[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:08

Ik kom uit de omgeving van HHW en voor de gemiddelde huizen die daar staan vind ik dit een net openingsbod, hoor :j

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:39

Onze overdracht staat nu gepland op 14 juni, zo snel al. Onze hypotheek adviseur zegt dat dat gaat lukken, dus daar vertrouwen we maar op.
Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan allemaal. Wel leuk :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:49

Fee_ schreef:
Onze overdracht staat nu gepland op 14 juni, zo snel al. Onze hypotheek adviseur zegt dat dat gaat lukken, dus daar vertrouwen we maar op.
Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan allemaal. Wel leuk :D

Dat is over 8 weken...
Dat is lijkt mij goed haalbaar hoor.
Financiering staat 6 weken voor en nhg waarborgsom 7 weken.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:54

Hier is vandaag de knoop definitief doorgehakt: wij kopen het huis van mijn ouders!

Mijn vader heeft een koopovereenkomst opgesteld en die hebben we zojuist getekend. 15 juni moeten we de financiering rond hebben maar alles is natuurlijk heel soepel en kan makkelijk verzet worden. Geen waarborgsom, geen boete etc. Toch handig van je ouders kopen! :D

Dit is ons nieuwe huis!

Afbeelding

Mijn ouders gaan morgen voor de tweede keer bij een huis kijken. Een heel stuk kleiner dan ze nu hebben, maar dat is ook de bedoeling, en met een grote uitbouw waar eventueel ooit een slaapkamer en badkamer beneden gerealiseerd kunnen worden. Mijn zus en ik gaan morgen mee kijken en daarna gaan ze waarschijnlijk een bod op dat huis doen, spannend!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:00

De waarborgsom wordt niet bepaald van wie je koopt, maar voor hoeveel en wel/niet met NHG. En als koper krijg je alleen met een boete te maken als je je niet aan het koopcontract houdt.

Wel leuk, van je ouders kopen! :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:05

Gefeliciteerd flore! !

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:16

Berdien, wij hebben alleen een koopovereenkomst omdat het moet voor de notaris en de bank. Mijn ouders vertrouwen ons ook op ons woord dat wij de afspraken nakomen en het huis voor de afgesproken prijs kopen. Zij gaan ons geen boete opleggen als de overdracht uitgesteld zou worden om een of andere reden.

Ik heb zelf 22 jaar in dat huis gewoond dus ik weet hoe fijn het daar wonen is en het is ook wel speciaal dat mijn kinderen daar ook op gaan groeien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:37

Gefeliciteerd Flore!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:50

Wat leuk! Gefeliciteerd Flore... Dat je er nog vele mooie jaren mag beleven!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:35

Leuk Flore ! Gefeliciteerd.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:24

Helaas verkoper kiest voor de andere bieding :( zoektocht gaat weer verder

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:25

Wat leuk Flore!! Wij zijn ook van plan om hetzelfde te doen! Gefeliciteerd!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:31

JenniferU schreef:
Helaas verkoper kiest voor de andere bieding :( zoektocht gaat weer verder

Was er een andere bieder dan ook? Of hebben ze jullie gewoon afgewezen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:47

Balen Jennifer, maar laat je niet ontmoedigen en ook zeker niet gek maken, jullie huis komt echt wel op jullie pad.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:53

Jammer Jennifer!

Flore gefeliciteerd! Wij overwegen ook het huis van mijn schoonouders te kopen, maar de woz waarde is zo hoog dat wij geen hypotheek kunnen krijgen ervoor.
Hoe zit dat nou met van familie kopen? Je mag max een x procent onder de WOZ waarde ofzo toch?
Want de woz waarde is het van zijn levensdagen niet waard, echt alles moet eraan gedaan worden, met een beetje geluk kunnen net de muren en het dak blijven staan. Maar tegen de vlakte en nieuw erop is ook geen hele rare gedachte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:59

Aangezien je ouders aan de hand van de WOZ belasting betalen is het misschien het een idee om bezwaar aan te tekenen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:01

Hmm eens kijken of ik kan uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:02

Als de woz niet klopt met wat het is, sowieso bezwaar aantekenen.

Maar kijken ze daarbij echt naar WOZ waarde?
Wat stom, die waarde is nu niet echt de marktconforme waarde van een huis. (zie vaak genoeg afwijkende cijfers zeg maar,
Taxatiewaarde zou toch veel logischer zijn :?
Maar goed...NL regelgeving is wel vaker niet logisch

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:28

WOZ waarde is gebaseerd op een globale taxatie door de gemeente (ofzoiets... snap het niet helemaal als ik het zo lees)
Maar om WOZ waarde bezwaar te maken, moet dat binnen 6 weken na de bepaling. Dus 6 weken na 1 januari oid, begrijp ik. Daarvoor kun je natuurlijk zelf een taxatie laten doen en dat rapport indienen bij de gemeente. Moeten we alleen een taxateur vinden die daar een beetje aan mee wil werken.

Mijn schoonouders hebben laatst een gratis taxatie laten doen door iemand van een nieuwbouwproject (die natuurlijk een nieuwbouwwoning aan ze probeerde te verkopen, dus gekleurd is) en die taxeerde het puur op de locatie dan weer bijna 1,5e ton boven de WOZ waarde :o?
Verkooptrucje? Of kan dat echt puur en alleen op locatie zijn?
Even een lijstje met dingen die sowieso aangepakt moeten worden:
* vocht wat uit de grond optrekt in de muren, moet iets aan gedaan worden.
* dak moet op veel plekken vervangen/ je kijkt langs de kozijnen van de dakramen zo naar buiten.
* er hangt in de hal/toilet/badkamer een gigantische putlucht (vooral als het geregend heeft), dus daar moet de vloer opengebroken worden en een hele hoop vervangen/nagekeken worden
* nieuwe keuken en badkamer
* de aangebouwde garage/schuur verzakt heel erg en trekt het huis mee, dus om ergere schade te voorkomen moet daar ook iets aan/ mee gebeuren. Of los maken op de 1 of andere manier. of slopen en terug opbouwen, maar dan wel goed gestut

Kan me niet voorstellen dat je met al dat werk op 1.5e ton meer uitkomt dan de woz puur en alleen op de ligging...

Daarnaast ligt de woz waarde van het huisje van mijn zusje dan weer bijna een ton hoger dan waar zij het voor gekocht heeft. Maar zij heeft het gekocht van de bank die het verkocht voor iemand die het niet meer kon betalen. Maar ja, dat mag dan weer niet als je van familie koopt.
Je kan alleen van een vreemde voor (veel) lager dan de woz waarde kopen. Tenminste, als ik al die stukken die ik erover kan vinden goed interpreteer

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:43

Mijn ouders hebben een taxatie laten doen en wij kopen het voor 14000 minder dan de taxatiewaarde. De woz waarde is gelukkig een stuk lager.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:50

Voor iedereen die bezwaar wil maken tegen een te hoge WOZ waarde, daar moet je even mee opletten als je hypotheek het verschil tussen het geleende bedrag en de waarde van het pand meeneemt. Bij sommige hypotheken is het zo dat je minder rente betaalt als je schuld 85% oid van de waarde is.
Dan kan bezwaar maken en winnen bij de gemeente dus minder geld opleveren dan bij je hypotheker je WOZ doorgeven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:00

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:00

Een ding vraag ik me af. Een hogere woz waarde zou toch gunstiger moeten zijn voor een hypotheek dan een lagere.(huis is naar verhouding meer waard) Ik heb alleen maar huizen gezien waarvn de woz juist een verhoging was aangevragd door de huidige eigenaren ivm verkoop.

O ja mijn vader is nu onderweg naar een bungalowtje in nijmegen. :+ Om de omgeving te verkennen en ven rondom te filmen of een bezichtiging de moeite waard is. Is er een bewoner thuis zou hij even aanbellen en vragen voor een snelle blik. Ik ken Nijmegen redelijk, hij ook maar deze wijk is voor beiden een onbekende.

Totaal anders als waar ik naar kijk zowel kwa ligging als grootte van het perceel. Klein, tussenhuisje in Nijmegen maar gek genoeg heel veel privacy vanwege de ligging aan een rand van een wijk tegen een slootje tegen een kanaal aan.(geen achterburen behalve eenden) En de plaatsing van voordeur/slaapkamer en de inrichting van de tuin. Is klein maar kan er zo in omdat het wel netjes en ok is.

Voordeel zou zijn goedkoop genoeg om te gaan reizen, klein genoeg om deur dicht te trekken en achter te laten. Wat meer naar het zuiden zodat de afstand naar Frankrijk kleiner is. Bos en water genoeg in de buurt om te wandelen. En toch een oogje in het zeil kunnen houden bij mijn vader die twee dorpen verderop woont.

Sammie die had ik al gezien <3

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:49

:o ik kom hier ook mee kletsen :o
wij zijn deze week bij een huis wezen kijken.
we kwamen binnen en waren allebei verliefd op het huis.
op dit moment is de oom van mijn vriend (ook makelaar) aan het onderhandelen voor ons!
spannend spannend spannend :x

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:20