Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:04

MyWishMax schreef:
Ik haat dat echt. Steeds meer sites die dat invoeren. Ik wil geen account en zeker niet betalen. Was toch beter toen het gewoon te lezen was :+

Journalisten moeten ook hun energierekening en andere kosten betalen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:21

Yv_ schreef:
Ik zou zeggen voor die vaste contracters: gebruik dan over heel 2023 die 2x 190 euro die je netjes eind 2022 heb gekregen en totaal niet nodig hebt gehad. Doehoeii geklaag :).

Wat een nare opmerking, kan jij in andermans portemonnee kijken?

verootjoo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:28

Het was toch al bekend dat voor iedereen de prijs omhoog zou gaan?

De Btw gaat weer naar 21% en dat geldt voor iedereen. Het prijsplafond gaat echt voor die hoge gasprijzen en daar hebben de mensen met variabel contract iets aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:37

chanicha schreef:
Yv_ schreef:
Ik zou zeggen voor die vaste contracters: gebruik dan over heel 2023 die 2x 190 euro die je netjes eind 2022 heb gekregen en totaal niet nodig hebt gehad. Doehoeii geklaag :).

Hoezo is dat naar? Die 2x 190e is voor een tegemoetkoming in de energiekosten. Voor gezinnen op variabel is dat nu relevant. Voor gezinnen met een vast contract straks in januari.

Iedereen heeft nu een tijdje korting gehad. Superfijn, maar niet meer dan dat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:56

Ik heb net even uitgerekend wat het verschil is als wij het huis met gas verwarmen of ons elektrische kacheltje. Ik dacht namelijk dat we beter voor gas konden kiezen, omdat we daarmee niet boven het prijsplafond komen en met energie wel. Maar energie is per kWh nog steeds een stuk goedkoper dan per m3 boven prijsplafond.

Zonder prijsplafond scheelt het 4,40 euro per dag!
Met prijsplafond op gas, maar zonder prijsplafond energie (we zitten boven het plafond) scheelt het 1,20 euro per dag.
Met prijsplafond op gas en energie (want er komen nog zonnepanelen aan, de vraag is wanneer) scheelt het 2 euro per dag.

Kortom, in alle gevallen zijn wij goedkoper uit met ons kacheltje van 1800w die maar 1 uur max aan zal staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:02

chanicha schreef:
Yv_ schreef:

Zeggen dat anderen zich wentelen in een slachtofferrol is ook niet echt gezellig en aardig.

En ze heeft wel een punt. Je hebt door een uitvoeringsprobleem zomaar 380 euro gehad. Daar kun je die tientjes prima mee opvangen. Staat het meteen weer quiet met de mensen die het wel voor hun stijgende G/W/L gekregen hebben. (soort van, want ik denk dat je alsnog spekkoper bent }:0 ).

Maargoed, er waren ook mensen die trots op het nieuws gingen vertellen dat ze er lekker voor gingen shoppen met black friday, dus ja :') . Alleen als je dan in de problemen komt door die paar tientjes ben je ook wel een sufneef ook :') .

pmarena schreef:
Ik vind het allemaal wel leuk hoor, al die berichten over kWh die mensen verbruiken, maar je hebt er natuurlijk nagenoeg niets aan om dat met elkaar te vergelijken zonder dat je weet wat voor ruimtes met wat voor isolatie e.d. mensen nu eigenlijk verwarmen... per huis / ruimte is dat zó verschillend.

dit is waar. Op die websites die ik noemde staat prima hoe je het per ruimte uit kunt rekenen. Maar zonder kubieke meters kun je niet zeggen of gas rendabeler is dan electriciteit :j Hopelijk kun je wat met die websites MWM.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:03

Beetje verwarrend wat ik hier vaak zie: de term energie voor elektra
Gas en stroom zijn beide energie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:04

Ben aan het kijken, dank je wrl! :D

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:25

Jeetje, wat een debiele uitspraken komen hier voorbij zeg. Mensen met een vast contract moeten zich bijna schamen dat ze nog een vast contract hebben. Volgens mij heeft iedereen het volste recht om te klagen als de maandelijkse lasten aan alle kanten stijgen en de lonen niet evenredig mee gaan omhoog. Daar hoeft toch geen wedstrijd van gemaakt te worden. "Ik heb het slechter dus mag harder klagen".

8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:40

Dieuwke_ schreef:
Jeetje, wat een debiele uitspraken komen hier voorbij zeg. Mensen met een vast contract moeten zich bijna schamen dat ze nog een vast contract hebben. Volgens mij heeft iedereen het volste recht om te klagen als de maandelijkse lasten aan alle kanten stijgen en de lonen niet evenredig mee gaan omhoog. Daar hoeft toch geen wedstrijd van gemaakt te worden. "Ik heb het slechter dus mag harder klagen".

8)7

Ja maar het is ook wel een gevalletje van op vakantie gaan naar Afrika en dan zeggen dat het al 3 uur is en je honger hebt omdat je nog geen lunch hebt gehad :') (ik chargeer natuurlijk ernstig).

Je kunt best zeggen dat je honger hebt als je je lunch gemist hebt, maar context en omgeving blijven toch een dingetje :') .

Verder is er op niemand persoonlijk gesneerd, maar voelen wel allemaal mensen zich aangesproken die dan zelf weer sneren uit gaan lopen delen :') Dat vind ik ook wel, eehrm... zachtst gezegd bijzonder en niet echt sfeerverhogend.

Schamen voor een vast contract slaat natuurlijk nergens op en dat hoeft niemand.
Maar je mag je zelf denk ik toch wel gelukkig prijzen met je vaste contract, als je hem kan en kunt blijven betalen :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:49

Ik vraag me af hoe het komt dat het voor de één veel meer gas kost om te stoken dan voor de ander. Natuurlijk ligt het aan het formaat van het huis en de isolatie, dat begrijp ik. Maar ik vind het verschil best wel groot. Ik lees hier in het topic dat mensen 3 kuub verbruiken voor een uurtje stoken. Ik heb sinds zondag 2,5 kuub verbruikt en dat is inclusief 3 x 6 uur verwarmen (van 16-16,5 naar 17 graden, alle radiatoren maximaal open) en iets te lang douchen (en koken, maar dat verbruik is verwaarloosbaar klein). Ik heb een appartement van 45 m2 uit de jaren '80, energie label C of D, ouder dubbelglas, buitenmuur met houten panelen (koud om aan te raken), cv-ketel is 2 jaar oud.
Ik heb niet het idee dat mijn huis nou zo goed geïsoleerd is, desondanks vind ik mijn gasverbruik dus best meevallen als ik dat vergelijk met anderen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:59

En jij mag jezelf gelukkig prijzen dat je in gekke tijden een huis hebt weten te bemachtigen. En de meeste mensen hier mogen zich gelukkig prijzen dat ze in Nederland wonen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Mensen mogen prima klagen dat vaste lasten duurder worden, of ze nu een vast contract hebben of niet.

En dat gezeik steeds over die €190,- voor "mensen die het niet nodig hebben" werkt ook niet bepaald sfeerverhogend. Wie bepaalt of je die €190,- kunt gebruiken of niet. Alleen al voor de mensen die belasting betalen is het fijn dat er eens extraatje terugkomt.

En je vergelijking met Afrika en honger gaat wat mij betreft compleet spaak want dat heeft er totaal niks mee te maken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:09

Picopico schreef:
Ik vraag me af hoe het komt dat het voor de één veel meer gas kost om te stoken dan voor de ander. Natuurlijk ligt het aan het formaat van het huis en de isolatie, dat begrijp ik. Maar ik vind het verschil best wel groot. Ik lees hier in het topic dat mensen 3 kuub verbruiken voor een uurtje stoken. Ik heb sinds zondag 2,5 kuub verbruikt en dat is inclusief 3 x 6 uur verwarmen (van 16-16,5 naar 17 graden, alle radiatoren maximaal open) en iets te lang douchen (en koken, maar dat verbruik is verwaarloosbaar klein). Ik heb een appartement van 45 m2 uit de jaren '80, energie label C of D, ouder dubbelglas, buitenmuur met houten panelen (koud om aan te raken), cv-ketel is 2 jaar oud.
Ik heb niet het idee dat mijn huis nou zo goed geïsoleerd is, desondanks vind ik mijn gasverbruik dus best meevallen als ik dat vergelijk met anderen.

Ik denk ook dat het lastig vergelijken is. Wij hebben zondag 2,5m3 verbruikt.
Van 16 naar 18 graden verwarmen en 1x5min douche gebruikt.
De ruimte is 60m2 en energielabel A, CV ketel van 1 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:29

Dieuwke_ schreef:
En jij mag jezelf gelukkig prijzen dat je in gekke tijden een huis hebt weten te bemachtigen. En de meeste mensen hier mogen zich gelukkig prijzen dat ze in Nederland wonen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Mensen mogen prima klagen dat vaste lasten duurder worden, of ze nu een vast contract hebben of niet.

En dat gezeik steeds over die €190,- voor "mensen die het niet nodig hebben" werkt ook niet bepaald sfeerverhogend. Wie bepaalt of je die €190,- kunt gebruiken of niet. Alleen al voor de mensen die belasting betalen is het fijn dat er eens extraatje terugkomt.

En je vergelijking met Afrika en honger gaat wat mij betreft compleet spaak want dat heeft er totaal niks mee te maken.

Het was een metafoor, geen letterlijke vergelijking :')

Dit topic gaat over energieprijzen. Niet over de crisis in de huizenmarkt. In zo'n topic ga ik inderdaad niet huilie lopen doen dat ik zoveel pech heb. Want ik ben behoorlijk geprivilegieerd met m'n koophuis op m'n 30e en dat weet ik. En het gaat ook niet over de positie van mensen in Nederland in de rest van de wereld.

Wat betreft die 190 euro. Zullen vast mensen zijn die het "onterecht" hebben ontvangen en het goed kunnen gebruiken. Maar feit is dat het een compensatie was voor stijgende gas en elektriciteitsprijzen, en als je daar amper mee te maken hebt gehad dan heb je geluk gehad dat de overheid het niet zo snel gericht heeft kunnen toekennen. Da's namelijk de enige reden dat iedereen het gehad heeft. Niet omdat Ruttieboy het zo zielig vond dat mensen een keer een varkenshaasje minder bij de supermarkt kunnen halen. Of omdat het zo sneu is dat we met zijn alle belasting betalen.

En echt, ik zou het ook niet terug gestort hebben als ik normale G/W/L prijzen had gehad. Maar ik zou wel beseft hebben dat het puur geluk en toeval was dat ik dat extra had. Dan niet mogen zeggen dat ook die mensen het kunnen inzetten voor die paar tientjes extra vind ik echt ridicuul :') .

Maargoed. Mensen hebben cognitieve dissonantie, en lijken niet willen te beseffen dat als ze een vast contract hebben, en compensatie, dat ze gewoon toevallig het winnende lootje in een loterij hebben gepakt (met een redelijk matige prijs, moet ik eerlijk zeggen :)) ) en gratis geld hebben gekregen. En gaan er vervolgens allemaal redenen bij bedenken waarom ze er alsnog recht op hebben en ze het wel uit mogen geven aan leuke dingen ofzo. En gaan zich vervolgens vet hard verdedigen als je zegt dat het niet voor hen bedoeld was.
Boeie. Ik zou het gewoon in mijn zak gestoken hebben en mezelf een geluksvogel gevonden hebben. Altijd die drama meteen als je zegt dat ze geluk hebben gehad dat ze mee hebben kunnen profiteren van de stijgende prijzen en compensatie := .

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:51

Right. Volgens mij praten wij compleet langs elkaar

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:42

Wij hebben deze maand bijna 100m2 verbruikt om ons huis op 17 graden te houden. De rest stoken we in de avond bij met de haard. Maar wel heftig hoor… alle gordijnen zijn al dicht, behalve als de zon goed schijnt. Vorige maand met alleen douchen maar 12m2.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:45

vergelijkbaar met ons Sanet. Als ik thuis ben dan zet ik de haard al eerder aan.
Onze ketel is 14 jaar oud

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:21

Hier 54m3 in november met de verwarming op 16. 73 kuub minder dan vorig jaar november.
Wel lekker de elektrische deken veel aangehad en ik heb 1kwh meer verbruikt ten opzicht van vorig jaar november.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:32

Menino schreef:
Maargoed. Mensen hebben cognitieve dissonantie, en lijken niet willen te beseffen dat als ze een vast contract hebben, en compensatie, dat ze gewoon toevallig het winnende lootje in een loterij hebben gepakt (met een redelijk matige prijs, moet ik eerlijk zeggen :)) ) en gratis geld hebben gekregen. En gaan er vervolgens allemaal redenen bij bedenken waarom ze er alsnog recht op hebben en ze het wel uit mogen geven aan leuke dingen ofzo. En gaan zich vervolgens vet hard verdedigen als je zegt dat het niet voor hen bedoeld was.
Boeie. Ik zou het gewoon in mijn zak gestoken hebben en mezelf een geluksvogel gevonden hebben. Altijd die drama meteen als je zegt dat ze geluk hebben gehad dat ze mee hebben kunnen profiteren van de stijgende prijzen en compensatie := .

Tja, ik voel me zeker aangesproken omdat ik de discussie weer heb aangewakkerd door dat artikel te linken.
Weet je? Je begrijpt er helemaal niks van. Ik krijg geen gratis geld, ik draag het allemaal meer dan dubbel en dwars weer af.
Aan de overheid in mijn geval, en inderdaad: niet aan het energiebedrijf. Want laten we niet vergeten dat dat de échte profiteurs zijn van dit hele gedoe, hun winsten zijn hoger dan ooit en ze maken volop misbruik van de hele situatie op alle mogelijke manieren.
Degenen die een vast contract hebben afgesloten zijn niet de vijand. Ze hebben hoogstens een keuze gemaakt die dit keer gunstiger voor ze uitvalt. Op de lange termijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:02

Picopico schreef:

Hier heeft hij 4.5 uur aan gestaan. Van 15 naar 17 verwarmd en het op 17 gehouden. Dit heeft 2.5 m3 gas gekost.
Alleen de woonkamer van 30m2 wordt verwarmd.c label, wel met tegelvloer dus sneller koud

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:05

50m3 gas verbruikt in november vs 102m3 vorig jaar november.

Stroom kan ik niet inzien: meter staat in storing volgens Oxxio. De P1 meter geeft 214kwh aan, oxxio vorig jaar november 252kwh. Dus zowel flink bezuinigd op gas als (waarschijnlijk, de meter zal niet gigantisch veel afwijken) wat bezuinigd op stroom. Niet ontevreden!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:42

Gasverbruik
Nov ‘22 - 113m2
Nov ‘21 - 285m2
Nov ‘20 - 295m2
Nov ‘19 - 365m2

Dat is wel serieus verschil. Maar om te zeggen: goh wat is het aangenaam in huis…. Meh!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:06

Nog steeds geen mail van de essent mbt de nieuwe prijzen. Ik zal morgen kijken of het per post is verstuurd. Nu nog niet thuis namelijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:47

purny schreef:
Nog steeds geen mail van de essent mbt de nieuwe prijzen. Ik zal morgen kijken of het per post is verstuurd. Nu nog niet thuis namelijk.

Ons contract gaat per 5/12 in. Ik heb ze benadert of de nieuwe prijzen ook voor mij gelden. Ze gaven aan dat dit niet het geval is want ik ben te kort klant. Wellicht is bij jou zoiets ook het geval?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:44

Ik kreeg vandaag een mailtje over de tarieven per 1-1 bij Energiedirect.
Normale stroom gaat van 0,70 naar 0,92 per kWh, daltarief van 0,58 naar 0,73 en gas van 2,47 naar 2,78.

Allemaal zonder het prijsplafond.