Van bouwval tot landgoed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Van bouwval tot landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:29

anders misschien ergens een ruif neerzetten met hooi? Ze hebben honger :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:03

Wilde dat ook zeggen om je planten te sparen wat hooi neerleggen….

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:23

wat word het al mooi Mel, haagbeuk schijnt op het moment nogal moeilijk te zijn, ik hoop echt dat de jouwe het redden. lijkt wel heel mooi. hoeveel land heb je daar eigenlijk? lijkt een flink stuk. Reeen eten bijna alles, maar ik denk dat ze van hulst wel afblijven , die zijn er in verschillende soorten, laag of hoog , of groen of bontbladig

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:25

Happinez schreef:
Dankje , ben er ook erg blij mee.
Ook daar moet weer aanplant op , alleen eten de reeën alles op.
Ze zijn zelfs begonnen aan een mooie struik vlak naast het huis dus daar moet ik wat op gaan verzinnen anders heeft het aanplanten geen zin :
Heb je dit al geprobeerd https://webshop-tenelsen.nl/bomen/hulpm ... king-1-kg/ Hier ook veel vraat, maar helpt tot nu toe goed! Plukjes mensenhaar eraan binden schijnt ook te helpen, maar dat hebben wij niet getest.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:00

Kinke schreef:
anders misschien ergens een ruif neerzetten met hooi? Ze hebben honger :)

Dat werk helaas niet, er staat genoeg gras nog op het land en ze kunnen bij de hooibakken van de paarden maar ze verkiezen dit boven gras/hooi.
Ze zijn verwend :+ :')

koeke schreef:
Happinez schreef:
Dankje , ben er ook erg blij mee.
Ook daar moet weer aanplant op , alleen eten de reeën alles op.
Ze zijn zelfs begonnen aan een mooie struik vlak naast het huis dus daar moet ik wat op gaan verzinnen anders heeft het aanplanten geen zin :
Heb je dit al geprobeerd https://webshop-tenelsen.nl/bomen/hulpm ... king-1-kg/ Hier ook veel vraat, maar helpt tot nu toe goed! Plukjes mensenhaar eraan binden schijnt ook te helpen, maar dat hebben wij niet getest.

Moet je dat niet telkens na een regenbui weer opnieuw aanbrengen ?
Heb inderdaad ook over schapenwol gelezen , alleen moet je dat regelmatig vervangen ... wat dan weer een enorme klus is.

jolandje schreef:
wat word het al mooi Mel, haagbeuk schijnt op het moment nogal moeilijk te zijn, ik hoop echt dat de jouwe het redden. lijkt wel heel mooi. hoeveel land heb je daar eigenlijk? lijkt een flink stuk. Reeen eten bijna alles, maar ik denk dat ze van hulst wel afblijven , die zijn er in verschillende soorten, laag of hoog , of groen of bontbladig

Ja ze schijnen de droogte wat minder goed te kunnen hebben begreep ik ook, dus dat word water geven komend voorjaar/zomerseizoen.

Klopt, de hulst laten ze wel staan.
Die prikt denk ik teveel.
De hulst die hier overal spontaan groeit probeer ik uit te spitten en richting de wal te verplanten.

Het hele perceel is bijna 3,5 hectare en het deel wat wij als tuin maken is ongeveer 4000m²
Dus dat is ruimte zat inderdaad.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:38

wow, dat is een flink stuk, heerlijk zo'n grote tuin ook <3

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 00:26

Alweer veel te lang geen updates gegeven. :o

jolandje schreef:

;( Je had gelijk, met de droogte is een deel kapot gegaan en een deel omdat er Engerlingen in de tuin bleken te zitten.
Wat een ellende ! Een deel van de aanplant is daardoor verloren gegaan, zo zonde dat ik maar even gestopt ben met verder aanplanten.
Maar we gaan de beuken die kapot gegaan zijn dit seizoen wel opnieuw aanplanten en volgend jaar met druppelslangen bewateren. Poging 2.0

Inmiddels hebben we ook terrassen en beregening aangelegd, deels is dus aangeplant en er zijn moestuinbakken gemaakt.
En er is een poel/wadi in de wei gegraven waar ons regenwater van het huis op afwatert.
Hopelijk blijft er in de zomer ook nog wat water in staan zodat de paarden er ook van kunnen genieten.

Ook hadden we deze zomer dit stel in de wei en rondom het huis lopen. <3
Moeder en haar twee kalfjes. Heel bijzonder om ze bijna dagelijks van zo dichtbij te mogen mee maken.
Afbeelding

Inmiddels zijn we in de donkere dagen aangeland
en vond ik het tijd voor licht in de duisternis :)*
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:49

Wauw wat gaaf om die hertjes in je tuin te hebben.

Wat een berg licht! Kun je in ieder geval goed mee uit de voeten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:25

Mer1980 schreef:
Wauw wat gaaf om die hertjes in je tuin te hebben.

Wat een berg licht! Kun je in ieder geval goed mee uit de voeten.

Dat zijn reeën. Twee kalfjes zie je niet vaak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:49

Ah wat leuk zeg :+: Maar hoe komen die in en uit de wei dan...?

En wat jammer van de aanplant.
Hier jaren geleden met druppelslangen gewerkt voor de langste droge periodes en daarmee is 99% aangeslagen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 00:41

pmarena schreef:
Ah wat leuk zeg :+: Maar hoe komen die in en uit de wei dan...?

En wat jammer van de aanplant.
Hier jaren geleden met druppelslangen gewerkt voor de langste droge periodes en daarmee is 99% aangeslagen.

Hier stonden de doorgangen open van de weide, maar je verbaasd je soms hoe makkelijk ze nog tussen deze 5 draden door kruipen als het nodig is.
In mijn wei vlak bij huis heb ik nog 3 draden maar daar kijken ze niet eens naar zo stappen ze er doorheen.
Maar het liefst gebruiken ze de achterste of voorste weide met minder draden, en dan de wal om overheen te lopen naar voren naar achter.

Dit was gefilmd ter hoogte van mijn woonkamer. <3

De druppelslangen hadden hier ook fijn geweest dit jaar, maar dat schoot er telkens bij in doordat we bezig waren met de aanleg van de overige tyleen en waterpunten.
Dat nam enorm veel tijd en energie helaas.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:29

Onwijs gaaf om dit zo in je 'tuin' te hebben <3

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:33

Ik heb ze van de zomer zien staan idd toen we langsreden. Zo gaaf om dat in je omgeving te hebben!

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:05

Oh ik kwam via via dit topic tegen… wat maak je er een prachtige plek van <3 echt genieten om naar te kijken!