Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:43

Voor de makelaars hier op bokt: Hebben jullie het idee dat het al 'rustiger' wordt op de woningmarkt?

De makelaar voor het huis van mijn ouders zei dat het de afgelopen weken een heel stuk rustiger is geworden vreemd genoeg. En zij zitten toch wel in een sterk oververhit gebied.

Rinske

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:35

Ondanks dat ons huis nog niet in de verkoop staat vanmorgen wel een eerste bezichtiging gehad, aanstaande zaterdag komt ze met een bouwbedrijf kijken. Zo spannend!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:56

Rinske schreef:
Ondanks dat ons huis nog niet in de verkoop staat vanmorgen wel een eerste bezichtiging gehad, aanstaande zaterdag komt ze met een bouwbedrijf kijken. Zo spannend!

Spannend Rinske.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:53

Dat gaat dan toch snel Rinske! Spannend hoor.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:23

Yipee schreef:
Voor de makelaars hier op bokt: Hebben jullie het idee dat het al 'rustiger' wordt op de woningmarkt?

De makelaar voor het huis van mijn ouders zei dat het de afgelopen weken een heel stuk rustiger is geworden vreemd genoeg. En zij zitten toch wel in een sterk oververhit gebied.

Zou het misschien zijn dat mensen nu even wachten tot 2021 i.v.m. wat nieuwe regels?
Ik heb maandag een aankoopmakelaar gesproken, die zei hier nog niks over. Hij heeft ons er wel van overtuigd dat we met hem in zee willen gaan, we wilden het zonder aankoopmakelaar gaan doen maar zijn er over eens dat vooral in deze tijd toch wel fijn is om wat hulp te hebben.

De makelaar gaf voor ons aan dat het echt niet onmogelijk wordt om aan een woning te komen maar je moet er wel echt snel bij zijn. Hij krijgt vaak huizen door voordat ze op Funda komen, en dan maken we wel wat meer kans. Ook wat overbieden betreft geeft hij aan dat dat in onze prijsklasse best meevalt en bijna altijd mee gefinancierd kan worden. Hij zal dan natuurlijk ook een goed advies kunnen geven in overleg met zijn taxateur wat de woning waard is en welke bieding reëel is.

C_estmoi spannend zeg!! Pff dat lijkt me echt zenuwslopend.. hopelijk hebben jullie het hoogste bod!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:28

anne_bento schreef:
Yipee schreef:

Zou het misschien zijn dat mensen nu even wachten tot 2021 i.v.m. wat nieuwe regels?
Ik heb maandag een aankoopmakelaar gesproken, die zei hier nog niks over. Hij heeft ons er wel van overtuigd dat we met hem in zee willen gaan, we wilden het zonder aankoopmakelaar gaan doen maar zijn er over eens dat vooral in deze tijd toch wel fijn is om wat hulp te hebben.

De makelaar gaf voor ons aan dat het echt niet onmogelijk wordt om aan een woning te komen maar je moet er wel echt snel bij zijn. Hij krijgt vaak huizen door voordat ze op Funda komen, en dan maken we wel wat meer kans. Ook wat overbieden betreft geeft hij aan dat dat in onze prijsklasse best meevalt en bijna altijd mee gefinancierd kan worden. Hij zal dan natuurlijk ook een goed advies kunnen geven in overleg met zijn taxateur wat de woning waard is en welke bieding reëel is.

C_estmoi spannend zeg!! Pff dat lijkt me echt zenuwslopend.. hopelijk hebben jullie het hoogste bod!

Ja ik heb ook onwijs veel gehad aan mijn aankoopmakelaar. Bij mij zat het bij de prijs in als je je huis bij hem in de verkoop deed. Was een december aanbieding.

Zonder hem had ik hier niet gezeten voor dit bedrag. En hij wist ik ook wat ik nodig had met het verkopen. Daar ging hij helemaal voor.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:27

Oh wat een mazzel! Ik heb 8 jaar geleden bij mijn eerste woning ook een aankoopmakelaar gehad maar toen kon je het nog mee financieren. Ik vindt het wel heel fijn, wij zijn beiden best impulsief, als wij een (in onze ogen) perfecte woning tegen komen zien we de mindere punten waarschijnlijk over het hoofd en bieden wellicht teveel. Hij gaf aan dat ie ons dan wel even goed van onze roze wolk af gooit als dat gebeurd. Tja het blijft geld maar we hebben het er voor over :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:47

anne_bento schreef:
Yipee schreef:

Dit vond ik hier echt tegenvallen. Ik kreeg mail als er een huis aangeboden werd aan funda. Dan zie je alles dus al voordat het op funda komt, echter staan die huizen binnen een halve dag daadwerkelijk al op funda... Die tijd daartussen is zo kort dat het al bijna niet meer uitmaakt.

Desalniettemin vind ik een aankoopmakelaar (en hypotheekadviseur) echt een aanrader als je nog nooit een huis hebt gekocht. Wij hebben alles onder 1 dak nu, de aankoopmakelaar en de hypotheekadviseur, en ze regelen zoveel voor je. Ik hoef er nu nergens meer aan te denken en dat geeft mij ontzettend veel rust. Ik heb nu ook helemaal geen stress over de hypotheek e.d...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:41

Hypotheek adviseur was voor mij verplicht. Aangezien de bank waar ik wilde afsluiten alleen met tussenpersonen werkt.
Vond dat dan wel weer balen. Aangezien ik mijn WFT diploma’s heb. En dus genoeg weet wat ik zou moeten weten.

Heb zelf alles uitgezocht en mijn adviseur alleen opdracht gegeven om het uit te voeren. Kosten 1750€

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:51

VanHuisUit schreef:
@c'estmoi wat weer zenuwslopend, sterkte. Bedenk goed tot hoe ver je wilt gaan, laat je de kop niet gek maken...

Bedankt voor het meeleven! Ook van de anderen! :) We hadden vandaag wel een belletje van de aankoopmakelaar, dat het erop lijkt dat ze er met de andere bieder(s) wel uitkomen qua verdeling van de drie aangeboden woningen. dus nog even duimen dat dat zo is <<)

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:32

Net het verlossende telefoontje: ons bod is geaccepteerd! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:47

wat fijn, gefeliciteerd! *\o/* *\o/* *\o/*

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:53

Super gefeliciteerd!

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:14

Gefeliciteerd C_estmoi! :D

Ons taxatierapport is binnen, dus we zijn ook weer een stapje verder.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:19

Onze taxatie rapport is ook vandaag binnen. 500 boven de prijs. *\%/*

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:32

Wat goed!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:21

Van harte allemaal!
De taxateurs zijn nu ook ingeschakeld en volgende week komen er wat makelaars langs voor ons huidige huis. Super spannend die taxatie!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:33

@C'estmoi van harte, top!

Vwb langzamer met de woningen, nee daar is hier niets van te merken. Natuurlijk zullen mensen voor wie het van toepassing is pas op 2 januari willen passeren, maar dat betekent niet dat je niet nu al kunt kopen (alleen dan de passeerdatum op 2 januari). En 2 januari is het al over 3 maanden... dus dat is al snel.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:14

Gefeliciteerd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:43

Vandaag appartement op funda, nu al 5 bezichtingen gepland ...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:45

Gefeliciteerd voor iedereen.

Ik kreeg vandaag een verrassende brief binnen ivm de woz, :o? pff moet enorm veel invullen over taxatierapport, wanneer er getekend is, hoe lang het te koop,heeft gestaan (zinloze info lijkt me), van wie ik het heb gekocht (partikulier, als huurder, als exerne van cooperatie enz) of het taxatierapport is gemeld bij een instantie enz. -O-

Ben ik daarin de enige of zijn er meer?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:46

Volgens mij normaal, ik heb ook zo’n brief van de gemeente gehad na mijn verhuizing. Ik vond het wel bijzonder hoeveel informatie ze vroegen (tot aan de hoogte van de kas van de VvE aan toe).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:48

O ja die stond er ook in ja echt een vraag waarvan ik me afvraag mogen ze het wel vragen. :roll: en ik heb echt geen idee hoe lang het te koop stond :n heeft ook nog een hele tijd leeg gestaan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-10-20 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:49

Dat is nieuw heb ik begrepen. Moest dat vorig jaar ook doen. Bij het huis wat we zo'n 6 jaar terug kochten hoefde dat allemaal niet (nu weet ik niet of dat toen ook niet zo was want dat was een bedrijfspand wat we om hebben geturnd in huis maar hoe dan ook die vragenlijst had ik nooit eerder gezien).

Op zich vind ik het niet zo verkeerd hoor, het geeft toch voor de koper (die kan zo'n rapport volgens mij gewoon opvragen) ook wat meer zekerheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:51

Maar voor de woz lijkt het me gewoon niet zinvol om te weten hoe lang het te koop heeft gestaan of van wie je het gekocht hebt. Daardoor wijzigt de prijs toch niet?