Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:19

Ja, daar gaan we vanmiddag kijken :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:21

karuna schreef:
Eerbeek, tsja er staan inderdaad heel leuke huizen maar de geur is lastig te vermijden.

?? Ik heb vrienden in Eerbeek wonen en heb die er echt werkelijk nog nooit over gehoord en ik heb ook nog nooit wat geroken als ik daar was.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:35

Ik heb het echt even gehad met heel de carrousel van kijken, bezichtigen, enthousiast worden, vergunningsgedoe, gesprekken met gemeente en verkopers die om een of andere reden lijnrecht tegenover ons staan (vanwege een probleem dat ze zelf creeerden en nu de vruchten plukken van hun "als ik doe of het er niet is, dan is het er ook niet"-gedrag)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:56

chevax schreef:
Ik heb het echt even gehad met heel de carrousel van kijken, bezichtigen, enthousiast worden, vergunningsgedoe, gesprekken met gemeente en verkopers die om een of andere reden lijnrecht tegenover ons staan (vanwege een probleem dat ze zelf creeerden en nu de vruchten plukken van hun "als ik doe of het er niet is, dan is het er ook niet"-gedrag)

Het is heel frustrerend :(:).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:31

Ik ben wel benieuwd hoe dat met de gemeentebelastingen gaat... Wij hebben de aanslag binnen, maar verhuizen over een maand. En dan zal ook een verrekening met de verkopers gedaan worden.

Hoe is dat bij jullie gegaan? Wij laten een huurhuis achter, maar riool e.d. betalen we wel gewoon terwijl we weggaan :P.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:51

Ik snap dat je het even hebt gehad chevax, wat een tegenvaller ook dat huis met de mooie foto's! Lijkt me niet makkelijk om een goed huis te vinden voor dubbele bewoning.

San87, ik heb geen idee, geen ervaring mee, sorry!

Ik heb vanochtend te horen gekregen dat mijn bod geaccepteerd is!!! *\o/* Echt super bizar, nog nooit geboden op een huis, en nu is het gewoon gelukt! Ik deel ivm mijn werk geen funda link, maar ben zo blij :D Het is een jaren 50 tussenwoning, >90m2 op >150m2 perceel. Kan wat liefde gebruiken, maar geen mega kluswoning. Ik ga er in mijn eentje wonen en krijg als alles goed gaat in mei de sleutel. Zo mega blij! :):)
Ga er een nieuwe badkamer in laten plaatsen. Ben al alles aan het uitzoeken bij tegeldepot en heb een aannemer gevonden die het wil plaatsen. Als jullie nog tips hebben voor een mooi, betaalbaar badkamermeubel, laat het aub weten! Zou heel graag een zwevend eiken meubel met wasbak (geen waskom) willen, maar die krengen zijn echt bizar duur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:15

chevax schreef:

Ja snap ik :(:)
Lijkt me frustrerend.

Huis van vanmiddag was leuk. Badkamer moet nieuw. Boven is nog enkele beglazing. En het hout aan de buitenkant is niet even mooi meer, dus moet ook iets aan gedaan worden. Maar al met al geen enorme ingreep. Op termijn is nog een flinke uitbouw mogelijk. En door de grote tuin houd je nog genoeg tuin over.
Huis met leuke potentie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:16

Was dat het hoekhuis? Of het rijtjeshuis?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:26

Gefeliciteerd Loki!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:40

Klinkt toch positief, Daihyo? Brengen jullie een bod uit of ga je ook nog naar andere huizen kijken?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:49

Het is indd nog niet zo eenvoudig om iets te vinden voor dubbele bewoning. En als het te vinden is, is het goed opletten met vergunningen en bestemmingsplannen. Zolang het onder één dak is, is het wel te doen. Maar zodra er een bijgebouw of id in het spel is, dan is het vaak een probleem. Eigenlijk vreemd dat gemeentes daar zeker in deze tijd niet flexibeler in zijn. Maar ja, dat is nu eenmaal zo. Bij het pand waar we echt gek van zijn, zeiden de verkopers "je moet niet zo zwaar tillen aan die vergunning, als je gewoon zegt dat je er niet 7 nachten per week slaapt, is het goed". Maar ja, als ik 6t uitgeef, doe ik dat toch liever op een iets stevigere basis dan "is het goed". En dat bleek ook wel na een overleg met de gemeente. Want praten over hoelang je er aaneengesloten verblijft, is al een stap tever. De gemeente stelt dat dat nooit aan de orde is, omdat er op het perceel geen volwaardige tweede woning mag zijn. Mancave prima, gastenverblijf met een bed in de woonkamer ook geen probleem. Maar een echte woning met alles erop en eraan, dat mag niet. En dan kun je zeggen "wie gaat dat controleren", maar ik voel me niet fijn bij iets kopen waarvan ik weet dat het niet in orde is.
De verkoper vindt me een grote zeikerd, terwijl we imo ook samen konden kijken of we ergens een mogelijkheid zien. Ik ben beperkt in wat ik kan opvragen bij de gemeente, ik ben geen eigenaar. Zucht...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:31

Vandaag belde de makelaar van het huis waar we twee weken terug een sumier bod op hadden gedaan. We vonden het een leuk huisje. Wel inleveren op perceelgrootte maar wel oke. Moest nog wat gebeuren, verduurzamen en alles houten vloer maar oke. Bod gedaan. Wel fors onder de vraagprijs. Er was weinig interesse.
Uiteindelijk belde de makelaar volgende week om te zeggen dat de biedingen weer open werden gezet zodat iedereen gegadigde een ultiem bod kon neerleggen. We vroegen: waar liggen de hoogste biedingen dan op (zodat we kunnen kijken of we daaroverheen willen/kunnen bieden) maar die bedragen werden niet vrijgegeven. Wel alle naam en toenaam, geboortedata, documentnummers etc van de huidige verkopers en de toenmalige verkopers staan online in de documenten prijsgegeven (dat is een giga AVG lek). Dus wij zagen geen enkele reden om van ons bod af te wijken. Stel dat we nu wisten dat het bod boven ons 10.000 euro hoger lag kanje je bod eventueel verhogen maar blijkbaar is dat een makelaars truc of geheim.

Anyway, de bieder die het mag kopen is over de vraagprijs heen gegaan en dat vinden wij het niet waard. Er waren uiteindelijk 5 bieders.

Wij zoeken weer door.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:46

xLoki schreef:
Ik snap dat je het even hebt gehad chevax, wat een tegenvaller ook dat huis met de mooie foto's! Lijkt me niet makkelijk om een goed huis te vinden voor dubbele bewoning.

San87, ik heb geen idee, geen ervaring mee, sorry!

Ik heb vanochtend te horen gekregen dat mijn bod geaccepteerd is!!! *\o/* Echt super bizar, nog nooit geboden op een huis, en nu is het gewoon gelukt! Ik deel ivm mijn werk geen funda link, maar ben zo blij :D Het is een jaren 50 tussenwoning, >90m2 op >150m2 perceel. Kan wat liefde gebruiken, maar geen mega kluswoning. Ik ga er in mijn eentje wonen en krijg als alles goed gaat in mei de sleutel. Zo mega blij! :):)
Ga er een nieuwe badkamer in laten plaatsen. Ben al alles aan het uitzoeken bij tegeldepot en heb een aannemer gevonden die het wil plaatsen. Als jullie nog tips hebben voor een mooi, betaalbaar badkamermeubel, laat het aub weten! Zou heel graag een zwevend eiken meubel met wasbak (geen waskom) willen, maar die krengen zijn echt bizar duur.

Ik ook niet _O-.

En gefeliciteerd :D. Eiken is sowieso al duur, maar met de houtprijzen die door het dak zijn gegaan, is het nóg duurder.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:39

chevax schreef:
Het is indd nog niet zo eenvoudig om iets te vinden voor dubbele bewoning. En als het te vinden is, is het goed opletten met vergunningen en bestemmingsplannen. Zolang het onder één dak is, is het wel te doen. Maar zodra er een bijgebouw of id in het spel is, dan is het vaak een probleem. Eigenlijk vreemd dat gemeentes daar zeker in deze tijd niet flexibeler in zijn. Maar ja, dat is nu eenmaal zo. Bij het pand waar we echt gek van zijn, zeiden de verkopers "je moet niet zo zwaar tillen aan die vergunning, als je gewoon zegt dat je er niet 7 nachten per week slaapt, is het goed". Maar ja, als ik 6t uitgeef, doe ik dat toch liever op een iets stevigere basis dan "is het goed". En dat bleek ook wel na een overleg met de gemeente. Want praten over hoelang je er aaneengesloten verblijft, is al een stap tever. De gemeente stelt dat dat nooit aan de orde is, omdat er op het perceel geen volwaardige tweede woning mag zijn. Mancave prima, gastenverblijf met een bed in de woonkamer ook geen probleem. Maar een echte woning met alles erop en eraan, dat mag niet. En dan kun je zeggen "wie gaat dat controleren", maar ik voel me niet fijn bij iets kopen waarvan ik weet dat het niet in orde is.
De verkoper vindt me een grote zeikerd, terwijl we imo ook samen konden kijken of we ergens een mogelijkheid zien. Ik ben beperkt in wat ik kan opvragen bij de gemeente, ik ben geen eigenaar. Zucht...

En twee huizen (vlak) naast elkaar?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:51

veerledec schreef:
chevax schreef:

En twee huizen (vlak) naast elkaar?

Zijn we vorige week naar wezen kijken. Twee prachtige gerenoveerde woningen met een grote gezamenlijke tuin. Kosten samen: 9,2t. Omdat het twee huizen zijn, zijn het twee transacties. Dan moet onze dochter zelf al een flinke hypotheek nemen en das voor hen nu nog niet haalbaar (staan nog aan het begin van alles, zijn nog erg jong) en ik wil ook liever niet dat zijn nu al zulke zware verplichtingen aangaat. Twee huizen betaal je ook echt twee keer de volledige prijs. Dus nu iets zoeken zoals we nu wonen, maar dan nog een slag groter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:03

chevax schreef:
Klinkt toch positief, Daihyo? Brengen jullie een bod uit of ga je ook nog naar andere huizen kijken?

We moeten wachten op mijn werkgeversverklaring en een go van de hypotheekadviseur. Liefst brengen we een bod uit op het huis waar we eerder zijn gaan kijken. Dit is de 2e optie zeg maar.
Maar zodra het er is gaan we een bod doen :j

San: het rijtjeshuis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:12

Daihyo schreef:
chevax schreef:

We moeten wachten op mijn werkgeversverklaring en een go van de hypotheekadviseur. Liefst brengen we een bod uit op het huis waar we eerder zijn gaan kijken. Dit is de 2e optie zeg maar.
Maar zodra het er is gaan we een bod doen :j

San: het rijtjeshuis.

Jaa, leuk :D. Hoe was de gele muur :))?

Welk huis heeft jullie voorkeur?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:15

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:21

Daihyo schreef:
Geel :+ Okergeel. Alsof er gerookt is. Maar dan geverfd _O-
Huis van onze voorkeur heb ik niet gedeeld :D

Ik vond deze trouwens ook heel tof: https://www.funda.nl/koop/beekbergen/hu ... canada-10/
Mijn man vindt 'm raar :+

Haha nice :)).

Ik snap jouw man wel :D. Tof, maar raar. Is het om en om? De ene beneden breed en boven smal, de ander andersom?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:28

Ja klopt :j

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:04

Die locatie zou wel sterk mijn voorkeur hebben tov Dieren denk ik, maar de indeling is wel een beetje gek inderdaad :+
Ben benieuwd of het huis van jullie voorkeur wat wordt, spannend!

En Loki, gefeliciteerd!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 07:44

xLoki schreef:
Ik heb vanochtend te horen gekregen dat mijn bod geaccepteerd is!!! *\o/* Echt super bizar, nog nooit geboden op een huis, en nu is het gewoon gelukt!

Wat fijn!!
Ik was heel benieuwd wat je gekocht hebt omdat ik in dezelfde regio zoek. Maar ik zie nu dat jouw budget (+€300.000) als single heel anders is dan de mijne :x Ik kan rond de 2 tot 2,5 ton lenen, is toch al heel wat, maar daar koop je niets voor hier.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:24

x_spekkie_x schreef:
xLoki schreef:
Ik heb vanochtend te horen gekregen dat mijn bod geaccepteerd is!!! *\o/* Echt super bizar, nog nooit geboden op een huis, en nu is het gewoon gelukt!

Wat fijn!!
Ik was heel benieuwd wat je gekocht hebt omdat ik in dezelfde regio zoek. Maar ik zie nu dat jouw budget (+€300.000) als single heel anders is dan de mijne :x Ik kan rond de 2 tot 2,5 ton lenen, is toch al heel wat, maar daar koop je niets voor hier.

Hier net zo.
Ik zoek me suf, maar ben altijd net te laat. Wat zijn jullie go-to kanalen naast funda en inschrijven bij makelaars? T moet toch een keer lukken zou je denken?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:46

Loki fantastisch, gefeliciteerd!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:40

Loki, gefeliciteerd! Wat goed zeg!