Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:37

Thea ik zou graag de kaneelbroodjes uitproberen, maar 1/4 cup desem is best weinig of niet? Dat lijkt me maar een paar eetlepels? Ik ben mijn matensetje kwijt dus kan het niet echt bekijken. Ik denk dat ik uit moet gaan van iets van 50 of 60 gram misschien.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:35

Echt potverdorie......

Jij zou je leven vast moeten leggen in een boek. Hoe je schrijft heerlijk.
Een inspirerende levensstijl.
Denk echt dat er amino zou zijn om te te lezen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 11:45

mysa: Het zou door de tempratuur komen. Hier klopt het ook wel. Van alle broedsels die we hebben gehad, 6-7 eieren, hebben we gemiddeld 1 tot 2 hanen.

De bodem van de ton staat op +- een meter in de grond.

Roosje01 Recept voor tarwe zuurdesem.
Mix 1dl biologisch tarwemeel met 1 dl water in een weckpot zonder ring.
Zet op een warme plaats en voed het hierna elke 12 uur met 1 el meel en 1 el water. Na enkele dagen zouden er belletjes te zien moeten zijn en ruikt het licht zuur. Na +- 6 dagen is het klaar om te gebruiken.
Mocht er elke keer voor het voeren al een laag vocht op staan, voeg dan iets minder water toe. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes :)

pmarena: voor nu zijn we gegaan voor goedkoop en snel, dus een ton in de grond. Maar we willen of een kelder graven in de schuur of ergens buiten. Het graaft hier alleen niet zo makkelijk met al die stenen in de grond....

Set_elkol Het is 60gr zuurdesem, dus inderdaad niet zo veel.

lovelucydan Dank je wel <3

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:55

Dus je hebt de melk vers, anders zou die niet koel moeten staan? Interessant :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:19

TheaD schreef:
mysa: Het zou door de tempratuur komen. Hier klopt het ook wel. Van alle broedsels die we hebben gehad, 6-7 eieren, hebben we gemiddeld 1 tot 2 hanen.

Dat werkt met reptielen wel zo, met kippen niet.
Bij de bevruchting is al bepaald of het een hen of haan wordt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:53

Dank je. Nu nog ff tijd vinden om het te proberen gezien mijn werk wel gewoon door gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:56

Eens met Brainless. Waarbij overigens de hen de XZ is en de haan de XX.

Anders zouden ze daar bij de professionele broederijen ook ruim gebruik van maken, want bij vleeskuikens wil je juist hanen en bij leghybrides wil je juist hennen. Zelfs sperma sexen is dus niet mogelijk, want het is het ei en niet de sperma die het geslacht bepaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:01

Klopt, je kan dus een hen hebben die van nature veel hennen geeft, dat is heel fijn.
Vroeger hadden wij een hen die grotendeels hanen gaf en die is ook in de pan beland.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:33

Geweldig, een recept voor kaneelbroodjes. Was daar toevallig afgelopen week naar opzoek. Ik ga de jouwe uitproberen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:41

Ja! Leuk die kaneelbroodjes. Toevallig heb ik dit weekend kaneelbroodjes gemaakt. Maar dat deed leek meer bladerdeeg. Ik ga deze ook een keer proberen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 18:41

Misschien is het dan dus toch alleen geluk met meer hennetjes bij natuurlijk broeden maar dan is het als nog heel fijn voor ons *\o/*

Veel succes met het maken van de kaneelbroodjes! Ik hoop dat ze jullie goed mogen smaken :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:46

Ik heb de broodjes gisteren gemaakt, erg lekker :D mijn rol was iets te lang dus wat kleine plakken maar het smaakt er niet minder om!

Afbeelding

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:23

Ladies, bedankt voor de kippelijke geslachtsinfo. (heel benieuwd wanneer ik een Google search hit wordt met deze zin) ;)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 00:26

Verliefd op jouw kippencaravan! Zoiets wil ik ook ooit nog, al moet er hier dan wel een complete mobiele ren ook mee want zoveel roofdieren.... uit de lucht en op de grond, jullie geen last van?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 05:44

Moet je dr een gans of een kalkoen bij zetten!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:09

Ik mis je verhaaltjes <3

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:55

Caira schreef:
Ik mis je verhaaltjes <3

Inderdaad!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:12

Mee eens!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:22

Ik mis het ook. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:28

Ja toevallig dacht ik er ook vanmorgen aan!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:23

Ik ook! Moest nog denken, vind jou echt een bezoekje van Floortje Dessing waard!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:26

Ik mis het ook!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:10

Ik zag onlangs een interview met een vrouw in Engeland die al haar hele leven off grid leefde.
Moest toen aan jullie denken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:18

Shalimar schreef:
Ik ook! Moest nog denken, vind jou echt een bezoekje van Floortje Dessing waard!

Ja dit is wel echt!!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:12

Ja, het was al weer veel te lang geleden, sorry.... Het is altijd een hectische tijd in het voorjaar. Opeens komt alles tegelijk plus nog meer.... Maar hier weer een update ;) Veel leesplezier :)

Set_Elkol: Mooie broodjes, ik hoop dat ze je gesmaakt hebben.

Karina: Roofvogels gaat tot nu toe goed, ik hoop dat ze onze kippen te groot vinden om te pakken.... Vossen hebben we hier ook, voorheen liepen onze kippen altijd echt los op het erf, tot op een dag we thuis kwamen en er nog maar twee hennen over waren. Alle kippen waren meegenomen en ook de eieren waar een van de kipjes op aan het broeden was :( Zelfs het nep ei had de vos meegenomen, ik hoop dat het haar gesmaakt heeft }> daarna hebben we een heining aangeschaft en sindsdien gaat het goed. Hopen dat het zo blijft...

Nieuw leven

Kloek, kloek, kloek, hoor ik in het kippenhok. Een waarschuwingskreet als ik de grendel van het deurtje afhaal. Agda zit nog steeds op haar nestje in de hoek. Dan zie ik iets bewegen! Of toch niet!? Nieuwschierig blijf ik even kijken en luisteren. Ik hoor niets, het zal wel loos alarm zijn dan. Net op het punt dat ik het deurtje bijna dicht heb, zie ik nog net een piepklein zwart kopje onder Agda uitsteken! Joepie! We hebben een kuikentje! Toen ik van de week een kapot ei met een dood kuiken erin gevonden had in het kippenhok, had ik de hoop op van die kleine schattige piepertjes bijna verloren! Helemaal in mijn nopjes met deze nieuwe gezinsuitbreiding ga ik weer verder met waar ik mee bezig was. Rondom de tuin staan alle fruitbomen in hun volle pracht. De zachtroze bloesem van de appels en het witte van de prunus bomen. Hommels vliegen van bloem naar bloem. Rakelings scheert een zwaluw over mijn hoofd!

Afbeelding

De dagen zijn nu druk gevuld. Van de ene op de andere dag zie je de bomen groen worden en begint het gras te groeien. Van ´s morgensvroeg tot de zon wegzakt in westen zijn we druk in de weer met de zaden zaaien, plantjes uitplanten, schoffelen, water geven, en daarnaast zijn we ook nog bezig met een "farstubron" ofwel een houten veranda/portaaltje aan het huis te bouwen.

Afbeelding

Zoals de traditie hier voorschrijft hebben we op 1 mei onze aardappelen in de grond gestopt. Net als vorig jaar weer rond de 180 poters. Dat is precies genoeg, van de oogst van 2019 hebben we nu nog een klein beetje over en ik hoop dat we die nog op kunnen eten voor ze te ver uitgelopen zijn. 18meter boerenkool is gezaaid net als de worteltjes. Ook de uien staan al mooi in de grond. 16 witte kolen, en evenveel spruitjes en broccoli. Het bed met haver staat al 5 cm hoog en ook de ruim 300 erwten beginnen al te kiemen. Nu maar hopen dat de nachtvorst die ze de komende dagen voorspellen geen schade gaat aanbrengen!

Afbeelding

Zo sta ik te genieten in de zon als opeens de hagelstenen met bakken naar beneden razen. Snel zoek ik mijn toevlucht in de schuur. Voor we een paar minuten verder zijn schijnt de zon weer uitbundig. Ik hang de snoeizaag en de snoeitang om mijn middel om achter de schuur bonenstokken te gaan maken. De lange rechte hazelaar stokken zijn hiervoor ideaal. " Even denken, hoeveel had ik er ook alweer nodig? Het bed is 6 meter lang en dan 2 rijen, elke 25cm een stok... Dat zijn 48 plus 2 en nog een aantal om ze aan elkaar te verbinden... één voor één bekijk ik de stokken en maak een keuze welke ik wegzaag en welke ik laat staan. Voorzichtig om niet het nieuwe opschot te beschadigen. Als ik een mooi hoopje gemaakt heb, sleep ik ze mee naar voren. Sommige zijn zo lang dat ik ze in 2 delen kan zagen. Zo, nog niet genoeg maar eerst nog even in het kuikenhok gluren. De tevreden piep geluidjes en het zacht kloeken van de kip. Het ultime voorjaarsgevoel!