Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:09

Zet je verwarming op 14 graden, anders krijg je problemen met vocht in je huis. Of je dat electrisch of met gas wil doen maakt dan niet uit, maar die temperatuur bespaard je veel duurdere kosten qua huisrenovatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:20

We hebben het verlaagd naar 19 graden. Vriend zag thermisch ondergoed niet zitten :)) we hebben nog zitten grappen dat we de verlichting ook uit gaan laten en wat vaker theelichtjes en kaarsen gaan aansteken. Dekentje erbij, mij hoor je niet klagen! Kan ik eindelijk zonder schroom mijn dikke fleece onesie uit de kast trekken.

Zo maar even x4, wat een klap geld. Wij kunnen het wel missen (al is het alsnog zuur geld). Je zal het maar als gezin of met een lager inkomen op je bord krijgen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:24

Varekaj schreef:
Edit: ik ga Kruidvat plunderen. Bref wc-blokjes €10 voor 10 stuks ipv €30.

Kan goedkoper: ik doe al jaren zonder blokje. Beter voor het milieu ook!

Mijn kantoor is 1h15 reistijd, maar goed, ben in 3 jaar amper geweest met al dat thuiswerken. Ik werkte vaak in de trein ook nog wat en vond het ook wel fijn om even te ontprikkelen van thuis of kantoor voor ik in de volgende drukte stapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:46

Wij hebben ook een tijd zonder blokjes gewerkt maar ik vind het een tikje aangenamer met... En milieu of niet, sommige natuurgeuren mijd ik liever :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:18

Maar dan kun je toch gewoon even sprayen als dat nodig is? Ik heb een sprayflesje roomspray staan obv etherische olie en dat werkt perfect zonder ongezonde meuk zoal Ambi Puur enzo.

Die blokjes hangen toch in de pot? Is echt zo zonde al die microplastics in het water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:23

Wij hebben een huisspray van rituals staan. Kost even wat, maar gaat megalang mee en ruikt echt heel lekker. Maar dan wel ook blokjes meuk in de pot.. want dan heb je een beetje schuim. Dan valt het niet zo op dat vorige bewoner niet zo van het schoonmaken was :')

Ik heb vandaag bespaard! Dacht dat de hoefsmid kwam.. helaas volgende week wel de sjaak :D

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:30

Varekaj schreef:
We hebben het verlaagd naar 19 graden. Vriend zag thermisch ondergoed niet zitten :)) we hebben nog zitten grappen dat we de verlichting ook uit gaan laten en wat vaker theelichtjes en kaarsen gaan aansteken. Dekentje erbij, mij hoor je niet klagen! Kan ik eindelijk zonder schroom mijn dikke fleece onesie uit de kast trekken.

Zo maar even x4, wat een klap geld. Wij kunnen het wel missen (al is het alsnog zuur geld). Je zal het maar als gezin of met een lager inkomen op je bord krijgen.

Ja bizar hè! Hier het zelfde! Zo duur geworden nu! Hebben hier dus ook de verwarming amper aan staan en nog meer laagjes aan een een dikker deken op de bank! En inderdaad je zou er maar door in de problemen komen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:01

Hier ook schrik voor de gasrekening. De gevel isoleren heeft geholpen maar alsnog… en met dat thuiswerken stoken we flink door… ik had vandaag mijn thermisch shirt aan met een t shirt en pull. En dan nog veel thee en soep gedronken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:52

Ik zit te denken om de toename in verstookt gas iig gewoon op werk te declareren. Eerst stond doordeweeks nooit de verwarming aan en nu wel. En een thuiswerkvergoeding is er nog steeds niet. En met €2 per dag schiet ik toch niks op als dat ooit ingevoerd wordt.

Ben beetje bang voor de jaarrekening dit keer. Wij betalen 1x per jaar ons verbruik..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 12:42

Klopt Idinn ik merk ook duidelijk verschil op thuiswerkdagen en dagen niet thuis. Logisch, als ik niet thuis ben staat alles op minimaal...
Ik ben dus in verbruik 30% naar beneden gegaan door daar nog beter op te letten maar de kosten zijn gewoon bizar. Hier 81 ct per m3 gas vorig jaar nu 1.13. En dan zit ik bij een van de goedkoopste (Energiedirect). Stomme is dat dat de vaste kosten ook zo hoog zijn. Schijnt dat daar subsidie op komt maar eerst maar zien dan geloven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:36

Ik heb net voor we gingen wandelen de verwarming op 19 gezet ipv 20. Scheelt weinig, maar als vriend niet over kou gaat klagen laat ik het lekker zo staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:46

Vriend krijgt wel een vergoeding voor thuiswerk, maar dat is voor stroom/verwarming en internet samen. vroeger dekte dat wel de lading, nu dus niet meer. Hooguit nog de helft van de gas/stroom.
Het gaat wel schelen als ik meer uren ga werken en hij kan ook vaker naar kantoor of dagen aan boord/in het buitenland. Dan kan de tijdsmarge waarin de verwarming aan moet springen nog verkleind worden of temperatuur overdag nog lager.
Het scheelt dat het ook alweer langer licht is. Het viel me woensdag nog goed mee om naar huis te fietsen! Dikke trui aan onder mijn jas, thermopanty onder mijn broek, wollen sokken en wollen wanten, was prima te doen. Wil dit er echt in houden. Zaterdag of volgende week eens naar stal fietsen. Goed voor de conditie en scheelt aan benzine.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:49

Hier ook een minimale vergoeding voor thuiswerk, maar momenteel huren we nog all-in dus ik maak me er niet zo druk om.
Als we hopelijk verderop dit jaar weer een koophuis hebben gaan we er wel weer strenger in worden.
Maar goed dan gaan we ook weer hout stoken, dat scheelt ook enorm.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:59

Sja die thuiswerkvergoeding... Ik denk dat je het al lang en breed hebt terug verdient in de besparing van je reistijd.

Ik let trouwens echt nooit op stroom en gasverbruik en het valt mij echt heel erg mee hoeveel ik altijd betaal. Ik zet het bedrag altijd veel hoger voor het geval dat maar meestal heb ik een leuke spaarpot. Afrekening komt altijd in november en in december betaal ik de zorgpremie ervan voor een heel jaar. Heb al jaren variabel tarief bij Eneco, ben benieuwd hoe het nu uit gaat pakken met de stijgingen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 19:53

Citaat:
Ik heb net voor we gingen wandelen de verwarming op 19 gezet ipv 20. Scheelt weinig, maar als vriend niet over kou gaat klagen laat ik het lekker zo staan :+
_O- en is het gelukt?

@corinep dat is wel een hele grote spaarpot die je dan via je stroom- en gasrekening opbouwt :oo

Nou ik ben officieel zielig. Weer een zenuwbehandeling gehad bij de tandarts ^) ... wat een ellende -O- en wat een geld -O- ben nu al door mijn hele tandartsverzekering heen van 2022...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:57

O dat zijn vreselijke behandelingen ja. De vorige keer vroeg die gast ook nog: met of zonder verdoving?

Voor 550 euro per uur zou JIJ dat toch moeten weten?!

Naja met dan.

Pfffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:37

VHU.. eventjes .. meneer kreeg het rond 3 uur koud _O-

Corine, mijn reistijd is maar 15 minuten met de fiets. Dus dat valt mee :D Najah ik krijg iig iets, collega die naast werk woont niks. Maar ja die collega ver weg heel veel. Ik zei pas tegen m'n vriend, ik ga op papier naar m'n ouders verhuizen.. dan krijg ik ook veel meer reiskostenvergoeding om thuis te werken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:28

Vriend krijgt die vergoeding standaard omdat het van hem ook buiten Corona om verwacht wordt om vanuit huis beschikbaar te zijn voor zijn job. Daarmee wordt bedoeld tijdens weekends en avond indien de status van het project dat op dat ogenblik vraagt. Zijn verplaatsing is altijd gratis: heeft gratis treinabo en we wonen pal aan een station + kwartier stappen naar zijn werk, hij kan per fiets en voor verre verplaatsing krijgt hij kilometervergoeding die hoger is dan wat de auto verbruikt. Of hij krijgt een leenauto van het bedrijf met tankkaart. Die vergoeding was dus puur winst.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:50

Wij krijgen sinds 1 januari een thuiswerkvergoeding van 2,- per dag. Dat mag ook wel eens na bijna 2 jaar thuiswerken en geen reiskostenvergoeding.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:53

Ik heb ook vaste thuiswerkvergoeding, auto, tankkaart, en carwash vergoeding. Belgische manier om netto meer te kunnen betalen e. Geen enkele werkgever die ooit verwachtte dat je zoveel van thuis ging werken denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 23:31

Fitzroy schreef:
Wij krijgen sinds 1 januari een thuiswerkvergoeding van 2,- per dag. Dat mag ook wel eens na bijna 2 jaar thuiswerken en geen reiskostenvergoeding.

Bij ons hebben ze de reiskosten door laten lopen. Als noodoplossing. Prima, maar na 2 jaar mag het weleens gelijk worden getrokken. Nu krijgt de ene collega niks vergoed voor thuiswerken en de ander bijna €10 en alles daar tussenin. Sommige gaan denk wel balen als die €2 per dag ingaat :')

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 23:54

VanHuisUit schreef:
@corinep dat is wel een hele grote spaarpot die je dan via je stroom- en gasrekening opbouwt :oo

Niet het hele bedrag hoor maar wel een flinke hap eruit :+

Eerste jaar had ik m flink te hoog gezet omdat ik nog niet wist wat ik zou verbruiken en dat beviel mij wel dus zo blijven doen. Ik heb het graag warm en comfortabel en op deze manier krijg ik altijd terug.
Laatst bijgewerkt door corinep op 15-01-22 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 00:02

Als ik niet thuis ben staat de kachel op 16,ook in de nacht van 22.30 tot eigenlijk eind vd middag dan rond 16.30 wordt het 18 en 18.30 20. In het weekend gaat die soms eerder naar 20,dat doe ik dan handmatig

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 15:59

Nou zenuwbehandeling zonder lijkt me echt geen optie }>

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:48

VanHuisUit schreef:
Nou zenuwbehandeling zonder lijkt me echt geen optie }>

Whaha wat een voorstel ook. Barbaarse tandarts.