Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:On topic: tochtstrips, radiatorfolie, tochtdingen voor de onderkant van de deuren, zijn allemaal dingen die ook in een huurhuis echt kunnen helpen om de stookkosten te verminderen. Grote dingen zijn niet mogelijk helaas, maar ook dit soort kleine dingen houden de warmte in de kamer.
Sanet schreef:Weet iemand of het qua stroomverbruik ook echt scheelt wanneer je opladers die op dat moment niet opladen uit het stopcontact haalt? Of maakt dat geen snars verschil en is alleen verstandig vanwege potentieel brandgevaar?
Suzanne F. schreef:Nou je hoeft ze geen domme wappies te noemen. Er zit zeker een kern van waarheid in. En niet iedereen die niet achter dit kabinetsbeleid staat is een wappie en hoeft zeker niet dom te zijn.
Ik zie ook Nederland hard achteruit gaan en van crisis in crisis vallen. Stikstofcrisis, huizencrisis, gascrisis, asielcrisis. Er moet iets echt heel anders. En ben het zeker eens dat die asielopvang eens moet stoppen en dat eerst Nederland zelfs eens beter op de rit moet. Er staan veel mensen (deze winter letterlijk) in de kou.
MyWishMax schreef:Heeft er hier iemand ervaring met die folie voor op ramen? Die je met een föhn aanbrengt?
Ik wilde eerst radiotorfolie en van de ventilatoren eronder, maar ik heb vorig jaar al enorm zuinig gestookt dus dit jaar wil ik ze eigenlijk helemaal niet aandoen. Kan beter aan de tochtstrip enzo gaan dan.
boeflover schreef:Ik heb enorm veel moeite gestoken in mijn reactie wat huurders kunnen doen om ts te helpen en ook anderen, maar helaas lijkt mijn reactie helemaal ondergesneeuwd te zijn geraakt in een politieke discussie.
Ik plaats hem dus nog eens;
Als huurder is het extra lastig omdat je niet alle aanpassingen kan (en wilt) doen want het is niet je eigendom. Stap 1 lijkt me wel een belletje naar de verhuurder met de vraag of ze bereid zijn om te verduurzamen, of evt om de kosten te betalen als jij het zelf uit voert, sommige verhuurders zijn daar ook heel schappelijk in maar willen zelf alle rompslomp niet regelen.
Verder kun je als huurder wel wat goedkopere of verplaatsbare investeringen doen:
- vervang alle verlichting voor led verlichting.
- plaats bij enkel/slecht geïsoleerd glas extra raamfolie bij de kozijnen https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... 5m/5134262
- hang isolatie folie achter je radiatoren zodat je minder warmte verliest https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... m/10085892
- isoleer de warmwater leidingen van je radiatoren op plekken waar je geen warmte wilt verliezen (denk aan de gang, toiletruimte etc. - de radiator daar blijft gewoon werken) https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... mm/5147587
- plaats tochtstrips op deuren en ramen https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... 8m/5347848
- onder binnendeuren een tochtband (of zon knuffelbeest zoals oma vroeger in huis had) https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ch/5347822
- hang dikke gordijnen voor de ramen (niet voor de radiator) en ook voor deuren/doorlopen die tochten - bv via de kringloop
- hang een muurkleed op (stylish & een extra isolatie laag voor je muur), dik behang heeft ook al een klein beetje effect tov verf.
- zet je CV lager, zowel het vat als de radiatoren.
- koop een elektrische deken, een Stoov of een kruik voor extra verwarming van je lijf
- draag slippers en een vest, een dekentje op de bank.
- leg een kleed op de vloer
- steek kaarsen aan (deze geven stiekem echt veel warmte af)
- heb je een houtkachel, gebruik hem dan, en check of deze toevallig ook de lucht rond kan blazen (daar kwamen mijn ouders afgelopen winter achter terwijl ze er al 16 jaar wonen..)
- zet radiatoren lager in ruimtes die je minder gebruikt
- heb je rolluiken, sluit deze dan s avonds (= extra isolatielaag)
- bij vochtproblemen wel blijven ventileren door de ramen open te zetten. Wellicht kan je huisbaas deze ramen laten repareren/terug bruikbaar maken? Mocht hij bereid zijn deze te vervangen vraag dan om ramen met een ventilatie rooster.
- koken op inductie gebruikt ook minder energie als koken op elektra, ms kan deze vervangen worden door je huisbaas of is dit sowieso voor jezelf?
- en kook voor meerdere dagen tegelijk, even opwarmen in de magnetron is (denk ik) ook zuiniger als dagelijks de kookplaat aan?
- ook gezellig, stel een vrienden kookclubje samen. Eet om de beurt bij elkaar, dan kook je voor wat meer personen maar ben je ook een paar dagen van huis om elders te eten, waardoor je dus minder hoeft te stoken, en het is ook veel gezelliger! Sowieso meer mensen in huis = meer warmte?!
Nog een extra tip; je kunt ook voorzet ramen maken van plexiglas als je nog enkel glas hebt of slecht geïsoleerde ramen. Plak ze voor het kozijn met magneetband en haal ze in de zomer weer weg.
mvdende schreef:Het kan misschien wel, maar wàt doe je met zonnepanelen als de volgende bewoners ze niet over willen kopen. Ga je ze er dan echt af laten halen en de hele boel ergens opslaan?
Investeren in een huurhuis doen veel mensen niet, omdat de kans dat je je geld kwijt bent als je toch gaat verhuizen gewoon groot is.
MyWishMax schreef:Gitana, dan was jouw verhuurder een stuk makkelijker. Ik mag geen eens een boiler aansluiten zonder toestemming. Zonnepanelen werden afgekeurd, mocht absoluut niet. Eigenlijk moet ik voor bijna alles toestemming vragen, maar ook hoop dingen die al meteen verboden zijn. Zelfs dakisolatie.
Ik was vooral verbaasd dat ze bijna tegen verduurzaming zijn en ook zelf nog geen plan hebben om er aan te gaan beginnen.
En als er dan wat aan isolatie is, is het niet meer werkend doordat het zeiknat geworden is. Dat wordt niet vervangen, maar de muur af en toe behandeld als er weer schimmel zit. Oplappen ipv oorzaak aanpakken. En schade daardoor moet ik zelf weer oplappen.
PSvanLot schreef:prompter schreef:On topic: tochtstrips, radiatorfolie, tochtdingen voor de onderkant van de deuren, zijn allemaal dingen die ook in een huurhuis echt kunnen helpen om de stookkosten te verminderen. Grote dingen zijn niet mogelijk helaas, maar ook dit soort kleine dingen houden de warmte in de kamer.
Bij onze gemeente kon ieder huishouden voor €80 euro aan energiebesparende artikelen bestellen. Daar is heel veel gebruik van gemaakt. Echt een goed initiatief. Misschien was/is dat op meer plaatsen zo?
Sansevieria schreef:PSvanLot schreef:
Bij onze gemeente kon ieder huishouden voor €80 euro aan energiebesparende artikelen bestellen. Daar is heel veel gebruik van gemaakt. Echt een goed initiatief. Misschien was/is dat op meer plaatsen zo?
Ja, moet je naar het regionaal energieloket, je postcode invullen en aanvragen.
Hier een voorbeeld, bedragen kunnen verschillend zijn, en helaas doet niet elke gemeente mee. (Denk trouwens dat de actie voor dit jaar afgelopen is, maar meen dat dit elk jaar voorbij kwam)
Maar voor het idee:
https://www.gemeentehw.nl/actueel/grati ... eigenaren/
Citaat:De toeslag van 1300 euro is inkomensafhankelijk. Het CPB waarschuwt dat huishoudens die net te veel inkomen hebben om deze toeslag te krijgen, in grote problemen kunnen komen. En als dit niet dit jaar is, dan volgend jaar.
Citaat:Huishoudens merken de gevolgen van de hoge inflatie, en dat heeft zijn weerslag op de economie. Er is een groeiend aantal mensen dat nu al nauwelijks kan rondkomen en voor wie de energierekening onbetaalbaar dreigt te worden", aldus Pieter Hasekamp, directeur van het CPB.
En dat zorgt ervoor dat er steeds meer mensen in armoede leven. Dit jaar gaat het om bijna 7 procent van de bevolking, volgend jaar om 7,6 procent verwacht het CPB.
fokfanaat schreef:Iedereen moet de broekriem maar wat aanhalen, minder vakantie, geen dure abonnementen, meer fietsen, minder kleren kopen, geen voorgesneden groenten, eten bestellen ed.