Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:55

ogidni schreef:
Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??

Mijn oom is bijv. afgelopen zomer verhuisd en nam geen bestaand energiecontract mee. Hierdoor moest hij een nieuw contract afsluiten en die werd ingeschaald op een voorschot van 400 euro pm. Deze kon hij misschien 50 euro naar beneden bijstellen.. #)

Ik ben persoonlijk ook verhuisd afgelopen zomer, maar kon mijn bestaande energiecontract meenemen en ik zit nog steeds op een voorschot van 60 euro pm..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:23

Sinds wij een failliete leverancier hebben meegemaakt (wat ons veel geld gekost heeft), ga ik ook niet meer voor bank spelen voor een leverancier. De centen staan tot aan de afrekening van de jaarnota beter op mijn bankrekening, dan bij iemand anders!
Die zorgen ook maar dat ze hun zaakjes op orde hebben.

Ben niet van zins om ooit nog veel meer aan voorschot te betalen dan wat ik verbruik.
Wij hebben zonnepanelen, het nodige geinvesteerd in ons huis om te verduurzamen, ik monitor elke week ons verbruik, en tot nog toe alle jaren ondanks een steeds lager maandbedrag steeds weer teruggekregen.
Inmiddels is ons gasverbruik nog maar eenderde van wat het was toen we dit huis kochten, me dunkt...

En o ja, voordat ik ooit nog een overeenkomst met ongeacht welke energieleverancier aanga, wil ik eerst weten hoe hun solvabiliteit is, ook niet onbelangrijk :j

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:38

Een tip mbt tot overstappen:
Als je dat in het najaar/begin winter doet, heb je eerst een aantal dure maanden waardoor je in eerste instantie de maatschappij nog geld schuldig bent mocht die omvallen.
In het voorjaar kan je dan kijken hoeveel je in het koude seizoen gebruikt hebt en daarop je maandbedrag bijstellen zodat je aan het eind van het jaar ongeveer op 0 uitkomt.

Op deze manier heb je iig nooit dat je heel veel geld kwijt bent aan Voorschoten als de maatschappij omvalt.

Ok, en nog een tip voor iedereen die verwacht rond de verbruiken van het energie plafond te zitten. Maak op 1 Januari foto's van je meterstanden.
Dan kan je bewijzen wat je meterstanden waren als je er over heen gaat, en dat kan dan dus zomaar best wat geld besparen als dat flink afwijkt van de schatting van je energiemaatschappij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:50

ogidni schreef:
Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??

Mijn ouders betalen nu 800 per maand en mijn oom en tante 1000 euro. Niet leuk meer.

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:26

Wat een bedragen DiantaM, groot huis, koukleumen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:40

Mijn ouders hebben dat inderdaad ook. Combinatie van flink stoken + groot huis + souterrain die ze moeten verwarmen tegen vocht. Echt een dure grap. :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:48

Woningtype Gemiddeld gasverbruik
Appartement 990 m³
Rijtjeshuis 1290 m³
Hoekwonin 1510 m³
2-onder-1-kap 1710 m³
Vrijstaande woning 2200 m³

van de website Engie.nl bron milieucentraal en RVO
volgens mij cijfers uit 2020

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:49

MarlindeRooz schreef:
Mijn ouders hebben dat inderdaad ook. Combinatie van flink stoken + groot huis + souterrain die ze moeten verwarmen tegen vocht. Echt een dure grap. :=

Ik snap echt niet dat je daar een gek aan steek smiley bij kunt plaatsen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:50

Dat is die smiley misschien in jouw ogen, smileys zijn subjectief.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:02

Ik betaal nu meer aan gwl dan hypotheek. Maar het zal ook ooit wel weer eens omlaag gaan. En zo niet, tja, dan moeten we het er ook mee doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:07

Ik meer dan vijf keer zo veel. (termijnbedrag). Tot vandaag dan. Want overgestapt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:11

mysa schreef:
Ik meer dan vijf keer zo veel. (termijnbedrag). Tot vandaag dan. Want overgestapt.

Oef, daar zou ik ook niet heel erg blij van worden. Hoe kan het dat de overstap zoveel verschil maakt, zitten er zulke verschillen tussen de maatschappijen? Of heb je je termijnbedrag erg laag gezet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:50

Vdb had ons veel te hoog ingeschat. En ik kreeg het ietsje lager gezet, maar niet veel. Sinds vandaag bij anwb, dynamisch tarief. Heb nu wel wat lager verbruik gas doorgegeven maar dat halen we gemakkelijk. Moet er wel bij zeggen dat we maar een kleine hypotheek hebben).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:53

Hier zelfde verhaal Mysa. Vdb te duur en hadden het gasverbruik voor het gemak ook maar even 400 m3 hogere geschat.
Ik zit nu even bij UC/engie, maar vanaf de 7de bij Anwb.

Overstappen kan echt serieus geld schelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:02

Ik heb in november 58m3 aan gas verbruikt en 82kWh aan stroom. Is dat normaal?

Ik heb een beneden woning uit de jaren 80. Woonkamer dubbelglas. Slaapkamer enkel glas. (staat nooit verwarming aan) Verwarming in de woonkamer gaat als ik thuis ben naar 19.5 en 's nachts naar 17.5.
Oh, en ik woon alleen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:10

OleJon schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik snap echt niet dat je daar een gek aan steek smiley bij kunt plaatsen

Een wat voor smiley??
Dit is voor mij een nagelbijtsmiley. Een oepsie, oh nee smiley.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:14

Mijn moeder is april 2021 in het huisje komen wonen en de elektrastand is momenteel nog steeds lager dan de beginstand. Echt bizar. Ze levert dus met haar 4 zonnepanelen meer terug dan dat ze verbruikt. Ze zal aankomende maanden wel weer richting de beginstand komen want ze verwarmt elektrisch. Ze probeert de verwarming (cv) niet aan te raken. Die staat op 15. De rest verwarmt ze bij met de elektrische kachel.
Maar ik vind het zo bizar dat je dus zoveel kan terugleveren met die 4 paneeltjes. Ze heeft dus eigenlijk al anderhalf jaar ‘geen stroom verbruikt’.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:15

Dat is netjes. :j

Ik huur dus het is niet aan mij om zonnepanelen te plaatsen helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:19

Bellatrix schreef:
Dat is netjes. :j

Ik huur dus het is niet aan mij om zonnepanelen te plaatsen helaas.

Zij kon ze via de woningbouw laten plaatsen. Kan dat bij jou niet? Dan ‘krijg’ je ze van de woningbouw en je betaalt ze in enkele jaren terug door een tientje meer huur per maand ofzo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:22

Hmm dat is een idee...ik heb een benedenwoning, mijn bovenbuurvrouw heeft het dak dus. Maakt dat niets uit? Ik kan es informeren...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:26

Bellatrix schreef:
Hmm dat is een idee...ik heb een benedenwoning, mijn bovenbuurvrouw heeft het dak dus. Maakt dat niets uit? Ik kan es informeren...

Geen idee, je kan het altijd vragen toch? Wordt wel lastiger als het dak niet ‘jouw’ woning is denk ik.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:26

Ja daarom. Maar vragen staat vrij natuurlijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:57

Wij hebben 10 jaar geleden op aanvraag zonnepanelen laten plaatsen, samen met nog 5 buren. Inmiddels heeft een andere woningbouwvereniging de woningen overgenomen en ben ik in overleg om panelen te vervangen of bij te laten plaatsen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:01

EllyC schreef:
Wat een bedragen DiantaM, groot huis, koukleumen?

Grotere huizen inderdaad. Maar mijn ouders zijn ernstig ziek en hebben de warmte nodig. Dus koukleumen is geen optie

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:04

Woningbouwverenigingen willen meestal wel meedenken hoor met zonnepanelen.
Ook bij beneden/bovenwoning zijn er mogelijkheden, het dak is gezamenlijk eigendom en er moet dus een VVE zijn. Dan kun je samen kijken naar de beste oplossing. Mocht andere partij niet mee willen doen dan kun je misschien alleen hierin investeren.