We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:55

Thuisbezorgd is hier ook wel een ding. Mijn partner is chronisch ziek maar kookt wel graag. Dit verzorgd hij dan ook 9vd10 keer. Maar als hij een zeer slechte dag heeft en ik moe thuiskom van werk komt de app toch regelmatig tevoorschijn. :\ We koken al zo veel mogelijk extra porties voor deze dagen maar ja. Soms is die feel-good pizza ook wel precies wat we nodig hebben :(:)

Voor het eerst in mijn ondernemerschap is er ruimte om te sparen en dat voelt wel fijn. Maar goed, we laten ook wel veel luxe liggen; op vakantie gaan we niet, kopen alleen het essentiële aan kleding en budgetteren op luxe producten. Nu de zaak meer opbrengt wil ik me ook meer gaan verdiepen in pensioenregelingen vs zelf sparen (beleggen/deposito s). Dus als iemand daar wat over kwijt wil, graag :))

Anoniem

Thuisbezorgd doen wij nooit. Vinden we zonde van het geld. Koken vaak liever zelf iets lekkers. Vooral als je bedenkt hoeveel dagen je zelf van dat geld lekker kan koken! Hier in de buurt is ook niet veel bijzonders via Thuisbezorgd te bestellen moet ik zeggen dus dat helpt wel mee.

Friet uit de airfryer ipv frituur doen wij nu ook. Waren ook makkelijk €15-€20 kwijt voor 2 personen bij de frituur terwijl ik uit de airfryer net zo lekkere friet kan maken. Uitje erbij, mayo en curry en je hebt een lekkere friet speciaal.

Winged

linoleum schreef:
En nu eens in de twee maand een keer thuisbezorgd. Dat was een paar jaar geleden nog minstens een keer per week :')

Dit. Bewust minderen.

Hier van makkelijk 4x per maand naar 1x per maand nu. Scheelt ook dat ik vaak op luie zondagen bestelde. Ik loop net zo gemakkelijk even naar de supermarkt om daar wat te halen. (mits ik dat bedenk vóór kwart over 5 :+ ). En anders ligt er wel iets in de diepvries.

Er is hier wel veel keuze in thuisbezorgd, maar ik wil soms ook niet een uur moeten wachten bijvoorbeeld. Plus dat de prijzen echt enorm omhoog zijn gegaan. Als je in je eentje moet eten moet je vaak ook naar een bepaald bedrag werken en dan zit je toch al snel aan een extra blikje cola ofzo. Helpt niet mee voor zowel budget als het lijf :+

Gisteren had ik een verspakket nasi (uit de bonusbox :Y) ) met kipgehakt (ook bonusbox :Y). Was 6 euro kwijt en kan er 3 porties uithalen. Dan is dat toch echt een stuk goedkoper dan een thuisbezorgd. (15 euro voor 1 pokebowl)
Laatst bijgewerkt door Winged op 25-10-23 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:56

Dat is het voordeel van een kleine keuken/weinig opbergruimte.. geen ruimte voor een airfryer dus dat valt ook af :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:57

Ghostattack schreef:
secricible schreef:
Wonen in een Godsvergeten oord helpt daarbij :+ er komen hier 2 bedrijven thuisbezorgen maar beide met een levertijd van een uur en 9vd 10x koud :')

Ik woon niet zo ver van jou vandaan en hier keuze uit iets meer, maar het is allemaal friet, friet, friet of een variatie op friet :')

Ik ben wel gestopt met thuisbezorgd, tenminste.. Heel af en toe nog. In mn eentje moet ik vaak te veel eten bestellen om überhaupt aan het minimumbedrag te komen. We hebben zelf een frituurpan dus dat werkt ook, stuk goedkoper ook haha

ja, maar die andere hebben 25 euro verzendkosten :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:58

Ik haal ook nog wel eens AH overblijvers in m'n vroege dienst.

In mijn keuken van 1m2 past ook niets helaas.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:59

Ik lees ook mee, ik woon alleen met twee katten en werk fulltime. Zit met een studieschuld in een te dure particuliere huurwoning, maar ook niet echt mogelijkheden om daaruit te komen :+ Ik leef al vrij zuinig en houd elke eurocent die erin komt en eruit gaat bij in een Excel sheet. Sinds ik dat overzicht heb ben ik opeens van elke maand in de min staan naar elke maand 200 euro kunnen sparen gegaan, oeps :+

Thuisbezorgd deed ik daarvoor ook regelmatig, maar dat vind ik nu echt zonde van het geld. Scheelt wel dat ik nu thuiswerk dus ook meer tijd en energie heb om na het werk nog te koken; pre-corona werkte ik vier dagen in de week op kantoor met een uur reistijd enkele reis. Kan je zeggen dat Thuisbezorgd dan wel super aantrekkelijk is ja, maar nu krijg ik al spijt als ik naar de website ga en een bestelling invoer á 25 euro die ik dan alleen en ongezellig moet opeten en die vaak nog niet lekker is ook :+

Waar ik wel op zou kunnen besparen is buiten de deur lunchen, dat doe ik rustig elk weekend. En dat gaat ook niet om grote bedragen, maar 4 x 15 euro in de maand is toch weer 60 euro waar ik ook een boterham had kunnen smeren of een pak afbakbroodjes had kunnen halen als ik iets 'luxers' wilde. Maar aan de andere kant is dat wel een van de weinige luxe dingen die ik doe, dus of ik dat op wil geven weet ik ook niet :')

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:13

(meelezer meld zich)

Thuisbezorgd-tip: ik heb standaard een stapeltje ovenpizza's in de vriezer liggen. Als ik in de thuisbezorgd-verleiding kom omdat ik niet kan/wil koken, pak ik er daar één van. Scheelt zo 10-20 euro met eten bestellen.

Zal me ook even kort voorstellen. Mijn situatie is hetzelfde als die van Foaly _O- (alleen, 2 katten, fulltime baan, studieschuld, sinds kort een dure huurwoning). Ik spaar nog niet echt omdat ik net een verhuizing heb gehad met veel uitgaven. En nu ben ik aan het wennen aan mijn vaste lasten (die hoog zijn geworden!) die ik alleen moet dragen. Ik ga al wel bewust met geld om waardoor het er minder snel uit vliegt, maar om echt flink te sparen moet ik nog een hoop stappen zetten. Soms zie ik alleen niet hoe.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:14

ik vind het soms ook lastig met koken. Ik maak lange dagen en kom vrij laat thuis. Eer mijn eten klaar is, eet ik rond een uur of 9 om rond 10 uur naar bed te moeten,
Ik probeer daarom in de weekenden te meal preppen zodat ik minder lang in de keuken hoef te staan of dingen gewoon kan opwarmen.

Voorheen gebruikte ik Picnic om boodschappen te doen, helaas is het minimumbedrag verhoogd en daar kom ik niet goed aan. Erg zonde want het scheelde redelijk wat tijd voor mij qua boodschappen doen.

Thuisbezorgd doe ik amper, maar ik haal vaak af. Nadeel van in de randstad wonen :+ Genoeg keuze om gauw ff wat te halen. Hoewel ik nu al een aantal maanden geen pizza meer haal omdat dat echt duur is geworden. 3 jaar geleden was het nog 6.50 voor een pizza, dat is nu 14 euro geworden. En zo lekker waren de pizza's ook weer niet :o

Volgens mij heb ik nooit mijn situatie verteld:
Begin 30, single met 3 katten, huurhuis die redelijk betaalbaar is tov andere, Studieschuld, gat in mijn hand.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:17

xU_Blinghx schreef:
gat in mijn hand.

_/-\o_ SAME

linoleum

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:24

Wij maken ook eens in de zoveel tijd een giga pan soep, daarvan kunnen 4 bakken in de vriezer. Als ik weet dat we een drukke dag hebben, dan haal ik in de ochtend een bak soep uit, afbakbroodje met beleg erbij, en dan hebben we heel makkelijk toch gezond en goedkoop gegeten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:25

Wat dat betreft ben ik zo blij dat ik ben gaan samenwonen met mijn zus. Zij vind koken niet erg maar heb ik een hekel aan, ik vind opruimen niet erg en daar heeft zij een hekel aan. Boodschappen doen we nu samen op zaterdag. Zij kookt meestal, ik houd de keuken aan kant en zorg dat het afval aan de straat komt.

Dat was vroeger toen ik alleen woonde was dat wel anders. Toen bestelde ik echt heel erg vaak thuisbezorgd. Mijn zus ook trouwens. Sowieso is 1 van de hoofdreden dat we zijn gaan samenwonen dat we het samen in het huishouden beter doen dan alleen.

Ik had hiervoor nog nooit samengewoond met een partner of zo. En jemig! Er zijn zoveel dingen zo extreem veel goedkoper als je met zijn tweeen bent, omdat de tweede persoon erbij dan maar een paar euro meer is ipv x2. Belastingen, verzekeringen etc etc etc.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:29

Klopt, als je alleen bent wordt je echt genaaid en niet op de leuke manier :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:34

Foaly schreef:

Single tax

Hier is de afvalstoffenheffing bijvoorbeeld voor 1 persoon 190,83 en meerpersoons 264,77.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:35

Ik heb helaas niet zo'n grote vriezer.
Maar ik maak wel vaak voor meerdere dagen eten.

In verhouding is alleen zijn idd een stuk duurder ;(

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:37

Needje schreef:
Ik heb helaas niet zo'n grote vriezer.
Maar ik maak wel vaak voor meerdere dagen eten.

In verhouding is alleen zijn idd een stuk duurder ;(

Maar echt, alle verpakkingen zijn gericht op meerpersoonshuishoudens. Voordeelverpakkingen heb ik niks aan want kan het gewoon weggooien omdat ik niet alles op kan gebruiken.

Online boodschappen doen: Bestelwaardes van minimum 40 euro. Ik kan voor minder boodschappen doen in de winkel. Als ik veel nodig heb (wasmiddel enzovoorts) wil ik het nog wel eens doen. Maar dan moet het ook net allemaal in de aanbieding zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:39

Foaly schreef:

Dat herken ik ook echt heel erg ja. Het leven is echt veel duurder geworden sinds ik alleen ben -O-

Toevallig zat ik afgelopen week eens te kijken ivm iets anders. Er is een tabel waar je kan zien wat de kosten zijn van de tweede volwassene in het gezin. Dit afgezet tegen het feit dat je ongeveer 50% minder salaris hebt, vond ik wel heftig...

Afbeelding

Dit is berekend vanuit overlijden, dus de getallen bovenin gaan over het gezamelijk netto besteedbaar inkomen voor overlijden en links dus de samenstelling voor overlijden. Maar hij is natuurlijk net zo goed bruikbaar zonder overlijden:
Er vanuitgaand dat je partner ongeveer hetzelfde salaris heeft als jij, kun je stellen dat je als paar zonder kinderen 2x zoveel inkomen krijgt als je gaat samenwonen, maar maar 15-27% extra kosten gaat maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:39

In de tijd die je nodig hebt voor afhalen inclusief wachten kun je ook een maaltijd maken, vaak is dat precies zo bij bezorgen, alleen kun je dan nog andere dingen doen. Wij vinden het niet gemakkelijk en snel in ieder geval.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:40

Aan de andere kant,hoef je als je alleen bent minder te betalen verzekeringen, eten, sommige belastingen enz. Dat hoef je maar voor 1 persoon te doen ipv meerdere.

In Haarlem verschilt de afvalheffing echt wel of je alleen bent of met meerderen. Kan je beter alleen zijn. Dat is per gemeente verschillend.

Hier helaas ook geen grote vriezer. Hopelijk komt die binnenkort wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:48

Nou goedkoper met eten kopen is dus niet zo.
En de meeste heffingen enzo gaan niet met 100% omhoog bij een extra persoon. Dus blijft het per persoon gezien nog steeds voordeliger als je met meer bent.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:50

sowieso is het delen van de huur en de energierekening al een heel grote post, wat veel geld scheelt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:51

Thuisbezorgd doe ik nooit, valt altijd tegen, de bezorgers vind ik vies en het is veel te duur.

Uit eten, koffietje, wijntje, borreltje, dat is wel echt mijn zwakte. Al vind ik dat ook weer makkelijker nu het slecht weer is (en ik diep donker in de provincie, Amersfoort, ben gaan wonen zonder m'n vrienden :') )

Als ik weet dat ik een lange dag ga hebben (niet zo vaak, ik werk twee dagen thuis als het kan) zorg ik dat ik die dag iets makkelijks plan zoals een pasta. Saus waar groenten inzitten uit de vriezer, vegaballetjes o.i.d. erbij, pasta koken, klaar. Ook niet iedere avond hoeft een culinair hoogstandje of megagezond te zijn, haha. Vega burger op een broodje, rauwkost erbij. Aubergine met miso in de oven, rijst erbij. Pitabroodjes met falafel en rauwkost. Is allemaal zo klaar.

Waar ik tegenaan loop is kosten van daten := Hoe doen jullie dat? Ik vind het wel zo normaal om dates om en om te betalen, maar bij dates komen toch wel kosten kijken. Ben niet het type dat als eerste date lekker gaat wandelen met zelfmeegebrachte bammetjes o.i.d. Het kost toch al hauw 50 euro per keer, en dan spreek ik meestal één keer per week af...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:53

Amersfoort is de provincie? :') [grinnikt in Drenthe]

Dates... denk 5 keer buiten de deur gedate met huidige date. En inmiddels ook al 2 maanden bij elkaar thuis en zo nu en dan eruit met een drankje. Ook wel gewoon even de stad in ofzo hoor, maar thuis afspreken scheelt qua kosten nogal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:54

Sannens schreef:
Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met uit eten, uit lunchen, thuisbezorgd etc. Wij geven daar teveel geld aan uit, maar het volledig stoppen willen we niet, wij genieten van die pokebowl, of die porti friet.

Maar ik wil wel minderen. Doen jullie dat door een aantal keer af te spreken, of een maximaal bedrag?

Lijkt me niet zo'n moeilijke opgave. Een maximaal bedrag ervoor reserveren of een maximaal aantal keer inde maand?

tita schreef:
Friet uit de air fryer sinds wij 30€ aftikken voor friet gebruiken we de airfryer echt lekker en gezonder en kost hooguit 5€

Ik ben verslaafd aan airfryer friet! Zo lekker! Heel soms vind ik een frietje van de friettent ook nog wel lekker hoor!
Heb de airfyer jaren tegengehouden, maar nu ik hem heb denk ik steeds: had het veel eerder moeten doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:55

Winged schreef:
Amersfoort is de provincie? :') [grinnikt in Drenthe]

Dates... denk 5 keer buiten de deur gedate met huidige date. En inmiddels ook al 2 maanden bij elkaar thuis en zo nu en dan eruit met een drankje. Ook wel gewoon even de stad in ofzo hoor, maar thuis afspreken scheelt qua kosten nogal.

:)) Mijn vrienden stáán erop dat ik heeeeeel ver weg ben gaan wonen, wel 13 minuten met de trein.

Ja, ik vind thuis afspreken dus niet zo fijn. En heb vaak nieuwe dates haha, dus het moet ook steeds weer opnieuw 'opbouwen'.