Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:56

VanHuisUit schreef:
Vandaag appartement op funda, nu al 5 bezichtingen gepland ...

Dat klinkt goed. :j

WillemYntJee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:59

Meelezer: volgens mij ben je totaal niet verplicht die vragenlijst in te vullen. Het is de taak van de gemeente om de woz te bepalen, laat ze lekker zelf hun onderzoek doen. Wij hebben t nooit ingevuld en nooit weer wat van gehoord. Zou mooi zijn als je t eerlijk in vult en vervolgens een hoge woz krijgt en de gemeentekas lekker mag spekken, stank voor dank noem ik dat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:02

Ik zou het ook niet invullen. De koopprijs kunnen ze zelf opvragen bij het kadaster. Succes met de rest. Wij hebben dit jaar bezwaar gemaakt tegen de enorme verhoging van de WOZ waarde van ons huis, niks mee gebeurd, behalve het antwoord dat we gewoon pech hadden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:04

Ik ga morgen eerst er even goed voor zitten en nalezen. Zit inderdaad niet echt te wachten op deze vragen. Info die ze kunnen opvragen zelf ook. En vragen die voor mijn idee ook echt niks toevoegen aan de waarde van een huis. :n

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:37

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:01

karuna schreef:
Gefeliciteerd voor iedereen.

Ik kreeg vandaag een verrassende brief binnen ivm de woz, :o? pff moet enorm veel invullen over taxatierapport, wanneer er getekend is, hoe lang het te koop,heeft gestaan (zinloze info lijkt me), van wie ik het heb gekocht (partikulier, als huurder, als exerne van cooperatie enz) of het taxatierapport is gemeld bij een instantie enz. -O-

Ben ik daarin de enige of zijn er meer?

Dat hebben wij ook onlangs gekregen. Echt een draak van een vragenlijst!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:53

WillemYntJee schreef:
Meelezer: volgens mij ben je totaal niet verplicht die vragenlijst in te vullen. Het is de taak van de gemeente om de woz te bepalen, laat ze lekker zelf hun onderzoek doen. Wij hebben t nooit ingevuld en nooit weer wat van gehoord. Zou mooi zijn als je t eerlijk in vult en vervolgens een hoge woz krijgt en de gemeentekas lekker mag spekken, stank voor dank noem ik dat.

Wij twijfelen inderdaad ook over invullen. De brief ligt hier al even in huis, maar we hebben nog niks teruggestuurd naar de gemeente. Ze dreigen wel met een bezoek van een taxateur als je niet op de brief ingaat, maar ach, dat zien we dan wel weer.

Voor nu voelt het niet oké om zoveel (!) informatie te geven die i.m.o. niet relevant is voor het bepalen van de WOZ-waarde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:06

Leeslampje ik zit dus met dezelfde bezwaren. Daarnaast kan ik hem niet eens goed invullen. Ik heb deels dubbel glas deels niet. Die optie is er niet. Een ruimte beneden is ipv fietsschuur nu slaapkamer. Maar ja is dat waardevermeerderend als je je bed in de inpandige schuur zet. Maar daardoor geen schuurtje meer hebt. De isolatie moet nog gebeuren rondom. Maar de vloer alleen al maakt het huis voor verkoop meer waard. Dus ja zeg het maar. Ze sturen maar een taxateur. :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:27

Ik heb hem nooit ingevuld. Ben het gewoon vergeten.
Ik kreeg vorig jaar die vragenlijst.
En ik wist gewoon niet wat ik er meer moest zetten dus heb m achteruit gelegd met de intentie om eerst navraag te doen. Ben m toen glad vergeten

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:50

Er wordt ook gevraagd wat voor verbeteringen we hebben aangebracht en daar krijg je een regel voor van 10 centimeter om dat te beschrijven. Wij hebben een monstrueuze verbouwing achter de rug waarmee ik een aantal A4’tjes kan vullen. We hebben opgeschreven ‘hele huis’.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:27

Ik heb ze eens gebeld, lang gesprek gehad deels kan ik invullen deels hoeft niet als ik niet wil. In mijn geval wel belangrijk omdat de woning goedkoper is dan de omliggende panden omdat deze als laatste geen huurhuis meer is. De rest is al lang geleden verkocht en verbeterd. Samen met de medewerker alle vragen doorlopen wat wel en wat niet te beantwoorden. Meer dan de helft heeft nu een streepje erdoor. :P Taxatierapport is kennelijk op een andere plek geregistreerd waar zij niet bij kunnen komen. :+

De vragen zijn om te bepalen of de taxatie waarde en verkoopwaarde realistisch zijn of volledig over de kop of onder de waarde.

Hier is gewoon de taxatie, de marktwaarde en ook de realistische woz waarde. De rest eromheen is 20000 euro en meer hoger. Ja ik heb het allergoedkoopste huis van de hele plaats geloof ik. _O-

Maar het is dus wettelijk verplicht deze in te vullen, -O- zij moeten het van de overheid opsturen en zorgdragen dat het ook terug komt. Een eventuele taxateur zou op jou kosten zijn dan. Pfff

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:54

Was ik al bang voor.
Citaat:
We hebben opgeschreven ‘hele huis’.
geweldig hahaha.

Besef wel dat een hogere WOZ waarde ook voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld als je een (extra) hypotheek wilt. Dan kun je dat eventueel laten doen zonder de woning te laten taxeren.
Dus het is niet allemaal kommer en kwel mbt de WOZ.
Maar 2 ton + zou ik ook niet willen :+ :$ naja laat ik het zo zeggen, dat zou mooi zijn, als ik een huis vind / koop wat 2 ton + is ten opzichte van mijn huidige woning maar dat is helaas niet mogelijk ^) :))

Volgens mij wordt iets niet automatisch een slaapkamer als je er een bed in plaatst / cq het gebruikt als slaapkamer, daar zijn bouwbesluiten over. Ik heb bijv een souterrain, wat ik in de zomer gebruik als slaapkamer, want daar is het lekker koel, maar daarmee is het geen slaapkamer omdat er geen daglicht toetreding is. Dan blijft het een 'overige interne ruimte' en geen woonruimte. Of zoiets.

Dus een schuur is met een bed niet opeens een onderdeel van je bewoonbare woning. Andersom, als je een slaapkamer hebt die je gaat gebruiken als bedrijfsruimte ligt het geloof ik weer anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:05

Vanhuisuit, deze ruimte zou wel mogen meetellen. Voldoende lucht en licht. Klapraam en deur. En ruim genoeg (2,5 bij 3). :j en vast aan het huis inpandig op hetzelfde nivo met een plafond dat hoog genoeg is. Werkt verhogend maar ook verlagend want geen berging meer nu officieel. Meer hypotheek is uitgesloten. _O- Dit was al een godswonder en ik zit echt aan de max, dankzij voldoende eigen geld en een beetje een lieve papa <3 is het gelukt.

Zij komen tot de conclusie dat de waarde passend is de hele 160000 euro :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:48

VanHuisUit schreef:
Besef wel dat een hogere WOZ waarde ook voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld als je een (extra) hypotheek wilt. Dan kun je dat eventueel laten doen zonder de woning te laten taxeren.
Dus het is niet allemaal kommer en kwel mbt de WOZ.

Volgens mij niet hoor.
Mijn ouders wilde een beetje hypotheek opnemen (huis was bijna vrij van hypotheek) en moesten gewoon hun huis laten taxeren.

Wij hebben ons hypotheek over laten sluiten en dat is onder de waarde van de WOZ en moesten ook gewoon laten taxeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:38

Als je voor minder dan 50% van je WOZ wilt ver-hypotheken zijn er genoeg mogelijkheden. Ik heb het zelf gedaan :-) dus :+ het is dan wel zo dat je een box3 hypotheek hebt, dus niet aftrekbaar. Maar met de huidige rentestand is dat niet zo'n ramp. Dan zijn jouw ouders door de hypotheekadviseur niet goed geadviseerd helaas.
Voor jullie zelf, als je dus niet 50% of lager wilt, dan zul je het inderdaad opnieuw moeten laten taxeren. Maar voor een overwaarde hypotheek ter grootte van max 50% van de WOZ waarde, dus niet (bij bepaalde hypotheek verstrekkers, bijv Syntrus Achmea).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:01

Ik erger me aan de kopers van mijn huis. Afgelopen woensdag was sleuteloverdracht. Hebben de kopers ons blijkbaar op Facebook gevonden en sturen ze de hele tijd berichten over domme dingen “Waarom liggen hier zoveel kabels op die kamer en waarvoor dienen die” (voor de televisies) “die kabel op die kamer waar dient die dan voor” (zelfde kabel als ervoor dus ook televisie) “Wat gebeurt er als ik die kabel door zou knippen” ..... geen idee ik ben geen elektricien.....

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:10

Jeetje dat snap ik wel dat je je daar aan ergert...Wat irritant zeg.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:15

Wat irritant Zoë... kun je ze vriendelijk duidelijk maken dat je dit niet op prijs stelt? Lastig hoor.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:46

Ik heb op het laatste bericht geantwoord dat de geen idee hebben. En tot nu toe is het stil

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:51

Ooh Zoe, dat hadden wij ook bij ons huis. Maar na een week of 6 was het wel over. Ik stoorde me ook aan de bijzondere vragen, zoals ‘het raam gaat niet open’, ‘jawel, dan heb je de klink niet ver genoeg naar beneden gedaan’, ‘oh ja, nu gaat hij wel open, dank je wel’. Het waren echt allemaal van dit soort vragen.
Aan de andere kant waren we wel blij dat ze ons wisten te vinden, want als er dan een keer echt iets serieus aan de hand zou zijn, dan hopen we ook dat ze zich gewoon bij ons melden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:25

Plukje schreef:
Ooh Zoe, dat hadden wij ook bij ons huis. Maar na een week of 6 was het wel over. Ik stoorde me ook aan de bijzondere vragen, zoals ‘het raam gaat niet open’, ‘jawel, dan heb je de klink niet ver genoeg naar beneden gedaan’, ‘oh ja, nu gaat hij wel open, dank je wel’. Het waren echt allemaal van dit soort vragen.
Aan de andere kant waren we wel blij dat ze ons wisten te vinden, want als er dan een keer echt iets serieus aan de hand zou zijn, dan hopen we ook dat ze zich gewoon bij ons melden.

Maar wat er ook aan de hand zou zijn, het is sowieso niet meer onze verantwoordelijkheid. Ze hebben het huis gekocht met alle lusten en lasten staat specifiek in het contract. Als er morgen daar wat stuk gaat is het niet mijn pakkie aan, maar dat van hun

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:33

Ons huis komt ook bijna in de verkoop. 12 oktober komen ze foto’s maken binnen (wilde eerst alles fotoklaar hebben haha) en dan de 13e staat het op funda.

Ben ondertussen ook opzoek naar een nieuw huis Voor mij en mijn zoontje, dus ik kom lekker mee kletsen over de biedingsoorlog, vanuit beide kanten haha.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:40

Zoe_97 schreef:
Ik erger me aan de kopers van mijn huis. Afgelopen woensdag was sleuteloverdracht. Hebben de kopers ons blijkbaar op Facebook gevonden en sturen ze de hele tijd berichten over domme dingen “Waarom liggen hier zoveel kabels op die kamer en waarvoor dienen die” (voor de televisies) “die kabel op die kamer waar dient die dan voor” (zelfde kabel als ervoor dus ook televisie) “Wat gebeurt er als ik die kabel door zou knippen” ..... geen idee ik ben geen elektricien.....

Ja dat snap ik wel.

Ik heb wel de vorige eigenaar gecontacteerd toen ik lekkage had. Zonder enige verwijt naar hem toe uiteraard. En toen ik buiten moest weten waar hij die waterleiding had neergelegd. Maar daar wist ik van dat hij hem zelf in de tuin had ingegraven.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:16

Ik erger me al aan de koper van ons huis terwijl de overdracht nog moet plaatsvinden :+
Hij kwam laatst onze garage deels volgooien met huisraad (hij heeft z’n hypotheek niet rond, maar geen ontbindende voorwaarden meer en opslagruimte bieden staat in het koopcontract). Volgens afspraak zou dat een kleine vrachtwagen zijn. Kwam hij met 9(!) man (net na de laatste Corona persconferentie), 3 volle auto’s, een aanhanger én het vrachtwagentje.
Ze namen compleet de regie over over erf en garage, tot mijn emmertje overliep toen ze bijna de nieuwe schutting van m’n buren omver reden...
Dat beloofd nog wat met de overdracht en daarna. Ik denk dat we ‘m overal blokkeren. Als hij z’n hypotheek tenminste rond krijgt voor eind oktober...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:59

Ik had alleen die kleine vrachtwagen geaccepteerd en hem verder succes gewenst. Je hebt op papier de afspraken staan dus ik zou hem daar duidelijk aan houden.

Volgende keer desnoods iemand anders erbij die mondig genoeg is om meneer even te vertellen hoe het werkt bij jou thuis. Wel extreem asociaal van die man zeg.