[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:18

Waar komt in godesnaam die badkamer weg Cayenne? :') Die keuken is nog tot daaraan toe... :+ Maar de badkamer!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:21

Die is nog origineel :D De rest (behalve keuken en badkamer) hebben ze al opgeknapt.
Op foto 18 zie je dat de tegeltjes op de achterwand ook echt van de muur af bollen :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:23

Cayenne schreef:
Die is nog origineel :D De rest (behalve keuken en badkamer) hebben ze al opgeknapt.
Op foto 18 zie je dat de tegeltjes op de achterwand ook echt van de muur af bollen :=

Ik had echt de indruk dat dat huis nog geen 15 jaar oud was eigenlijk :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:32

Het is van 1979 :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:33

Jeetje, had ik het van buiten echt niet gegeven! Zeker gezien het een halfvrij is en zowel dak als steen er tiptop uit zien!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:42

Janine1990 schreef:
Gefeliciteerd Cayenne!!!

MarjanB schreef:
WOZ is veela veel lager dan waarde waarvoor huis verkocht wordt. Zit bij ons 40k tussen. Je kan beter vergelijken op funda of via kadaster opvragen wat er in de buurt verkocht is :)

Wanneer jij een huis koopt voor 150.000,- op 1 februari 2016, krijg jij op de aanslag van 2017 150.000,-

Daar gaat dan zeker geen 40.000 euro meer tussen zitten.

De enige reden dat het er tussen zit, is omdat het huis in jaren niet meer is verkocht, of omdat hij na aankoop zodanig is gerenoveerd dat er een meerwaarde van toepassing is.

Nou... dat is wel heel stellig hoor. Ik heb nog nooit het bedrag waarvoor ik deze woning heb gekocht aan WOZ-waarde gehad. Hij klimt er nu weer naar toe, omdat de prijzen in Groningen fors stijgen. Maar in de zes jaar dat ik hier woon heb ik geen WOZ-beschikking gezien met dat bedrag. Overigens krijg je in 2017 de beschikking met peildatum.. 1 januari 2016.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:46

Berdien schreef:
Nou... dat is wel heel stellig hoor. Ik heb nog nooit het bedrag waarvoor ik deze woning heb gekocht aan WOZ-waarde gehad. Hij klimt er nu weer naar toe, omdat de prijzen in Groningen fors stijgen. Maar in de zes jaar dat ik hier woon heb ik geen WOZ-beschikking gezien met dat bedrag. Overigens krijg je in 2017 de beschikking met peildatum.. 1 januari 2016.

Dat staat er toch ook? :P
Gekocht in februari 2016, dan komt er op de beschikking van 2017 dat bedrag te staan ;)
Het gaat om verkocht op of rond de peildatum.

Ik ben zo stellig, omdat ik een half jaar op de afdeling WOZ/belastingen van mijn eigen gemeente heb gewerkt. Ik neem aan dat het vrijwel overal in het land hetzelfde is.

Zoals ik schreef over het huis van mijn ouders, weet ik dat deze meer gaat opbrengen omdat ik ook weet welke referenties er zijn gebruikt en dat deze niet zo gemoderniseerd zijn als die van mijn ouders.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:16

Pff.. heel verhaal getypt.. foetsie. Probeer het uit mijn hoofd:

Karuna, fijn dat er eindelijk schot in komt!

Ik zat toevallig net ook WOZ waarden te kijken. Hier in Tilburg ligt hij ongeveer 10.000 onder de prijzen waar huizen werkelijk voor gaan.

Beesten het huis uit hoeft naar mijn mening alleen tijdens de bezichtigingen zelf. Toen alleen de makelaar kwam kijken voor waardebepaling hebben we opgeruimd en schoongemaakt maar niet zo netjes als ik het zou doen bij kijkers.

Janine: dat gedoe had ik bij mijn werk destijds ook bij een intentieverklaring. Sterker nog. Beleid was dat het niet gegeven werd, om je tegen jezelf te beschermen. Je kan daarmee namelijk juist nergens aanspraak op maken en als mensen dan gingen lenen op basis van een tijdelijk inkomen deden ze niet. Daardoor konden we gewoon geen huis kopen en huren was hier ook lastig. Heel tof. Uiteindelijk via een andere constructie toch huis kunnen kopen gelukkig.

Gefeliciteerd Cayenne!

Hier gefrustreerd na de tweede bezichtiging. We gingen er beide vrij enthousiast heen en komen met een 'neh' terug. Nog steeds zien we potentie maar niet genoeg om er voor te gaan. Wel merk ik dat ondanks we niet heel actief bezichtigen (wel dagelijks funda volgen maar er komt gewoon weinig voorbij dat aan onze eisen voldoet) het echt beu raak. Ik ben duidelijk slecht met geduld maar wil ook verder met mijn leven. Kind moet naar de peuterspeelzaal, ik wil na de bevalling van onze tweede uk werken (voor mezelf beginnen), weer sporten. Dat ga je natuurlijk allemaal niet meer doen als je weet binnen een bepaalde periode te gaan verhuizen naar een andere regio..

We hebben nog een huis dat we al een tijd 'volgen' zeg maar. Het is van buiten niet heel fraai en van binnen mag het ook wel wat meer onze stijl maar enorm groot en qua eisen op papier (ligging tuin, ruimte, etc) heeft het alles. Maar.. het ligt op de top van ons budget, of eigenlijk net er iets boven. Zou een kwestie van heel scherp bieden worden en hopen op onderhandelingsruimte om er daarna 'zo' in te trekken en het werk pas later te doen..
In ieder geval willen we nu toch maar gaan kijken en dan zien of het ook in het echt zo is als we denken en dan zien wat we doen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:07

Cayenne, gefeliciteerd!
Hier is de WOZ waarde nu 10000 euro hoger als waar wij het huis in september 2013 voor kochten.

Wij hadden de overdracht pas in juni 2014 en daarom kon de waarborgsom niet via de hypotheek gefinancierd worden. Er zijn speciale leningen voor, wij hebben het zelf gefinancierd. Wat ook gunstiger was voor de belasting weer een jaar later omdat dat geld op 1 januari niet op onze rekening stond.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:56

Elize, wat jammer dat jullie het gevoel toch nog niet helemaal vast kunnen houden. Aan de andere kant is dit dan misschien gewoon niet jullie toekomstige huis? Over welke punten twijfelen jullie?

Hmm waarborgsom. Ik ben even kwijt hoe dat bij ons ook alweer zit :+ Zometeen even navragen aan manlief. Die heeft beter opgelet.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:02

Eigenlijk geen twijfel meer maar gewoon een nee. De wijk is aan de ene kant goed, 2 onder 1 kap, luxere huizen. Ga je naar de andere kant dan kom je om het heel fout te zeggen in "schotel-paradise". Huis ligt precies op de grens.

We hebben nu een fantastisch huis, 2007 dus hoog, daarnaast ruime woonkamer op het zuiden, veel licht. Het huis waar we nu zijn wezen kijken ligt wel op het zuiden maar we missen toch echt het gevoel van ruimtelijkheid door enerzijds de indeling (hal in midden van het huis ipv voraan) minder hoog en minder licht.

Bij de vorige bezichtiging had ik nog zoiets: muurtjes wit, stukje uitbouwen met groter deel glas in de achtermuur maar het voelde nu echt krap.
Daarnaast hadden wel al een lijstje met dingen aan onderhoud die moesten gebeuren maar we hebben het idee dat er nog meer werk aan zit dan eerst verwacht. Daarnaast hebben we nu vraagprijzen van 2 andere huizen die recentelijk verkocht zijn en al wel het werk in zit dat wij hier nog zouden moeten doen. Op basis daarvan is het sterk de vraag of de investering er uit komt. Dat geeft niet als je er gaat wonen, maar is dan wel een slechte investering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:18

Neonlight schreef:
Cayenne, gefeliciteerd!
Hier is de WOZ waarde nu 10000 euro hoger als waar wij het huis in september 2013 voor kochten.

Wij hadden de overdracht pas in juni 2014 en daarom kon de waarborgsom niet via de hypotheek gefinancierd worden. Er zijn speciale leningen voor, wij hebben het zelf gefinancierd. Wat ook gunstiger was voor de belasting weer een jaar later omdat dat geld op 1 januari niet op onze rekening stond.

Gezien de veranderingen op de huizenmarkt is dat een hele logische stijging als je het mij vraagt.

Elize, wat jammer van jullie gevoel zeg... Kan me voorstellen dat je gefrustreerd raakt. Hier komt ook maar weinig op Funda ;(

Hoe heb jij destijds een woning kunnen kopen? Hier is het niet zozeer om mij tegen mezelf te beschermen, ze zijn bang dat ik moeilijk ga doen tzt. Nouja, dan zijn ze al een stukje verder dan een van mijn vorige werkgevers die er vanuit ging dat ik niet achter een transitievergoeding aan zou gaan _O- Anyhow, het is niet zo dat ik achter een vast contract aan ga als ik het zou krijgen :n Ik weet onder welke voorwaarden ze me een contract willen geven (ziekte + vervanging). Dus die veranderende omstandigheden zijn er wel. Kan ook positief zijn voor mij, gezien het grote aantal pensionado's hier.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:33

Ik ga vanmiddag beginnen met muren verven alvast begin maken aan verbeterpunten dan de volgende makelaar zegt misschien wel hoger bedrag!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:36

LinsxDot schreef:
Ik ga vanmiddag beginnen met muren verven alvast begin maken aan verbeterpunten dan de volgende makelaar zegt misschien wel hoger bedrag!

Ik moest even teruglezen...
Maar wat is het verschil met wat je zelf zou willen?

Een makelaar kan alleen een inschatting maken, hij staat midden in de markt.
Bedenk ook voor jezelf hoe snel je het verkocht wilt hebben en of een hogere prijs dan wel realistisch is...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:37

Juridisch gezien kan je simpelweg geen aanspraak maken op een contract op grond van een intentieverklaring.

Ik heb het geluk een hypotheek te kunnen krijgen bij de 'familiebank'. Gewoon allemaal officieel geregeld incl. hypotheekakte via de notaris maar voor beide zitten er voordelen aan. Ik heb minder strenge toelatingseisen en diegene een leuker spaarcentje dan als het geld bij de bank stond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:38

ElizeVdS schreef:
Juridisch gezien kan je simpelweg geen aanspraak maken op een contract op grond van een intentieverklaring.

Ik heb het geluk een hypotheek te kunnen krijgen bij de 'familiebank'. Gewoon allemaal officieel geregeld incl. hypotheekakte via de notaris maar voor beide zitten er voordelen aan. Ik heb minder strenge toelatingseisen en diegene een leuker spaarcentje dan als het geld bij de bank stond.

Daarom, ik snap niet waarom ze er moeilijk over doen.
En ik neem aan dat ze wel weten dat ik gezien mijn opleiding wel het een en ander weet over juridische zaken :+

Wat is 'de familiebank'?
Denk dat ik daar weinig aan heb, geen rijke familie :P :P

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:10

Janine1990 schreef:
ElizeVdS schreef:

Daarom, ik snap niet waarom ze er moeilijk over doen.
En ik neem aan dat ze wel weten dat ik gezien mijn opleiding wel het een en ander weet over juridische zaken :+

Wat is 'de familiebank'?
Denk dat ik daar weinig aan heb, geen rijke familie :P :P

Tip: sla een leuke, lieve jongen aan de haak met dito familie. Zo heb ik het opgelost ;)

Niet serieus natuurlijk, ik vind mijn vriend gewoon leuk. Dat er op de achtergrond wat extra geld is is met huis kopen wel handig, dat wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:14

mirriezz schreef:
Tip: sla een leuke, lieve jongen aan de haak met dito familie. Zo heb ik het opgelost ;)

Niet serieus natuurlijk, ik vind mijn vriend gewoon leuk. Dat er op de achtergrond wat extra geld is is met huis kopen wel handig, dat wel.

_O-

Ik betwijfel of ik die in mijn omgeving vind en of ze dan aan mijn wensen voldoen.
Ik ben snel tevreden als ze maar geen twee linkerhanden hebben :')

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:36

Janine1990 schreef:
mirriezz schreef:

_O-

Ik betwijfel of ik die in mijn omgeving vind en of ze dan aan mijn wensen voldoen.
Ik ben snel tevreden als ze maar geen twee linkerhanden hebben :')

Dat kan natuurlijk ook! Een bouwvakker aan de haak slaan, goedkoop huis kopen en dan hem alles laten opknappen. Heb je alleen materiaalkosten voor inkoopprijzen. Wel oppassen voor een help-mijn-man-is-klusser dan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:37

mirriezz schreef:
Dat kan natuurlijk ook! Een bouwvakker aan de haak slaan, goedkoop huis kopen en dan hem alles laten opknappen. Heb je alleen materiaalkosten voor inkoopprijzen. Wel oppassen voor een help-mijn-man-is-klusser dan

_O-

Dat is zo vreselijk genant, al die vrouwen die niet durven... Echt ik was allang weggegaan :+ Of had het zelf opgeknapt, want ik ben handig genoeg.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:44

Haha rijk is een groot woord hoor. Maar zuinig geleefd en net even de ruimte ons te helpen.

Gelukkig heb ik ook nog een man die heel handig en precies is. Een volgend huis mag dus ook wel wat kluswerk hebben :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:45

ElizeVdS schreef:
Haha rijk is een groot woord hoor. Maar zuinig geleefd en net even de ruimte ons te helpen.

Gelukkig heb ik ook nog een man die heel handig en precies is. Een volgend huis mag dus ook wel wat kluswerk hebben :)

Nouja, zo leven mijn ouders inderdaad ook... Maar niet zo veel ruimte om mij te helpen hoor haha.
Is ook maar net wat je inkomen is natuurlijk ;)
Ik vind het ook niet erg, ik mag graag mijn eigen zaakjes regelen. Ik erger me er al aan dat ze altijd mijn zusje helpen/willen helpen :+

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:02

Janine1990 schreef:
LinsxDot schreef:

Ik moest even teruglezen...
Maar wat is het verschil met wat je zelf zou willen?

Een makelaar kan alleen een inschatting maken, hij staat midden in de markt.
Bedenk ook voor jezelf hoe snel je het verkocht wilt hebben en of een hogere prijs dan wel realistisch is...

Weet je wat het is.. als we er 107.000 voor krijgen is het prima maar mensen gaan er onder zitten en vrees dat we dan verlies gaan maken en dat willen we niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:10

LinsxDot schreef:
Weet je wat het is.. als we er 107.000 voor krijgen is het prima maar mensen gaan er onder zitten en vrees dat we dan verlies gaan maken en dat willen we niet.

Jij weet beter dan ik wat er in jouw omgeving gebeurt. Ik hoorde gisteren nog van een plaats waar je gewoon boven de VP moet gaan bieden omdat het zo in trek is. Het huis dat ik graag wil is al 3 maanden te koop. Maar kan in deze tijd ook zomaar weg zijn.

Ik snap dat je geen verlies wilt maken hoor, dat is heel terecht. Maar wees wel heel realistisch voor jezelf. (julliezelf) Als jij 107k er voor wilt hebben, leg dat voor aan de makelaar (het liefst meerdere) en kijk wat de reacties zijn. Vraag vooral naar zijn argumentatie als hij van mening is dat het niet haalbaar is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:58

*\o/* ik heb zojuist de makelaar gebed dat we het huis kopen. Dat telefoontje voelde wel ff als een grote stap, maar super leuk. Nu de rompslomp van officiële dingen als concept-voorlopig-koopcontract etc, wat met mijn pa ziek niet heel goed uit komt. Maar ja, we willen dit huis echt graag, dus dan maar zorgen dat alles rond komt.

Afbeelding
De achterkant van ons huis (de rechter gele is van ons). Er komt in de achtertuin nog hekwerk met klimop, tegels en gras, maar dat is er nog niet.

Afbeelding
Dit is het uitzicht uit de keuken. Op de grond aan de rechterkant komen ooit wss nog huizen, de rest blijft waarschijnlijk vrij. Mogelijk wel auto's die aan het water parkeren of aanlegsteigers voor de deur.