[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:55

Weer mooie klussen opgepakt! Die douche is wel onhandig met de dubbele bodem, hopelijk is hij straks weer strak en vooral ook waterdicht.

Ik lees met veel plezier mee. We klussen hier ook altijd graag, zowel aan boot als huis dus projecten van anderen vind ik ook altijd erg leuk!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:02

Wij hebben op het schip heel luxe een ligbad met whirlpool en een aparte douchebak, heerlijk, en met harde wind, veel golven of grote schepen die opeens veel zuiging en golven veroorzaken totaal geen last. Goede Jabsco pomp erin en goede afvoerleidingen en alles gaat netjes naar buiten.
We hebben op de vloer epoxy gemengd met een soort grof schelpenzand met glitters, maar zijn dat enorm zat en gaan nu de vloer glad maken met 2 componentenverf en daarna aflakken.
Ideaal, blijft mooi en hoogglans...
Overigens, we zijn er echt uit.. Onze ligplaats is te koop en evt met het schip.. Dus gaan we op zoek naar een nieuwe uitdaging, wel op het water natuurlijk. Want op de wal, nah. dat gaat niet meer :):)
Eerst over 1.5 week het water uit voor een grote onderhoudsbeurt en CVO keuring ( certificaat van onderzoek, verplicht voor beroepsvaart en schepen > 20 meter.
Dus Annemiek, als je gaat voor eenvoud en toch een douchbak effect wil creeeren, denk dat eens over DD lak, dat is de 2 componenten lak.. Stinkt wel ff heerlijk.. ( ja, ik vind dat echt een lekkere lucht B-) )
Leuk dat je nu in Goes moet werken. Dan kun je lekker gelijk genieten en ach, Kamperland is maar 20 minuutjes...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:13

Stille meelezer is heel benieuwd of er alweer een update is :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:28

Inderdaad alweer een tijdje geleden. Ik heb door de drukte weinig foto's kunnen maken helaas, maar zal toch weer eens een update plaatsen :D

We zijn weer een aantal weekenden aan boord geweest.

Een van de weekenden hadden we ineens onverwacht goed weer. Tijdje droog geweest, dus we zijn begonnen met het kitten van de deknaden := Wát een klus! Oude kitnaden eruit, naden verdiepen, schuren, stof eruit, schoonmaken met aceton, afplakken, kitten, gladstrijken, terwijl je boven het dek zweeft want je mag er dan niet meer op staan :+
Afbeelding
De (pokkedure) worsten waren niet zo'n succes :=
Afbeelding
Maar uiteindelijk ging het steeds makkelijker. Na drie dagen hadden we ongeveer 5 meter klaar gok ik, en geen rug meer over :+ Dus de rest van het dek gaan we volgend jaar beetje bij beetje doen. Een paar meter per keer haha!

In Oktober is mijn zus met haar man een lang weekend op bezoek geweest. Dus we hebben de logeerbedden eens kunnen testen, en het is toch prima te doen zo met vier mensen aan boord :)) Erg gezellig! Maar van klussen kwam niet veel natuurlijk.

Een paar weken geleden zijn we verder gegaan met de vloer van de douche. We hebben besloten dat we de vloer gewoon mooi glad maken, met gelcoat erop, die we polijsten, zodat je eigenlijk gewoon een mooi glanzende, witte douchebak krijgt.
Eerst ben ik begonnen met schuren.. Vol goede moed, helemaal inpakt in verfpak, handschoenen, dampmasker, met de deuren dicht.. Maar ik had het toch een beetje onderschat, want na 5 minuten schuren zat het glasvezel-stof ÓVERAL :wow: Dus hebben we 's avonds nog eens de hele boot kunnen poetsen :') Volgende keer moet ik dus ook alle deurkieren dichtplakken met schilderstape..

Na het schuren kon ik beginnen met plamuren. Eerst een laag polyester met glasvezel er doorheen, voor de sterkte. Weer schuren.. weer een laag plamuur.. weer schuren..
Toen de fijne plamuur om alle oneffenheden eruit te krijgen, een laag of drie.. En schuren, schuren, schuren..
Ik heb een mooie douche afvoer gevonden, die mooi egaal wordt met de vloer. En de vloer zelf loopt vanuit alle hoeken een beetje af naar het putje, zodat hopelijk éindelijk het water eens echt goed weg loopt.
Volgende keer komt de gelcoat erop, die maakt het helemaal wit, en dan moet het nog gepolijst worden.
Afbeelding
Afbeelding
En met putje :D
Afbeelding

Het gat waar de oude douchekraan zat is inmiddels ook dicht
Afbeelding

De hele ruimte wil ik uiteindelijk aanpakken. Alles helemaal glad, de houten randen eruit, en op het zitje wil ik een mooie teakhouten plank maken.

Verder hebben we nog redelijk wat lekkages gedicht, altijd fijn :D
Afbeelding

En we zijn druk bezig met wat houtwerk.

Afgelopen week heb ik de hele slaapruimte en keuken nog in de dettol gezet, want we hadden ineens heel veel last van stofmijt := Geen flauw idee waar ze vandaan kwamen, en wat ze te zoeken hebben in een koude boot, want normaal houden ze juist van kamertemperatuur.. Maar ach, elke keer extra poetsen is weer iets minder oude bootlucht :))

Volgende keer ga ik weer eens flink wat foto's maken! Komend weekend moet ik in het oosten van het land werken, dus kunnen we helaas niet naar Zeeland, maar het weekend erna gaan we weer een lang weekend.

En met kerst heerlijk twee weken aan boord!
Vorig weekend heb ik mijn fiets bij de haven gezet. Langzaamaan wordt het wel een beetje ons tweede huis haha.

Edit; ik vond nog een foto van het elektropaneel-deurtje :D
Lichtjes opschuren, zijdeglans lak erover, en dan kunnen de instrumenten zoals de marifoon, Navtex enz erin.
Afbeelding

Dat gaat deze rommel netjes afschermen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-11-20 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:54

Yavanna schreef:
Wij hebben op het schip heel luxe een ligbad met whirlpool en een aparte douchebak, heerlijk, en met harde wind, veel golven of grote schepen die opeens veel zuiging en golven veroorzaken totaal geen last. Goede Jabsco pomp erin en goede afvoerleidingen en alles gaat netjes naar buiten.
We hebben op de vloer epoxy gemengd met een soort grof schelpenzand met glitters, maar zijn dat enorm zat en gaan nu de vloer glad maken met 2 componentenverf en daarna aflakken.
Ideaal, blijft mooi en hoogglans...
Overigens, we zijn er echt uit.. Onze ligplaats is te koop en evt met het schip.. Dus gaan we op zoek naar een nieuwe uitdaging, wel op het water natuurlijk. Want op de wal, nah. dat gaat niet meer :):)
Eerst over 1.5 week het water uit voor een grote onderhoudsbeurt en CVO keuring ( certificaat van onderzoek, verplicht voor beroepsvaart en schepen > 20 meter.
Dus Annemiek, als je gaat voor eenvoud en toch een douchbak effect wil creeeren, denk dat eens over DD lak, dat is de 2 componenten lak.. Stinkt wel ff heerlijk.. ( ja, ik vind dat echt een lekkere lucht B-) )
Leuk dat je nu in Goes moet werken. Dan kun je lekker gelijk genieten en ach, Kamperland is maar 20 minuutjes...

Waaw wat een luxe zeg, een ligbad met whirlpool!
Heb je al reacties/bezichtigingen gehad? Zo'n schip is vast erg gewild!
En heb je al wat nieuws op het oog?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:01

Wow, weer hard gewerkt maar wat een werk, metertje voor metertje ...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:29

Het is echt absoluut niks voor mij maar wat kijk ik uit naar updates! Ik vind het echt heerlijk om mee te gluren en steeds te denken 'wat knap dat ze dit doen /kunnen.' :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 09:23

Haha, en wij denken juist, 'hoe krijgen we het voor elkaar om zoveel te verkloten binnen één kleine klus' :')

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:24

Mooie update weer. Dat kitten lijkt me echt een vreselijk werk! Hoe lang gaat die nieuwe kit weer mee? Neem toch wel aan meerdere jaren, maar is dat een 'eens in de 10 jaar' klusje, of ben je vaker aan de beurt?
Glasvezelstof is inderdaad drama, fijn om te lezen dat jullie je daarvan bewust zijn en je goed ingepakt zat.

Heb bewondering voor jullie geduld en doorzettingsvermogen. en ik ga mee met KimD: echt knap dat jullie dit zelf allemaal aanpakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 13:02

De nieuwe kit zou zeker 10 tot 20 jaar mee moeten kunnen. Na die tijd zou het best kunnen dat het teakdek afgeschreven is, dan is het 50 tot 60 jaar oud, en zal het vervangen moeten worden of helemaal eraf moeten.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:19

8nnemiek schreef:
De nieuwe kit zou zeker 10 tot 20 jaar mee moeten kunnen. Na die tijd zou het best kunnen dat het teakdek afgeschreven is, dan is het 50 tot 60 jaar oud, en zal het vervangen moeten worden of helemaal eraf moeten.

Ik snap je punt, heb voor een sloep paar jaar geleden een teakdek moeten maken, helse klus...
Maar leuk om weer een update te lezen, en het gaat vooruit
Ben benieuwd naar je douchevloer. Het ziet er super uit.. Hoe lang zijn jullie nu bezig?

En bij ons zijn de plannen gewijzigd. Door een verandering blijft ze toch. Na de werfbeurt zijn we weer zo vlieft op haar geworden, dat we pijn in onze buik kregen toen een kijker zich meldde..
Ze blijft en het leuke, we hebben contact met de nazaten van haar eerste eigenaar

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 12:23

Yavanna, ik kan me helemaal voorstellen dat jullie haar toch niet kwijt wilden! Het klinkt allemaal erg mooi en luxe, en een goed schip ervoor terug vinden is natuurlijk enorm lastig!

Afgelopen weekend heb ik de eerste laag topcoat op de douchevloer gedaan.
Ik had gehoopt dat een laag voldoende was, had het er echt flink dik op gedaan, maar de kleur is net niet helemaal egaal wit, en na het schuren en polijsten zal de laag nog iets dunner zijn, maar na een tweede laag moet ie helemaal klaar zijn, of in ieder geval bruikbaar :D
Afbeelding

Ik zit te twijfelen of ik meteen het zitje even doe schuren en daar ook meteen een laag topcoat over. Niet dat het wat toevoegt, maar dat ziet er dan wat mooier uit :))
En dan nog alles even polijsten voor een mooie glans.

Uiteindelijk gaan de houten latjes er af en moeten de wanden ook worden geschilderd, maar ik wil deze winter lekker kunnen douchen aan boord, dus dat komt later!

Bart is zondagavond naar huis gegaan, want die moet een of twee dagen naar zijn werk komende week, en ik ben aan boord gebleven. Ik kan vanaf hier lekker thuiswerken, en dan 's middags wat klussen doen waar ik normaal niet aan toe kom omdat Bart alles te precies wil doen :+ Nu kan ik lekker kliederen met lak O:)

Yavanna, in totaal zijn we nu een dik jaar bezig met opknappen. Maar aangezien we alleen om de week een weekend aan boord zijn, en we alleen de zaterdagen van 's ochtends tot 's avonds kunnen klussen, zullen we nu pakweg 500 uur aan werk erin hebben zitten, heel grof geschat?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:50

Citaat:
Bart is zondagavond naar huis gegaan, want die moet een of twee dagen naar zijn werk komende week, en ik ben aan boord gebleven. Ik kan vanaf hier lekker thuiswerken, en dan 's middags wat klussen doen waar ik normaal niet aan toe kom omdat Bart alles te precies wil doen :+ Nu kan ik lekker kliederen met lak O:)

_O-

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:31

Even niet gereageerd, maar wat doen jullie veel.
Is het nu niet koud aan boord?

Ik zou het zitje gelijk meenemen, als je het niet doet ga je het ook niet snel meer doen. Nu hebben je alles bij de hand en ik denk dat je achteraf blij bent als alles matched :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 13:50

's Nachts koelt het flink af inderdaad. Dan gaat de verwarming uit, want die vertrouwen we niet 100% als er niemand bij is. Vanochtend was het binnen 6 graden. Valt nog mee, want ik hoorde dat het thuis in Limburg 5 graden had gevroren aan de grond. Het scheelt dat we op zeewater liggen. Het zeewater zal nu zo rond de 10 graden zijn, dus dat houdt de boot ook enigszins vorstvrij.
Maar het is wel even fris als je met 6 graden je bed uit moet en de kachel moet aanzetten.
We hebben een dieselkachel en een elektrische kachel. De dieselkachel zet ik alleen 's morgens even aan om de boot snel te verwarmen, en 's avonds om de slaapkamer iets op te warmen. De rest van de dag draait het elektrische kacheltje. Het is nu lekker 20 graden binnen <3 En lekker droog, dat is ook fijn!

Ik denk dat ik het zitje inderdaad toch ook maar meteen schilder. Alleen is dan de vraag, waar stop je :+ De achterwand is ook lelijk haha. En voor je het weet heb ik alsnog de hele ruimte geschilderd :')

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:55

Ach waarom ook niet.
Als je nu bezig bent is het wel prettig, is het in 1 x klaar. Vind het er al netjes uitzien! Sowieso een douche in je boot, hemels :') als wij willen douche moeten we een douche zak aan het stag knopen _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 14:00

Haha ja, de douche zak, been there done that, heerlijk :))

Het lastige is dat het toch allemaal weer opnieuw moet. Zodra de houten latjes eraf gaan moeten we de naden daar achter dicht maken en afwerken met vulmiddel en glasmatten. En dan moet de complete wand weer opnieuw. Dus dan ben ik dubbel werk aan het doen. En het schuren van het glasvezel is echt pókkewerk := Dus ik kijk wel hoe ver ik kom deze week :))

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:25

Citaat:
Dan gaat de verwarming uit, want die vertrouwen we niet 100% als er niemand bij is.

Is het dan niet verstandig om een co2melder op te hangen? Sowieso eigenlijk, als je moet vertrouwen op dergelijke apparaten?
Of kan de verwarming andere problemen veroorzaken?

Verder mooi bezig! Ik vind het ook altijd leuk om te kijken wat je allemaal doet :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 15:20

Die hebben we inderdaad, CO2 melder en rookmelder :j
Nu ben ik sowieso voorzichtig wat dat betreft. Ook opladers enzo laat ik niet graag alleen. Maar zeker bij zo'n verwarming die diesel gebruikt zou ik bv niet willen dat de uitlaat gaat lekken, of dat er ergens kortsluiting ontstaat. En ook zo'n elektrische kachel, er hoeft maar ergens een kabel oververhit te raken doordat er bv een te dunne kabel getrokken is, of een haperende zekering. Dus zo lang we niet alle bekabeling hebben vervangen ben ik extra voorzichtig, ondanks dat we natuurlijk wel alles waar we bij konden komen hebben nagelopen op mankementen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 20:07

Ik heb lekker veel kunnen doen vandaag :D
Ik heb gekliederd met lak.. De raam ombouw, daar drupt veel condens op dus hopelijk beschermt dit het hout een beetje..
Afbeelding

De trap, daar was de oude laklaag van aan het loslaten, waardoor het hout uiteindelijk vergrijst. Afbeelding
Afbeelding

En toen verder met de douchevloer.
Helaas bleek het te veel werk om het zitje helemaal kaal te schuren door de structuur die erop zit, maar de vloer zelf heb ik netjes geschuurd en weer een laag topcoat erop.
Hij blijft wel te transparant, dus daar baal ik een beetje van. Normaal zijn gelcoats en topcoats hartstikke dekkend. Dus waarschijnlijk moet er nóg een laag over.
Maar we zijn in ieder geval weer een stuk verder.
Afbeelding

Ik ben wel enorm blij met mijn multitool <3 Mocht je een boot hebben en veel klussen; koop een Fein multitool! Dat ding is geweldig!

En omdat Bart niet hier is, en niet zo van sushi houdt, heb ik mezelf daar eens op getrakteerd <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nu lekker genieten van de rust, want gisteren was het toch een kabaal buiten met die wind!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:31

Wauw wat een werk hebben jullie al verricht! Pas trouwens wel op met de trap dat ie niet te glad is. Hebben wij ook gehad, op zee met veel nattigheid glijd je dan echt weg. Wij hebben er antislip strips op geplakt. In jullie geval wat zonde wel, mooi reliëf in de treden. Hopelijk werkt dat genoeg als antislip. En ja, een multitool is onmisbaar haha!

Wat voor kachel hebben jullie? Wij hebben een webasto standkachel op diesel die we inmiddels wel 24/7 durven laten draaien. Daar zit ook een beveiliging in. Dat durfden we vorig jaar nog niet, daardoor werd het toch wel erg vochtig in de boot. Over vocht gesproken, hebben jullie er veel last van? Hebben jullie een luchtontvochtiger?

En sushi, heerlijk! Dat eet ik ook altijd als m’n vriend er niet is. Die houdt er ook niet van, helaas...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:39

8nnemiek schreef:
Ik heb lekker veel kunnen doen vandaag :D
Ik heb gekliederd met lak.. De raam ombouw, daar drupt veel condens op dus hopelijk beschermt dit het hout een beetje..
[ [url=m/y5WeQ0.jpg]Afbeelding[/url] ]

De trap, daar was de oude laklaag van aan het loslaten, waardoor het hout uiteindelijk vergrijst. [ [url=m/U3XJkN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gquRWO.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen verder met de douchevloer.
Helaas bleek het te veel werk om het zitje helemaal kaal te schuren door de structuur die erop zit, maar de vloer zelf heb ik netjes geschuurd en weer een laag topcoat erop.
Hij blijft wel te transparant, dus daar baal ik een beetje van. Normaal zijn gelcoats en topcoats hartstikke dekkend. Dus waarschijnlijk moet er nóg een laag over.
Maar we zijn in ieder geval weer een stuk verder.
[ [url=m/wyqtEx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben wel enorm blij met mijn multitool <3 Mocht je een boot hebben en veel klussen; koop een Fein multitool! Dat ding is geweldig!

En omdat Bart niet hier is, en niet zo van sushi houdt, heb ik mezelf daar eens op getrakteerd <3
[ [url=m/koBkGv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/L0VNKT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MvlUfN.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu lekker genieten van de rust, want gisteren was het toch een kabaal buiten met die wind!

Snap wel wat je bedoelt als je het zitje moet doen idd.

Netjes de trap en slim plan je sushi!

Wat je ook kan doen als het kouder wordt en je hebt het ‘s nachts koud, is van die babykruiken vullen, die blijven lang warm als je ze vult met kokend water.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 20:49

Ik zit er aan te denken om de groeven in de trap te vullen met deknadenkit, dat maakt het een stuk stroever, maar eerst even afwachten hoe glad de trap nu is inderdaad.

Wij hebben een eberspacher dieselkachel, en daarnaast nog een simpele rowenta elektrische kachel.
We hebben helaas nog geen demper tussen de uitlaat van de dieselkachel zitten, dus dat ding maakt buiten best wat herrie. Ik gebruik hem alleen om ‘s morgens even alles snel op temperatuur te krijgen. De rest van de dag draait de elektrische kachel. Stroom is hier nl gratis in de haven, en op het moment houdt hij de boot met gemak op 20 graden.

De ontvochtiger hebben we mee naar huis genomen. Zodra we hier zijn gaat de kachel aan en zakt de vochtigheid vrij snel naar 45% ongeveer.. en als we weg zijn halen we de boot van de walstroom af. We hebben op zich niet heel veel last van vocht gelukkig.
Op de lekkages na :')

‘s Nachts heb ik lekker een kruik in bed :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:19

Ik heb net nog eens lekker alles gepoetst, het is lekker warm en droog binnen, en de rest van de dag kan ik nog fijn 'thuiswerken'. En vanavond komt Bart weer deze kant op. Dus hopelijk kunnen we komend weekend nog wat extra klussen doen.
Met een beetje mazzel kunnen we dit weekend weer aan boord douchen :D

Mijn werkplek :))
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:47

Is je werkplek nou een plateau/tafel onder aan de trap?

Ziet er wel gezellig/knus uit.