Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:05

mijn olijfboompjes hebben ook een tik gehad. had ze nog helemaal tegen het huis aangezet onder de overkapping, maar ze hebben zo hier en daar wel bruin blad.

conejoJarig

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:13

Hier is het ook erg kaal geworden. Maar wacht af. We zijn ook al weer bezig geweest in de tuin. Vanuit de gemeente word hier het erf van de boerderij (van mijn schoonvader) en dam vooral het stuk om de boerderij heen. Een geheel van gemaakt. Waardoor er aan de buitenkant van onze schutting een heg komt zijn we erg blij mee wand nu zijn de brandnetels en het lange gras wat daar groeide weg gehaald.en kan niet meer door de schutting naar binnen groeien. Ook hebben ze voor ons de bramen die buiten de schutting stonden weg gehaald. Komt wel nog een andere braam of iets voor terug. Maar deze was zo verwoekerd en zat altijd vol met wormen. En konden we bijna niet bij komen.

Ook hebben ze 3 dennen bomen gekapt. Deze waren heel lelijk en gaven veel troep. Wel willen we er en boom voor terug zetten omdat we nu schaduw misschien. Waarschijnlijk komt er een wilg.

Ook zijn we begonnen met het opbouwen van de volière voor de parkietjes. Allen deze moest geverfd worden omdat er veel roest op zit en dan moet het minimaal 5 graden zijn en nog niet vrij geweest als het diw temperatuur is.

We willen eigenlijk dit voorjaar de tuin af maken. En dat houd in. Nog een zitje achter in de tuin met overkapping waar de dennen bomen stonden en daar naast de schuur een overkapping om wat op te kunnen bergen (speelgoed en extra tuinstoelen) bij de schuur en het speelhuisje rubberen tegels leggen. En de rubben tegels die er liggen vast leggen.

Het gras moeten we weer glad maken met een roller is net nieuw maar nu al weer allemaal hobbels er in. En we gaan denk ik vam die bloembollen planten die mollen niet lekker vinden wand die krijgen we ook veel in de tuin.

En we moeten nog een plek bedenken voor de schommel

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:27

Ik heb mijn olijfboompje een beetje laat naar binnen gehaald met de vorst. Dus ik hoop dat de kluit niet bevroren is geweest. Het is een bonsai, dus hij staat in een kleine pot.
En mijn bamboe ziet er niet meer uit, allemaal bruine bladeren. Ik denk dat ik die maar helemaal terug ga snoeien.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:52

Wat apart dat er bij jullie zoveel kapot lijkt te zijn gegaan. Ik vind juist dat onze tuin nog super groen is. Voor mijn gevoel zijn er nog planten groen die normaal in de winter weg zijn.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:54

Na een jaar wachten heb ik eindelijk groen aan mijn hortensia :+ , wou hem eruit trekken dit jaar maar er komen blaadje aan volgens mij :D

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:14

Hier is er net een hortensia uit getrokken :') Zwaar verdord, ik vermoed door veel te veel water. Mijn tuin ligt vrij laag.


Nu maar eens kijken hoe jullie mijn tuin zien...

Afbeelding

Behalve dat het nu nog één grote chaos is... (zie dorre hortensia op oude volière grond)


Afbeelding

Links, waar nu dus een losse deur zit, komt een bijkeuken. Op de muur zie je een witte streep, zover komt de bijkeuken. En dan tot iets in het gras.
De bijkeuken wordt lichtgrijs keralit van kleur:
http://www.maatgarant.nl/wp-content/upl ... -grijs.jpg

Kozijnen worden gewoon dezelfde kleur als die van het huis, inzet wordt antraciet, ga ik ook doen met de tuindeuren. Boven wacht ik nog even mee, in verband met eventueel vervangen kozijnen. Maar ja... :$ En ik heb liever een tuin die af is... Stuk goedkoper ook :+

Het stuk tussen mijn bijkeuken en die van de buurman wordt enigszins hoger gemaakt, zoals je kan zien zit er flink wat nattigheid voor mijn deur omdat het zo laag is. Rondom de bijkeuken komt een gootje zodat overtollig regenwater weg kan.
Mijn voorkeur gaat uit naar een mooie grijze of antraciet kleurige, maar levendige tegel.

Het oude schuurtje heeft de vorige bewoner gedeeltelijk afgebroken. Ik zou het dak hiervan graag weer opbouwen en op palen zetten. De resterende muren aan mijn kant wil ik dan afbreken. Het stuk waar de volière heeft gestaan (met border, vandaar een stuk groter dan het schuurtje) wil ik een stukje afgraven en zand in gooien, om daar de oude grindtegels te leggen als ondergrond voor een vlonder die ik ook op het beton wil maken. Een hoek/L terras als het ware. Hier wil ik dan van pallethout een grote hoekbank op maken, zodat je zowel in de zon als in de schaduw kan zitten.

Het schuurtje dat je achter ziet staan is vrij groot, maar je kan er nog omheen lopen. Er zit nog makkelijk een meter aan beide kanten. Hier wil ik ook rondom tegels hebben, zodat ik mijn containers daar kan plaatsen (lekker uit het zicht) en ik er in de zomer achter kan zitten in de schaduw van de bomen.
Maar de vorige bewoner heeft iets op die schuur gesmeerd... :? De gehele voorkant is gekleurd. De overige kanten zijn allemaal nog gewoon origineel. Het zwarte geeft gigantisch af, dus ik verwacht dat ik met een hoge drukspuit de schuur zo weer ontkleurd heb. Maar welke kleur moet het dan worden?

Aangezien het zaterdag droog (maar koud) wordt, zit ik er aan te denken om de hele border leeg te halen. Om te kijken hoe veel ruimte ik dan heb. Het pad moet er uiteindelijk toch uit. Hoe ik het dan wil hebben, weet ik nog niet. Maar de border vol pampasgras ofzo lijkt me wel geinig.

Wat denken jullie ervan?

En ja, mijn droogmolen staat scheef... Ook natte grond :+

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:23

Leuke ruimte, kun je echt wel wat mee. Jij wilde geen vlinders toch? Volgens mij heb ik wel eens eerder voorbeelden voor je opgezocht, zal zo eens kijken.

Voor de Netflixkijkers: Big dreams, small spaces, Engels tuinprogramma. Vreselijk (heerlijk) Engels, maar er komen leuke ideeën langs.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:55

Pampagras is nu niet echt een goede optie. Iets met woekeren en je buren krijgen(letterlijk) ook hun deel van die bos.Verder als het een koophuis is en je grond is erg vochtig. Grond afgraven en vervangen door een mengsel wat beter water doorlaat. Anders is draineren ook een oplossing.

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:53

Oh echt waar joh is dat zo'n woekeraar? Goed dat ik het weet, dat wil ik dit jaar planten... beter in een bak doen dus

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:10

Bij ons vorige huis hadden we pampasgras staan en een deel hebben we meegenomen naar het nieuwe huis. Nu in de nieuwe tuin heeft hij voor het eerst ergens anders een plantje ontwikkelt en het zou best kunnen dat we gewoon een stukje plant daar hebben laten vallen. Op internet zie ik ook wisselde meldingen over het woekeren van die plant.
Bij ons werd het ding in twee jaar wel al super groot. Ik kocht hem in zo'n heel klein potje en na twee jaar was de kluit al een cm of 80 in diameter denk ik. Afgelopen jaar heeft hij door de verhuizing maar 1 pluim gekregen helaas.

Ohja bedenk wel dat de blaadjes echt snijden. Je kunt er nooit iets mee zonder handschoenen en ik heb zelf altijd een dikke trui aan. Ik heb me er al vaak genoeg aan gesneden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:25

Bij mijn ouders staat ook al heel lang pampas gras
Woekeren doet ie niet
Maar hij word wel heel groot mettertijd als je hem laat gaan.
De pol heeft inmiddels denk een doorsnee van minstens 1,40

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:47

Ik heb een begin gemaakt met het vullen van mn voortuin. Afgelopen najaar wat winter heide en violen etc er in gezet, nu maar even zien hoe dit t gaat doen. Als het wat aanslaat ga ik de rest vullen met bodem bedekkers en ik wil nog een aantal potten op het terras, maar denk dat dat pas komt als ik met verlof ga of na de bevalling, dit was al een onderneming opzich :+

Afbeelding

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:43

Annetje schreef:
Bij ons vorige huis hadden we pampasgras staan en een deel hebben we meegenomen naar het nieuwe huis. Nu in de nieuwe tuin heeft hij voor het eerst ergens anders een plantje ontwikkelt en het zou best kunnen dat we gewoon een stukje plant daar hebben laten vallen. Op internet zie ik ook wisselde meldingen over het woekeren van die plant.
Bij ons werd het ding in twee jaar wel al super groot. Ik kocht hem in zo'n heel klein potje en na twee jaar was de kluit al een cm of 80 in diameter denk ik. Afgelopen jaar heeft hij door de verhuizing maar 1 pluim gekregen helaas.

Ohja bedenk wel dat de blaadjes echt snijden. Je kunt er nooit iets mee zonder handschoenen en ik heb zelf altijd een dikke trui aan. Ik heb me er al vaak genoeg aan gesneden.

Hmmm dat is niet helemaal wat ik zoek, dank je wel voor het delen! Ik wil het graag langs de achterschutting en dan een hele dunne strook, maar de kans dat het daar bij blijft is dus niet erg groot al is het maar door uitdijen... Op zoek naar iets anders dan maar hihi
Ook sonja bedankt!

Eleionomae schreef:
Ik heb een begin gemaakt met het vullen van mn voortuin. Afgelopen najaar wat winter heide en violen etc er in gezet, nu maar even zien hoe dit t gaat doen. Als het wat aanslaat ga ik de rest vullen met bodem bedekkers en ik wil nog een aantal potten op het terras, maar denk dat dat pas komt als ik met verlof ga of na de bevalling, dit was al een onderneming opzich :+

[img]m/9m3rlH.jpg[img]

Oeh ziet er erg leuk uit zeg! Is mooi geworden ook!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een onkruidsteker (zoals bijv van Gardena)? Zo ja, ben je tevreden of niet en waarom?

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:59

Mijn ouders hebben zo'n ding maar uiteindelijk zie ik ze toch vooral onkruid met de hand uit de tuin halen. Even een aardappelschilmesje er bij als het wat vaster zit werkt net zo goed. Ze hebben een tuin van een kleine 400m2 dus genoeg onkruid :))

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:36

Morganlefay schreef:
Pampagras is nu niet echt een goede optie. Iets met woekeren en je buren krijgen(letterlijk) ook hun deel van die bos.Verder als het een koophuis is en je grond is erg vochtig. Grond afgraven en vervangen door een mengsel wat beter water doorlaat. Anders is draineren ook een oplossing.


We gaan eerst meten of de tuin niet gewoon in een kuil ligt. Het is al wel duidelijk dat voorgaande bewoners het een en ander zomaar dicht hebben gegooid. Op de plek waar mijn bijkeuken komt, was m'n vader aan het kijken hoe diep de fundering was, bij het graven kwam hij ineens een putje tegen die gewoon keurig op het riool is aangesloten. Was gewoon overheen getegeld. Verder inderdaad een minimale hoeveelheid wit zand en daarna gewoon zwarte grond. Bestrating ziet er ook niet uit alsof het is aangetrild. Dat helpt inderdaad ook niet mee.

We gaan sowieso om de bijkeuken heen drainage maken, in een grindbak. Mijn vader heeft zulke goeie ideeen :D Zo'n grindbak kan je natuurlijk snel door de hele tuin heen trekken! :)

Dat van het pampasgras wist ik niet, heb er ook aan gedacht om het in een grote (zeg maar gerust enorme) pot te doen. Nog maar even over nadenken dan of dat wel handig is.

Vanmiddag maar even mijn border van rommel ontdoen. Dan kan de kraan binnenkort meteen alle stobben er uit graven.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:40

Je kan wel een ander soort siergras in een pot doen. Hebben wij ook. En nee, niet vragen wat voor soort :D

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:41

Ceetje_bokt schreef:
Je kan wel een ander soort siergras in een pot doen. Hebben wij ook. En nee, niet vragen wat voor soort :D


Foto? O:)

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:59

Sorry, momenteel is het kort geknipt en helaas geen foto in de zomer gemaakt. Het siergras komt bij de intratuin vandaan.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:02

Jammer, maar in ieder geval bedankt voor de tip! Ik wil binnenkort toch wel graag even naar Tuinland of iets dergelijks toe... Daar staan vast wel plaatjes op de kaartjes :D
Ik hou namelijk ook niet van vlijmscherpe bladen. :') Ik ben nu eenmaal zo'n kluns :+

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:21

Eleionomae schreef:
Mijn ouders hebben zo'n ding maar uiteindelijk zie ik ze toch vooral onkruid met de hand uit de tuin halen. Even een aardappelschilmesje er bij als het wat vaster zit werkt net zo goed. Ze hebben een tuin van een kleine 400m2 dus genoeg onkruid :))

Hmmm jammer! Dank je :)

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:10

Hier siergrasjes :)
Afbeelding

Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:01

Is dit nog te redden of moeten we maar gaan sparen om nieuwe graszoden te laten leggen? :=


Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn hier in februari komen wonen, maar het huis heeft tot dan vanaf september leeg gestaan omdat de woningbouw wat dingen heeft gerenoveerd in het huis. Het gras heeft dus tm ongeveer november flink door kunnen groeien en is voor de winter niet meer gemaaid. Tot nu is het te koud geweest om de maaier erover te halen en nu is het een beetje dood. := := Heb nu wel vanmiddag het meeste dode gras eraf geharkt met een gazonhark. We kunnen dit weekend een grasmaaier lenen om de rest van het gras wat nog wel lang is kort te wieken.

Op het dode stuk in het midden zitten her en der wel wat nieuwe scheuten.

Wie adviseert? :') We komen ook nog eens van een appartement met een balkon van 1 bij 2, dus het is onze eerste tuin.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:28

Ik zou het maaien wanneer het weer kan, en dan even de tijd geven. Het ziet er mij niet helemaal dood uit namelijk, maar meer als gras wat in de aar geschoten is en dan bruin wordt. En wellicht dat met bijzaaien goedkoper en eenvoudiger het een en ander eventueel te redden is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:32

Zodra het gras het toelaat idd maaien en dan zou ik idd ook afwachten
Ziet er uit alsof het gewoon even tijd nodig gaat hebben ,
Evt kalk en bemesten als het er dalijk de tijd voor is.
Doorzaaien zou nodig kunnen zijn misschien
Maar af en toe verbaas je je over wat een grasveldje kan hebben

Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:51

Ah fijn, zo te horen nog geen verloren zaak :D Ik had al een beetje het idee dat we het een beetje tijd moesten geven, maar ben echt een enorme tuinen leek haha. Wanneer of hoe weet ik dat het gras het toelaat om gemaaid te worden? :+

Hebben jullie trouwens nog tips over welke (bloeiende) struiken graag in de halfzon en schaduw staan? :) Het liefst struiken waar (bijna) geen bijen op af komen. Ik vind bijen echt tof en ze zijn nodig, maar onze jongste hond vindt ze ook iets te tof := Voor de bijen wil ik liever in de voortuin wat planten.