Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:25

Maar denk ook aan de minder conventionele manieren van isoleren. Dus boekenkasten tot hoog tegen de muur (en vullen met kringloopboeken). Het kantoorhoekje in je woonkamer of zolder afzetten met hoge boekenkasten en als het niet tot het plafond is, een plaat erover heen, gecombineerd met een 15cm drempel in de "deur"opening boven en onder en een gordijn als deur. Voila, kleine ruimte om met een elektrisch kacheltje warm te stoken als je thuiswerkt (of 's avonds achter je computer chilt).

Er kan ook veel in huurwoningen als je niet mag verbouwen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:26

Laatst bijgewerkt door prompter op 22-08-22 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:26

Zaklamp tegen je ruit. Als het goed is zie je dan meerdere weerkaatsingen. Als ze allemaal dezelfde kleur hebben ishet gewoon dubbel glas. Als de achterste een andere kleur hebben dan de voorste is er sprake van HR glas.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:31

Weet iemand of het qua stroomverbruik ook echt scheelt wanneer je opladers die op dat moment niet opladen uit het stopcontact haalt? Of maakt dat geen snars verschil en is alleen verstandig vanwege potentieel brandgevaar?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:32

maakt niets uit, je telefoon opladen kost iets van 3 euro per jaar ofzo. Een lege lader nog minder.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:33

prompter schreef:
On topic: tochtstrips, radiatorfolie, tochtdingen voor de onderkant van de deuren, zijn allemaal dingen die ook in een huurhuis echt kunnen helpen om de stookkosten te verminderen. Grote dingen zijn niet mogelijk helaas, maar ook dit soort kleine dingen houden de warmte in de kamer.

Bij onze gemeente kon ieder huishouden voor €80 euro aan energiebesparende artikelen bestellen. Daar is heel veel gebruik van gemaakt. Echt een goed initiatief. Misschien was/is dat op meer plaatsen zo?

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:41

Was idd op meer plaatsen zo. Mijn gemeente is nog aan het nadenken wat ze gaan doen :+ Die melding staat er al een half jaar, dorp verder waren ze in een week op, die hadden niet verwacht dat iedereen er gebruik van wilde maken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:43

Sanet schreef:
Weet iemand of het qua stroomverbruik ook echt scheelt wanneer je opladers die op dat moment niet opladen uit het stopcontact haalt? Of maakt dat geen snars verschil en is alleen verstandig vanwege potentieel brandgevaar?

Ik ben daar zelf (nog) niet consequent genoeg in, bij ons is het "sluipverbruik" toch 8 procent van het totale stroomverbruik in augustus tot nog toe. Als ik me bedenk dat koken (lees oven, airfryer, koffie maken e.d maar 9 procent is, dan vind ik dat best nog veel :=

Bij Greenchoice kun je je meter per kwartier laten uitlezen, en dan per dag kijken:
Slimme verbruiksinzichten
augustus
Stroom
TV en geluid
21 %
59 kWh
Koelkast en vriezer
17 %
49 kWh
Overig
16 %
45 kWh
Verlichting
15 %
41 kWh
Wassen en drogen
15 %
41 kWh
Koken
9 %
25 kWh
Sluipverbruik
8 %
22 kWh

Stroom
129 kWh
Teruglevering
-247 kWh
Nettoverbruik
-118 kWh

Nu hebben wij wel zonnepanelen, haast overal led lampen, deels met bewegingsmelder, van die ledstrippen voor langs de trap, kun je instellen hoe snel die weer uit moeten gaan. Ooit voor 15 euro bij de Aldi gekocht, dat is het geld niet, en bespaart vlgs mij best een stukje.
Sommige dingen, als de tv ontvanger kun je volgens mijn man beter niet uitzetten, maargoed, ik denk dat daar best nog wat te winnen is. Onder het mom van alle beetjes helpen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:51

Ik heb enorm veel moeite gestoken in mijn reactie wat huurders kunnen doen om ts te helpen en ook anderen, maar helaas lijkt mijn reactie helemaal ondergesneeuwd te zijn geraakt in een politieke discussie.
Ik plaats hem dus nog eens;

Als huurder is het extra lastig omdat je niet alle aanpassingen kan (en wilt) doen want het is niet je eigendom. Stap 1 lijkt me wel een belletje naar de verhuurder met de vraag of ze bereid zijn om te verduurzamen, of evt om de kosten te betalen als jij het zelf uit voert, sommige verhuurders zijn daar ook heel schappelijk in maar willen zelf alle rompslomp niet regelen.

Verder kun je als huurder wel wat goedkopere of verplaatsbare investeringen doen:
- vervang alle verlichting voor led verlichting.
- plaats bij enkel/slecht geïsoleerd glas extra raamfolie bij de kozijnen https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... 5m/5134262
- hang isolatie folie achter je radiatoren zodat je minder warmte verliest https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... m/10085892
- isoleer de warmwater leidingen van je radiatoren op plekken waar je geen warmte wilt verliezen (denk aan de gang, toiletruimte etc. - de radiator daar blijft gewoon werken) https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... mm/5147587
- plaats tochtstrips op deuren en ramen https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... 8m/5347848
- onder binnendeuren een tochtband (of zon knuffelbeest zoals oma vroeger in huis had) https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ch/5347822
- hang dikke gordijnen voor de ramen (niet voor de radiator) en ook voor deuren/doorlopen die tochten - bv via de kringloop
- hang een muurkleed op (stylish & een extra isolatie laag voor je muur), dik behang heeft ook al een klein beetje effect tov verf.
- zet je CV lager, zowel het vat als de radiatoren.
- koop een elektrische deken, een Stoov of een kruik voor extra verwarming van je lijf
- draag slippers en een vest, een dekentje op de bank.
- leg een kleed op de vloer
- steek kaarsen aan (deze geven stiekem echt veel warmte af)
- heb je een houtkachel, gebruik hem dan, en check of deze toevallig ook de lucht rond kan blazen (daar kwamen mijn ouders afgelopen winter achter terwijl ze er al 16 jaar wonen.. :+)
- zet radiatoren lager in ruimtes die je minder gebruikt
- heb je rolluiken, sluit deze dan s avonds (= extra isolatielaag)
- bij vochtproblemen wel blijven ventileren door de ramen open te zetten. Wellicht kan je huisbaas deze ramen laten repareren/terug bruikbaar maken? Mocht hij bereid zijn deze te vervangen vraag dan om ramen met een ventilatie rooster.
- koken op inductie gebruikt ook minder energie als koken op elektra, ms kan deze vervangen worden door je huisbaas of is dit sowieso voor jezelf?
- en kook voor meerdere dagen tegelijk, even opwarmen in de magnetron is (denk ik) ook zuiniger als dagelijks de kookplaat aan?
- ook gezellig, stel een vrienden kookclubje samen. Eet om de beurt bij elkaar, dan kook je voor wat meer personen maar ben je ook een paar dagen van huis om elders te eten, waardoor je dus minder hoeft te stoken, en het is ook veel gezelliger! Sowieso meer mensen in huis = meer warmte?!

Nog een extra tip; je kunt ook voorzet ramen maken van plexiglas als je nog enkel glas hebt of slecht geïsoleerde ramen. Plak ze voor het kozijn met magneetband en haal ze in de zomer weer weg.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:05

Suzanne F. schreef:
Nou je hoeft ze geen domme wappies te noemen. Er zit zeker een kern van waarheid in. En niet iedereen die niet achter dit kabinetsbeleid staat is een wappie en hoeft zeker niet dom te zijn.
Ik zie ook Nederland hard achteruit gaan en van crisis in crisis vallen. Stikstofcrisis, huizencrisis, gascrisis, asielcrisis. Er moet iets echt heel anders. En ben het zeker eens dat die asielopvang eens moet stoppen en dat eerst Nederland zelfs eens beter op de rit moet. Er staan veel mensen (deze winter letterlijk) in de kou.

Applaus *\o/* want zo is het. Ik werk in de gemeente waar Ter Apel bij hoort, nou als je daar woont is het beslist niet leuk. Vernielingen, diefstal in de winkels, onveilig gevoel... En waar al die mensen vandaan komen en hoe ze hier komen ? En voor die mensen zelf, brengen ze ze 's avonds naar bijvoorbeeld Brabant en dan 's ochtends weer terug en de meesten hebben het al zwaar. En dan al die debiele belastingen, BTW over belastingen als ik het goed begrepen heb (energie), het is toch niet best. Ik heb de kachel in de keuken uit gedaan, de kamerkachel brandt nog wel op de waakvlam. Prijs me nu gelukkig dat ik een klein huisje heb en vorig jaar eind augustus een nieuw vast contract afgesloten heb.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:11

Boeflover, bedankt voor je overzichtje. Ik heb daar ook een en ander van opgeslagen. Ik heb iig radiatorfolie gehaald. Nu nog even aanbrengen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:32

MyWishMax schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met die folie voor op ramen? Die je met een föhn aanbrengt?

Ik wilde eerst radiotorfolie en van de ventilatoren eronder, maar ik heb vorig jaar al enorm zuinig gestookt dus dit jaar wil ik ze eigenlijk helemaal niet aandoen. Kan beter aan de tochtstrip enzo gaan dan.

Dat heb ik van tesa. Maar wel op enkel glas. Makkelijk aan te brengen en scheelt wel wat. Op een andere deur heb ik met plexiglas gewerkt. Dat werkt wat beter. Maar ook een stuk duurder

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:45

boeflover schreef:
Ik heb enorm veel moeite gestoken in mijn reactie wat huurders kunnen doen om ts te helpen en ook anderen, maar helaas lijkt mijn reactie helemaal ondergesneeuwd te zijn geraakt in een politieke discussie.
Ik plaats hem dus nog eens;

Als huurder is het extra lastig omdat je niet alle aanpassingen kan (en wilt) doen want het is niet je eigendom. Stap 1 lijkt me wel een belletje naar de verhuurder met de vraag of ze bereid zijn om te verduurzamen, of evt om de kosten te betalen als jij het zelf uit voert, sommige verhuurders zijn daar ook heel schappelijk in maar willen zelf alle rompslomp niet regelen.

Verder kun je als huurder wel wat goedkopere of verplaatsbare investeringen doen:
- vervang alle verlichting voor led verlichting.
- plaats bij enkel/slecht geïsoleerd glas extra raamfolie bij de kozijnen https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... 5m/5134262
- hang isolatie folie achter je radiatoren zodat je minder warmte verliest https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... m/10085892
- isoleer de warmwater leidingen van je radiatoren op plekken waar je geen warmte wilt verliezen (denk aan de gang, toiletruimte etc. - de radiator daar blijft gewoon werken) https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... mm/5147587
- plaats tochtstrips op deuren en ramen https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... 8m/5347848
- onder binnendeuren een tochtband (of zon knuffelbeest zoals oma vroeger in huis had) https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ch/5347822
- hang dikke gordijnen voor de ramen (niet voor de radiator) en ook voor deuren/doorlopen die tochten - bv via de kringloop
- hang een muurkleed op (stylish & een extra isolatie laag voor je muur), dik behang heeft ook al een klein beetje effect tov verf.
- zet je CV lager, zowel het vat als de radiatoren.
- koop een elektrische deken, een Stoov of een kruik voor extra verwarming van je lijf
- draag slippers en een vest, een dekentje op de bank.
- leg een kleed op de vloer
- steek kaarsen aan (deze geven stiekem echt veel warmte af)
- heb je een houtkachel, gebruik hem dan, en check of deze toevallig ook de lucht rond kan blazen (daar kwamen mijn ouders afgelopen winter achter terwijl ze er al 16 jaar wonen.. :+)
- zet radiatoren lager in ruimtes die je minder gebruikt
- heb je rolluiken, sluit deze dan s avonds (= extra isolatielaag)
- bij vochtproblemen wel blijven ventileren door de ramen open te zetten. Wellicht kan je huisbaas deze ramen laten repareren/terug bruikbaar maken? Mocht hij bereid zijn deze te vervangen vraag dan om ramen met een ventilatie rooster.
- koken op inductie gebruikt ook minder energie als koken op elektra, ms kan deze vervangen worden door je huisbaas of is dit sowieso voor jezelf?
- en kook voor meerdere dagen tegelijk, even opwarmen in de magnetron is (denk ik) ook zuiniger als dagelijks de kookplaat aan?
- ook gezellig, stel een vrienden kookclubje samen. Eet om de beurt bij elkaar, dan kook je voor wat meer personen maar ben je ook een paar dagen van huis om elders te eten, waardoor je dus minder hoeft te stoken, en het is ook veel gezelliger! Sowieso meer mensen in huis = meer warmte?!

Nog een extra tip; je kunt ook voorzet ramen maken van plexiglas als je nog enkel glas hebt of slecht geïsoleerde ramen. Plak ze voor het kozijn met magneetband en haal ze in de zomer weer weg.

Ik ben geen huurder maar toch blij met je tips.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:01

@Boeflover, fijn overzicht, dank je wel _/-\o_
Niet alleen handig voor huurders.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:18

mvdende schreef:
Het kan misschien wel, maar wàt doe je met zonnepanelen als de volgende bewoners ze niet over willen kopen. Ga je ze er dan echt af laten halen en de hele boel ergens opslaan?

Investeren in een huurhuis doen veel mensen niet, omdat de kans dat je je geld kwijt bent als je toch gaat verhuizen gewoon groot is.

Ja klopt, snap ik. Als je niet van plan bent om te gaan verhuizen kan het wel rendabel zijn.
De zonnepanelen kan je dan idd weer meenemen, is wel een klusje ja :P er zijn tegenwoordig ook wel veel mogelijkheden om zonnepanelen te huren.

MyWishMax schreef:
Gitana, dan was jouw verhuurder een stuk makkelijker. Ik mag geen eens een boiler aansluiten zonder toestemming. Zonnepanelen werden afgekeurd, mocht absoluut niet. Eigenlijk moet ik voor bijna alles toestemming vragen, maar ook hoop dingen die al meteen verboden zijn. Zelfs dakisolatie.

Ik was vooral verbaasd dat ze bijna tegen verduurzaming zijn en ook zelf nog geen plan hebben om er aan te gaan beginnen.
En als er dan wat aan isolatie is, is het niet meer werkend doordat het zeiknat geworden is. Dat wordt niet vervangen, maar de muur af en toe behandeld als er weer schimmel zit. Oplappen ipv oorzaak aanpakken. En schade daardoor moet ik zelf weer oplappen.

Agh wat jammer zeg! Dat is inderdaad een heel ander beleid als hier.
Een electroboiler vraag ik niet eens toestemming voor trouwens. Die sluit je gewoon aan en hang je op, dan haal ik hem er gewoon af wanneer ik de huur opzeg.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:20

PSvanLot schreef:
prompter schreef:
On topic: tochtstrips, radiatorfolie, tochtdingen voor de onderkant van de deuren, zijn allemaal dingen die ook in een huurhuis echt kunnen helpen om de stookkosten te verminderen. Grote dingen zijn niet mogelijk helaas, maar ook dit soort kleine dingen houden de warmte in de kamer.

Bij onze gemeente kon ieder huishouden voor €80 euro aan energiebesparende artikelen bestellen. Daar is heel veel gebruik van gemaakt. Echt een goed initiatief. Misschien was/is dat op meer plaatsen zo?

Ja, moet je naar het regionaal energieloket, je postcode invullen en aanvragen.
Hier een voorbeeld, bedragen kunnen verschillend zijn, en helaas doet niet elke gemeente mee. (Denk trouwens dat de actie voor dit jaar afgelopen is, maar meen dat dit elk jaar voorbij kwam)
Maar voor het idee:
https://www.gemeentehw.nl/actueel/grati ... eigenaren/

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:53

Bij onze gemeente was die subsidie enkel voor huis eigenaren, dus ik heb een boodschappen lijstje gevraagd aan een kennis met een huurhuis en ben voor haar gaan shoppen, stomme regel haha! Was wel een mooi bedrag, €100,- ik was zelf verbaasd hoeveel tochtband, led lampen etc we ervoor konden kopen!
Voor huis eigenaren wil ik later ook gerust nog een lijstje maken met wat meer permanente opties.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:58

Sansevieria schreef:
PSvanLot schreef:

Ja, moet je naar het regionaal energieloket, je postcode invullen en aanvragen.
Hier een voorbeeld, bedragen kunnen verschillend zijn, en helaas doet niet elke gemeente mee. (Denk trouwens dat de actie voor dit jaar afgelopen is, maar meen dat dit elk jaar voorbij kwam)
Maar voor het idee:
https://www.gemeentehw.nl/actueel/grati ... eigenaren/

Ik heb z'n cadeaubon óók gehad dit jaar. Maar in mijn gemeente was het aanbod zeer beperkt.

Bijvoorbeeld thermostatisch radiator knoppen vielen er wél onder, de bijbehorende thermostatisch radiator kranen niet.

Wat moet je in godsnaam met knoppen, als je geen kranen hebt? Nu liggen er dus een aantal thermostatisch knoppen stof te happen, omdat de kranen niet vergoed werden. En we deze nog eens moeten gaan aanschaffen. Maar het hele systeem leeg halen is een beetje een rotklus, dus waarschijnlijk volgende zomer aan de beurt.

Het resterende bedrag wat er op de cadeaubon stond, is opgemaakt aan glaswol, moesten we toch hebben voor de renovatie van de wc, dus was mooi meegenomen dat we daar een pak "gratis" van kregen. Pak is verwerkt in het plafond voor de isolatie.

Onze gemeente had bijvoorbeeld ook een maximum aan ledlampen wat je ervoor mocht kopen. Ik dacht maximaal 3 per huishouden. En verder tochtstrip enz. Maar niet echt iets wat in mijn huis echt nuttig zou zijn, Behalve dus nieuwe radiator kranen en knoppen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:09

Wij konden via de gemeente €70 terug krijgen. Ik heb er een thermostaat douchekraan met waterspaar-stand voor gekocht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:25

Hadden wij idd ook. Heb 'n niet aangevraagd omdst ik 75 euro nog wel kan missen en anderen dat wellicht beter konden gebruiken. Was een beperkt aantal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:35

Citaat:
De toeslag van 1300 euro is inkomensafhankelijk. Het CPB waarschuwt dat huishoudens die net te veel inkomen hebben om deze toeslag te krijgen, in grote problemen kunnen komen. En als dit niet dit jaar is, dan volgend jaar.

Citaat:
Huishoudens merken de gevolgen van de hoge inflatie, en dat heeft zijn weerslag op de economie. Er is een groeiend aantal mensen dat nu al nauwelijks kan rondkomen en voor wie de energierekening onbetaalbaar dreigt te worden", aldus Pieter Hasekamp, directeur van het CPB.

En dat zorgt ervoor dat er steeds meer mensen in armoede leven. Dit jaar gaat het om bijna 7 procent van de bevolking, volgend jaar om 7,6 procent verwacht het CPB.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... g-inflatie

Ik ben toch heel erg benieuwd hoe de politiek dit wil gaan oplossen. Als het geld op is kun je ook geen hogere maandbedragen betalen en lopen veel mensen dadelijk toch serieus risico om in de schuldhulpverlening terecht te komen, %)

Ik ben dus een van de "gelukkigen die in die net nergens recht op groep valt. En meer besparen dan ik al doe en met mij nog meer is er niet bij. En word de maand rap aan steeds langer -O-

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:40

Iedereen moet de broekriem maar wat aanhalen, minder vakantie, geen dure abonnementen, meer fietsen, minder kleren kopen, geen voorgesneden groenten, eten bestellen ed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:50

Maar voor best wat mensen is er geen sprake van vakanties, dure abbonementen, kleding kopen enz. Omdat er geen geld meer extra is en niet iedereen kan zo maar even fietsen of heeft alles op fietsafstand bereikbaar.

ipv auto of het zelfs niet bestaande dure ov. Ikzelf kan dat wel vergeten. Na een paar km val ik om en mijn hoogbejaarde hond kan niet mee op de fiets. Scootmobiel kan wel maar ook niet voor afstanden meer dan 20 enkele reis en alleen als het een beetje ok weer is. De huisarts en apotheek zal nog net gaan, tandarts, ziekenhuis of dierenarts of mijn vader gaat hem niet worden zonder auto :n

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:57

fokfanaat schreef:
Iedereen moet de broekriem maar wat aanhalen, minder vakantie, geen dure abonnementen, meer fietsen, minder kleren kopen, geen voorgesneden groenten, eten bestellen ed.

Ik leef om te leven, niet om te overleven.

Genoeg mensen voor wie vakantie al lang geen jaarlijks gebeuren meer is, die kleding alleen kopen wanneer echt nodig en die met het boodschappen doen al continu aan het opletten zijn.

Vakantie en eten bestellen valt onder luxe. Maar iedereen heeft wel eens de behoefte aan wat luxe, en zelfs een warm huis dreigt nu luxe te worden.

Er moet gewoon vanuit de overheid iets aan gedaan worden! Linksom of rechtsom en die belasting verlaging en die €1300 is een mini doekje op een gapende wond.

Als jou energierekening per maand €400 duurder is geworden, dan is die €1300 goed voor 3 maanden verlichting. Terwijl het stookseizoen van pak'm beet oktober tot april duurt, dus 6 maanden.

Dan komt z'n huishouden dus minimaal €1300 nog tekort om de overige 3 maanden aan kosten te ondervangen.

En de lage inkomens, hebben die €1200 extra vask gewoon niet! Dus die komen in de problemen. Met alle gevolgen van dien!

Besparen gaat maar tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Ga jij je huisdieren weg doen omdat de overheid niet voldoende ingrijpt? G jij je kinderen in hun zomerse kleding laten lopen omdat er gewoon weg geen geld meer is voor nieuwe kleding?

Voedselbank is leuk, maar daar wordt alleen gekeken naar je inkomen en er wordt met een bepaald bedrag gerekend voor de vaste lasten. Bijvoorbeeld wordt er voor de zorgverzekering gerekend met een bedrag van €120 en betaal jij €180, dan wordt het verschil van €60 niet meegerekend in je uitgaven. Zo óók wat betreft de energiekosten, daar wordt een vast bedrag voor gerekend, alle kosten daarbovenop niet.

Dus dan kan je prima kwa inkomsten en daadwerkelijke uitgaven recht hebben op pakketten van de voedselbank, maar omdat er uitsluitend met normbedragen wordt gerekend, krijg je niets omdat op papier je maandelijks genoeg over zou houden. Maar in werkelijkheid houdt je niets over.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:05

De overheid is niet verplicht iedereen zoveel te ontlasten dat luxe mogelijkheid blijft.
Ik ben het eens met Fokfanaat. Iedereen zal nu meer moeten bezuinigen. Er komen vast weer betere tijden aan.

Het moet namelijk wel betaald worden, en niet door de mensen die al die tegemoetkomingen krijgen.

Vakantie is luxe, kun je huisdieren niet (meer) betalen dan is herplaatsen misschien beter, kleding is ook in de kringloopwinkel te koop voor erg weinig.

Wil je dat allemaal niet, dan is het een keuze om idd geen warm gestookt huis te kunnen betalen.