Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:50

Loki, wat een geluk! Proficiat!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:48

Gefeliciteerd Loki!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:28

Zucht. Gister eind van de middag kreeg ik eindelijk de werkgeversverklaring. Daar heb ik maar 1,5 week (en 3x verzoek) op moeten wachten.
Met bijlage. Alleen met de verkeerde tekst. Ik had gevraagd (want dat heeft de bank nodig) om hier een tekst in op te nemen met verwachte 100% werkhervatting op 1 april.
Krijg ik een bijlage terug met het lijstje dat je tot 6 maanden niet gekort wordt, bij 6-12 maanden ziekte 5%, enz. Maar niets over verwacht herstel.
Want wat ik wilde mocht ze niet geven vanwege AVG. Ik vraag er toch zelf om? Hier kan ik niets mee. Dus meteen om gevraagd, maar ja, toen was ze al naar huis. Geen idee of ze vandaag werkt. Maar ik baal hier zo van. Morgen is het open huis en we wilden voor morgen een bod doen.
Ik heb echt een top werkgever hoor. Maar dit is wel een beetje teleurstellend. Ook omdat er echt wel tijdsdruk achter zit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:38

En als je overlegt met je adviseur over UWV bericht? Dat kun je zelf zo uitdraaien en aanleveren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:43

Ook het uwv bericht geeft niks aan over het herstel, dus dar is geen optie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:45

Berdien schreef:
En als je overlegt met je adviseur over UWV bericht? Dat kun je zelf zo uitdraaien en aanleveren.

Ja, heb ik voorgelegd, maar dat zou niet zo positief werken als een herstelbericht. Dat overzicht heeft ze al. Ik vind dit echt irritant. Sorry, moest even mijn gal spugen :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:51

Maar wat is nu het plan dan? Want je hebt nog geen bod gedaan/woning gekocht. Waar zijn deze stukken voor nodig?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:51

Ik werk bij een bank op de hypotheekafdeling en wij mogen beslist geen gegevens van een klant opnemen in het dossier die gaan over de medische toestand van een klant. Het enige wat misschien zou kunnen helpen is een verklaring van de werkgever dat je per x datum weer 100% werkt en dus ook 100% uitbetaald gaat krijgen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:53

Maar een bod doen kun je ook zonder werkgeversverklaring, toch? Ik snap daarnaast wel dat het erg frustrerend is!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:20

Moska schreef:
Ik werk bij een bank op de hypotheekafdeling en wij mogen beslist geen gegevens van een klant opnemen in het dossier die gaan over de medische toestand van een klant. Het enige wat misschien zou kunnen helpen is een verklaring van de werkgever dat je per x datum weer 100% werkt en dus ook 100% uitbetaald gaat krijgen.

Ja maar dat is dus precies waar ik om heb gevraagd. Er staat verder niets medisch in.

Eulogy schreef:
Maar een bod doen kun je ook zonder werkgeversverklaring, toch? Ik snap daarnaast wel dat het erg frustrerend is!

Jawel. Maar als dan blijkt dat het alsnog niet lukt… het idee was: alles staat klaar, zodra het bod akkoord is kan de financiële molen meteen gaan werken. Maar nu heb ik dus niet alle info. En ja, de financiële voorwaarde komt er zeker in. Maar liefst heb ik ‘m nu en anders wordt het pas april. Gezien de tijdsdruk die we hebben, hebben we die tijd gewoon niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:25

Dan zou ik eigenlijk bij een huis dat bevalt een bod doen onder voorwaarde van financiering.

Dan heb je even tijd om de juiste documenten los te peuteren bij je werkgever. In het ergste geval (nee niet leuk, been there done that, drie keer verlenging en vervolgens door fouten van de hypotheekadviseur misgelopen om niks -O- ) krijg je de financiering niet rond na bijvoorbeeld verlenging maar dan heb je in ieder geval wel een kans gehad op kopen en het geprobeert.

Het zou natuurlijk zonde zijn als je zo op zeker speelt dat je misschien een huis waar je zou willen wonen misloopt op een reden die achteraf niet gold

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:27

Ja, dat is nu precies de vraag die we onszelf nu stellen: moeten we dat niet gewoon doen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:28

Maar waarom moet de bank dan nu al alle documenten hebben? Of is dat puur de adviseur?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:35

De adviseur, zodat ze alles klaar kan zetten en meteen op kan sturen na accepteren bod.
Maar dat was toen we dachten dat we alle documenten met een week zouden hebben en snel zouden kunnen schakelen :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:42

Oh nou, ze kan toch een berekening maken op basis van UWV bericht? Ik snap echt het probleem niet zo, sorry :o En zou het doen van een bod zéker niet laten afhangen van het nu niet hebben van dat document, als ze verder wel een goede berekening kan maken op de bekende gegevens.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:53

Berdien schreef:
Oh nou, ze kan toch een berekening maken op basis van UWV bericht? Ik snap echt het probleem niet zo, sorry :o En zou het doen van een bod zéker niet laten afhangen van het nu niet hebben van dat document, als ze verder wel een goede berekening kan maken op de bekende gegevens.

Zodra er zichtbaar is op een loonstrook dat iemand ziek is kunnen er vragen gesteld worden.
Er zal dus een extra verklaring kunne worden opgevraagd.

Met uwv bericht kun je lager uitkomen, dus die is niet altijd beter om aan te leveren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:53

Maar die berekening kan de adviseur dus maken, in plaats van zo vast te houden aan die herstelverklaring. Dan weet je in ieder geval óf het een optie is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:54

De berekening is er ook al. We kunnen het huis kopen.
Maar stel dat die verklaring er niet komt en ik moet wachten tot een volledige salarisstrook (april) omdat de bank het niet gaat accepteren zonder bijlage, wat is dan het risico?
Het gaat puur om de verklaring in de bijlage. De werkgeversverklaring zelf is er ook al.

EmptyWords schreef:
Berdien schreef:

Zodra er zichtbaar is op een loonstrook dat iemand ziek is kunnen er vragen gesteld worden.
Er zal dus een extra verklaring kunne worden opgevraagd.

Met uwv bericht kun je lager uitkomen, dus die is niet altijd beter om aan te leveren.

Ja dat dus. Gebruiken voor de berekening kan wel, maar voor de uiteindelijke aanvraag voor de hypotheek niet. Plus dat de werkgeversverklaring er is, dus die is nu gebruikt voor de berekening.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:55

Maar als het uwv bericht een lager inkomen laat zien dan wanneer er met het volledige huidige salaris wordt gerekend, dan kan dat duizenden euro’s schelen met wat je daadwerkelijk zou kunnen lenen (los van de vraag of je volledig wilt of moet financieren). Ik snap wel dat je het liefst van te voren dat stuk afgetikt wilt hebben. Ik zou idd het doen van een bod hierom niet over laten gaan, maar snel kunnen schakelen is wel fijn als het nodig is. Er gaat toch al snel 6 weken over de acceptatie van een financiering heen en elke vertraging in documenten zorgt ervoor dat dit langer wordt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:00

Heel verstandig dat je dat allemaal goed op papier wilt hebben hoor voordat je verdere stappen onderneemt. Je ziet hoe lastig dat kan zijn.

Wordt hier al iets gemerkt van wat men zeg 'de daling van de huizenprijzen en minder overspannen huizenmarkt'? Ik heb wel even paar pagina's teruggescrolt en zie wat succesjes maar nog niet echt denderend veel...?

@chevax kan me goed voorstellen dat je je buik er behoorlijk vol van hebt ja :(:) -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:00

Moska schreef:
Maar als het uwv bericht een lager inkomen laat zien dan wanneer er met het volledige huidige salaris wordt gerekend, dan kan dat duizenden euro’s schelen met wat je daadwerkelijk zou kunnen lenen (los van de vraag of je volledig wilt of moet financieren). Ik snap wel dat je het liefst van te voren dat stuk afgetikt wilt hebben. Ik zou idd het doen van een bod hierom niet over laten gaan, maar snel kunnen schakelen is wel fijn als het nodig is. Er gaat toch al snel 6 weken over de acceptatie van een financiering heen en elke vertraging in documenten zorgt ervoor dat dit langer wordt.

Nou ja, precies dat dus.
Maar ik ga het even met mijn partner en de adviseur overleggen. Nu een bod doen is zeker wel een optie. Maar ik hou de risico's graag zo klein mogelijk. Het is geen pakje boter zeg maar :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:02

Na een bod heb je met de juiste financiele voorwaardes gedaan ook niet meteen een huis gekocht dat je niet kunt betalen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:08

Ook zonder de voorwaardes heb je natuurlijk nog een paar dagen voor het contract daadwerkelijk getekend is en ook daarna nog je bedenktijd, dus echt risico loop je niet. Maar goed, snap wel dat je het daarvoor graag goed wil weten :j Na je bod er toch vanaf moeten zien is natuurlijk niet wat je wil.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:18

Gaat ook nog tijd over de acceptatie van het bod en het koopcontract. Zolang je niks getekend hebt is er nog niet zoveel aan de hand

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:29

Ik wacht nog even een paar uur af en dan gaan we vanmiddag toch een bod doen.
Nog even puzzelen wat we voor bod doen. Dit huis is echt af. Wat is de trend tegenwoordig? Vraagprijs bieden? Erboven/eronder?