Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:28

Igniss schreef:
Ik ben meer een mee-lezer dan een poster maar wil even kijken of iemand weet wat er mis gaat met mijn baby calathea.

Ze stond vorige zomer op het dressoir daar was ze niet happy en verdorde steeds de onderste blaadjes. Toen heb ik haar verplaats naar de koelere gang waar ze in een hanger aan de muur hing en wat late avondzon opving via mat glas. Daar ging het beter en kwamen er nieuwe blaadjes. Maar ineens verdorden die ook, Het ging wel langzamer dan eerst.

Nu staat ze weer op het dressoir in een kasje waar ik regelmatig sproei. Grond hou ik lichtjes vochtig. Er zit ook een laagje kleine hydrokorrels onderin om overtollig water weg te laten lopen.

Op het dressoir Vangt ze op 3 meter gefilterde zuidenzon

[ [url=m/wWOO62.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0uBNjT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Baby Calathea is een Ctenanthe burle marxii. Lastig te zeggen wat er mis gaat, aarde licht vochtig houden en schaduw/halfschaduw en dan moeten ze niet al teveel kapsones hebben. Wellicht een keer wat voeding geven?

Mooie verzameling Hanafubuki!! <3

liekec schreef:
Vraagje, ik heb een aangeslagen Chinees lantaarn plant stekje met een wortel. Deze wil ik nu bij de moederplant voegen. Maar stekjes moeten nat blijven en de moeder plant niet. Hoe doen jullie dat?

*Edit, naam verkeerd :')

Stekje eerst apart oppotten. Grond vochtig houden tot je ziet dat hij doorgroeit. Dan kun je de watergift afbouwen tot hij hetzelfde krijgt als de moederplant. Daarna kun je hem erbij plaatsen *\o/*

Mijn Kentia is er eindelijk en heeft de reis van 6 dagen gelukkig goed doorstaan :j
Vandaag ook nog even losgegaan in het TC; Begonia's voor in de hanging baskets, een gele framboos, blauwe bes en kruiden voor buiten. En dit schatje voor binnen;

Pilea involucrata 'Moon Valley' <3
Afbeelding

Deze zag er nog het beste uit van de paar miniplantjes die er stonden, gelukkig groeit dit spul vlot. Gelijk ook maar even verpot. Ik wilde hem al een tijdje, maar het TC hier had hem steeds niet.

En de Kentia <3

Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:32

little_birdy schreef:
Ohh dat kattenpotje is leuk :D
Gebruiken jullie een app ok water te geven?
Ik verzuip mijn planten te snel dus gebruik nu Plantsome maar die loopt vast bij sommige planten .
Ik krijg mijn rubber plant niet toegevoegt en heb geen idee hoeveel water die eigenlijk wilt .
En weten jullie welke plant dis is

[ [url=m/nJa7kc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat kreng blijft maar kapot gaan waar ook in huis
Veel water weinig water sproeien licht donker maakt niet uit

Een stromanthe inderdaad :D Ik heb een grote versie ervan bij moeders gered, die was zwaar verwaarloosd. Maar liefdevolle verwaarlozing is dus misschien wel een remedie voor hem? Ik heb hem ook maar net een weekje in huis staan, dus ik verdere tips kan ik je helaas ook niet geven.

Zo'n hygrometer moet ik dan misschien toch ook maar eens kopen. En dan ook onthouden welke graag vochtig blijven en welke vooral niet _O- Het gaat al steeds beter, maar soms wil ik ze iets te goed verzorgen en dan ligt verzuiping wel op de loer, of het wordt juist een verwaarlozing :(:)

Mooie verzameling hanafubuki! En geniale namen hebben ze. Hier heeft eigenlijk alleen Thea de calathea een naam :') Mijn neefje heeft wel alle planten namen gegeven bij hen in huis.

Macs

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:02

Iemand een idee hoe snel de rubberplant groeit? Ik heb een baby van de intratuin in een klein potje, maar wil hem graag in een grotere pot zetten zodat ie de ruimte krijgt om te groeien. Maar als dat jaren duurt dan bewaar ik die pot liever voor een andere plant..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:22

De mijne als een raket vind ik .
Het nieuwe blad is al aan het openen na net een weekje
Foto’s staan in mijn vorige post.
Morgen komt mijn hygrometer eens kijjen of ik die plant nog fatsoenlijk krijg anders gaat ie maar weg .
Ben hem nu wel zat na 2 jaar proberen

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:30

Ik kreeg uit de kneusjesbox ook een Amerikaanse rubberplant, en die doet het heel goed! Is ook een kleintje. Heb hem toevallig vandaag gepot!

Ik kon het niet laten := Ging online iets bestellen bij IKEA en voor ik het wist zaten er een paar potten en plantjes in mijn winkelwagen.... Oops!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:47

Tutti_Frutti schreef:
Ik kon het niet laten := Ging online iets bestellen bij IKEA en voor ik het wist zaten er een paar potten en plantjes in mijn winkelwagen.... Oops!

Jij ook 3 weken levertijd? |o

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:59

We gaan het ophalen! Bureau voor mij om thuis te werken. Wie weet gaat de concentratie dan ook omhoog :')
Planten kun je niet laten leveren met ikea. Dus nog een voordeel van ophalen!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:54

Had ik ook moeten doen, maar ik kreeg achteraf pas te zien dat het zo idioot lang duurt. De Ikea is maar een kwartiertje rijden voor mij :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:17

black_kelpie schreef:
Had ik ook moeten doen, maar ik kreeg achteraf pas te zien dat het zo idioot lang duurt. De Ikea is maar een kwartiertje rijden voor mij :')

Annuleren en opnieuw bestellen?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:10

Wel eerst even checken of alles leverbaar is vanuit jouw vestiging!
Wij halen het op in Barendrecht ipv Delft daarom!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:16

Het heeft allemaal geen haast dus ik kijk wel wanneer het komt, maar ik vond het wel stom dat ze daar pas in de bevestigingsmail mee kwamen. Bij het afrekenen stond 3-5 werkdagen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 06:20

Wat gek, ik heb gisteren besteld bij de IKEA en krijg het morgen binnen := Misschien heb je iets besteld dat niet op voorraad was?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:57

De cactus bloem is open, jammer dat ie zo sterk ruikt :')
Afbeelding
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:29

Emmaa_ schreef:
Wat gek, ik heb gisteren besteld bij de IKEA en krijg het morgen binnen := Misschien heb je iets besteld dat niet op voorraad was?

Van die dingen waar volcontinu 500 stuks van op voorraad zijn in de winkel, dus nee :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:46

Black_kelpie: ooh die kentia past prima :D
Mooie structuur van de Moon Valley!

Ooh maar hij is wel heel mooi Mossel!

Mijn lepelplant is de plant die ik nu het langste heb, 3 jaar. Gekocht als kleintje en inmiddels al een paar keer een deel gescheurd/gestekt en hij is alsnog 2 a 3x zo groot als toen. Inmiddels maakt hij ook weer bloemen aan :D (combi van lichte plek en voeding)
Afbeelding

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:50

Hoi allemaal! Mag ik hier weer mee komen praten?

Door corona zit ik voorlopig bij mijn ouders thuis en heb ik mijn eigen plantenverzameling al vijf weken niet gezien -O-. Gelukkig geeft mijn huisgenoot ze af en toe water, dus ik hoop dat ze het overleven. Maar ik kon het niet laten een kneusjesbox te bestellen voor hier, en toen heb ik er ook maar meteen een 6-pack 'luchtzuiverende' planten bij besteld. Kan niet wachten tot ze bezorgd worden :D

Wat ziet die lepelplant er mooi uit! Hoe vaak geef je hem voeding Air?

En die cactusbloem is gaaf, wauw. In de verste hoek van de kamer zetten en er vanaf een afstand naar kijken haha.

Wat is de Pilea involucrata voor een plant? Het lijkt wel mossig zo vanaf een afstand? Bijzonder wel!

Wat betreft stekjes van een chinees lantaarntje: het is inderdaad het meest veilig om ze eerst apart in de grond te zetten en die grond wat vochtiger te houden tot ze dezelfde hoeveelheid water als de moederplant nodig hebben. Maar in de praktijk plaats ik mijn stekjes net als nijnthju zegt gewoon bij de moederplant en geef dan water. Vervolgens doet het stekje gewoon mee in het normale water ritme. Werkt prima!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:29

Ben vorige maand weer begonnen en geef zo iedere 3 weken/maand, als ik het niet vergeet, Maar direct nadat ik de eerste voeding had gegeven kwam er na een week weer een bloem opzetten :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:44

Dat is de dankbaarheid die je na het geven van plantenvoeding wilt krijgen! Bedankt voor de info :)

Ik heb vorig jaar lente de voeding te weinig verdund, gevolg was dat verschillende plantjes hun bladeren verloren. Sindsdien ben ik er wat huiverig mee.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:09

xIrlijn schreef:

Wat is de Pilea involucrata voor een plant? Het lijkt wel mossig zo vanaf een afstand? Bijzonder wel!

:wave: welkom terug!

Ik vind deze Pilea wat weg hebben van siernetels, en laat ik daar nou heel gek op zijn :D

Zo mag hij gaan uitgroeien;

Afbeelding

Afbeelding

Het is familie van de pannenkoekplant.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:16

Ik ben voor safe gegaan en heb hem eerst even alleen in de aarde gezet :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:23

Eelmo schreef:
Mijn begonia stekken, iemand die ze op naam kan brengen? :)
[ [url=m/IwBCkJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wXAvHV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niemand die deze begonias bij achternaam kent? :o
Edit: Oh oops, de foto's staan bovenaan p. 187!

Mossel, wel echt een hele mooie bloem!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:59

Lijken mij een stippenbegonia en een angel wing!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:35

black_kelpie schreef:
xIrlijn schreef:

:wave: welkom terug!

Ik vind deze Pilea wat weg hebben van siernetels, en laat ik daar nou heel gek op zijn :D

Zo mag hij gaan uitgroeien;

[ [url=m/7afp3h.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vYY4CN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is familie van de pannenkoekplant.

Hé ja, ik herken de bloemetjes! Heel bijzonder, ben benieuwd hoe die van jou er over een paar maanden uitziet :)

Mooi Liekec, hopelijk slaat hij goed aan :)

Eelmo, eerste is inderdaad de begonia maculata, tweede lijkt mij een begonia cumbia (is dat hetzelfde als de angel-wing?)? Ik heb zelf de stippenbegonia ook gestekt, die wilde meer water dan ik had verwacht.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:48

Oehhh gaaf zeg die bloem bij de cactus!!
Mijn hygrometer is binnen
Wat een geweldig ding zeg :D
Zo waren sommige planten waarvan ik het niet verwacht had compleet nat of uitgedroogd
Super handig

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:14

Ik twijfel er heel erg over of het wel een gewone stippel is, heb het idee dat het stippenpatroon anders is. Maar wil wel aannemen dat dat idd een Maculata is :j

Die andere.. Is Angel wing een groep begonias? Want niet alle afbeeldingen van Angel wing zijn hetzelfde, en ze lijken ook zeker niet allemaal op deze. Maar het is wel de beste match die ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Dankjewel!