Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:38

Ja die zijn er wel. Garden nog wat, ik weet helaas de exacte naam niet meer...

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:54

Ik heb wel wat ervaring met het plannen van tuinen. Maar met name voor mijn studie en in de praktijk voor veel kleinere tuinen. Maar ik wil graag meer ervaring opdoen. Meedenken zou ik erg leuk vinden. Ik ben wel meer van de natuurlijke tuinen voor strakke gazons en verhoogde border bakken moet je niet bij mij zijn. Wel kan ik bijvoorbeeld helpen met het plannen van een cottagetuin en permacultuur toepassen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:57

Malenka schreef:
Ik heb wel wat ervaring met het plannen van tuinen. Maar met name voor mijn studie en in de praktijk voor veel kleinere tuinen. Maar ik wil graag meer ervaring opdoen. Meedenken zou ik erg leuk vinden. Ik ben wel meer van de natuurlijke tuinen voor strakke gazons en verhoogde border bakken moet je niet bij mij zijn. Wel kan ik bijvoorbeeld helpen met het plannen van een cottagetuin en permacultuur toepassen.


Nouja, ik ben niet echt van de cottagegarden of permatcultuur...
Maar ik heb wel een kleine tuin, hou niet van tuinieren (grasmaaien is genoeg) dus de borders die ik wil, wil ik graag zo vol mogelijk zodat er geen ruimte is voor onkruid. Kan dat? :D

(oh en planten waar geen vlinders op af komen, ik ben doodsbang voor die beesten)

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:59

Dat kan zeker. Al is het gedeelte zonder vlinders wel een uitdaging voor me. :D

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:02

Mag ik mij hier ook melden? Wij willen dit jaar ook de tuin opknappen!

Gisteren hebben we een boom gekapt achter in de tuin. Eerder hebben we al een conifeer en den weggehaald. Plan is om alles leeg te laten trekken door loonwerker en dan weer op te bouwen.

We willen een kapschuur achter in de tuin om onder te zitten. Tegen het huis aan een terras en daar tussen in gras. Langs de zijkanten willen we dan planten maar welke soorten ik moet kiezen vind ik erg moeilijk. Ik vind een cottage tuin met veel kleur altijd erg mooi!
Afbeelding

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:26

Janine1990 schreef:
Wat zit er in zo'n basis opzet dan Kaka?
Ik wil er toch dit jaar ook wel graag aan geloven, maar jeetje wat is dat moeilijk. Kijk, de inrichting vind ik niet zo'n probleem. Dat heb ik al wel aardig in mijn hoofd. Maar planten? Ik ben niet zo heel erg van het tuinieren, maar of ik de juiste planten kies vraag ik me af :') Zeker bij elkaar :')

Nouja, voor de mensen die wel in de buurt van Groningen wonen (ik zit richting grens met Friesland, onderin), ik heb in de aanbieding 2 x rhodondendron, 2 x sneeuwbal 'dawn' (januari-februari) en nog wat onbekende dingen. Zijn daar ook websites of apps voor? Die planten/struiken herkennen?


plantifier kun je foto plaatsten en dan vertellen de experts/kenners wat het volgens hun is (aka andere fanatieke tuinders)

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:57

Janine1990 schreef:
Wat zit er in zo'n basis opzet dan Kaka?
Ik wil er toch dit jaar ook wel graag geloven, maar jeetje wat is dat moeilijk. Kijk, de inrichting vind ik niet zo'n probleem. Dat heb ik al wel aardig in mijn hoofd. Maar planten? Ik ben niet zo heel erg van het tuinieren, maar of ik de juiste planten kies vraag ik me af :') Zeker bij elkaar :')


Bij mij was het meer andersom. Ik wist wel welke planten ik in de tuin wilde (een deel hergebruiken en van daaruit aanvullen), maar ik had wat moeite om zichtlijnen en doorloopjes goed in te tekenen. Ik wilde graag een tuin met verschillende 'tuinkamers', klein cirkels gras met daaromheen begroeiing. Daarbij wilde ik ook dat de tuin kindvriendelijk zou zijn (met kruipdoor/sluipdoorroutes) en moest en nog een moestuintje en kippenhok ingetekend worden. Ik verzoop een beetje. Tuintekenaar heeft een globale schets gemaakt, dit idee (deze is niet van mij, deze heb ik van internet afgeplukt)

Afbeelding

En daarmee ben ik aan de gang gegaan. Nu afwachten totdat alles gaat groeien en kijken of mijn visie een beetje tot werkelijkheid komt.

Ik zou eens informeren wat het maken van een tekening kost.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:17

Oooh wat leuk zo'n tekening! Dat zou ik voor onze tuin ook wel willen. Wij willen erg veel groen en begroeiing zodat we vogeltjes in de tuin hebben en het hele jaar van de tuin kunnen genieten. Is nog moeilijk om dat te bedenken want het is maar een kleine tuin.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:24

Malenka schreef:
Ik heb wel wat ervaring met het plannen van tuinen. Maar met name voor mijn studie en in de praktijk voor veel kleinere tuinen. Maar ik wil graag meer ervaring opdoen. Meedenken zou ik erg leuk vinden. Ik ben wel meer van de natuurlijke tuinen voor strakke gazons en verhoogde border bakken moet je niet bij mij zijn. Wel kan ik bijvoorbeeld helpen met het plannen van een cottagetuin en permacultuur toepassen.


Ik hou ook meer van natuurlijke tuinen, en ik hou een beetje van park achtige tuinen. En het moet vooral eetbaar zijn wat erin staat haha, permacultuur willen we er ook zoveel mogelijk in verwerken.

Als de hypotheek rond is gaan we eerst met het huidige huis aan de slag en de tuin die daarbij hoort, het grootste perceel komt iets later.

Als je wat foto's wil voor een impressie van hoe het er nu uitziet stuur me dan maar even een pb, lijkt me wel leuk als iemand een beetje mee kijkt :)

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:05

Bij ons is er veel dood gegaan in de tuin, bij jullie ook? Heeft denk echt te hard gevroren...

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:16

Hier ook, een grote kale bende is het nu. En ik ben zwanger (met de nodige lichamelijke problemen) dus ik mag ook nog es niks :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:20

Geen idee of er veel dood is, is nu nog te vroeg om te zeggen, de sneeuw en vorst is pas een goede week weg en het begint nwt 3 dagen pas weer weer te worden om uit de winterslaap te komen.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:28

In de achtertuin valt het hier wel mee. Struik in de voortuin ziet er wel heel triest uit, ben benieuwd of die het redt..

Afbeelding

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:39

Mijn vlinderstruik naast de voordeur zit gewoon groen in het blad. (hij mag er binnenkort uit *\o/* als de kraan er is) Overal zitten knoppen in en mijn sneeuwballen exploderen bijna.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:51

Snoei jij je vlinderstruik niet ? , hier gaat binnenkort de snoeischaar erin

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:19

Rebecca schreef:
Snoei jij je vlinderstruik niet ? , hier gaat binnenkort de snoeischaar erin


Ik vermoord hem straks...

Zie een der voorgaande posts :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:21

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:
Snoei jij je vlinderstruik niet ? , hier gaat binnenkort de snoeischaar erin


Ik vermoord hem straks...

Zie een der voorgaande posts :')

-O- :')

Krijg mijn vader vast niet gek genoeg met zijn Peugeot er heen te gaan :') , had hem met liefde willen halen

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:24

Rebecca schreef:
Janine1990 schreef:
Ik vermoord hem straks...

Zie een der voorgaande posts :')

-O- :')

Krijg mijn vader vast niet gek genoeg met zijn Peugeot er heen te gaan :') , had hem met liefde willen halen


:(:)

Zover zit ik nu van Joure hoor!
Hij is alleen wel erg lelijk geworden... Vorig jaar al flink ingesnoeid :o
Kon bijna niet naar binnen :+

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:27

Weet nog niet wat er allemaal weg is maar het is een grote kale vlakte hier ;(

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:48

Ik hou mijn hart vast voor mijn planten hier, alles liep alweer keihard uit toen in een keer die vorst nog kwam. En ook komend weekeind vorst, over die maak ik me niet druk, als het al dood is is het dood en wat het heeft overleefd zal daar niet dood van gaan, maar leuk is anders... Fingers crossed!
Van het weekeind zaden geplant voor groente en kruiden dus het mag snel lekker weer gaan worden, kan het naar buiten zodra ze sterk genoeg zijn

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:58

Bij mij is zelfs de Helleborus kapot. En die bloeide net...

Ik reageer trouwens later op de berichten over tuinontwerpen. Op het moment heb ik de energie niet. Maar ik heb ze gezien.

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:45

Geef de natuur een paar weken de tijd. Zolang de takken van bomen en struiken niet door en door bruin zijn, is de kans groot dat planten wel weer komen. Voor de natuur was deze vorstperiode helemaal niet uitzonderlijk.

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:47

Dat zeker Kaka. Het meeste zal niet onherstelbaar beschadigd zijn.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:18

Malenka schreef:
Bij mij is zelfs de Helleborus kapot. En die bloeide net...

Ik reageer trouwens later op de berichten over tuinontwerpen. Op het moment heb ik de energie niet. Maar ik heb ze gezien.

Mijn helleborissen lagen allemaal om zowel letterlijk als figuurlijk.
Vergeet niet dat er soorten zijn die geen best blad hebben. Verder kunnen ze rustig -20 hebben.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:41

Mijn eucalyptus heeft het volgens mij redelijk doorstaan, maar die kan -20 hebben en staat redelijk tegen ht huis aan. Maar mn 2 red robins hangen voor het eerst sinds ik ze heb een beetje slap. Gelukkig zien de knoppen van mn Japanse esdoorn er nog goed uit.