Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:30

De persoon waarmee je de koop hebt afgesloten is verantwoordelijk. Dus ik zou aangifte tegen hem doen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:54

Wij importeren regelmatig auto's en zeker vanuit Duitsland is dat een fluitje van een cent. Wij gaan altijd kijken, en dan is het gewoon kopen, meenemen op een aanhanger, afspraak maken bij de RDW, met Duitse papieren word alles gewoon overgenomen, BPM betalen, kentekenplaat laten maken en rijden maar. Echt zo simpel. Franse of Deense auto's is qua papierwerk wat lastiger, maar Duitse auto's is echt een fluitje van een cent.

Als jou echt is wijsgemaakt dat het allemaal heel lastig is, dan ben ik inderdaad bang dat je opgelicht bent..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:16

Dit topic gaat over sparen en besparen, als je dus wilt besparen is het wel raadzaam als je denkt je een hele goede goedkope deal kunt sluiten je je beseft dat dat misschien niet zo handig is om te doen.

Oftewel, van off topic fraude of bedrag weer terug naar sparen en besparen: blijf een kritische consument -:) :list: +:)+

Zo verklaarde een vriendin me voor gek met mijn in haar ogen duren badkamer. Zij had het laten verbouwen door een bekende / kennis / klusser etc. Goed dan. Maar... het badmeubel bleek los te komen van de muur. En je raadt het al de klusser heeft dus steeds geen tijd om het te herstellen etc. duurt nu al maanden. Bij mij was de stortbak niet 100% (bleef af en toe doorlopen) een telefoontje naar degene die het had geïnstalleerd, volgende dag stond hij voor de deur, boel gemaakt, en weer door.
Dan maar ietsje duurder maar wel service.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 18:54

Hi spaargenoten, hoe is het bij jullie zo aan het eind / begin van de maand? Allemaal weer salaris etc binnen en weer begonnen met nieuwe maand met uitdagingen?

Ik heb net mijn overzichten gemaakt en vastgesteld wat mijn dag-bedrag / weekbedrag is wat ik mag uitgeven. Dat werkt bij mij zo goed, ben er gewoon trots op. Deze maand voor ... 1000 Euro in de spaarpot *\o/* *\%/*
Nieuwe keuken kruipt langzaam dichterbij :+

Nu zorgen dat het erin blijft _-:( :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:29

Ik zat me vanmiddag weer eens te verbazen waarom mijn studieschuld zo zou drukken op een hypotheek. Want na alle vaste lasten (incl duo afbetaling én paard) hou ik meer dan €1000 over voor sparen en leuke dingen doen besefte ik me vandaag :=

Hier gaat het nog heel goed. We gaan over 2 weken wekelijks laten bezorgen door AH. Ik denk dat we dan ook weer wat bewuster geld uitgeven aan boodschappen. In plaats van allemaal lekkers erbij te mikken in het mandje :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:34

Heel vervelend hoe enorm je studieschuld op je mogelijkheden tot het kopen van een huis drukt.

Heb e al eens uit laten zoeken wat je voor mogelijkheden hebt met je schuld? Als je meer dan 1000 euro overhoudt, dan moet het met een hypotheek wel lukken, of woon je nog thuis?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:36

Heb je een hoge studieschuld Idinn? Echt rot inderdaad! Een studieschuld gaat bijna x2 van je hypotheek af. Ik had gelukkig "maar" een schuld van 7k, maar dat is toch weer bijna 14k minder op je hypotheek.

Hier trouwens best aardig gedaan deze maand! Netjes gespaard en niks terug van de spaarrekening gehaald :)) Maar ik ga niet te vroeg juichen :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:41

Mijn berekening kwam niet helemaal lekker uit met wat er nog aan vaste lasten uit ging, dus iets terug geboekt van niet noodzakelijke potjes. Verder is de afgelopen maand best goed verlopen denk ik. Ik ga eens even naar mijn overzicht kijken, en vooral hoe het met mijn voornemen om minder aan boodschappen uit geven is gegaan.

Edit: bijna gehaald, € 252 uitgegeven *\o/*
Laatst bijgewerkt door Prairy op 28-03-21 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:45

We huren momenteel particulier (circa €1000/maand excl voor 50m2). Mijn vriend zijn studieschuld is iets hoger, maar verschilt niet gigantisch. Dat is opzich prettig, dan is het niet 1 persoon die drukt op de hypotheek. Zijn allebei langstudeerders, bij elkaar tikken we de 80K aan gok ik. Maar als ik ons salaris zie als starters, staat het wel in verhouding (gelukkig, had ook anders kunnen gaan tenslotte).

Maar ja, we houden dus beide zat over maandelijks. Dus het voelt zo vreemd dat we gekort zouden worden op een hypotheek. Een rijtjeshuis kunnen we hier prima betalen overigens. Maar we wonen nu vrijstaand, dus ik wil daar niet op achteruit gaan. En dan is het in deze regio en onze studieschuld wel weer hopeloos. Maar is meer een luxe probleem _O-

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:51

Hier afgelopen maand iets meer boodschappen gedaan. Deze maand hadden we 1500 'over' en alvast het laatste showmodel dressoir gekocht van 465 euro passend bij mn tv meubel voor het nieuwe huis straks. Ik ben zo blij ermee!! En 450 euro uitgespaard ivg met de normale prijs.

Ons spaardoel tot april is nu 1000 euro per maand Dus dat gaan we weer proberen! Tot oktober gaat dat daarna 1200 euro zijn en daarna alles opnieuw begroten met onze hypotheek van ons eerste huis. Maar zal drastisch minder zijn haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:52

idinn schreef:
We huren momenteel particulier (circa €1000/maand excl voor 50m2). Mijn vriend zijn studieschuld is iets hoger, maar verschilt niet gigantisch. Dat is opzich prettig, dan is het niet 1 persoon die drukt op de hypotheek. Zijn allebei langstudeerders, bij elkaar tikken we de 80K aan gok ik. Maar als ik ons salaris zie als starters, staat het wel in verhouding (gelukkig, had ook anders kunnen gaan tenslotte).

Maar ja, we houden dus beide zat over maandelijks. Dus het voelt zo vreemd dat we gekort zouden worden op een hypotheek. Een rijtjeshuis kunnen we hier prima betalen overigens. Maar we wonen nu vrijstaand, dus ik wil daar niet op achteruit gaan. En dan is het in deze regio en onze studieschuld wel weer hopeloos. Maar is meer een luxe probleem _O-

Oe met een schuld van 80k wordt het inderdaad moeilijk voor een hypotheek.

Wij hebben ook beide lang gestudeerd, beide met 27 klaar. Maar zoals je zegt, is daar dan ook het loon naar.
Hopelijk kun je snel van je schuld afkomen, dat zou veel verlichting geven.

Maar waarom niet nu naar een rijtjeshuis (waarschijnlijk met minder hypotheek dan nu huur) en dan heel rap je DUO aflossen zodat je daarna groot kunt kopen?
Het huren is echt geld weggooien.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:53

Sparen zal na volgende maand wel minder makkelijk worden aangezien ik in de ww kom. Gelukkig hebben we een goede buffer zodat ik even een adempauze kan nemen en mijn toekomst overdenken op mijn gemak.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:54

O dat is balen Prairy, wel ook op een andere baan straks weer?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:57

Ik ben serieus aan het overwegen om voor mezelf te beginnen, is alleen de vraag of dat de ene kant op gaat (virtual assistant), wat ik ken, kan, maar niet echt heel leuk vind, of projectontwikkelaar, wat ik wel heel leuk vind maar niet genoeg kennis van heb.

Dus daar ga ik lekker even de tijd voor nemen, beetje heel druk gehad de afgelopen 3 jaar, nu even pas op de plaats. Gelukkig verdient mijn man genoeg zodat we nog steeds kunnen investeren etc, alleen nu even ietsje minder.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:00

Dat is wel lekker, als je even niet kunt werken om alles weer op een rijtje te krijgen! Good luck!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:01

Fijn dat je wel even rustig kan nadenken wat je wil!

Hier moet ik nog shoppen voor de Shetlander. Nieuw hoofdstel, vliegendeken en longersingel. Wordt nog even een uitgave :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:04

PSvanLot, hebben we wel over nagedacht. Maar ik zou echt gillend gek worden als we terug moeten naar een rijtjeshuis. En de buren van ons, want we hebben op dit moment 9 hennen en 3 hanen :D

Ons huurhuis levert ook wel voordelen gelukkig. Zomers zijn we qua groente en fruit zelfvoorzienend. Huisbaas heeft een flinke moestuin, wij een stuk daarvan. Van zijn opbrengst eten we ook gratis mee. In dat seizoen hebben we amper uitgaven aan boodschappen, vooral wat brood en vleesvervanger.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:04

Lastig he.. dikke huren betalen maar geen hypotheek kunnen krijgen. Ik vind dat zo oneerlijk.

Prairy succes, hopelijk gaan je plannen zich goed ontwikkelen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:07

Steenbok12 schreef:
Lastig he.. dikke huren betalen maar geen hypotheek kunnen krijgen. Ik vind dat zo oneerlijk.

Prairy succes, hopelijk gaan je plannen zich goed ontwikkelen.

Ja flauw is dat.. wij hebben onze spulletjes naar de hypotheekadviseur gebracht, dus ben benieuwd wat daar uitkomt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:08

idinn schreef:
PSvanLot, hebben we wel over nagedacht. Maar ik zou echt gillend gek worden als we terug moeten naar een rijtjeshuis. En de buren van ons, want we hebben op dit moment 9 hennen en 3 hanen :D

Ons huurhuis levert ook wel voordelen gelukkig. Zomers zijn we qua groente en fruit zelfvoorzienend. Huisbaas heeft een flinke moestuin, wij een stuk daarvan. Van zijn opbrengst eten we ook gratis mee. In dat seizoen hebben we amper uitgaven aan boodschappen, vooral wat brood en vleesvervanger.

Als je het niet erg vind om het geld aan huur kwijt te zijn, dan zou ik het zo laten. Ik zou het eeuwig zonde vinden, zeker als je er meerdere jaren moet wonen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:09

Ghostattack schreef:
Heb je een hoge studieschuld Idinn? Echt rot inderdaad! Een studieschuld gaat bijna x2 van je hypotheek af. Ik had gelukkig "maar" een schuld van 7k, maar dat is toch weer bijna 14k minder op je hypotheek.

Hier trouwens best aardig gedaan deze maand! Netjes gespaard en niks terug van de spaarrekening gehaald :)) Maar ik ga niet te vroeg juichen :+

Sinds 1 januari dit jaar is dat niet meer zo. 1 euro schuld is nu 1 euro hypotheek minder. Gelukkig maar! Wel vervelend als je inderdaad 80k schuld hebt en dan significant minder kan lenen. Het is logisch, maar toch zuur. Ik hoop dat jullie lekker snel kunnen sparen zodat jullie op zoek kunnen naar een huisje :)

Ik heb van de week een too good to go'tje gedaan, en dat bespaart toch wel lekker. Bij de bakker, dus flink wat brood niet meer zelf hoeven te kopen. Had het ook bij de plus gedaan, dat viel wel tegen, zowel qua waarde als qua inhoud.

Spannende tijd Prairy, succes!

Ik ben laatst overgestapt van energieleverancier (dat doe ik elk jaar) en toen werd ik ineens gebeld door de vorige, of ik niet wist dat het goedkoper was om een vast contract af te sluiten. Ik meende dat het goedkoper was om jaarlijks af te sluiten, weet iemand hoe dit zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:10

Mijn hypotheekadviseur heeft mijn studieschuld gewoon niet opgegeven, je kunt het toch betalen? Vroeg ie :') ik ben wel mede daarom veel exyra ah aflossen nu :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:12

Relaxed schreef:
Mijn hypotheekadviseur heeft mijn studieschuld gewoon niet opgegeven, je kunt het toch betalen? Vroeg ie :') ik ben wel mede daarom veel exyra ah aflossen nu :+

Dan is je financieel adviseur wel in gebreken gebleven, of zelfs tegen de wet gehandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:13

Ik vind het systeem vooral slecht als je gedwongen wordt om te blijven huren. Voor ons is dat nu de optie met meeste voordelen. Prima, maar als je niet eens kan kiezen.

Relaxed, ja zo zijn er ook zat. Maar officieel moet je het gewoon opgeven natuurlijk. Die gok gaan wij niet wagen.

Badeendje, geldt dat dan voor alle regelingen of enkel de nieuwe regeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:15

PSvanLot schreef:
Relaxed schreef:

Dan is je financieel adviseur wel in gebreken gebleven, of zelfs tegen de wet gehandeld.

I know, maar een huis wat ik daarvoor kocht heb ik het zelf ook verzwegen. Belachelijk dat je geen huis kan kopen wat je makkelijk kan betalen en particulier moet huren voor 3x maandlasten tov hypotheek.