De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:35

Ooh nou in een serre is toch prachtig, krijgen ze volop licht!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:49

Oomens: 1 deel water op 1 deel spiritus met een scheutje afwasmiddel in een plantenspuit doet wonderen

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:04

Serres zijn eigenlijk gewoon kassen aan huis, dus wat mijbetreft heb je ze gewoon in de kas :D
Ik heb dan wel een kas staan, maar een serre zou ik ook nog wel willen hoor :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:11

Mijn avocado gaat zo hard <3 Heb hem nog maar pas in de aarde gezet maar hij is al bijna weer toe aan een nieuw huisje. Er komen al worteltjes onder de pot vandaan! (Het is zo'n plastic binnenpotje wat ik ergens bij kreeg ooit) En dat terwijl ik hem in de aarde zette met 1 worteltje van 2-3 cm en geen steeltje, nu minstens 3 wortels en een steeltje van 5 cm *\o/*

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:57

Afbeelding

Mijn cranberry stekjes krijgen eindelijk worteltjes! Ik had er eigenlijk niet op gerekend nadat ik had gelezen dat dit best moeilijk is (iets met zuurgraad ofzo), maar het is toch gelukt na ongeveer een maand wachten :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:18

Mijn bleekselderijstronk heeft ook een wortel gekregen en 2 nieuwe blaadjes <3

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:30

Ik heb van de week citroenzaadjes geplant, avocado is nog steeds alleen aan de bovenkant gescheurd, heb de bovenkant van een ananas in het water staan die al worteltjes krijgt, mijn tomatenexperiment gaat mega goed.
Alleen... ik heb een aantal galiameloenen, met heul veul pitjes. Ook nog een bepaalde behandeling nodig of gewoon in de grond doen meteen?

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:38

sanso schreef:
Ik heb van de week citroenzaadjes geplant, avocado is nog steeds alleen aan de bovenkant gescheurd, heb de bovenkant van een ananas in het water staan die al worteltjes krijgt, mijn tomatenexperiment gaat mega goed.
Alleen... ik heb een aantal galiameloenen, met heul veul pitjes. Ook nog een bepaalde behandeling nodig of gewoon in de grond doen meteen?

Die meloenen gaan super makkelijk, galia en cantaloupe tot nu toe 100% gekiemd en boven de grond. :+
Ik laat ze eerst ontkiemen op vochtig keukenpapier en daarna de grond in.

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:25

Oke dus niet alle zaadjes gebruiken voor ik dalijk honderden plantjes heb

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:58

Drogen en bewaren tot volgend jaar. Tenzij je een kas hebt die 25 graden is gedurende de winter, en 18 uur licht heeft.

Béétje nadenken over wat het groeiseizoen is van iets is wel handig :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:31

Ibbel schreef:
Drogen en bewaren tot volgend jaar. Tenzij je een kas hebt die 25 graden is gedurende de winter, en 18 uur licht heeft.

Béétje nadenken over wat het groeiseizoen is van iets is wel handig :+

Planten kan uiteraard wel bij gewassen die kou nodig hebben voordat ze überhaupt kiemen.

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:57

En gewoon binnen? In de huiskamer achter glas. Ik hoef geen fruit, vind het plantje al leuk :')
Heb trouwens ook afgesneden bosuitjes in een glas water staan die verbazingwekkend hard groeien!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:41

oomens schreef:
Planten kan uiteraard wel bij gewassen die kou nodig hebben voordat ze überhaupt kiemen.

Dat geldt uiteraard niet voor meloen. En niet voor de meeste groenten, die zijn vrijwel allemaal éénjarig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:32

sanso schreef:
En gewoon binnen? In de huiskamer achter glas. Ik hoef geen fruit, vind het plantje al leuk :')

"Plantje" is het verkeerde woord. Meloenen groeien net als pompoenen: een beetje plant bestrijkt 2-3 m2. Tenzij je van je woonkamer een oerwoud wilt maken, inclusief een mooie populatie spint en bladluizen (die komen binnen nogal snel op dit soort planten terecht) zou ik het niet doen :+

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:23

De kikkererwten zijn mooi geworden. Planten eruit gehaald. Afbeelding
Afbeelding
Met dank aan de bizar mooie zomer tot nog toe <3

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:10

Die had je toch helemaal nog niet zo lang staan? Leuk gewas om te zien, jammer dat ik niet bijster gek ben van die dingen. XD
Zijn ze qua oogst een beetje de moeite waard?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:17

julius_juut schreef:
Die had je toch helemaal nog niet zo lang staan? Leuk gewas om te zien, jammer dat ik niet bijster gek ben van die dingen. XD
Zijn ze qua oogst een beetje de moeite waard?

In mei heb ik ze als kleine plantjes in de tuin gezet. Twaalf ongeveer. Het is absoluut geen grote opbrengst, dit is echt iets waar je massa’s van moet planten.. waarschijnlijk kunnen ze nog wel wat groter worden, maar de onderste blaadjes werden gelig, dus ik vond het wel mooi. Puur voor de lol gedaan.
Een kleine soepkom ongepeld, zal gepeld dus een halve soepkom zijn..
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:05

Ik denk dat je ze nog wel langer had kunnen laten staan. Normaal oogst je erwten als de peulen wat geler zijn, en bonen oogst je zelfs als de peulen hard worden (tenzij het natuurlijk peultjes of sperziebonen zijn, die eet je vanwege de peulen, en niet vanwege de erwten/bonen die er in zitten)
De onderste bladeren worden wel vaker geel bij erwten en bonen, de voedingsstoffen die in het blad zitten, komen dan ten goede aan de groei van de vrucht.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:19

Oké, dankjewel Ibbel voor de info! Volgende keer zet ik ze niet meer vlak naast mijn tomatenplanten, die slokken alle ruimte op nu..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:28

Mijn mango’s zijn dood helaas, de hond vond het nodig om ze uit te graven >;)
Mijn puntpaprika zaadjes van de supermarkt zijn mooie plantjes met eindelijk ook vruchten!!

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:41

Een topic naar mijn hart! Wat superleuk dit!

Ik heb sinds deze zomer eindelijk een tuin en ruimte dus ik ben nu enthousiast bezig met van alle opkweken. In de tuin stond al een perenboom. Zelf heb ik tot nu toe een tomatenplant, braam en aalbes opgekweekt :D De tomaat geeft zelfs al kleine tomaatjes, de braam en aalbes volgend jaar pas vermoed ik.

Verder heb ik zojuist een knoflook in de grond gestopt en ben ik heel hard aan het nadenken over wat het volgende word. Kan bijvoorbeeld een bloedsinaasappel ook?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:46

YellowLeaf schreef:
Een topic naar mijn hart! Wat superleuk dit!

Ik heb sinds deze zomer eindelijk een tuin en ruimte dus ik ben nu enthousiast bezig met van alle opkweken. In de tuin stond al een perenboom. Zelf heb ik tot nu toe een tomatenplant, braam en aalbes opgekweekt :D De tomaat geeft zelfs al kleine tomaatjes, de braam en aalbes volgend jaar pas vermoed ik.

Verder heb ik zojuist een knoflook in de grond gestopt en ben ik heel hard aan het nadenken over wat het volgende word. Kan bijvoorbeeld een bloedsinaasappel ook?

Het kan wel, het zaadje gaat waarschijnlijk ook wel kiemen, maar citrus bomen hebben een erg warm klimaat nodig en hebben daardoor weinig succes in Nederland volgens mij :)

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:48

Ze zijn denk ik ook veel zon nodig? Op zich mag de plant overwinteren in huis natuurlijk, maar daar zal hij dan denk ik niet genoeg zonlicht vangen.

Na dit topic en mijn koelkast doorspitten heb ik ook komkommer, courgette en paprika in de grond gedrukt :):)

Is er hier overigens iemand die echt verstand heeft van perenbomen en ze gezond houden? Dat is de mijne niet helemaal.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:29

Hey yellowleaf! je kan beter volgend voorjaar (maart ong.) komkommer, courgette en paprika in je vensterbank voorzaaien en daarna (half mei) in je tuin zetten. Het zal nu zeker wel ontkiemen, maar of er nog dit jaar vruchten aankomen.. dat denk ik niet. Maargoed, als experiment kan het natuurlijk :) de lol zit hem vaak natuurlijk in het kijken of er wat opkomt {:}

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:44

Precies! Vruchten aan je plantje is natuurlijk top, maar het kweken van een plantje ansich, is al leuk.

Het duurde even... maar nu gaat mijn avocado plantje hard! Afbeelding