Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:41

Ik ben blij dat jij het zegt knabbelgirl want zo kwam het ook een beetje op mij over :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:51

Eleionomae schreef:
Lastig he, ik heb ook vrijwel alleen schaduw voor. Moet ik ook rekening mee houden met de beplanting van het voorjaar :)

Bakken fleuren in ieder geval wel op :) ik wil ook nog wat geclusterde bakken op de tegels hebben uiteindelijk en op het grind komt waarschijnlijk ook nog een grote bak met grassen :)

Wij hebben veel schaduw achter en dit jaar een plan laten maken door een hovenier voor de beplanting. Kan zo wel even kijken welke planten er nu in staan, we hebben iig een grassoort er tussen staan

Edit:
Kamperfoelie
Ooievaarsbek
Leliegras
Schuimkaars
Zegge (carex marrowii)
Herfstanemoon
Pluimhortensia
Varens (dryopteris affinis)
Pruikenstruik
Vergeet-me-nietje
Hosta
Bamboe (niet-woekerend)
Vingerhoedskruid
Aster (divaricatus)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:01

Thanks kirstenn! Daar kan ik echt wat mee :) ga je lijstje even opslaan in mn telefoon voor het komende voorjaar :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:07

Ik heb hier een tijdje geleden ook wat gepost. Inmiddels is de tuin zo goed als af en we zijn er heel tevreden mee. :)

Voortuin. Inmiddels staat er rechts van de deur nu ook een zelf gemaakt huisje voor de containers.
Afbeelding

En de achtertuin. Links van de bank was het op de foto nog niet helemaal klaar. Inmiddels is dat een bloembak en staan er wat planten in. De lampjes staan op de foto in het donker op zijn sterkst, dit kunnen we ook dimmen, heel fijn!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 29-10-17 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:20

Ik snap best wat jullie bedoelen met "het komt belerend over". Als je een bewuste keuze hebt gemaakt zit je niet te wachten op commentaar van iemand die zelf een heel andere keuze zou hebben gemaakt. :)

Maar: die mooie, onderhoudsarme, strakke voor- en achtertuinen die ik in dit topic zo vaak voorbij zie komen... Ze zijn mooi! Echt wel! :j Maar zo arm aan leven. -O- De vogels, egels, insecten, amfibieen,... wat hebben ze er nu eigenlijk aan, aan dat soort tuinen? Onze aarde wordt meer en meer toegebouwd en hoe meer mensen dit soort keuzes maken, hoe minder natuur er in Europa over blijft. Met alle gevolgen van dien. :(

Daarom begrijp ik ook de reacties van mensen die dit jammer vinden heel goed. Mijn keuze zou het ook niet zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:25

Hier gaan we de betonnen woesternij idd ook slopen en een groene invulling geven
Goeie bodembedekkers er in en klaar met het onkruid (heb meer werk aan die klote bestrating onkruid vrij houden dan mijn achtertuin met meer groen dan bestrating die tig keer zo groot is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:46

Ik zag idd ook al dat zand liggen en kreeg al betonnen beeld in hoofd , buurman heeft recent zijn tuin opnieuw betegeld brr := .

Maar snap het zeker :j

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:57

Ziet er heel gaaf uit Fee_!! Mooi ook met die overkapping en bank zeg! Dat hadden jullie helemaal zelf gemaakt toch?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:39

Dankjewel!

We hebben inderdaad alles zelf gedaan, behalve het tegelen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 07:17

Prachtige voortuin fee! Jou border voor lijkt heel erg op wat wij ook krijgen :)

En tuurlijk ik ben het met de mensen eens dat alles maar vol tegelen niet altijd de oplossing is, maar alles vol met bodembedekkers moet je ook maar net mooi vinden.
Ik zie hier genoeg tuinen voorbij komen waar mijn handen van gaan kriebelen omdat het zo'n wilde bende is of een onopgeruimd zooitje maar daar hoor je mij verder op zo'n moment niet zo hard tegen uit halen. Prima dat je het liever anders ziet maar ieder z'n keuze :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 07:58

Daar mag je wat mij betreft ook je mening over geven. Ik weet dat mijn tuin niet voor iedereen is en ik heb er zelf ook nog genoeg op aan te merken.

Waar het verschil hem vooral in zit is denk ik dat jij (en met jou vele anderen) bekijkt wat je mooi vind en dat ik vooral kijk naar aspecten als biodiversiteit, waterberging en opwarming/koeling. We gebruiken dus andere criteria om een tuin op te beoordelen.

Ik heb nooit de intentie gehad om hard uit te halen. Wel om mijn mening te geven en een kanttekening te plaatsen bij al het verstenen van tuinen. Veel mensen denken er namelijk niet bij na en dat heeft grote gevolgen voor het klimaat.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:44

Dan is je manier van verwoorden bij mij verkeerd binnen gekomen :) that happens :) even goede vrienden.
Ik blijf er alleen wel bij dat je niet kunt oordelen over iets wat nog niet af is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:11

Mijn tuin is een echte tuin. Het hele jaar door iets wat bloeit. Planten die groen blijven.
Vlinder/bijen lokkers. Geurend en voor de afwisseling wat exoten.
Geeft veel onderhoud maar niks leukers dan in het vroege voorjaar felle kleurtjes en heerlijk geurend, in de zomer bijen/hommels en vlinders.
In het najaar veel vogels en een vaste "kudde" mussen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:44

Het is hier een beetje stilletjes... Maar hier zitten wel wat echte tuiniers he?

Wie weet hoe ik kan herkennen welke rhodondendron ik heb?

Mijn huis heb ik gekocht eind juni vorig jaar... Hij was toen al uitgebloed, maar ik weet dat diverse soorten verschillen in bloei, variërend van begin april tot juni :+
Ik wil ze er eigenlijk wel uit hebben (de struik is nog redelijk, er is een andere struik uitgegroeid tot min of meer boom :\ ), maar ik vind de bloei van die dingen zo leuk :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:47

Gewoon maar even afwachten dan? Dan zie je meteen of het de moeite is om ze te laten staan. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:53

soesita schreef:
Gewoon maar even afwachten dan? Dan zie je meteen of het de moeite is om ze te laten staan. :D

Nou, dat is het sowieso niet...

Afbeelding

Vooraan een heel klein, zielig struikje...
Daarna dat groene een hele grote uit de kluiten gewassen lelijk ding.

Maar aangezien de tuin straks toch een grote puinhoop gaat worden in verband met bouw bijkeuken, is een beetje kleur toch wel leuk. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe snel ze gaan bloeien.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:09

Je kan m helemaal snoeien, heb ik ook gedaan met de struik die veel te groot was geworden. Vreees wel voor de bloemen dit jaar, maar ach...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:13

Ceetje_bokt schreef:
Je kan m helemaal snoeien, heb ik ook gedaan met de struik die veel te groot was geworden. Vreees wel voor de bloemen dit jaar, maar ach...

Kan je zo'n ding verplaatsen? Denk namelijk niet dat ik hem daar wil laten...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:15

Dan zou ik hem slopen }:) of nu kortwieken en later verplaatsen waarbij je moet hopen dat de wortelkluit niet té groot is,

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:52

Ik ben gek op rhodondendrons... Als je toevallig in de buurt van Eindhoven woont en je ze weg gaat doen wil ik ze wel hebben ;) Moet straks nog een paar 1000 met tuin inrichten :+

Dat gezegd hebbende, heeft iemand hier ervaring met het (laten) opstellen van een tuin plan of landschap inrichting? We zin vandaag naar de beurs eigen huis geweest en daar ben ik er toch wel redelijk van overtuigd geraakt dat dat wel iets is wat ik/we/ons perceel nodig heb. We hebben straks ongeveer 2ha.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:57

Nou... als je in de buurt van Groningen bent... Dan moet je het even laten weten.
Maar dan moet je wel snel zijn :P Als ik er iemand echt blij mee kan maken (en als je nog zoveel moet denk ik dat ik je wel enigszins van dienst kan zijn), dan wil ik ze wel eerder kwijt :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 08:12

Ik twijfel erover Prairy. Wij hebben een stukje grond erbij gekocht en ik ‘zie’ zelf nog steeds niet helemaal hoe het moet gaan worden. Maar een lap van 2ha dat nog helemaal (?) ingericht gaan worden, zou ik het doen. Een tuin verander je meer zo makkelijk/betaalbaar als het je toch niet bevalt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:00

Haha, nee, Groningen is helaas wel heel erg uit de route :D

Van die 2ha is ongeveer iets meer dan de helft al bos, en dat zal (grotendeels) zo blijven. De rest is een kleine poel en gras, en op het gras komt het toekomstige huis dan te staan.

We hebben gelukkig nog even de tijd :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:04

Ik heb met een bevriende tuintekenaar een tekening gemaakt voor 300 m2, vond dat al een uitdaging (vooral omdat ik niet rechttoe aan wilde), uitvoering doe ik zelf in etappes. Voor 2ha zou ik zeker hulp inschakelen. Hoewel tuinieren heel vergevingsgezind is in de zin dat je altijd dingen kunt veranderen, is het fijn wanneer de basisopzet goed is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:31

Wat zit er in zo'n basis opzet dan Kaka?
Ik wil er toch dit jaar ook wel graag aan geloven, maar jeetje wat is dat moeilijk. Kijk, de inrichting vind ik niet zo'n probleem. Dat heb ik al wel aardig in mijn hoofd. Maar planten? Ik ben niet zo heel erg van het tuinieren, maar of ik de juiste planten kies vraag ik me af :') Zeker bij elkaar :')

Nouja, voor de mensen die wel in de buurt van Groningen wonen (ik zit richting grens met Friesland, onderin), ik heb in de aanbieding 2 x rhodondendron, 2 x sneeuwbal 'dawn' (januari-februari) en nog wat onbekende dingen. Zijn daar ook websites of apps voor? Die planten/struiken herkennen?