Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:13

Maar gezien de huidige markt lijkt me dat wat star...
ik denk dat best veel mensen hun verbruik aangepast hebben, en dan een gemiddelde nemen van wanneer de prijzen niet zo hoog waren, en dat leggen over een gemiddeld verbruik met hele hoge prijzen... dat is dan niet heel realistisch denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:17

Dat is vooral omdat de energiemaatschappijen ook de bui wel zien hangen dat veel mensen dan een veel te laag maandbedrag betalen en bijbde afrekening ook geen geld hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:26

Spenk schreef:
Dat is vooral omdat de energiemaatschappijen ook de bui wel zien hangen dat veel mensen dan een veel te laag maandbedrag betalen en bijbde afrekening ook geen geld hebben.

Ja ik ben heel blij dat wij niet bij een kleine maatschappij zitten. Wij krijgen 1500-2000 terug gok ik en dan is het zonde geld als je bedrijf failliet gaat ofzo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:29

Nou ja of zuinig doen, het kan inderdaad beide kanten op..

ik verbruik momenteel 80m2 minder dan mn gemiddelde, das toch 225 euro minder per maand ongeveer.. das echt wel veel geld.. Als ze er dan vanuit gaan dat je dat verbruikt, terwijl het niet zo is..
En omgekeerd, als je het wel betaald en terug hoort te krijgen maar de organisatie gaat failiet.. das ook
weer zo wat... :Y)

de afgelopen 3 jaar zaten oa twee covid jaren tussen, waarbij mensen ook meer thuis waren dan normaal? Dus dat is dan ook niet heel representatief.. ?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:19

Nou, ik ben in mei verhuisd dus ze doen ook maar wat. Maar energiedirect is gelukkig makkelijk met voorschotten aanpassen dus ik heb voor januari het voorschot weer op 200,- gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:24

Fitzroy schreef:
Nou, ik ben in mei verhuisd dus ze doen ook maar wat. Maar energiedirect is gelukkig makkelijk met voorschotten aanpassen dus ik heb voor januari het voorschot weer op 200,- gezet.

Ze pakken altijd 3 jaar dus dan van de oude bewoners erbij.

Zo werkt dat helaas..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:25

Gemiddelde tussenwoning volgens vdbron verbruikte in november 219. Ik heb 72 verbruikt. Maar afgelopen dagen waren wél koud. Dus het gaat nu wel harder :=

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:41

@Winged, ik zie hier ook een stijging nu de temperaturen lager worden. Ik hou mijn hart een beetje vast. Zul je zien dat we net nu gewoon een berekoude winter krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:51

VdBron gaat er vanuit dat wij deze maand 1200 euro aan G/L gebruiken (dat is dan niet onze termijn bedrag, want dat wordt weer gewogen met wat er in de zomer aan verbruik wordt verwacht). Gaat natuurlijk nergens over voor een simpele tussenwoning.

Vooralsnog redden we het door te verwarmen met de airco en zitten we dik onder het termijnbedrag. Airco ontvochtigt ook, dus ook geen problemen met schimmel of een vochtig huis lijkt het.

Ons termijnbedrag zit al 150 euro onder onze minimale termijn bedrag, omdat we minder verbruik hebben doorgegeven bij het aansluiten dan verwacht wordt op basis van de oude bewoners en dat is toen geaccordeerd. En als we zo doorgaan krijgen we alsnog tussen de 2500 en 3000 euro terug. Opzich leuk hoor.

Maar betaal gewoon liever wat minder geld per maand, zodat we dat geld nu als buffer kunnen gebruiken..... Nog eventjes.....

(en nog niets bekend over onze nieuwe termijnbedrag in Januari ...boee....)

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:43

Menino schreef:
VdBron gaat er vanuit dat wij deze maand 1200 euro aan G/L gebruiken (dat is dan niet onze termijn bedrag, want dat wordt weer gewogen met wat er in de zomer aan verbruik wordt verwacht). Gaat natuurlijk nergens over voor een simpele tussenwoning.

Vooralsnog redden we het door te verwarmen met de airco en zitten we dik onder het termijnbedrag. Airco ontvochtigt ook, dus ook geen problemen met schimmel of een vochtig huis lijkt het.

Ons termijnbedrag zit al 150 euro onder onze minimale termijn bedrag, omdat we minder verbruik hebben doorgegeven bij het aansluiten dan verwacht wordt op basis van de oude bewoners en dat is toen geaccordeerd. En als we zo doorgaan krijgen we alsnog tussen de 2500 en 3000 euro terug. Opzich leuk hoor.

Maar betaal gewoon liever wat minder geld per maand, zodat we dat geld nu als buffer kunnen gebruiken..... Nog eventjes.....

(en nog niets bekend over onze nieuwe termijnbedrag in Januari ...boee....)

begrijp ik nu goed dat je 3000 euro aan voorschotten betaald en dat ook verwacht terug te krijgen?
daar zou ik knap zenuwachtig van worden want als ze omvallen kan je fluiten,wij hebben bij budgetenergie ook 1300 euro aan voorschot wat we terug krijgen.
We hebben een nieuw goed geisoleerd huis en zonnepanelen,zoals het er nu uitziet leveren we iets meer als dat we verbruiken,ons huidig voorschot stond op 68 euro kon het online alleen verhogen,toch maar eens een belletje gedaan nu verlaagd naar 25,- dat is met de winter voor de deur prima.
In januari krijgen we de jaarrekening en komt hopelijk het voorschot weer op onze rekening.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:03

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:13

Die bedragen zijn inderdaad enorm :oo

vdbron staat nog steeds qua gezondheid op groen. Maar: ik heb daar ook mijn bedrag wel tot het maximum teruggebracht. Liever zelf sparen dan op de rekening van de leverancier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:29

Winged schreef:

vdbron staat nog steeds qua gezondheid op groen. Maar: ik heb daar ook mijn bedrag wel tot het maximum teruggebracht. Liever zelf sparen dan op de rekening van de leverancier.

Maar je beseft je dat juist dit kan zorgen voor omvallen van energie maatschappijen?

Als jij je maandbedrag lager gaat zetten dan je werkelijk verbruik onder het mom van ik spaar het liever zelf en betaal wel bij de eindafrekening. Als iedereen dat gaat doen dan is het A maar de vraag of de energiemaatschappij het geld nog weer ziet. en B dan financieren ze je eigenlijk door iets te leveren waar je nog niet voor betaald hebt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:31

Spenk schreef:
Winged schreef:

Maar je beseft je dat juist dit kan zorgen voor omvallen van energie maatschappijen?

Als jij je maandbedrag lager gaat zetten dan je werkelijk verbruik onder het mom van ik spaar het liever zelf en betaal wel bij de eindafrekening. Als iedereen dat gaat doen dan is het A maar de vraag of de energiemaatschappij het geld nog weer ziet. en B dan financieren ze je eigenlijk door iets te leveren waar je nog niet voor betaald hebt.

Mijn verbruik is mínder dan mijn minimale bedrag. Sterker nog, ook met dit bedrag krijg ik waarschijnlijk nog steeds terug. Afgelopen september kreeg ik ruim 1200 euro terug en mijn tarieven staan vast tot juli volgend jaar. Met het prijsplafond zit ik helemaal meer dan prima.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:38

Eigenlijk zou het beter zijn als we gewoon per maand gaan afrekenen naar werkelijk verbruik.

Maar ja... dan heb je niet 12x eenzelfde maandelijks bedrag. En dan zullen ze iets moeten met die saldering.

Ik ben overigens tegenstander van sparen bij een energiemaatschappij. Dat is het resultaat van die hufterige voorschot voorstellen die ze doen. Altijd te hoog. En onze wat simpelere medemens tuint daar altijd in.
Ik vind dat geen eerlijk zakendoen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:41

Spenk schreef:

Ik lees eigenlijk dat mensen het maandbedrag wat meer in de richting van het werkelijk verbruik zouden willen hebben..

Want nu betaal je voor een dienst die je niet afneemt, en dan moet je op goed geluk je geld maar terugkrijgen? En dat gaat niet om tientjes, maar dat gaat soms om honderden euro's die mensen niet zomaar hebben liggen..
Maar, particulieren mogen wat makkelijker omvallen...
Je gaat ervanuit dat mensen meer verbruiken, maar er zijn mensen die minder verbruiken en meer moeten betalen... En die moeten dat ook maar hebben liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:44

Cer schreef:
Spenk schreef:

Ik lees eigenlijk dat mensen het maandbedrag wat meer in de richting van het werkelijk verbruik zouden willen hebben..

Want nu betaal je voor een dienst die je niet afneemt, en dan moet je op goed geluk je geld maar terugkrijgen? En dat gaat niet om tientjes, maar dat gaat soms om honderden euro's die mensen niet zomaar hebben liggen..
Maar, particulieren mogen wat makkelijker omvallen...
Je gaat ervanuit dat mensen meer verbruiken, maar er zijn mensen die minder verbruiken en meer moeten betalen... En die moeten dat ook maar hebben liggen?

Deze manier is juist voortgekomen omdat er geconstateerd werd dat teveel mensen een te laag bedrag hadden waardoor ze flink moesten bij betalen en dit ook lang altijd niet konden.

En daar zijn de mensen die teveel betalen de dupe van ja.

Beter zou zijn per maand afrekenen naar werkelijk verbruik. Dus iedereen verplicht een digitale meter erin... En aan het einde van de maand volgt meteen je werkelijk verbruik. Dan kan het dus inderdaad zijn je in de zomer 35 euro betaald en in de winter 400.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:47

Dat werkelijke verbruik betalen iedere maand zou echt mooi zijn ja!
Er is hier onderzoek naar gedaan en dit is volgens mij ook in de praktijk toegepast.
Echter bleek toen dat mensen het liefst zekerheid hebben qua inkomsten en uitgaven en daardoor een vast bedrag per maand als beter uit de verf kwam.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:24

Ik snap dat wel. In de zomer krijgen wij geld toe en in de winter betalen we tussen de 200 en 300 in de hele koude maanden. Dan betaal ik liever het hele jaar 120 euro per maand.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:41

Dan krijg je wel enorme schommelingen tussen zomer en winter qua maandbedrag. En daar is de maatschappij niet echt op berekend.
Uitkeringen en lonen zijn bijv maandelijks gelijk. Ik voorzie grote betalingsproblemen in de wintermaanden als mensen daadwerkelijk moeten betalen voor wat ze verbruikt hebben….

Niet iedereen heeft de (discipline of) mogelijkheden om zelfstandig in de zomer voor de wintermaanden te gaan sparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:47

Jobbeltje schreef:
Dan krijg je wel enorme schommelingen tussen zomer en winter qua maandbedrag. En daar is de maatschappij niet echt op berekend.
Uitkeringen en lonen zijn bijv maandelijks gelijk. Ik voorzie grote betalingsproblemen in de wintermaanden als mensen daadwerkelijk moeten betalen voor wat ze verbruikt hebben….

Niet iedereen heeft de (discipline of) mogelijkheden om zelfstandig in de zomer voor de wintermaanden te gaan sparen

Maar dat is exact wat er nu gebeurt met die groep mensen die het maandbedrag lager heeft dan het verbruikt.... die hebben met de eindafrekening dat geld ook niet.

Vandaar dat de maatschappijen die bedragen dus niet meer eindeloos laten aanpassen naar beneden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:48

Maar moet iedereen dan teveel betalen ? Ik kan mijn voorschot gewoon zelf bepalen tot minimaal 25,- per maand. Zelf zit ik liever iets te hoog dan dat ik bijbetaal maar ik ga geen bank spelen voor een energiemaatschappij.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:49

Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:50

Fitzroy schreef:
Maar moet iedereen dan teveel betalen ? Ik kan mijn voorschot gewoon zelf bepalen tot minimaal 25,- per maand. Zelf zit ik liever iets te hoog dan dat ik bijbetaal maar ik ga geen bank spelen voor een energiemaatschappij.

Dat zeg ik toch nergens?

Maar jij berekend je eigen verbruik genoeg die totaal geen idee hebben en maar wat doen. En dan dus straks een afrekening van 1000en euro's krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:54

ogidni schreef:
Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??

Het gemiddeld gasverbruik ligt op 1200 kuub per jaar en 2450 aan kwh.

Gemiddeld betalen mensen nu voor een kuub gas €3 dus dan zit je op €3600 per jaar is 300 per maand alleen al aan gas he... Stroom gemiddeld 0,80 per kwh dus dat is €1960 per jaar is €165 per maand.

Dan zit je dus al op een verbruik van bijna €500.

Als je 650m3 verbruikt zoals jij kom je met de huidige prijs van 3 euro ook al op €163 in de maand he. En daar komt het stroom dan nog bij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt