Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:33

Tsja dat wat je denkt dat je kunt en wilt betalen en wat je voor een huis overhebt. "Veel te veel overbieden" maar daarna tevreden zijn dat je er kunt wonen en naar worden als daar iemand overheen zou gaan. Is natuurlijk geen probleem. Of eronder en het gevoel hebben ok als het niet lukt is het ook geen probleem. Jullie grootste dilemma is denk ik de voor meer mensen bereikbare aankoopprijs en het schaarse aanbod in deze prijsklasse.

Geen idee hoe het perfect opgeknapte huis is kwa wijk en populariteit. De ene wijk in Dieren gaat een stuk harder en duurder dan de andere wijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:34

Wij hebben eronder geboden. En eronder gekocht :=.

Maar ik weet t oprecht niet wat handig is...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:45

Het gaat om dit huis: https://www.funda.nl/koop/dieren/huis-4 ... tsoen-166/
We denken zelf aan 260 of de vraagprijs.

Edit: oh ja, in het biedingsformulier staat ook nog het voorbehoud van bouwtechnische keuring. Zouden jullie dat doen bij zo'n huis? Bij mijn eerste huis heb ik het wel gedaan, maar dat was een oud huis. 2e huis (maisonette) niet, dat was een jaren '60 huis, maar met gezonde vve.
Met de bezichtiging hebben we geen gekke dingen gezien, het is echt netjes en goed onderhouden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:51

Ik zou het wel oprecht spannend vinden met die open dag van morgen.
Zou het vandaag dan nog rond willen hebben qua bod en acceptatie

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:53

Op mijn huis is in oktober 2023 overboden (Leeuwarden), op het huis van mijn vriend is er onder de vraagprijs geboden (stad Groningen). Ik zie in mijn werk dat er steeds vaker dichtbij de vraagprijs wordt geboden. In enkele gevallen er nog flink overheen. Maar belangrijker is wat vind jij dat het waard is en wat wil en kun je betalen in de toekomst aan woonlasten.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:55

Daihyo schreef:

Edit: oh ja, in het biedingsformulier staat ook nog het voorbehoud van bouwtechnische keuring. Zouden jullie dat doen bij zo'n huis? Bij mijn eerste huis heb ik het wel gedaan, maar dat was een oud huis. 2e huis (maisonette) niet, dat was een jaren '60 huis, maar met gezonde vve.
Met de bezichtiging hebben we geen gekke dingen gezien, het is echt netjes en goed onderhouden.

Wij dachten ook dat we een goed onderhouden huis uit 1970 hadden gekocht. Inmiddels zitten we midden in een dikke verbouwing, zijn er constructieve gebreken aan het licht gekomen en het bouwjaar is ook pak ‘m beet 50 jaar ouder, zo niet meer. Alhoewel een bouwkundige keuring dat er ook niet had uitgehaald trouwens. Misschien dat het dak naar voren was gekomen, maar de rest zat goed verstopt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:59

Alja schreef:

Ja, dat willen wij dus ook.

Hier is de bouw echt jaren '60, net als dit hele deel van Dieren, dat is 100% zeker. Ik heb de vragenlijst ook en daar staan verbouwingen ook in (gevel+isolatie, badkamer, kozijnen, enz. ), het is vorig jaar geschilderd en de afgelopen 3 jaar binnen verbouwd (keuken, wc, badkamer, dakisolatie).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:10

Ik zou bieden wat je het zelf waard vindt :j Misschien kun je nog achterhalen wat de trend is daar, qua bieden op dit moment? Tegelijkertijd is er zo weinig over te zeggen, elk huis is daar echt anders in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:24

Net even met mijn partner gebeld. We hebben een bod uitgebracht, net iets onder de vraagprijs. We merken vanzelf wel of ze open staan voor onderhandeling. En zonder voorbehoud van keuring.
Wel met voorbehoud financiering volledige koopsom.
Spannend.
Morgenochtend is het open huis. Ik denk dat we dan nog even gaan kijken als soort van 2e bezichtiging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:24

Daihyo schreef:

Ik zou zeker bouwkundig keuren. Wij zijn ook blij dat we het gedaan hebben. Je hoort dan ook wat je in welke tijdsperiode ongeveer kunt verwachten aan onderhoud, imo wel prettig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:25

Daihyo schreef:
Net even met mijn partner gebeld. We hebben een bod uitgebracht, net iets onder de vraagprijs. We merken vanzelf wel of ze open staan voor onderhandeling. En zonder voorbehoud van keuring.
Wel met voorbehoud financiering volledige koopsom.
Spannend.
Morgenochtend is het open huis. Ik denk dat we dan nog even gaan kijken als soort van 2e bezichtiging.

Spannend :D. Ik duim voor jullie!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:53

Spannend! Fingers crossed!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:42

Spannend Daihayo, ik zou morgen ook zeker nog een keer gaan kijken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:41

Zonder voorbehoud van keuring zou ik zelf wel erg spannend vinden... maar wellicht dat het voor de verkoper net dat extraatje kan zijn waardoor het bod wordt geaccepteerd (ik vond het keuren als verkoper ook altijd lastig, terwijl je weet / denkt dat je huis OK is, toch blijft dat spannend). Sta er overigens niet gek van te kijken als het huis voor de uiteindelijke hypotheek cq waardebepaling/ taxatie wel bouwtechnisch gekeurd dient te worden.
Ik heb ook wel gekocht zonder bouwtechnische keuring hoor, maar in beide gevallen (heb het 2x gedaan zonder keuring) moest het dus alsnog (voor hypo /taxatie).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:48

VanHuisUit schreef:
Zonder voorbehoud van keuring zou ik zelf wel erg spannend vinden... maar wellicht dat het voor de verkoper net dat extraatje kan zijn waardoor het bod wordt geaccepteerd (ik vond het keuren als verkoper ook altijd lastig, terwijl je weet / denkt dat je huis OK is, toch blijft dat spannend). Sta er overigens niet gek van te kijken als het huis voor de uiteindelijke hypotheek cq waardebepaling/ taxatie wel bouwtechnisch gekeurd dient te worden.
Ik heb ook wel gekocht zonder bouwtechnische keuring hoor, maar in beide gevallen (heb het 2x gedaan zonder keuring) moest het dus alsnog (voor hypo /taxatie).

Is ook logisch, de bouwkundige staat van een huis zegt veel over de waarde :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:14

Ja keuring kan sowieso wel, om een onderhoudsplan te maken. Maar we hebben een eerder keuringsrapport gezien en daar stonden geen gekke dingen op, behalve enkel glas en isolatie. En dat is aangepakt. Dus vandaar dat we het wel aandurfden, inderdaad om een klein voordeeltje te hebben. Maar goed, het blijft een risico.

Ik heb vanmiddag nog een goed gesprek met de makelaar gehad. Niet zo’n gladjekker (sorry voor de wel fijne makelaars hier := ), maar prima mee te praten. Heeft ons nog wat dingen voorgelegd, o.a. om het huurcontract te kunnen open breken (voordeeltje voor de verkoper, dan zouden we er eerder in kunnen dan aangegeven). Hij gaf wel aan dat er meer interesse was, maar we waren de 1e met een bod.
Geen idee of hij gaat wachten tot de open dag morgen is geweest op andere potentiële kopers of we een beetje gunfactor hebben. Het is afwachten.

Moet wel zeggen dat we er ondanks de stress ook wel naar uitkijken om nu echt eens te settelen voor langere tijd. Daar zijn we het allebei wel over eens :+
Vandaag hebben we het voor het eerst gehad over mogelijke indeling van kamers. We kijken een beetje naar dezelfde soort huizen, dus daar kunnen we best al over sparren. Slaapkamer, logeerkamer, werkkamer, dat soort dingen. Gewoon om even met leuke dingen bezig te zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:56

Alja schreef:

Maar dat gaat een verkoper als er meer bezichtigingen geweest zijn toch niet accepteren denk ik zo := . Zeker geen bod onder de vraagprijs.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:20

Daihyo schreef:
Ja keuring kan sowieso wel, om een onderhoudsplan te maken. Maar we hebben een eerder keuringsrapport gezien en daar stonden geen gekke dingen op, behalve enkel glas en isolatie. En dat is aangepakt. Dus vandaar dat we het wel aandurfden, inderdaad om een klein voordeeltje te hebben. Maar goed, het blijft een risico.

Ik heb vanmiddag nog een goed gesprek met de makelaar gehad. Niet zo’n gladjekker (sorry voor de wel fijne makelaars hier := ), maar prima mee te praten. Heeft ons nog wat dingen voorgelegd, o.a. om het huurcontract te kunnen open breken (voordeeltje voor de verkoper, dan zouden we er eerder in kunnen dan aangegeven). Hij gaf wel aan dat er meer interesse was, maar we waren de 1e met een bod.
Geen idee of hij gaat wachten tot de open dag morgen is geweest op andere potentiële kopers of we een beetje gunfactor hebben. Het is afwachten.

Moet wel zeggen dat we er ondanks de stress ook wel naar uitkijken om nu echt eens te settelen voor langere tijd. Daar zijn we het allebei wel over eens :+
Vandaag hebben we het voor het eerst gehad over mogelijke indeling van kamers. We kijken een beetje naar dezelfde soort huizen, dus daar kunnen we best al over sparren. Slaapkamer, logeerkamer, werkkamer, dat soort dingen. Gewoon om even met leuke dingen bezig te zijn.

Wellicht een volgende keer een bepaalde geldigheidsduur aan jullie bod koppelen. Zo daag je een verkoper min of meer uit om het bod te accepteren, een tegenbod te doen of naast zich neer te leggen/de open dag af te wachten. Dan zit je ook niet zo in spanning af te wachten :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:22

Ik had geen bod gedaan vóór de open dag. Nu staat die makelaar trots te vertellen vandaag dat er al een bod ligt. Als er geïnteresseerden zijn dan zullen die sowieso een bod boven de vraagprijs plaatsen. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:25

Of het is dan al weg... als je 's avonds je bod doet... je weet nooit hoe het uitpakt. Blijft lastig waar je goed aan doet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:26

Inderdaad, het kan alle kanten op gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:13

Er zijn 3 stellen geweest, waaronder wij. De makelaar was er niet bij. De eigenaar zelf was op vakantie, dus we werden hartelijk welkom geheten door zijn schoonouders. Die zich verspraken en aangaven dat wij als enige een bod hadden gedaan tot nu toe.
Leuk gesprek gehad en nog even fijn alles kunnen bekijken. Het huis voelt echt heel fijn. Ik hoop dat we het worden. De aanvaarding die wij aangaven sluit precies aan op de datum dat zij zelf de sleutel van hun nieuwe huis krijgen. Zit een paar weken tussen.
Nu is het maar afwachten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:17

Klinkt allemaal wel positief!
Nou duimen drukken maar :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:35

Duimen maar

janna