Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:45

Rhodondendron kan heel goed in de schaduw, hoe het zit met bijen weet ik niet, maar als het bloeit komen er meestal toch wel beestjes op af.

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:48

Rhodondendron trekt hier iig zat bijen en eigenlijk geldt dat voor alles wat bloeit, inclusief grassen. Dan zou ik eerder voor een groene tuin gaan.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:40

ik zou het gras maaien, zodra het s'nachts niet vriest. Over een tijdje verticuteren (s'nachts temperaturen boven de 6 graden) en dan gazon herstelmix erop, hier zit graszaad en mest in. Dan heb je over een paar maanden een groen gazon.
Hortensia die doen het overal. De ene soort heeft liever schaduw en de andere liever zon. Dus even googlen.
Sier grassen doen het ook overal.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:08

Ik zie nergens nog groen gras op het moment. Is toch elk jaar zo? Trekt wel weer bij, denk dat ik de tip van Maringe zou gaan gebruiken :)

Mijn gras is helaas nog niet zo ver :')

Afbeelding

Vorige week heb ik flink gesnoeid. Vandaag het onderste rek/betonmat tegen de buurman aan er nog af gehaald.

Afbeelding

Vandaag is mijn vader met de laser langs geweest, de bijkeuken komt tot aan het stokje rechts naast de waslijn net in het gras.
Ook hebben we gemeten hoeveel verloop er in de tuin zit, dat is echt ruim voldoende. Ter hoogte van het halve schuurtje zit de tuin zeker 20cm lager dan vooraan.
Omdat er zoveel water in het gras stond van de winter, gaan we waarschijnlijk een drainagebuis door het gras leggen. Ik denk er zelf aan om het pad te verleggen (sowieso die tegels gaan er uit, te lelijk) en dan steppingstones op grind te maken, zodat het water ook makkelijk weg kan en de drainagebuis er onder.
Rondom de bijkeuken komt ook een drainagebuis in een grindbak. Grind wordt grijs/donkergrijs, mijn ouders hebben niet zulke goede ervaringen met wit grind :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:35

Komt dat water op het gras niet omdat de vorst nog niet uit de grond was? Hier heeft het grasveld ook blank gestaan maar dat kwam echt daardoor. Normaal watert het genoeg af hier.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:57

Neonlight schreef:
Komt dat water op het gras niet omdat de vorst nog niet uit de grond was? Hier heeft het grasveld ook blank gestaan maar dat kwam echt daardoor. Normaal watert het genoeg af hier.


Nee, begon al in de herfst. Juist met de vorst werd het gazon droog. Het vroor droog natuurlijk. Maar op de een of andere manier ligt het wat in een kuil ofzo. Nouja, de kans dat er na de bouw van de bijkeuken nog iets over is van het gazon is natuurlijk ook errug klein :')

conejoJarig

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:40

Hier zijn ze vandaag ook weer bezig in de tuin. De ombouw van de volliere schuren en verven.

Paar weken geleden zijn de 3 dennen bomen gekapt. Waren erg lelijk en gaven veel troep. Hebben besloten geen boom terug te planten op die plek. Via de gemeente heeft mijn schoonvader heel veel fruit en noten bomen planten op en om het terrein en een haag. Zijn wel nog wet meer bomen gekapt hier voor maar komen er meer terug.

Afbeelding
Hier stonde de 3 bomen en naast de schuur een overkapping voor berging. Die is weg gewaaid in de storm. Die gaan we op nieuw bouwen em net iets dieper. Zodat hier het buitenspeelgoed van de kinderen kan staan.
Deze overkapping trekken we een stuk door langs de schutting richting de bamboe.een meter of 2 voor een klein zitje. En de schutting word dus door getrokken.


Afbeelding
Voor de schuur langs komen tot net voor de deur rubberen tegels en daarna gewone stoeptegels. Het hek word vervangen door houte planken. En daar langs komen rubberen tegels.


Afbeelding
Hier zie de de heg achter onze schutting. En wat noten bomen.


Afbeelding
En dit is onze passie bloem de kleinste. De grote ziet er net zo uit. Ben benieuwd hoe die er door is gekomen. Zit wel levende takken nog in.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:16

Je Passie zal als ie het heeft overleefd vanuit de grond opkomen.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:44

Jaaa superkut die passiebloem. Hier is ie helemaal dood, dat wordt dus alle dode takken overal uit knippen en wachten tot ie vanuit de grond weer op komt :P

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:46

Hier idem. Maar de ervaring leert dat het superonkruid is wat binnen no time weer enorm is.

Fee_
Berichten: 6459
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:01

Ik heb afgelopen najaar twee passiebloemen geplant. Ben benieuwd of die het nog gaan doen. Ze zien er niet echt meer levend uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:20

Fee_ schreef:
Ik heb afgelopen najaar twee passiebloemen geplant. Ben benieuwd of die het nog gaan doen. Ze zien er niet echt meer levend uit.

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:00

Mijn Passie heb in het najaar gestekt omdat ze echt niet winterhard zijn, Citrina, Capsularis en Murucuja.

Fee_
Berichten: 6459
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:06

Hahaha, ga ik zeker doen Jolien!
Er moet sowieso nog heel wat bij geplant worden dus ik wacht eerst even wat het nog gaat doen allemaal. :)

conejoJarig

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:09

Ik weet hoe snel de passie kan groeien. Dit was vorig jaar voorjaar.
Afbeelding

En dit in de zomer.

Afbeelding

Weten jullie de takken die er nu nog zitten moet ik die laten zitten of juist snoeien.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:49

Conejo is dat 1 passiebloem geweest of meerdere planten?

conejoJarig

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:30

Dat is 1 plant al wel heel wat jaren oud. Maar hij heeft 3 jaar geleden een behoorlijke optater gehad door verbouwing en puin wat er op gegooid is.

conejoJarig

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:34

Afbeelding

Net als deze is ook 1 plant.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:38

Ik had twee jaar terug een passiebloem bij dr Aldi meegenomen, dat zijn jonge sprietjes als je ze koopt
Datzelfde jaar was er een dichte muur van groen van twee meter hoog en 8 meter lang
Bizar plantje hoor :+

Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:12

Echt mooie volle passiebloemen op de foto's hierboven :)

Helaas was ik vorige winter wat makkelijk met de twee van mij bij de pergola, wel een klein beetje blad bij de voet gegooid en wat stro, maar niet even een gaaswerkje met veel blad enzo eromheen gezet... Allebei toch nog einde van de winter doodgevroren :( Zo zonde. Ik had de gewone, die je inderdaad ook vaak bij de Aldi kan kopen, kwam die ook vandaan. En ik had een roze variant van de Caerulea.

Wie weet, wat zou het mooi zijn als er toch nog iets opkomt... Heb de 'geraamtes' nog laten staan :P

In de schuur staat nu ook een bijzondere, die heb ik even zolang in een grote emmer. Voor de erge vorst binnengehaald, de pot waar die instond is een béétje kapot dus straks de volle grond in. Dan kan hij ook meer vorst hebben, -10 moet hij aankunnen, mits goed afgedekt...

Hopelijk lukt het om dit zomer/voorjaar mijn tuin weer een beetje netjes te krijgen. Eind mei uitgerekend van ons eerste kindje, dus ik moet een beetje rustig aandoen. En straks ook niet zoveel tijd meer denk ik :P Kleine beetjes maar steeds.

Vandaag eerst maar het ledikantje verder af maken. :P :)

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:49

Hier in allerijl gister nog 3 zakken potgrond gehaald bij de gamma en de hoeken van mijn kuip opgehoogd.
Mijn campanula`s begonnen weer uit te lopen, maar stonden zo laag dat het onder de rand verdween i.p.v. erover. Kuip is in een jaar tijd toch weer flink ingeklonken.

Heb ook gelijk mijn duizendknoop gespits en verplaatst. Allebei aan de achterkant en wat verder van de rand want hij werd toch wel onverwachts groot! Die heb ik 2 jaar terug gehaald bij het tuincentrum in ruil voor een stoeptegel. Potje van misschien 8 cm. Ik had nu al een kluit van bijna 30cm en hij liep alweer uit. Ik wist toen niet wat ik had gehaald, maar ben er helemaal weg van (het is niet de japanse voordat mensen in de stress raken). Bloeit constant vanaf juni tot de vorst. Mooi blad en bloemetjes en de bijen zijn er gek van.

Ik heb het duizendblad eruit gehaald en in een bak gezet. Dat spul valt bij de eerste beste regenbui plat en wordt dat heel lelijk. Het staat nu tegen de schutting hopelijk blijft het overeind. Hetzelfde gedaan met een hoge campanula. Die was echt super mooi , maar wou ook niet overeind blijven. En omdat hij middenin de bak stond kon ik hem ook niet goed opbinden. Kijken wat hij nu gaat doen, want hij krijgt wel minder zon.

En nu kon ik ook gelijk de zonnehoeden naar voren halen. Heeft iemand nog goede tips om die te beschermen tegen hongerige slakken. Ze staan nu wat meer binnen bereik en in de volle zon dus hopelijk krijgen de bloemen dit jaar kans.

Dit was mijn bank vorig jaar ergens in juni (dat gele was een of ander vaag bijenmengels, doe ik dus nooit weer, overwoekerde alles)


Afbeelding

De roos is inmiddels weg. Die was bij de eerste bloei mooi, maar daarna werd hij heel lelijk.
De blauwe regen en het zeepkruid(groene hangertje) hebben de winter waarschijnlijk niet overleeft. In de regen zit nog geen beweging |(
Laatst bijgewerkt door karin1985 op 01-04-18 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:01

En over passiebloem gesproken, Die had ik het jaar ervoor erin. Helaas blijven ze bij mij telkens halverwege de zomer verwelken. De bodem zal wel niet geschikt zijn, want ze staan vol op de zon.
Ontzettend jammer, want ik vind het super mooi groen. (p.s. ook dat jaar had ik wat "onbekende zaadjes" gestrooid). Hier kun je de duizendknoop beter zien links. En de campanula die op de foto hiervoor nog staat, ligt hier al tegen de vlakte..

Afbeelding

en de andere kant met meer 1 jarigen:

Afbeelding

Booooo
Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:06

Ik kom me ook weer melden :D

Wij gaan verhuizen, een huis gekocht. Onze tuin is 12x20 en nu vooral een grote bende :+
Wij willen alle bomen eruit, nja eigenlijk alles wat er nu in staat/ligt gaat eruit.
We willen een mooi strak terras aanleggen, het grootste gedeelte van de tuin wordt gras. Daaromheen leek het ons leuk om op sommige plekken borders te plaatsen met planten. Wel onderhoudsvrije :+


Afbeelding

Afbeelding

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:08

Poeh... Das best een klus

Booooo
Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:15

:+

Wordt waarschijnlijk pas volgend jaar :') Binnen moet er zeg maar net zoveel gedaan worden als buiten :=
Idee voor de tuin leeg te halen was een container huren en een graafmachine erin