Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:22

Wat is een standaard in jullie kasten? , ik trek deze week mijn huisje in en haal sowieso voor de eerste week wat (mijn koelkast komt later :P ) maar vriezer komt morgen en sluit ik overmorgen aan na een schrobbeurt .

Zal even kijken wat er in de aanbieding is , ben maar alleen dus wat pasta en rijst als het in de aanbieding is , dat blijft wel goed en vlees inslaan is wel standaard hier dat kan mooi... Moet nog diepvrieszakjes (autist dat ik ben , moet weten wat wat is en per 1 invriezen :P ) , en groente eerst de kook toch over?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:48

Je kan ook losse vriesgroenten kopen dus niet de blokken maar wat los gevroren is. Dan kan je de rest weer van de groenten in de vriezer doen. Ben je autistisch of zeg je het bij wijze van spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:09

Nee ben een gestempelde autist , dus ging moeizaam vandaag mijn moeder zat aan mijn spullen verplaatste ze maakte ze vies etc (echt afschuwelijk om met mij om te gaan soms , lichtelijk smetvrees ook nog )

Oh zakken ja! , geloof dat ergens de bonduelle in de aanbieding was! Anders overal kijken als beginnend koopjesjager :P

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:20

Ik ben vanaf het begin deze maand eens al m'n bonnetjes aan het bewaren van de gekochte boodschappen. Ben maar alleen maar heb geen idee wat ik uitgeef aan boodschappen. Volgens mij vrij weinig, ben ook niet zo'n grote eter en eet al snel wat makkelijks.

Wel leuk om mee te lezen hier!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:24

Takkie, heb hier in huis ook twee autisten en werk er mee

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:51

om met je mee te kunnen denken qua aanbiedingen is het wel handig te weten welke supermarkten jij in de buurt hebt en of je bijv. een action/xenos/bazar toko's in de buurt hebt

Wat ik standaard in de kast/vriezer/koelkast/voorraad heb:
voorraad: rijst, pasta, meel (ivm glutenvrij dieet, pasta en meel heb ik dus over het algemeen een grote hoeveelheid van staan omdat ik dat 1x per half jaar online inkoop), aardappelen, uien, veel kruiden zowel kruidenmixen (voor vlees, heb bbq/kip/speklapjes) als droge kruiden in potje (nootmuskaat, kerrie ed) en gedroogde verse kruiden (italiaanse kruiden, oregano, dille etc), en verse kruiden (vensterbank heb ik basilicum, bieslook, peterselie en koriander staan), verder natuurlijk ook knoflook. En linzen en kikkererwten.

Kast: kruidenmixen voor nasi (boemboe), chili con carne, potten/blikken groenten en erwtensoep, siroop, koffie, thee, koffiemelk, suiker, voorraadje wasmiddelen/schoonmaakmiddelen/verzorgingsproducten, vis in blik, rookworst, knakworstjes, braadstomen mixen (kwamen bij xenos vandaan voor 25 ct lol), potten 'zuur' (atjar, augurk, uitje), sauzen, tomatenblokjes in blik, gezeefde tomaten (van die goedkope pakjes), geconcentreerde tomatenpuree (van die miniblikjes), havermout (nog 6 pakken, glutenvrij nl), stroop (voor pannenkoeken/bruine bonen met spek/stroop), vuilniszakken, diepvrieszakjes

Vriezer: vlees uit aanbiedingen, ingevroren zelfbereide maaltijden, zelf versneden en ingevroren groenten (paprika, boontjes), kant en klare groenten (nasimix, spinazie (blok), zakken), aardappelproduct(en) (schijfjes/rostirondjes/ovenfriet), ingevroren vleeswaren

Koelkast: roomkaas, spekjes, sauzen (chilisaus, sambal, ketjap qua smaakmakers, ook satésaus, 'blanke' saus, laatste kan knoflooksaus, mayo, joppiesaus etc zijn maar niet allen tegelijk want zoveel saus eet ik ook weer niet lol, 'rode' saus, ketchup of curry
geraspte kaas, groenten die ik altijd wel heb liggen: prei, paprika, champignons, tomaten, wortel, verder open potten zuur, feta
Verder heb ik ook altijd wel eieren in huis maar deze staan niet in de koelkast

Als ik iets uit mijn voorraad gebruik vul ik het weer aan of ik moet er door een aanbieding zoveel van hebben staan dat aanvullen voorlopig niet nodig is. Met wat ik standaard in huis heb kan ik altijd wel een budgetarme maand aan met alleen maar wat vers kopen (melkproducten, groenten/fruit)

Geen idee of je er wat aan hebt maar dit kon ik me zo snel bedenken zonder de koelkast/vriezer/voorraadkast ook daadwerkelijk open te trekken :')

edit: voor diegenen die het zich afvragen... ik ontbijt met havermout en eet glutenvrij vandaar dat er geen brood/ontbijtproducten tussen staan, anders zou ik waarschijnlijk ook standaard wel wat afbakbroodjes, beschuit, crackers standaard in de kast staan en zoet beleg.
lunch is wisselend, kan (maaltijd)soep zijn, salade, roerei (met nodige vulling), uitsmijter, pannenkoeken (havermoutpannekoeken), broodproduct maar ook gewoon een tweede keer warm eten... wel kleinere porties dan 's avonds

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:50

Sonja weekmenus maken doe ik sowieso al en kost niet zoveel moeite, het is meer de voorraad en hoe hard dat gaat waar ik goed bij stil moet staan

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:09

Waar ik bang voor zou zijn is dat mijn kinderen geen stop zou hebben om de voorraad kast te plunderen. Tieners hebben altijd honger

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:24

Mijn oudste is 8, die daarna 6 en de jongste 6 maanden, dus daar ben ik niet zo bang voor. Wel hebben wij een sleutel voor de voorraadkast en in de weekenden nemen we die altijd mee naar boven voor de zekerheid. Brood de ligt in de keuken, dus omkomen van de honger doen ze niet

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:49

Dat is met die leeftijd makkelijk in toom te houden. Mijn kinderen zijn 16,13 bijna 12

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:52

sweetsox: kan jou kast niet gewoon op slot? Zelf wij deden dat niet op die leeftijd, zusje en ik, mocht gewoon niet moesten vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:53

Bedankt Annemiek daar neem ik wel wat van over! Weet bij de jumbo heb ik laatst een toko achtige winkel gezien daar sneupen en xenos hebben we hier ook :)

Op de groep mochten we niks , alles werd verboden omdat het te duur werdt . Maar die moest ook altijd op slot. .

En bij mijn ouders kan ik zo de kelder in , daar duik in dan regelmatig in :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:11

toko vind ik fijn voor kruiden, hebben een uitgebreid assortiment en over het algemeen goedkoper dan bijv. Silvo kruiden, zit alleen in plastic bakjes ipv in een strooibus, dus werkt iets onhandiger.
Daarnaast haal ik tauge altijd bij de toko, dat is echt veel goedkoper (1,50 de kilo) en gebruik ik vrij regelmatig met/door rijst/wok/roerbakgerechten, en cassave/rijstmeel haal ik daar altijd maar dat is ivm glutenvrij dieet zal niet veel in een 'normaal' huishouden voorkomen

De xenos hier heeft altijd wel een bak staan met artikelen die 25 ct zijn, dat zijn vaak de dingen die dichtbij de houdbaarheidsdatum zitten. Echter veel producten (als kruidenmixen bijv) kun je rustig over de datum heen eten. Braadstoommix had ik toen gelijk maar 6 pakjes van meegenomen (toscaanse kip :P), ook stoofpotje honing/mosterd (met kip/broccoli &rijst) had ik voor 25 ct meegenomen, was erg lekker maar die zijn 'in mijn voorraad' nu op :(

Iets wat ik standaard in de aanbieding koop is dreft afwasmiddel, de goedkope/budget merken vind ik net water waardoor je snel meer gebruikt, dreft gebruik ik ook (verdund met water en in spuitfles) om het gasstel/aanrecht ed schoon mee te maken na het koken ipv aparte 'ontvetting'sprays
Dreft koop ik dan wel altijd in acties waarbij het 2e gratis is, dan komen ze in prijs uiteindelijk onder de huismerken uit.

Ontkalken (toevallig weer een rondje apparaten ontkalken gedaan lol) doe ik gewoon met schoonmaakazijn, van die goedkope groene flessen, ipv dure ontkalkingsmiddelen.
Chloor gebruik ik ook de goedkope variant van ipv Glorix oid, chloor is voor mij chloor :P
Verder heb ik ook standaard soda (ook zo'n goedkoop ouderwets middeltje) in huis, is ook een goede ontvetter maar ook handig om wondjes oid te weken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:13

citroenzuur werkt ook heel goed voor het ontkalken van apparaten :j

toko heeft ook voor de vega's een hoop opties, veel exotische groenten en fruit , veelal heel betaalbaar, ondanks dat ik een oerhollandse muts ben, kook ik vooral buitenlands voedsel dus ik hou van de toko :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:23

Heb geen kast die opslot kan. Helaas, wil dus een voorraad kast gaan aanleggen. Voor mij als gastouder en voor mijn gezin. Zit alleen nog te denken hoe ik dat ga doen. Voor twee weken of zo qua levens middelen. Op is op denk ik tegen mijn gezin zeggen. Om zo de kosten te kunnen drukken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:08

Mijn vriend heeft er ook wel een handje van om alle lekkere dingen op te eten, mijn oplossing gewoon niet meer in huis halen :P als snap ik dat je zelf ook wel eens een lekkere koek of iets dergelijke wil pakken. Ik neem af en toe wel eens een pak koeken ofzo mee maar indd op is op. Wil ie wat, dan moet ie zelf maar wat gaan halen ivp van het boodschappengeld.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

Mijn vriend is ook een snoeper en bij mij geldt ook op=op en dan haal ik het pas weer wanneer ik de wekelijkse boodschappen koop. Terwijl ik een lijstje maak vraag ik ook aan hem wat hij wil, bv koeken zijn op, heb je een voorkeur zodat ik het niet alleen bepaal al moet ik zeggen dat mijn vriend veel dingen wel (erg) lekker vindt en ik weinig snoep.

Wij vroegen vroeger altijd trouwens of we wat mochten hebben, natuurlijk pakte ik wel eens een koekje zonder te vragen maar chips bv werd gevraagd en dat was alleen voor in het weekend. Nu heb ik wel het gevoel dat de jeugd tegenwoordig veel vrijer wordt gehouden mbt veel dingen, oa het snoepen. Een voorraadkast op slot doen zodat je kinderen het niet helemaal leeg eten vind ik daarom best wel ver gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:02

Wij mochten 1 fles frisdrank en 1 zak chips uitzoeken voor het weekend en daar moesten we het mee doen :) Voor de rest mochten we wel eens een dropje pakken maar verder netjes vragen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:04

Hier ging het vroeger ook zo, gewoon vragen of je wat mocht hebben en chips alleen in het weekend. We probeerden wel eens heel sneaky een snoepje te pakken, maar dat voelde dan toch niet goed. 9 van de 10x werden we trouwens betrapt omdat het dan opeens heel stil werd in huis (sluipen naar de keuken) en de snoepjes zaten vaak in een glazen pot of krakende verpakking, in grote schuiflade die een herkenbaar geluid maakt :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:16

Ik voelde me ook altijd een dief wanneer ik een koekje uit de trommel haalde, zelfs wanneer mijn moeder niet thuis was :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:17

Dan was het wel makkelijker, maar voelde het daardoor eigenlijk des te erger :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:24

:))

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:40

Ik ben ook ein-de-lijk naar de Mega Food Stunter geweest hoor! Onze "vangst": Een pakket met 1 kilo kip braadworsten, 4 pakken bouillon, rijstwafels, een zak met 8 echte bakkers ham/kaas croissants en een zak luxe kaas snacks. Bij dat pakket mochten we nog voor €5,- gratis boodschappen uitzoeken, dus namen we nog 3 pakken met soepballetjes, 1 pak met mini loempia's en een bak Ben&Jerry's mee. De totale schade bij de kassa: €5,- !!!

Afbeelding

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:52

Vanwaar dat je nog voor 5,- gratis boodschappen mocht uitzoeken?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:56

is een aanbieding bij dat pakket