Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:29

chevax schreef:
Ja, absoluut zo plus dat de verkopers nu wel een erg vreemde draai eraan geven. Gisteren hadden we een gesprek met hen plus makelaar. Bekende verhaal: gewoon doen joh, vergunning krijg je toch niet. Ik heb inmiddels uitgebreid contact gehad met de gemeente en de kans is nagenoeg nihil, maar de gemeentemevrouw en ik hebben heel misschien een erg kleine opening gevonden. Moeite waard om te onderzoeken. Ik heb toestemming aan de verkopers gevraagd om het adres te noemen bij de gemeente, anders loop ik meteen vast. “Geen probleem, het is toch ons probleem niet meer, want wij gaan weg”. Dat dit de koop beïnvloedt, zien ze niet. Of tenminste, imo is het een factor van belang. Misschien voor een ander niet.
Ik vertelde dat ik dus iets ga onderzoeken, maar dat ik dan wel even een week tijd nodig heb om een standpunt van de gemeente te krijgen. Een soort principe-akkoord, want het wordt sowieso een lange weg, Áls het al lukt. Ineens veerde de verkoopster overeind en zei: hoi je me goed op de hoogte, want als het je lukt/er een kans is, dan wil ik wel de vraagprijs verhogen”. Makelaar viel van z’n stoel en ik eigenlijk ook wel.

Heh, wat :').

chevax

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:57

Ik ga er indd een streep onder zetten, maar ik wil dan voor mezelf echt weten dat ik er alles aan heb gedaan. Dit huis is zo precies wat we zoeken, behalve dan het stuk vergunning.
Bij andere huizen moest altijd één van ons vieren wel water bij de wijn doen, maar hier vonden we allevier wat we zochten. Nou ja, dan komt er wel weer iets op ons pad.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:15

Charlotte446 schreef:
Keurige woning mri, ik heb ook in Boskoop gewoond. Nu een dorp verderop. Mijn vriend heeft in die nieuwe (peren)wijk een aantal tuinen aangelegd :)

Naar mijn idee zijn de huizenprijzen in dorpen in de Randstad enorm hard gestegen. Zeker de wat ruimere huizen of met een grotere tuin. Wij hebben daar ook flink van geprofiteerd.

Maar steeds minder mensen kunnen het betalen... Ik vind de prijs van het huis van mri echt bizar. Ik ben heel benieuwd hoe de verkoop gaat vorderen, met aantal kijkers en biedingen. En ik ben heel blij dat ons zoek/woon gebied buiten de Randstad ligt :Y) want dit gaat (imo) nergens meer over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:17

chevax schreef:
Ik ga er indd een streep onder zetten, maar ik wil dan voor mezelf echt weten dat ik er alles aan heb gedaan. Dit huis is zo precies wat we zoeken, behalve dan het stuk vergunning.
Bij andere huizen moest altijd één van ons vieren wel water bij de wijn doen, maar hier vonden we allevier wat we zochten. Nou ja, dan komt er wel weer iets op ons pad.

Vervelend, zeg :\. Ik denk dat je gedaan/uitgezocht hebt wat je kunt. Als dan de gemeente niet meewerkt, of de eigenaresse opeens de prijs wil verhogen is dat zuur.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:18

Hutcherson schreef:
Hier twee biedingen uitgebracht op leuke woningen (met werk) en beide makelaars vroegen ons om een persoonlijke touch aan te leveren bij het bod? Ivm gunfactor. Geen idee wat ik erin moet zetten dat een huis je gegunt wordt. Wat wil men dan lezen? Heb nu vooral wat geschreven over wie we zijn, samenstelling gezin, ambities met huis en leven etc. Maar wat wil men zien? Wat geeft een positieve vibe. Voelt als een sollicitatiebrief en ik ben werkgever maar skip altijd de basic info met ervaring, wat men kan blabla. Wil lezen waarom ze voor mijn bedrijf kiezen en wat ze willen leren. Maar met huizen weet ik het niet :')

Vrijdag nog een bezichtiging met toffe woning met veel schuur/bijgebouwen/opstallen. Ben benieuwd. Wel oud aan de binnenkant. Fingers crossed.

@chevax, wat ging er mis?

Wij hebben het uiteindelijk gewonnen op gunfactor en 'wat men wil lezen' dat valt niet eenduidig te zeggen. Wij hadden toevallig een vergelijkbaar achtergrondverhaal/leeftijd als de mensen die het verkochten hadden toen ze zelf dit huis introkken maar dat is ook een gelukstreffer geweest, dat had ik niet van tevoren kunnen weten. De een zal het leuk vinden om te lezen dat je lekker aan het verbouwen wil, een ander zou schrikken van de wilde plannen die je met 'zijn' huisje hebt. De een zal liever een jong gezin willen of een stel dat aan kinderen wil beginnen, de ander een ouder echtpaar voor het behoud van de rust in de wijk... etcetera etcetera. Weer een ander zal aanslaan op een 'gemene deler' zoals bij ons ook het geval was maar dan moet je het maar net toevallig treffen. Ik zou gaan voor algemeen praatje over wie je bent/jullie zijn, waarom je in dat huis zo graag wil wonen, wat je evt plannen zijn en een kleine verbinding naar het verhaal van de verkoper, dat zou ik altijd een beetje uit proberen te vragen bij de makelaar. En dan hopen dat er iets aanslaat.

Chevax, wat een verhaal... mensen proberen echt overal een slaatje uit te slaan.

Mooi huis Mri, ik hoop dat er gauw kijkers en biedingen komen. Het is echt een leuke woning, maar kan me voorstellen dat het in die prijsklasse al wat lastiger wordt en de mensen er niet zomaar voor in de rij staan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:44

Huis waarvoor de persoonlijke onderbouwing moest worden geschreven is vergeven aan de hoogste bieder. Moeite gedaan voor niks. Ze wijden nooit uit wat dan het hoogste bod was zodat je kans krijgt eroverheen te gaan.
Andere huis heeft 'alle gegadigden' (ik heb het vermoeden dat het geen populair huis is) in de gelegenheid gesteld een aanvullend bod te doen. Ik begrijp dit niet goed. Want we krijgen niet te horen of ons bod in de richting zit, wat tegenbod is, etc dus we houden ons bod nu zo.

Morgen bezichtiging andere leuke woning. We blijven doorzoeken.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:10

D
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 05:47

Ik vind die motivatiebrieven een rare ontwikkeling. Natuurlijk verkoop je liefst aan iemand waarmee er een klik is. Maar je verkoopt je huis. En dat is het. Maar wat wil je dan met zo’n brief? Kijken of je het goed vindt wat de nieuwe eigenaar er aan wil veranderen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 05:51

Succes trouwens vandaag, Hutcherson. Ik duim voor je! Het is toch vandaag?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 07:54

Van die brieven eisen vind ik inderdaad een rare. Als je als potentiele koper er zoiets bij doet uit jezelf kan ik er wel weer inkopen.

De achtergrond of het verhaal van de koper kan toch ook wel de doorslag geven als alles dicht bij elkaar ligt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:07

Toen ik mijn appartement verkocht vond ik het juist wel fijn. Daar zaten een aantal huisjesmelkers bij of mensen die het wilden kopen voor verhuur. Maar ook een jonge man die zijn eerste huis wilde kopen. Hij bood wel iets lager, maar ik heb het hem wel gegund. Dat verhaal er achter vond ik juist prettig en gaf voor mij inderdaad de doorslag.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:08

Wij hebben vorige jaar ook een brief bij ons bod gedaan. Was wel de doorslapen. Er lagen 2 soortgelijke biedingen. We kregen nog 1 dag om een extra bod te doen.

Dit huis was van mensen die hier 40-50 jaar gewoond hadden en waren overleden. De 3 dochters moesten verkopen en dat was emotioneel heel zwaar. Dit is voor hen altijd hun thuis geweest. Wij waren heel enthousiast en zagen de mooie dingen. De andere bieders waren negatief en zagen vooral de dingen die anders moesten of niet goed waren.

Het verschil in houding en dus die brief waarin we aangaven dat we een huis zochten om zelf ook een toekomst in op te kunnen bouwen gaf hen een goed gevoel en dus de doorslag

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:13

Hier heeft ook het stukje achtergrond in mei 2021 de doorslag gegeven aan wie ik mijn huisje wilde verkopen.

Uiteindelijk niet voor het hoogste bod gegaan maar voor iemand die vanuit een scheiding op zoek was naar een eigen plekje maar wel enigszins in de buurt van waar ze woonde zodat de kinderen makkelijk heen en weer konden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:22

Bij mij had de hoogste bieder ook de leukste brief dus dan is het het helemaal makkelijk. En het waren ook nog super leuke mensen.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:32

chevax schreef:
Ik vind die motivatiebrieven een rare ontwikkeling. Natuurlijk verkoop je liefst aan iemand waarmee er een klik is. Maar je verkoopt je huis. En dat is het. Maar wat wil je dan met zo’n brief? Kijken of je het goed vindt wat de nieuwe eigenaar er aan wil veranderen?

Wij hadden hele fijne buren die we echt niet met vervelende nieuwe buren wilde opzadelen. Ze hoefden bij ons geen motivatiebrief te schrijven maar hebben de makelaar wel naar de kopers gevraagd en waar ze naar op zoek waren. Wij hadden een bedrag in ons hoofd voor een evt gunfactor bij een lager bod en fijne kopers voor onze buren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:37

Ik heb bij de gedane biedingen (nagenoeg gelijk allemaal) op mijn huis ook gekeken naar de personen erachter. En heb gekozen voor de persoon waarvan ik dacht dat die het beste zou passen in de buurt en het huis. Ik vond het bijvoorbeeld minder geschikt voor een heel jong stel met kinderwens. En bij ons nieuwe huis hadden we onverwachts een enorme gunfactor doordat mijn schoonvader de verkoper kende van vroeger en er over en weer nog wat connecties waren. Hier waren wij ons overigens niet bewust van, kwamen we later pas achter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:52

chevax schreef:

Ik zou mijn thuis verkopen. Een stukje dat van mezelf geworden is :o. Ik snap het stukje gunnen wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:35

Wij zijn alles bij elkaar aan het zoeken voor de hypotheek. Ik was even vergeten dat echt alles op tafel moet en je helemaal wordt doorgelicht :+
Er zit nog een probleempje rondom de salarisstroken. Ik was vanaf november aan het opbouwen na Covid (had ik in juli met een vervelende nasleep van extreme moeheid) en bijna weer hersteld. In de kerstvakantie kreeg ik griep en daaruit een heftige longontsteking, dus weer terug bij af. Nu ben ik over die 6 maanden heen en wordt dus gekort op mijn salaris vanwege ziektedagen. Ik ben weer aan het opbouwen en naar verwachting half maart weer 100% aan het werk. Maar daar doet de bank dus moeilijk over. Wat een gedoe.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:09

Charlotte446 schreef:
chevax schreef:

Wij hadden hele fijne buren die we echt niet met vervelende nieuwe buren wilde opzadelen. Ze hoefden bij ons geen motivatiebrief te schrijven maar hebben de makelaar wel naar de kopers gevraagd en waar ze naar op zoek waren. Wij hadden een bedrag in ons hoofd voor een evt gunfactor bij een lager bod en fijne kopers voor onze buren.

Ik vind het ook absoluut geen rare ontwikkeling. Het is geen harde eis geweest bij de koop van ons huis maar de verkopers stelden het wel op prijs. Was hier idd ook het geval, zitten in een rijtjeshuis met alles kort op elkaar. De verstandhouding van de verkopers met de buren was erg goed dus ze gunden het hen ook wel dat er een beetje fijne mensen voor terug zouden komen om de rust in het rijtje te bewaren.

Wel leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die gegund hebben of juist gunning hebben gekregen. Fijn dat het dus nog wel voorkomt. Wij waren ook echt heel blij dat we als kopers met 'onze' verkopers prettig contact hebben. In overleg hebben ze uiteindelijk ook allemaal extra handigheidjes, nieuwe gordijnen, meubeltjes etc. voor ons achtergelaten zonder extra kosten, zo lief en voor ons echt heel handig.
Bij vrienden van ons was dat wel anders. Huis compleet gestript, zware beschadigingen en gaten in muren en vloeren waar tijdens de bezichtigingen tactisch kleedjes en kastjes voor hebben gestaan. En ja, dat hadden ze zelf beter moeten onderzoeken tijdens het koopproces ook juridisch gezien, maar het is wel gewoon een rotstreek van een verkoper imo. En het was qua elektra ook nog eens gevaarlijk achtergelaten :=

Wat rot ook Daihyo dat je zo snel al gekort wordt op je salaris. Banken zijn daar idd niet makkelijk mee... en met zoiets als ziekte is het ook lastig om eea zwart op wit op papier te kunnen zetten dat je per X datum weer 100% verdient want zo werkt het natuurlijk niet. Lastig, hoop dat het je niet teveel problemen oplevert.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:19

Ja geen idee of een verklaring van mijn werkgever waarin staat dat het verwachte herstel per half maart voldoende is. Naast de normale werkgeversverklaring zeg maar.
Anders duurt het allemaal weer langer. Nu hebben we wel wat tijd, voor 31 augustus moeten we dit huis uit. Maar ik hou niet zo van krappe deadlines met dit soort dingen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:28

Daihyo schreef:
Ja geen idee of een verklaring van mijn werkgever waarin staat dat het verwachte herstel per half maart voldoende is. Naast de normale werkgeversverklaring zeg maar.
Anders duurt het allemaal weer langer. Nu hebben we wel wat tijd, voor 31 augustus moeten we dit huis uit. Maar ik hou niet zo van krappe deadlines met dit soort dingen :+

Kun je een overzicht van het UWV krijgen? Daar is een naam voor, kom er even niet op. Die hebben wij ook gebruikt bij de aanvraag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:30

UWV verzekeringsbericht :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:07

Berdien schreef:
UWV verzekeringsbericht :j

Dank je wel, die inderdaad :D.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:12

_San87_ schreef:
chevax schreef:

Ik zou mijn thuis verkopen. Een stukje dat van mezelf geworden is :o. Ik snap het stukje gunnen wel.

Oh, maar dat snap ik ook zeker. Maar ik werk oa voor een makelaarskantoor en zij helpen mensen met dergelijke brieven. Ik moest er paar sjablonen nalezen. En ik snap niet waarom dit, in die mate, nodig is.

Ik vind het ook verschrikkelijk moeilijk om mijn huis te verkopen. Over elke m2 hebben we nagedacht, onze dochter is hier opgegroeid, noem maar op. Maar verkopen is verkopen. Ik verkoop ook liever aan mensen die snappen wat het karakter van dit huis is. Maar ja...

En de gedachte aan de buren vind ik dan wel weer heel mooi.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:21

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Oh, maar dat snap ik ook zeker. Maar ik werk oa voor een makelaarskantoor en zij helpen mensen met dergelijke brieven. Ik moest er paar sjablonen nalezen. En ik snap niet waarom dit, in die mate, nodig is.

Ik vind het ook verschrikkelijk moeilijk om mijn huis te verkopen. Over elke m2 hebben we nagedacht, onze dochter is hier opgegroeid, noem maar op. Maar verkopen is verkopen. Ik verkoop ook liever aan mensen die snappen wat het karakter van dit huis is. Maar ja...

En de gedachte aan de buren vind ik dan wel weer heel mooi.

Ja, dat begrijp ik idd wel.