Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:54

Wij hebben straks ook net geen jaar gewacht op de sleutel van ons nieuwe huis. De Rabobank geeft ook een hypotheek garantie voor een jaar dus het kan wel. De overbrugging is hier maar 20 dagen dus dan vallen de kosten mee.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:09

Hier nu ook een overbruggingshypotheek... Het moest wel om 2 redenen; er moet flink geklust worden in mijn nieuwe woning, en de verkopers wilde de overdracht in februari (terwijl overdracht van mijn huidige woning pas staat voor half april). Voor het klussen was de overbrugging wel even handig maar de dubbele lasten zijn niet mis en daarnaast is de rente van je overbruggings-box ook hoger :roll: alsof het allemaal niet al duur genoeg is :o ik zou het dus niet zomaar aanbevelen, maar soms kun je niet anders...

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:29

Wij hebben ook 1 maand een overbruggingshypotheek gehad.

De bank had ons aangeboden de rente en aflossing van het nieuwe huis 1 maand door te schuiven. Dat was wel fijn om die ene maand geen 2 hypotheken te betalen :j

Succes met klussen Linda! Zal voor jou dan helemaal veel zijn al die kosten + verbouwen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:30

Ja jeetje als je van koophuis naar koophuis gaat is het wel gedoe zeg allemaal :=

Laten we dat dan maar als 1 van de weinige voordelen zien die je als starter hebt. Kan mijn huurwoning opzeggen wanneer ik wil… met een kleine opzegtermijn van 4 weken.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:55

Gefeliciteerd aan de huizenkopers!

Bij ons is het nu niet zo veel. We gaan aanstaande vrijdag wel bij een woning kijken in een dorp in de buurt waar ik héél graag zou willen wonen. Ik durf er alleen niet te veel op te hopen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:01

Gefeliciteerd voor de gelukkigen! *\o/*

Wij hadden eerst afgesproken in juli over te gaan, omdat de verkoper nog een huis moest kopen, dat was gelukkig snel gegaan dus konden we in maart al, veel fijnere tijd.
We vonden het nu al lang wachten, blij dat het geen jaar was. :')

Wij waren ook extra geld kwijt, voor overbrugging en verzekering, we konden dan nog NHG net aanvragen binnen bepaalde tijd, dat bleek achteraf niet nodig, maar ja, dat wisten we niet van tevoren.
Ook maakte het voor ons heel veel verschil tussen 20 of 30 jaar vastzetten, wat iemand hier nog benoemde.

We zijn lekker bezig bij het nieuwe huis, stallen bijna klaar, dan nog een goede afzetting.
Over een paar weken gaan de paarden over en wij ook als het volgens plan verloopt.
Enorm veel geluk met het weer om buiten te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:47

stitchlover schreef:

Bij ons is het nu niet zo veel. We gaan aanstaande vrijdag wel bij een woning kijken in een dorp in de buurt waar ik héél graag zou willen wonen. Ik durf er alleen niet te veel op te hopen.

Spannend!

Veel succes.

Wij hebben ook weer een stuk of 5 bezichtigingen staan. Probleem is dat hoe meer bezichtigingen, hoe meer eisen we krijgen :') . We hebben nu gezien dat een redelijke eensgezinswoning op loopafstand van het bos een optie is in ons budget :') Dus alles wat op fietsafstand van het bos is valt nu ineens tegen, af wat het aanbod aanzienlijk doet slinken.
Maargoed. We hebben geen haast *\o/* Die droomwoning aan het bos komt er wel op een dag :P

Oh en nog een vraag: we hebben een relaxte aankoopmakelaar gevonden tegen een fijn tarief. Zijn we blij mee. Maar onze zoekregio behelst zo'n 100 km hemelsbreed :+ (we gaan onze eigen regio verlaten) . We hebben wel voorkeur voor een gebied wat allemaal in zijn werkregio valt. Maar iemand ervaring met wat je doet als het er ruim buitenvalt :P ? Voel me nu toch een beetje ongemakkelijk om buiten zijn werkgebied te zoeken, zegmaar.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:25

Ik herken helemaal wat je zegt Menino.
Wij hebben ook een redelijk zoekgebied in de regio waar ik ben opgegroeid en het wordt ons steeds meer duidelijk dat we huizen afwijzen op plaats of wijk. Eerder dacht ik daar minder kritisch op te zijn.
Bijvoorbeeld een paar leuke huizen gezien waarna we tegen elkaar zeiden "Wel leuk, jammer dat het in X staat" :')

Als je niet op een schopstoel zit en weigert je te laten leiden door de gekte (zoals wij) heb je ook de luxe om zo kritisch te zijn.

Ik zou niet weten wat onze aankoopmakelaar met jullie vraagstuk zou doen. Die van ons kan met onze bezichtigingen mooi in zijn eigen regio blijven...

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:22

Menino: is jullie bod niks geworden?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:12

Wat gaat het opeens rap hier.

Zojuist mijn eerste bezichtiging gepland.
Voldoet in principe aan alle eisen.
Er zijn wat dingen die ik zou willen veranderen, maar die zijn meer smaak dan noodzaak.
De VVE kosten zijn hoger dan gewenst.

Maar ik wil ook gewoon feeling krijgen met de verkoopmanieren van de makelaars hier.
Hoeveel er op een dergelijke woning wordt overboden en hoe het is om van station naar mijn mogelijk toekomstige woning te fietsen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:24

Luxorvalkje schreef:
Wat gaat het opeens rap hier.

Zojuist mijn eerste bezichtiging gepland.
Voldoet in principe aan alle eisen.
Er zijn wat dingen die ik zou willen veranderen, maar die zijn meer smaak dan noodzaak.
De VVE kosten zijn hoger dan gewenst.

Maar ik wil ook gewoon feeling krijgen met de verkoopmanieren van de makelaars hier.
Hoeveel er op een dergelijke woning wordt overboden en hoe het is om van station naar mijn mogelijk toekomstige woning te fietsen.

Slim! En je kunt sowieso ook een bod neer leggen en kijken wat de reactie is. Ook al ben je niet geïnteresseerd. Kun je altijd je bod intrekken maar krijg je in ieder geval feeling!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:28

Dank voor de felicitaties!

Menino schreef:
stitchlover schreef:

Spannend!

Veel succes.

Wij hebben ook weer een stuk of 5 bezichtigingen staan. Probleem is dat hoe meer bezichtigingen, hoe meer eisen we krijgen :') . We hebben nu gezien dat een redelijke eensgezinswoning op loopafstand van het bos een optie is in ons budget :') Dus alles wat op fietsafstand van het bos is valt nu ineens tegen, af wat het aanbod aanzienlijk doet slinken.
Maargoed. We hebben geen haast *\o/* Die droomwoning aan het bos komt er wel op een dag :P

Oh en nog een vraag: we hebben een relaxte aankoopmakelaar gevonden tegen een fijn tarief. Zijn we blij mee. Maar onze zoekregio behelst zo'n 100 km hemelsbreed :+ (we gaan onze eigen regio verlaten) . We hebben wel voorkeur voor een gebied wat allemaal in zijn werkregio valt. Maar iemand ervaring met wat je doet als het er ruim buitenvalt :P ? Voel me nu toch een beetje ongemakkelijk om buiten zijn werkgebied te zoeken, zegmaar.

Herkenbare situatie. Wij hadden een makelaar die van Copaan gebruik maakte zodat je een groot gebied goed in de gaten kon houden. En afgesproken dat zij binnen hun werkgebied wel meegingen en buiten hun werkgebied we zelf voor dat gedeelte een andere makelaar zouden regelen. En ook 2 verschillende prijzen afgesproken dus. Het mee zoeken was dus los van de verdere aankoopbegeleiding.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:48

Hebben jullie allemaal een aankoopmakelaar?

Ik heb een bezichtiging aangevraagd voor een klushuis wat al bijna 5 maanden te koop staat.
Eigenaar heeft al 17 weken een andere woning.
Dus daar kan wat onderhandeld worden lijkt mij :7

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:22

Ladyson schreef:
Herkenbare situatie. Wij hadden een makelaar die van Copaan gebruik maakte zodat je een groot gebied goed in de gaten kon houden. En afgesproken dat zij binnen hun werkgebied wel meegingen en buiten hun werkgebied we zelf voor dat gedeelte een andere makelaar zouden regelen. En ook 2 verschillende prijzen afgesproken dus. Het mee zoeken was dus los van de verdere aankoopbegeleiding.

Dit was mijn plan ook (omdat ik in meerdere regio’s zocht) maar voor mij is dit een dure les geweest... ik had ook die afspraak met de aankoopmakelaar gemaakt, maar in de kleine lettertjes (die ik dus niet goed gelezen had omdat wij mondeling anders hadden afgesproken :( ) stond dat ik wel de volle mep moest betalen als ik via een andere makelaar, of zonder makelaar, tot koop over zou gaan....

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:49

koopovereenkomst van mijn huis vandaag ondertekend, ook door de kopers, hopelijk alles dus nog voor het weekend rond.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:19

linda2008 schreef:
Ladyson schreef:

Dit was mijn plan ook (omdat ik in meerdere regio’s zocht) maar voor mij is dit een dure les geweest... ik had ook die afspraak met de aankoopmakelaar gemaakt, maar in de kleine lettertjes (die ik dus niet goed gelezen had omdat wij mondeling anders hadden afgesproken :( ) stond dat ik wel de volle mep moest betalen als ik via een andere makelaar, of zonder makelaar, tot koop over zou gaan....

Zo dat is zuur zeg, bah! -O-

Gefeliciteerd gaucho! Wij verwachten dat morgen iedereen heeft kunnen tekenen. Beetje rompslomp, een oudere dame van 88 die niet digitaal wil tekenen en wij hebben corona dus moeten digitaal tekenen :')

Ik vind het best wel vreemd dat je in de voorlopige koopakte een notaris moet doorgeven, maar de notarissen pas een prijs/offerte geven nadat ze de koopakte hebben ontvangen. Het zal wel loslopen, maar ik vind het echt een heel rare gang van zaken zeg!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:27

Oh dat is inderdaad wel heel gek. Was dat altijd al zo?

Hier is vandaag een tweede makelaar geweest, eentje die zelfstandig werkt. Is een heel stuk goedkoper dan de vorige die is wezen kijken.
Was een leuke man dus ik vermoed dat we met hem in zee gaan, moeten alleen nog even zijn voorgestelde prijs afwachten want de woning was zoveel mooier dan hij had gedacht dat hij er nog even opnieuw voor gaat zitten en onderzoek gaat doen, hahaha.
We hebben inderdaad in vijf jaar tijd heel erg veel veranderd.
Hij vermoedde zelf dat het nog ongeveer een half jaar een goede verkoop tijd zou zijn maar daarna wel lastiger door de stijgende rente.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:43

2 jaar terug gaven ze hier nog wel een prijs door, sommige niet, maar die hadden dan pech.
Degene die ons werd aangeprezen was 200E duurder dan degene die wij gekozen hadden.
En die was echt super netjes en nam de tijd om alles goed uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:21

Wij horen vandaag weer dat we een huis niet krijgen. Ben in Disney, dus het zal dit keer m'n humeur niet beïnvloeden :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:40

Heb je t al gehoord of verwacht je het? En veel plezier!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:59

Pfff echt medelijden met jullie :(:) zou er moedeloos van worden.... en het aanbod is ook echt om te janken op Funda :o

Ik heb volgende week woensdag mijn 1e bezichtiging, boerderij "project" :D is wel mega... 260m2 woonoppervlakte en 9053m2 grond.
Ik werk bij een bouwbedrijf, dus genoeg collega's die willen helpen en overal korting op materialen.
Plus zelf ook handig en creatief aangelegd, dus dat durf ik wel aan!
Woensdag gaat er een bouwkundige collega mee, dan weet ik direct of dat ook goed zit.

Gefeliciteerd Gaucho!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:24

listiglistje schreef:
Pfff echt medelijden met jullie :(:) zou er moedeloos van worden.... en het aanbod is ook echt om te janken op Funda :o

Ik heb volgende week woensdag mijn 1e bezichtiging, boerderij "project" :D is wel mega... 260m2 woonoppervlakte en 9053m2 grond.
Ik werk bij een bouwbedrijf, dus genoeg collega's die willen helpen en overal korting op materialen.
Plus zelf ook handig en creatief aangelegd, dus dat durf ik wel aan!
Woensdag gaat er een bouwkundige collega mee, dan weet ik direct of dat ook goed zit.

Gefeliciteerd Gaucho!

Denk dat ik hem gevonden heb! Leuk huis en denk dat t niet heel veel is qua bouwtechnisch maar wel updaten (tenzij je van blauw houd)

Spannend en veel succes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:47

:+ heel veel verf/spuitwerk... zowel van binnen als buiten.

Maar ik zie de potentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:27

De makelaar was zelf een beetje in shock... maar wat ik al direct tegen m'n vriend zei.. het hoogste bod was een ruime ton boven de vraagprijs :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:12

idinn schreef:
De makelaar was zelf een beetje in shock... maar wat ik al direct tegen m'n vriend zei.. het hoogste bod was een ruime ton boven de vraagprijs :')

Is toch absurd :') waar gaat het over...

Ik weiger daar aan mee te doen!
Dan maar zelf klussen...