed is gold dat alleen voor de hypotheken zonder NHG dacht ik gelezen te hebben.

Dat mag ik hopen van niet, wij hebben geen NHG meer bij deze woning dus mooi balen als dat zo is!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:33

Destino schreef:

Dat mag ik hopen van niet, wij hebben geen NHG meer bij deze woning dus mooi balen als dat zo is!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:33

Wij hebben geen NHG en het grootste deel aflossingsvrij :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:34

@ Pashon, jij hebt toch al een huis gekocht?

Manzano, waarom heb je voor aflossingsvrij gekozen als ik vragen mag?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:35

Wij hebben wel NHG, rente 20 jaar vastgezet tegen 5,8 % en een volledige bankspaarhypotheek.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:35

Lage maandlasten en omdat het een huis was voor ongeveer 5 jaar. Voor het volgende huis doen we het niet.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:37

Maar dan moet je er dus voor zorgen dat je met de verkoop van je huis de restschuld aflost toch?
Vind je dat niet risicovol??
Hoeveel % heb je aflossingsvrij als ik vragen mag?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:38

Nee.
Hypo is 115, waarvan 90 aflosstigsvrij.
Destijds gekocht voor 156500, staat nu te koop met vraagprijs van 210.

Dus ik maak me niet zo'n zorgen :n

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:41

Hmm okee.. Ik hoop voor je dat je het met overwaarde verkocht krijgt.

Zou zelf niet voor aflossingsvrij kiezen, heb toch liever de zekerheid dat alles afgelost is aan het einde. :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:42

Nou tussen 115 en 210 zit nog een aardig gat........ geloof niet dat de huizenmarkt zo ver instort.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:42

nu maak je je geen zorgen, maar zou je het bij de aankoop van de volgende ook weer doen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:43

Wij maken helaas nu veel te vaak mee dat mensen met een gigantische restschuld blijven zitten. Deels eigen schuld, deels te wijten aan de dalende prijzen. Het zal je maar over komen....

Ik droom nog wel ff verder over een eigen huis kopen :+ En ik zie op mijn werk echt teveel leuke, mooie huizen voorbij komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:45

Pashon schreef:
nu maak je je geen zorgen, maar zou je het bij de aankoop van de volgende ook weer doen?

PFfff, dat zeg ik toch...... volgende huis doen we het niet.
Je moet het bekijken naar elke situatie.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:48

@ Manzano, maar je hebt je huis dus destijds voor een hogere prijs gekocht dan je een hypotheek hebt?

Pashon

sorry hoor, heb dat nergens zien staan. als ik het gelezen had had ik het niet gevraagd lijkt mij zo..

ik zou het nooit doen, hebben het bij de vorige ook niet gedaan en doen het ook niet.
ongeacht wat de situatie is. als ik de volledige aflossing niet kan betalen weet ik dat het huis te duur is voor mij.

manzano

Ja :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:50

Oh en de rest is belegging :+

Aflossing hadden we op zich ook best kunnen betalen. Hypotheek van 115 is nou niet echt een hoge hypotheek te noemen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:52

Aflossingsvrij is heus zo spannend/slecht niet. Je moet gewoon goed alle cijfers op een rij zetten en er niet blind vanuit gaan dat je woning automatisch meer waard wordt. Als jij een woning met een forse overwaarde hebt, lage maandlasten wilt en financiele ruimte hebt dan is aflossingsvrij heus zo slecht nog niet. Ik kom dagelijks heel veel aflossingsvrije hypotheken tegen en dat zijn echt niet allemaal probleemhypotheken. Natuurlijk is het verstandiger om een aflossing in je hypotheek in te bouwen maar aflossingsvrij is niet perse slecht. Mits je op de hoogte bent van alle zaken die spelen bij een aflossingsvrije hypotheek. Als jij een hypotheek van 125% EW hebt, volledig aflossingsvrij zonder extra spaargeld en je krijgt je huis niet voor een goede prijs verkocht.. dan kon je wel eens in de problemen komen ja.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:53

Ik zou persoonlijk nooit meer financieren (op een verbouwing na miss) dan de marktwaarde van de woning. Ook al zoveel trammelant mee gezien. Mensen die een woning van 200.000 gefinancierd hebben voor 280.000 (absurd), van dat geld dikke auto's rijden en bij verkoop dik in de problemen komen omdat de woning dat nooit op zal brengen.

Maar goed, ik ben sowieso voorzichtig denk ik als ik straks zou gaan kopen. Ik zou ook nooit aan mijn max. gaan zitten. Liever ruimte over houden voor leuke dingen dan elke maand krom liggen voor je hypotheek.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:53

Berdien schreef:
Aflossingsvrij is heus zo spannend/slecht niet. Je moet gewoon goed alle cijfers op een rij zetten en er niet blind vanuit gaan dat je woning automatisch meer waard wordt. Als jij een woning met een forse overwaarde hebt, lage maandlasten wilt en financiele ruimte hebt dan is aflossingsvrij heus zo slecht nog niet. Ik kom dagelijks heel veel aflossingsvrije hypotheken tegen en dat zijn echt niet allemaal probleemhypotheken. Natuurlijk is het verstandiger om een aflossing in je hypotheek in te bouwen maar aflossingsvrij is niet perse slecht. Mits je op de hoogte bent van alle zaken die spelen bij een aflossingsvrije hypotheek. Als jij een hypotheek van 125% EW hebt, volledig aflossingsvrij zonder extra spaargeld en je krijgt je huis niet voor een goede prijs verkocht.. dan kon je wel eens in de problemen komen ja.

Eens :j
We hebben er uiteraard ook goed over nagedacht.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:54

rowo schreef:
Ik zou persoonlijk nooit meer financieren (op een verbouwing na miss) dan de marktwaarde van de woning. Ook al zoveel trammelant mee gezien. Mensen die een woning van 200.000 gefinancierd hebben voor 280.000 (absurd), van dat geld dikke auto's rijden en bij verkoop dik in de problemen komen omdat de woning dat nooit op zal brengen.

Ja dat soort dingen vind ik echt bizar!! Snap ook nooit dat een bank dat ooit heeft goedgekeurd.
Zie je ook bij dat programma "uitstel van executie" enzo. Huizen van 2 ton, met een hypotheek van bijna 3 ton. :? :?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:56

rowo schreef:

Daarom mag volledig aflossingsvrij ook niet meer en is het vanaf 1 augustus alleen nog mogelijk om de aanschafwaarde en je kosten koper in de hypotheek op te nemen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:56

ik zeg ook niet dat het slecht is, ik wil zelf gewoon niet als ik met pensioen ga nog eens een hypotheek af willen sluiten voor het bedrag wat aflossingsvrij is.
Ik heb liever nu alles aflossen wat inhoud of een goedkoper uit of minder vrijheid in de maand dan dat ik straks al mijn AOW centjes naar de bank kan gaan brengen. "Al mijn" is natuurlijk overdreven, maar wij willen gewoon dat over 30 jaar wij ervanaf zijn. mocht er dan overwaarde in het huis zitten is het mooi meegenomen, maar ga geen aannames nemen over wat er wel of niet kan gebeuren qua overwaarde.
We denken dat de woning wel overwaarde heeft, dat heeft hij nu al zonder dat we er iets aan gedaan hebben maar wij weten niet hoe de markt dan is en of er uberhaupt nog vraag is voor zo'n soort woning.
Wel zien we dat de woningen in Duitsland/ grensstreek hier in e buurt heel hard omhoog schieten met de prijs. maar voor ons is verkopen nog lang niet weer aan de orde! dit is een huis waar we oud willen worden en mochten we de werkzaamheden om de deur niet meer kunnen dan wil ik zorgeloos de boel te koop kunnen zetten (ervanuit gaande dat de hypotheek termijn is afgelopen dus 30 jaar) en zorgeloos van onze eigen centjes weer wat weer kunnen kopen.