[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:01

Amersfoort is gekkenhuis :(
Appartementen hebben binnen één dag al twintig bezichtigingen en gaan ver boven de vraagprijs weg.
Voorbeeld: in 2015 125.000 nu te koop voor 150 en verkocht voor 177 o_O En dat is helaas geen uitzondering.

Janine1990

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:04

Waaauw Mirriezz, wat gaaf!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:05

Gefeliciteerd Mirriez!!

Jeetje, is Amersfoort zo gewild?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:39

Cayenne schreef:
Jeetje, is Amersfoort zo gewild?

Ik hoorde van een makelaar dat mensen die door de gekte niet meer in Amsterdam of Utrecht kunnen kopen nu ook naar Amersfoort komen. Daarnaast is er veel minder aanbod dan voorgaande jaren wat zorgt voor meer vraag en hogere prijzen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:35

Gefeliciteerd Mirriez! Leuk huis!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:26

Leuk huisje gefeliciteerd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:29

Helaas, geen post voor mij vandaag.
Heb m'n zusje naar huis gestuurd om te kijken. Ze is twee keer geweest _O-

Zal je zien, is het mailtje wederom 'per abuis' verzonden... :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:49

Ongelooflijk, maar de verklaring is er toch echt wel...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:12

*\o/* het is een wonder :P gefeliciteerd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:16

Dankje, ik vertrouw het alleen van geen kant _O-

Ik moet bij mijn intercedent nu een werkgeversverklaring aanvragen (geen intentieverklaring), maar hij was degene die mij vertelde dat alles op on hold stond... Dus tsjah... :') Dan gaat het balletje vast weer aan de loop. :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:06

x_spekkie_x schreef:
Amersfoort is gekkenhuis :(
Appartementen hebben binnen één dag al twintig bezichtigingen en gaan ver boven de vraagprijs weg.
Voorbeeld: in 2015 125.000 nu te koop voor 150 en verkocht voor 177 o_O En dat is helaas geen uitzondering.

Bizar he.. en straks als die gekte weg trekt en je weer wil verkopen zit je met giga rest schuld :(

Janine1990: gefeliciteerd!!!!

Mirriezz: wauwww gefeliciteerd!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:22

Vraagje aan jullie als ervaringsdeskundigen, hoe zit dat met die kosten koper?
Als ik dat op internet bereken, is mijn hele budget aan inrichting weg... Op een huis van 115... :+ Wie kan mij dat uitleggen :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:29

Alle kosten die je als koper hebt
Dus zaken als overdrachtsbelasting, kosten notaris voor opmaken en inschrijven van de akte van levering.
Taxatiekosten,
Evt bouwkundige keuring

Zal een 5000 euro kunnen zijn als je het afsluiten van de hypotheek niet meerekent en geen aankoopmakelaar gebruikt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:31

Sonja_vR schreef:
Dus zaken als overdrachtsbelasting, kosten notaris voor opmaken en inschrijven van de akte van levering.
Taxatiekosten,
Evt bouwkundige keuring

Zal een 5000 euro kunnen zijn als je het afsluiten van de hypotheek niet meerekent en geen aankoopmakelaar gebruikt

Dat is al een heel ander bedrag dan die website berekent... :+
Hoe dan ook, hoopte dat bedrag aan spaargeld te kunnen bewaren, betwijfel of dat gaat lukken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:41

Notaris zal ergens tussen de 1000 en 2000 liggen heel grof geschat afhankelijk van regio. Ik heb zelf een redelijk goedkope en kom rond 1200 uit. Taxatie kosten, eventueel aankoopmakelaar, hypotheek advieskosten. En dan de nodige belastingen. Voor mij komt dat rond de 6000 in totaal maximaal uit. Ik financier een deel mee deel is eigen geld.

Hier is het nu vooral wachten. Hopelijk hoor ik vandaag hopelijk of voorbehoud verlengd wordt, die loopt zondag af. Die datum ga ik gegarandeerd niet halen. Als verkopers niet willen verlengen. Twee afwijzingen overleggen. Balen en overnieuw beginnen. Al dan niet doorzoeken of blijven zitten en dit huis opknappen verder. Ik hoop uiteraard dat verkopers wel willen verlengen. Er is weinig animo voor het huis geweest tot nu. Maar ja als ze niet willen houdt het op. Komt het op nieuw in de verkoop kan ik natuurlijk altijd weer een nieuw bod doen. :') of doorzoeken en hopen dat er wat nieuw in verkoop komt. Of een van de huizen die toen na tekenen werd te koop gezet dat nog steeds een mooi huis is. Alleen 20000 goedkoper.

Nog even geduld hebben en dagen vullen met dingetjes doen en wat uitzoeken en zo alvast.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:47

Tjee, wat spannend Karuna!!

Kan je dat meefinancieren dan? Ik begreep dat je max 101% kan financieren nu?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:50

Ja dat klopt. Die peocent daarvan is oa voor de kosten die erbij komen. :j
Ik kom hoe dan ook ver onder koopprijs uit met hypotheek neem een stevig pak geld mee zelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:07

Janine1990 schreef:
Sonja_vR schreef:
Taxatiekosten,
Evt bouwkundige keuring

Dat is al een heel ander bedrag dan die website berekent... :+
Hoe dan ook, hoopte dat bedrag aan spaargeld te kunnen bewaren, betwijfel of dat gaat lukken.

Ik kwam idd een berekening tegen die naar de 10 ging maar daar zat de aankoop makelaar en de hypotheek kosten bij
Die stonden op 2300 voor de aankoopmakelaar en 3000 voor het afsluiten van de hypotheek
Maar als je die niet gebruikt (makelaar) en de hypotheek vind ik een beetje twijfelachtig
Reken je die er bij of niet .
En die is qua kosten heeeeeeel variabel van een 600 euro bij een doe het zelf hypotheek tot idd 3000 bij een duurdere optie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:14

Sonja_vR schreef:
Ik kwam idd een berekening tegen die naar de 10 ging maar daar zat de aankoop makelaar en de hypotheek kosten bij
Die stonden op 2300 voor de aankoopmakelaar en 3000 voor het afsluiten van de hypotheek
Maar als je die niet gebruikt (makelaar) en de hypotheek vind ik een beetje twijfelachtig
Reken je die er bij of niet .
En die is qua kosten heeeeeeel variabel van een 600 euro bij een doe het zelf hypotheek tot idd 3000 bij een duurdere optie

Hoe zit dat met die hypotheek dan? Ik betaal toch gewoon mijn hypotheekadviseur? Die zal toch wel richting de 3000 gaan gok ik?
Aankoopmakelaar heb ik inderdaad niet. Vraag me ook af hoe het zit met overige kosten als een taxatierapport etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:21

Hypotheek adviseur betaal je idd. Je hebt ook hypotheken die je via internet kunt afsluiten. Dan ben je hooguit 800 euro of zo kwijt. Alleen dat is leuk voor standaard situaties. Ik hoef daar niet eens aan te beginnen omdat mij situatie gewoon rottig is. Idem voor notaris. Je kunt goedkoper uitzijn als de notaris de boel op een snelle goedkope manier bij kadaster kan inschrijven. Alleen heb ik te maken met twee verkopers en een erfenis en dan kan dat weer niet, en betaal ik automatisch ook meer.

Taxatie rapport heb ik me nog niet in verdiept kwa kosten :+ bouwtechnische keuring is te doen voor rond de 300 euro. Die tel ik niet mee voor kk overigens,

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:26

karuna schreef:
Hypotheek adviseur betaal je idd. Je hebt ook hypotheken die je via internet kunt afsluiten. Dan ben je hooguit 800 euro of zo kwijt. Alleen dat is leuk voor standaard situaties. Ik hoef daar niet eens aan te beginnen omdat mij situatie gewoon rottig is. Idem voor notaris. Je kunt goedkoper uitzijn als de notaris de boel op een snelle goedkope manier bij kadaster kan inschrijven. Alleen heb ik te maken met twee verkopers en een erfenis en dan kan dat weer niet, en betaal ik automatisch ook meer.

Taxatie rapport heb ik me nog niet in verdiept kwa kosten :+ bouwtechnische keuring is te doen voor rond de 300 euro. Die tel ik niet mee voor kk overigens,

Taxatie zat volgens die site ook rond 300 geloof ik? Of minder zelfs?
Waarom tel jij bouwtechnische keuring niet mee voor kk? En is dat verplicht (ik koop wrs een voormalig woningbouw woning)?
En een taxatierapport, heeft de verkopende makelaar die niet allang liggen? Die heeft toch geen baat bij het liegen over de woning?

Wat is een situatie waarbij een notaris het snel en goedkoop bij het kadaster kan inschrijven?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:28

Nee niet verplicht wel slim.net als aankoop keuring bij paard. Kan best dat woningbouw al keuring heeft laten doen. Heb bij woningen gekeken en daar was al gekeurd.

Taxatie is nodig voor hypotheekmaatschappij. :j

Uit het hoofd bij verkoop woonhuisbestemming van eigenaar naar nieuwe eigenaar prive personen zonder afwijkende gekke dingen bij de woning zelf omtrend recht van overpad. Geen vereneging van eigenaren bij een appartement.

Ik koop (tenminste als alles doorgaat) van erfgenamen die woning dus niet zelf hebben gekocht maar verkregen via erfenis. Dat is ook een van de afwijkende dingen. Kwam ik pas achter na rondbellen naar notarissen. Zelfs bij offerte geven per mail staat dit niet duidelijk vermeld.moet je heel specifiek naar vragen. -O- Scheelt je toch weer 150 euro dat erbij komt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-04-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:30

karuna schreef:
Nee niet verplicht wel slim.net als aankoop keuring bij paard. Kan best dat woningbouw al keuring heeft laten doen. Heb bij woningen gekeken en daar was al gekeurd.

Taxatie is nodig voor hypotheekmaatschappij. :j

Nouja, ik ben dan wel tweede koper hoor. Maar wel binnen 5 jaar.

Ik weet wel waarvoor het taxatierapport nodig is, maar ligt die niet al kant en klaar bij de makelaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:32

Nee daar moet je zelf voor zorgen. Vreemd maar helaas werkelijkheid.

Zelfs die terggekochte huizen worden hier gekeurd aangeboden, :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:40

Goh wat gek zeg... :P Maar daar kan je wel gewoon de verkoopmakelaar opdracht toe geven dan? Of moet het weer een onafhankelijk taxateur zijn?

Heel erg fijn dit topic! Ik zat behoorlijk in over die extra kosten en begon wat spoken te zien voor het er wonen en nergens meer geld voor hebben :') Ik zag mezelf al op de fiets naar het paard gaan (20km dan) :') Omdat de tank niet meer vol te krijgen is.
Terwijl ik gewoon 130 mag lenen. :+