Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PSvanLot schreef:Nou ik vind de reacties over het 'moeten' beleggen ipv aflossen nogal dwingend. Kan zijn dat iemand vind dat dat beter is, maar dat is niet de trekking van het topic.
denice schreef:Wij zijn 4 jaar geleden getrouwd in de laatste maanden van het echte gemeenschap van goederen geloof ik.
Wij hadden allebei niks qua vermogen oid, geen vermogende ouders etc. Dus wat ons betreft een prima start. Alleen dus wel een studieschuld, maar allebei even hoog ongeveer.
Badeendje schreef:Je hoeft helemaal niet te beleggen, je moet lekker zelf met je geld doen wat je ermee wilt doen. Als jij het graag z.s.m. wilt aflossen omdat je daar beter van slaapt, dan moet je dat gewoon doen, en je niet laten beïnvloeden door welke bokker dan ook. Je eigen gemoedsrust is het belangrijkste, en het is helemaal niet dom om daar als eerste rekening mee te houden.
Dat gezegd hebbende, neemt dat niet weg dat er meer bestaat dan z.s.m. aflossen. Men krijgt hier gratis tips over dergelijke andere financiële mogelijkheden. Dat het niets voor jou is, prima, maar waarom laat je je er dan zo door raken? Uiteindelijk maak je toch je eigen financiële keuzes?
Magrathea schreef:Badeendje schreef:Je hoeft helemaal niet te beleggen, je moet lekker zelf met je geld doen wat je ermee wilt doen. Als jij het graag z.s.m. wilt aflossen omdat je daar beter van slaapt, dan moet je dat gewoon doen, en je niet laten beïnvloeden door welke bokker dan ook. Je eigen gemoedsrust is het belangrijkste, en het is helemaal niet dom om daar als eerste rekening mee te houden.
Dat gezegd hebbende, neemt dat niet weg dat er meer bestaat dan z.s.m. aflossen. Men krijgt hier gratis tips over dergelijke andere financiële mogelijkheden. Dat het niets voor jou is, prima, maar waarom laat je je er dan zo door raken? Uiteindelijk maak je toch je eigen financiële keuzes?
Dit inderdaad![]()
Ik vind het zelf interessant om de vele strategieën omtrent aflossen te lezen. Ik wil graag van m'n studieschuld af zijn maar wel op een efficiente en effectieve manier. En het brood uit m'n mond sparen en mezelf niets leuks gunnen zodat het zo snel mogelijk is afgelost vind ik daar niet onder vallen
denice schreef:Hier net zo, we hebben ruim genoeg inkomen. Ik vind deze fase ergens ook wel verhelderd. We merken precies dat een hoop uitgaven die je steeds doet echt niet allemaal nodig zijn en dat je met minder soms tevredener bent, of in ieder geval niks tekort komt.
Walkure schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als dit al aan bod is gekomen.
Ik hoef nog niet af te lossen, heb nog 2 jaar dus wacht er ook mee. Maar twijfel erg over sparen en zoveel mogelijk aflossen, of minimaal gaan aflossen. Ik twijfel dus erg omdat het natuurlijk wel in de weg kan zitten met het verkrijgen van een hypotheek, en zelfs de hypotheek flink verlagen.
We sparen nu allebei en willen binnen 2 jaar samen een koophuis kopen, we wonen nu samen in zijn appartement (ook koop). Hij heeft geen studieschuld.
Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe denken jullie daarover?
PSvanLot schreef:Walkure schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als dit al aan bod is gekomen.
Ik hoef nog niet af te lossen, heb nog 2 jaar dus wacht er ook mee. Maar twijfel erg over sparen en zoveel mogelijk aflossen, of minimaal gaan aflossen. Ik twijfel dus erg omdat het natuurlijk wel in de weg kan zitten met het verkrijgen van een hypotheek, en zelfs de hypotheek flink verlagen.
We sparen nu allebei en willen binnen 2 jaar samen een koophuis kopen, we wonen nu samen in zijn appartement (ook koop). Hij heeft geen studieschuld.
Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe denken jullie daarover?
Ik denk dat het het makkelijkste is om nu zo veel mogelijk af te lossen als je straks een huis wilt gaan kopen.
Het drukt inderdaad behoorlijk op je hypotheek.
Misschien kun je nu al eens kijken wat de mogelijkheden qua hypotheek zijn met je schuld. Misschien kun je zo toch kopen wat je wilt.
Je komt enkel niet in aanmerking voor NHG en dat kan wel heel fijn zijn om te hebben!
Ceffyl schreef:PSvanLot schreef:
Ik denk dat het het makkelijkste is om nu zo veel mogelijk af te lossen als je straks een huis wilt gaan kopen.
Het drukt inderdaad behoorlijk op je hypotheek.
Misschien kun je nu al eens kijken wat de mogelijkheden qua hypotheek zijn met je schuld. Misschien kun je zo toch kopen wat je wilt.
Je komt enkel niet in aanmerking voor NHG en dat kan wel heel fijn zijn om te hebben!
Maar is dit dan iets van de laatste tijd? Wij hebben, met beide een studieschuld die we eerlijk hebben opgegeven, makkelijk een huis kunnen kopen mét NHG. We hadden zelfs binnen een week akkoord van de bank.