Opbouwen vanaf nul op La Palma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Opbouwen vanaf nul op La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:51

Vics vaporub onder je neus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:07

Palmera schreef:
De Canarische den kan prima tegen vuur. Zal met een paar maanden weer uitlopen.
Maar laten we eerlijk zijn: zouden jullie betalen om door die stinken zwartgeblakende zooi te wandelen met een gids? Ik niet!

Gek genoeg, ik wel. Het is een onderdeel van het leven.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:15

Palmera schreef:
Maar laten we eerlijk zijn: zouden jullie betalen om door die stinken zwartgeblakende zooi te wandelen met een gids? Ik niet!

Ja, maar afgekoelde lava is superinteresant, er valt echt veel over te vertellen. En als dan sommige stukjes nog warm zijn kun je dat demonstreren, mensen hebben dan een topdag.

Een bosbrand is informatief gezien helaas wat minder interessant.
Als je naar links kijkt ist het zwart en verkoold en als je naar rechts kijkt ook.

Dan: de stank.

Nou, ja, ik wel. Ik denk dat je er zeker iets uit kan halen qua bewustwording als toerist zijnde.
Nu zal het nog te warm zijn, maar als het straks afgekoeld is, kun je denk ik goed laten zien wat een bosbrand doet en wat de gevolgen voor de natuur zijn, maar ook hoe snel de natuur zichzelf oppakt.
En de stank, dat blijft denk ik ook geen maanden hangen.
Ik denk dat alsje om denkt, je er nog heel veel mee kunt, je moet alleen outside the box denken.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:25

Ik denk inderdaad dat je je erop verkijkt dat mensen graag met eigen ogen willen komen kijken hoe het er nu uitziet.
Toch inderdaad een stukje positief ramptoerisme, hoe schrijnend ook. Je kunt dan ook de koppeling maken met het herstellend vermogen van de natuur.

Voor nu sterkte, hopelijk krijgen ze de boel snel onder controle!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:45

Echt küt dat nu dit je weer treft -O-

Maar ik denk zeker dat je er iets mee kan. Hoe vaak krijg je als mens nou de kans om met eigen ogen te zien / voelen / ruiken wat zo'n bosbrand achter laat? Je zou de verwoesting kunnen laten zien. Wie weet heb je nog wel wat foto's van specifieke plekken van hoe het was? Je zou ook kunnen laten zien wat wel / niet overleefd heeft, en waarom.

Je zou zelfs toeristen kunnen verleiden om nog eens terug te komen, zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe bepaalde plekken dan later weer hersteld zijn. Misschien foto's van hunzelf op bepaalde gemarkeerde / herkenbare plekken laten maken, zodat ze X maanden later weer zo'n zelfde foto kunnen komen maken?

Dat vinden de mensen wellicht wel interessant om op de social media naast elkaar te kunnen posten dan, van die voor en na foto's weet je wel.

Dat soort dingen :(:)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:57

Ik ga met de anderen mee. Ik zou het ook graag willen zien. Ik weet niet of je een website hebt waar je van alles bijhoudt? Ik zou het zelf ook waanzinnig interessant vinden om over een langere periode het herstel te kunnen zien. Hang er desnoods een donatieknop aan waarbij 75% ofzo terug gaat naar herstel van het park en 25% ofzo naar onderhoud en tijd besteed aan fotograferen/bewerken etc etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:59

Precies :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:01

Oeps, ik had jouw post niet helemaal gelezen :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:12

Het is normaliter een hikingtour van 16km. Punt A naar B. Er zijn geen kortere paden, gen zijwegen. Normaliter super interessant, maar nu...

We hebben een rampenrondje bij de vulkaan. 5.5km. En dat is echt zat bij een negatieve lading.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:42

Palmera schreef:
Het is normaliter een hikingtour van 16km. Punt A naar B. Er zijn geen kortere paden, gen zijwegen. Normaliter super interessant, maar nu...

We hebben een rampenrondje bij de vulkaan. 5.5km. En dat is echt zat bij een negatieve lading.

Ik snap je frustratie en schrik absoluut, maar probeer het eens om te draaien naar iets positiefs.. Probeer juist niet bij de pakken neer te gaan zitten, je kunt dit, moet je eens naar je zelf kijken wat je allemaal in je mars hebt.
En ik denk dat je echt mensen mee krijgt, nu is het allemaal vers, maar over een week zie je misschien de vuurlelie al boven komen en andere flora die afhankelijk zijn van het vuur en die je anders niet ziet..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:51

Palmera schreef:

Een paar jaar geleden is er vlakbij onze camping in Luxemburg een behoorlijke bosbrand geweest. Het was behoorlijk angstaanjagend om die rode gloed boven de berg uit te zien komen en het hielp ook niet mee dat mijn man (zoon van een brandweerman) het een geweldig spektakel vond (kijk het is weer opgelaaid!)

Een jaar later ben ik met mijn moeder door dat gebied gewandeld, omdat de lange afstand wandeling waar we mee bezig waren er doorheen liep. Ik vond het heel erg indrukwekkend en toen drong eigenlijk pas tot mij door hoe groot die bosbrand was geweest. En was ik blij dat ik me dat die bewust dag/nacht niet gerealiseerd had. Maar heel eerlijk had ik het voor geen goud willen missen en had ik eigenlijk spijt dat we nog een jaar hebben gewacht om die wandeling af te maken.

Ik weet niet of ik specifiek zou plannen om naar een gebied te gaan dat getroffen is door een brand, maar als het al gepland stond zoals bij ons dan zou ik het ook niet daarom afzeggen (mits je weer veilig het gebied in kan natuurlijk). En je ziet ook de kracht van hoe de natuur terug vecht en weer opkrabbelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:34

Ik denk ook dat je het vast wel zo in het vat kan gieten dat de nadruk niet ligt op de vernietiging, maar juist op het herstellend vermogen :)

Tja en even realistisch...welke andere opties heb je anders...?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:02

Wat betreft je rondleidingen over verbrande bossen. Ik heb een keer iets dergelijks gehad. Datstuk bos was afgebrand en de boswachter organiseerde er daarna juist wandelingen zodatje de veerkracht van de bossen kon zien waarin hier en daar al weer nieuwe stukjes groen te zien waren, en later nieuwe pionierplanten die nu wel konden groeien door ontbreken van een dikke onderlaag.

Wie weet kun je zoiets ook gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:57

Hoe is het nu met de ontwikkeling van debrand? En met jou? Hoe staat t nu met het "schuurtje" ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 02:10

Het noord-westen gaat goed! Het nationale park daarintegen.... ;(

Het huisje is af. Maar de brand beïnvloed ook het transport. Er word een oplosding gezocht, hopelijk morgen meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:30

Ik snap best dat de moed je weer even in de schoenen zakt. Het is nogal wat, net nu je weer wat aan het opbouwen bent. Ook prima om daar gewoon even flink van te balen. Uiteindelijk vind je je weg wel weer. Je moet wel. Maar dat hoeft niet meteen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:18

Ik snap Palmera wel. Heb de wandeling in de caldera een paar keer gemaakt, wat ontzettend zonde voor de prachtige natuur. Heel veel sterkte gewenst. En heb vertrouwen in jullie veerkracht en vermogen tot aanpassen :knuffel: gaat het niet linksom, dan wel rechtsom.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:06

Jessix schreef:
Ik snap best dat de moed je weer even in de schoenen zakt. Het is nogal wat, net nu je weer wat aan het opbouwen bent. Ook prima om daar gewoon even flink van te balen. Uiteindelijk vind je je weg wel weer. Je moet wel. Maar dat hoeft niet meteen.

Nou he, om moedeloos van te worden. Vreselijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:19

Aantal jaren geleden toen ik op Gran Canaria was was er ook even daarvoor een bosbrand geweest. We zijn toen wel in dat gebied geweest. Niet om de ramptoerist te spelen maar bij onze tocht over het eiland kwamen we er gewoon langs. Wel interessant om te zien wat voor pad zo'n brand dan volgt. Ik vond t zeer indrukwekkend.

Maar zonde van de prachtige natuur is het absoluut.

Ik vond het ook vreselijk om te horen dat de brand bij Athene ook is aangestoken. Nabij Attica (waar een aantal jaren geleden 70 mensen op dramatische wijze zijn omgekomen). Gelukkig zijn de mensen nu wel tijdig geevacueerd. Maar je denkt ook wtf, waarom?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 04:38

Hoe gaat het?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:54

Oeiioeii.. niet alleen brand op la palma.. maar inmiddels ook op gran canaria.. wat een ellende die droogte... ;(

Hopelijk blijft jou plekje nu safe en heb je snel je mooie schuur. :D

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:58

Van de week was er een Nederlandse die een manege had op Las Palmas bij RTL4 nieuws, dat was jij toch niet?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 22:36

Yavanna schreef:
Van de week was er een Nederlandse die een manege had op Las Palmas bij RTL4 nieuws, dat was jij toch niet?

Nee! Ik woon op La Palma, zonder die 2x S dus. Heel amder eiland.

Ja, helaas doodstil met werk. Maar wel vooruitgang met het proyect. Het huisje komt volgemde week!!! *\o/* Morgen word het opgehaald bij de bouwer.

Het plateau voor de watertanks is af:

Afbeelding

Mocht iemand tips hebben m.b.t online werk hoor ik het graag. Omdat het toerisme nu wéér in elkaar gestort is wil ik er graag iets bij gaam doen, om gewoon iets te hebben en de lasten te kunnen betalen. Maar ik weet niet waar ik het zoeken moet. Het hoeft uiteraard niet fulltime, gewoon ernaast.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:18

Bol.com zoekt in Portugal vaak mensen, misschien is dat ook iets dat je online kunt doen? Klantenservice is sowieso wel online te doen.

Er wordt ook veel freelance gedaan, Fiverr of freelancer.nl

Zoek even op digital nomad en dan wat je kunt, dan kom je denk ik al een heel eind.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:40

Palmera schreef:
Yavanna schreef:

Nee! Ik woon op La Palma, zonder die 2x S dus. Heel amder eiland.

Ja, helaas doodstil met werk. Maar wel vooruitgang met het proyect. Het huisje komt volgemde week!!! *\o/* Morgen word het opgehaald bij de bouwer.

Het plateau voor de watertanks is af:

[ [url=m/i4iA8U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht iemand tips hebben m.b.t online werk hoor ik het graag. Omdat het toerisme nu wéér in elkaar gestort is wil ik er graag iets bij gaam doen, om gewoon iets te hebben en de lasten te kunnen betalen. Maar ik weet niet waar ik het zoeken moet. Het hoeft uiteraard niet fulltime, gewoon ernaast.

Sorry, min de 2 x s, ze was eerst gedupeerd door de vulkaanuitbarsting en woonde nu in een houten huisje, denk dat het nog wel terug te zien is via uitzending gemist, was vorige week ergens. Staatbij de video’s in de app van RTL nieuws, ze heet Karin met haar voornaam. Kwam net het item tegen, krijghet alleen niet gekopieerd..
Hoe creatief ben je? Kun je geen dingen maken en verkopen? En ik krijg regelmatig aanbiedingen voor werken in Spanje, ook vanuit huis. Wellicht via een uitzendbureau?