Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:19

Als je geen tegengeluid wil horen moet je vaak niet op Bokt zijn, PSvanLot.

In de openingspost staat: Wie heeft er ook een flinke studieschuld? Wat vind jij ervan? Wie lost er ook versneld af? Waarom?

En tenslotte een nog persoonlijkere vraag: wat zijn jullie vaste lasten ongeveer per maand of wat hebben jullie voor maatregelen genomen om deze in te dammen?

Volgens mij zijn de reacties tot dusver een heel eind on topic.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:20

Nou ik vind de reacties over het 'moeten' beleggen ipv aflossen nogal dwingend. Kan zijn dat iemand vind dat dat beter is, maar dat is niet de trekking van het topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:25

PSvanLot schreef:
Nou ik vind de reacties over het 'moeten' beleggen ipv aflossen nogal dwingend. Kan zijn dat iemand vind dat dat beter is, maar dat is niet de trekking van het topic.

En de reacties daarop dan? Dat iets anders doen dan versneld aflossen onverantwoord zou zijn en dom etc?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:25

PSvanLot schreef:

Grappig, ik had hetzelfde met reacties van het "moeten" aflossen. Als we nou geen monden gaan snoeren & mensen gewoon relevante posts laten plaatsen, wat vind je daarvan?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:33

De een vind het heerlijk om van de schuld af te zijn, de ander gaat gewoon de tijd uitzitten. Allemaal prima, maar het niet willen beleggen maar aflossen is natuurlijk nooit een onverstandige keuze.

Het is een persoonlijke keuze en adviezen geven is een goed idee, maar sommige posts vind ik erg dwingend betreffende beleggen ipv aflossen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:34

Je hoeft helemaal niet te beleggen, je moet lekker zelf met je geld doen wat je ermee wilt doen. Als jij het graag z.s.m. wilt aflossen omdat je daar beter van slaapt, dan moet je dat gewoon doen, en je niet laten beïnvloeden door welke bokker dan ook. Je eigen gemoedsrust is het belangrijkste, en het is helemaal niet dom om daar als eerste rekening mee te houden.

Dat gezegd hebbende, neemt dat niet weg dat er meer bestaat dan z.s.m. aflossen. Men krijgt hier gratis tips over dergelijke andere financiële mogelijkheden. Dat het niets voor jou is, prima, maar waarom laat je je er dan zo door raken? Uiteindelijk maak je toch je eigen financiële keuzes?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:53

Wij zijn 4 jaar geleden getrouwd in de laatste maanden van het echte gemeenschap van goederen geloof ik.

Wij hadden allebei niks qua vermogen oid, geen vermogende ouders etc. Dus wat ons betreft een prima start. Alleen dus wel een studieschuld, maar allebei even hoog ongeveer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:02

denice schreef:
Wij zijn 4 jaar geleden getrouwd in de laatste maanden van het echte gemeenschap van goederen geloof ik.

Wij hadden allebei niks qua vermogen oid, geen vermogende ouders etc. Dus wat ons betreft een prima start. Alleen dus wel een studieschuld, maar allebei even hoog ongeveer.

Ahh, ja dat maakt idd wel verschil :j.

Ja dat was namelijk wel een eis van mijn partner destijds, dat als we uit elkaar zouden gaan dat hij niet verantwoordelijk zou zijn voor de mijne :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:38

Ik heb afgelopen jaar mijn studieschuld versneld afgelost. Ik lag in scheiding en wilde ons gezamelijke huis graag overkopen. Waar 8 jaar geleden, toen we het huis kochten, de studieschuld geen rol speelde voor de hypotheek, was dit nu wel het geval. Ik ben heel erg blij dat ik ervan af ben hoor. Ondanks dat het geen maandelijkse rib uit mijn lijf was, voelde het toch als een extra last op mijn schouders. Het idee van een schuld vind ik niet fijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:33

Badeendje schreef:
Je hoeft helemaal niet te beleggen, je moet lekker zelf met je geld doen wat je ermee wilt doen. Als jij het graag z.s.m. wilt aflossen omdat je daar beter van slaapt, dan moet je dat gewoon doen, en je niet laten beïnvloeden door welke bokker dan ook. Je eigen gemoedsrust is het belangrijkste, en het is helemaal niet dom om daar als eerste rekening mee te houden.

Dat gezegd hebbende, neemt dat niet weg dat er meer bestaat dan z.s.m. aflossen. Men krijgt hier gratis tips over dergelijke andere financiële mogelijkheden. Dat het niets voor jou is, prima, maar waarom laat je je er dan zo door raken? Uiteindelijk maak je toch je eigen financiële keuzes?

Dit inderdaad :j
Ik vind het zelf interessant om de vele strategieën omtrent aflossen te lezen. Ik wil graag van m'n studieschuld af zijn maar wel op een efficiente en effectieve manier. En het brood uit m'n mond sparen en mezelf niets leuks gunnen zodat het zo snel mogelijk is afgelost vind ik daar niet onder vallen :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:34

Magrathea schreef:
Badeendje schreef:

Dit inderdaad :j
Ik vind het zelf interessant om de vele strategieën omtrent aflossen te lezen. Ik wil graag van m'n studieschuld af zijn maar wel op een efficiente en effectieve manier. En het brood uit m'n mond sparen en mezelf niets leuks gunnen zodat het zo snel mogelijk is afgelost vind ik daar niet onder vallen :)

Maar er zijn ook tussenwegen ;)
Ik ga echt nergens op beknibbelen, gelukkig hebben mijn man en ik een dermate goede baan dat we alles kunnen doen en super snel kunnen aflossen.

Als ik van alles zou moeten laten, dan zou het mijn keuze ook niet zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:36

Fijn toch :D

Ik heb wel dingen geleerd hier hoor! Ik ga even op m'n geld blijven zitten tot ik een huis ga kopen en dan een flink bedrag aflossen. En daarna denk ik het normale aflosschema volgen, wat dan een stuk lager zou moeten zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:38

En voor tweeverdienders maakt het het allemaal natuurlijk heel veel makkelijker.

Wij hebben eerst flink gespaard en toen bedacht snel af te willen lossen. Zou ook alles in 1x af kunnen lossen van de spaarrekening, maar dat durf ik niet haha.

Dan maar even een jaar minder sparen en heel veel aflossen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:48

Hier net zo, we hebben ruim genoeg inkomen. Ik vind deze fase ergens ook wel verhelderd. We merken precies dat een hoop uitgaven die je steeds doet echt niet allemaal nodig zijn en dat je met minder soms tevredener bent, of in ieder geval niks tekort komt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:50

denice schreef:
Hier net zo, we hebben ruim genoeg inkomen. Ik vind deze fase ergens ook wel verhelderd. We merken precies dat een hoop uitgaven die je steeds doet echt niet allemaal nodig zijn en dat je met minder soms tevredener bent, of in ieder geval niks tekort komt.

Ik gebruik al jaren het 'simpelhuishoudboekje'. Heeft me ooit 14.95 gekost geloof ik en werkt top. Nu weet ik waar het geld blijft en dat is zo fijn.
We kregen het voorheen gewoon voor elkaar om 2 salarissen helemaal op te maken en geen idee te hebben waaraan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:13

Als het geld mag rollen, heb je inderdaad geen flauw idee waar het blijft. Heel herkenbaar _O- Ik werk nu met spaarpotjes op de bankrekening, ook een soort huishoudboekje. De opzet daarvan staat in de papieren versie, maar die werkt verder niet voor mij. Is echt heel verhelderend. Inclusief een duo potje om extra aflossingen in op te sparen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:21

Ik heb idd ook spaarpotjes, eigenlijk alleen maar omdat het kan haha.

Mijn huisdhoudboekje is digitaal. Vul paar keer per week ik wat er van de lopende rekening af is. Zo weet ik waar alles blijft. Vind het erg handig.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:14

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als dit al aan bod is gekomen.

Ik hoef nog niet af te lossen, heb nog 2 jaar dus wacht er ook mee. Maar twijfel erg over sparen en zoveel mogelijk aflossen, of minimaal gaan aflossen. Ik twijfel dus erg omdat het natuurlijk wel in de weg kan zitten met het verkrijgen van een hypotheek, en zelfs de hypotheek flink verlagen.

We sparen nu allebei en willen binnen 2 jaar samen een koophuis kopen, we wonen nu samen in zijn appartement (ook koop). Hij heeft geen studieschuld.

Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe denken jullie daarover?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:26

Walkure schreef:

Ik hoef nog niet af te lossen, heb nog 2 jaar dus wacht er ook mee. Maar twijfel erg over sparen en zoveel mogelijk aflossen, of minimaal gaan aflossen. Ik twijfel dus erg omdat het natuurlijk wel in de weg kan zitten met het verkrijgen van een hypotheek, en zelfs de hypotheek flink verlagen.

We sparen nu allebei en willen binnen 2 jaar samen een koophuis kopen, we wonen nu samen in zijn appartement (ook koop). Hij heeft geen studieschuld.

Ik denk dat het het makkelijkste is om nu zo veel mogelijk af te lossen als je straks een huis wilt gaan kopen.

Het drukt inderdaad behoorlijk op je hypotheek.

Misschien kun je nu al eens kijken wat de mogelijkheden qua hypotheek zijn met je schuld. Misschien kun je zo toch kopen wat je wilt.
Je komt enkel niet in aanmerking voor NHG en dat kan wel heel fijn zijn om te hebben!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:50

PSvanLot schreef:
Walkure schreef:

Ik denk dat het het makkelijkste is om nu zo veel mogelijk af te lossen als je straks een huis wilt gaan kopen.

Misschien kun je nu al eens kijken wat de mogelijkheden qua hypotheek zijn met je schuld. Misschien kun je zo toch kopen wat je wilt.
Je komt enkel niet in aanmerking voor NHG en dat kan wel heel fijn zijn om te hebben!

Maar is dit dan iets van de laatste tijd? Wij hebben, met beide een studieschuld die we eerlijk hebben opgegeven, makkelijk een huis kunnen kopen mét NHG. We hadden zelfs binnen een week akkoord van de bank.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:52

Hier hetzelfde. Was in 2017 nog zo. Met studieschulden wel NHG, uiteraard gewoon aangekaart ;)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:59

Ceffyl schreef:
PSvanLot schreef:

Maar is dit dan iets van de laatste tijd? Wij hebben, met beide een studieschuld die we eerlijk hebben opgegeven, makkelijk een huis kunnen kopen mét NHG. We hadden zelfs binnen een week akkoord van de bank.

Ik weet het niet, dit is in elk geval wat ik veel om me heen hoor en lees. Weet ook niet of dit per hypotheekverstrekker kan verschillen? Dat sommige er wat makkelijker over doen dan andere. Of misschien verschilt het per prijsklasse? We zijn nog niet bij de hypotheker geweest hoor, dus geen idee. Misschien zeggen ze wel iets anders.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:03

Ik denk dat ik daar inderdaad een fout maak! Het kan inderdaad wel! Sorry sorry.
5 dingen tegelijk doen gaat niet haha.

Een studieschuld moet je melden, dat ie bij iedere hypotheekverstrekker hetzelfde.
Ook hoe zwaar het weegt je overal hetzelfde.

Verzwijgen kun je doen, maar moet je dan aanspraak maken op je NHG dan heb je wel een probleem.

Verzwijgen is natuurlijk altijd dom...

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:09

Nee verzwijgen zou ik ook niet doen. Je wilt toch naar waarheid je situatie uit laten rekenen na de aanschaf en inderdaad als ze je erop betrappen heb je geen recht op je NHG.
Onze hypotheekadviseur zei dat veel mensen studieschuld hebben en er daarom niet zo moeilijk over gedaan wordt. Als je gewoon werk hebt en kan aantonen dat je alles kan betalen is er niks aan de hand.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:20

Ik denk dat je er niet iets algemeens over kunt zeggen en dat het echt afhangt van je (gezamenlijk) inkomen, (gezamenlijke) hoogte studieschuld en hoe hoog je hypotheek moet zijn.