[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:20

Wij willen aankomende week toch nog een tweede keer kijken bij een huis. Ik moet toch wat meer door dingen heen leren kijken. Er zitten nu huurders in die nogal... hippie zijn. Niks mis mee, maar het hele huis stond vol met prul, je kon je de kont niet keren. Keuken is verouderd maar wel oke, dus ik denk met een lakje verf kan ie nog wel door.

Wij hebben (nog) geen aankoopmakelaar, dat wil ik eigenlijk ook niet, maar ik vraag me af hoe jullie hier over denken. De eigenaar heeft rolluiken aan de binnenkant van de ramen gehangen. Heel erg lelijk, zal het eerste zijn wat naar de vuilnisbelt vertrekt. Maar omdat het zo onhandig is opgehangen, is de deur van de toilet bijvoorbeeld kapot (En de buitendeur naar de tuin heeft al deuken). Is dit iets wat je mee kan nemen in de bieding? Of bijvoorbeeld om een nieuwe deur vragen? Daarnaast hebben de huurders die er nu in zitten, 3 maanden opzeg termijn. Ik vermoed dat zij het niet tof zullen vinden als wij het huis kopen, want uit het interieur haal ik dat ze bijna een kindje krijgen. Nu hebben zij de badkamer altijd dicht gehad, geen raam open, geen verwarming aan. Dus die ruimte krijgt schimmel. Als wij het huis kopen, en zij zitten er nog 3 maanden in (ik moet nog uitzoeken hoe dat precies werkt hoor, ik bedoel, ik neem aan dat de verkoper dan nog de eigenaar blijft tot de huurders er uit zijn. Dat dan pas de sleuteloverdracht is). Kan ik dan van hun eisen dat ze het raam open laten zodat het kan luchten?

Misschien toch maar met een aankoopmakelaar gaan praten, maar ik heb juist het gevoel dat we heel veel dingen wel zelf kunnen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:23

Roos, laten jullie het huis voor aankoop bouwtechnisch keuren? Als ik het zo hoor zou ik dat wel doen.
Rolluiken aan de binnenkant van de ramen :? Dat is ook apart.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:36

Ik zou bij zoiets idd heel goed uit gaan kijken. zowieso in hrt koopcontract alles heel duidelijk beschrijven wat er gedaan moet worden.
Rolluiken aan de binnenkant heb ik ook nog nooit van gehoord.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:38

Karuna, het zit je ook echt niet mee. :(:)

Cayenne, in welke regio ben jij allemaal aan het zoeken als je dat huis vindt? Ik woon namelijk in de gemeente Bergeijk (alleen niet in het dorp Bergeijk).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:45

Kwa wat je mee kunt nemen in het bepalen van een bod
Ik beem alles mee wat geld gaat kosten om het weer recht te breien
Dus een schimmelbadkaner zou ik dan ook zien als : als je pech hebt isbhetbeen vervang project
Andere zaken die door onderhoud of het ontbreken daarvan komen
Of door ondeugdelijk installeren van
Of door ondeugdelijk gebruik van

Dat hele plaatje afzetten tegen de vraagprijs
Is die realistisch inclusief die kosten/dat werk of zou daar nog wat vanaf mogen ?

Wij hebben het huidige huis bekeken
Bouwkundige er door en naar aanleiding van zijn en onze bevindingen een bod geplaatst
Wij zijn ook lager gegaan qua openen als dat de bouwkundige als advies gaf trouwens

Maar of en hoe ver je kunt onderbieden ligt er ook gewoon aan hoe realistisch de prijs is van het huis
(En hoe graag ze er van af willen en wat er qua ruimte in de financiën mogelijk is en. En en en )

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:49

Wat als de huurders weigeren om te gaan? Ik meen ooit gelezen te hebben dat het heel moeilijk is om huirders uit een woning te gooien. Ongeacht of ze betalen of niet.... (sorry wil geen dormscenario's bedenken maar ben gewoon nieuwsgierig)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:49

Als ze er onder de leegstandswet inzitten kun je ze vrij makkelijk wieberen :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:56

Bij ons zaten ook huurders, dinsdag is de overdracht, de huurders waren er 31 maart uit.
Ze hadden een 3 maanden contract waren Polen ;) en in de bedrijfshal zaten ook huurders die waren er 1 maart al uit. Wij moesten ook overal doorheen zien.
We hebben wel het e.a laten vast leggen over de huurders dat als ze er niet uit zouden zijn wij van de koop af zouden zien ;)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:25

Als ik me niet vergis is het om leegstandwet inderdaad. Gaan sowieso het huis bouwtechnisch laten keuren, is een huis uit 1918, dus vind dat sowieso een prettig idee.

Nogmaals, ik moet me echt even verdiepen in de huurders, geen idee nog daar over. Het huis is verder recentelijk nog aangepakt op kozijnen, beglazing en isolatie, verder lijkt de staat (voor ons) echt oke. Alleen 'kleine' dingen als de badkamer en die deuren bijvoorbeeld maak ik mij toch druk over.

De keuken is echt zo'n oude, bruine keuken uit de jaren '80 denk ik. Maar gek genoeg heb ik daar totaal geen problemen mee.

Wil van de week zelf nog een keer gaan kijken en dan met een bouwkundige er door inderdaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:37

Een kapotte deur zou ik me echt niet druk over maken , binnendeuren kosten echt de wereld niet
Maar! Als je het belangrijk genoeg vind zou je bij de onderhandelingen ook kunnen kijken of je reparatie of vervanging zou kunnen regelen

En de badkamer, je kunt wel willen dat ze het raam open zetten
Maar dat is gewoon niet te controleren voor de verkoper(die mag gewoon niet zomaar onaangekondigd dat huis in , daar ben/word je als huurder gewoon tegen beschermd)
Maar je mag wel verwachten dat het bij oplevering in de staat is waarin je het nu bekeken hebt
Mocht er dan schimmel zitten
Mag de verkoper dit nog aanpakken voor overdracht
Maar, de andere optie is
Dagje schrobben en een laag nieuwe badkamerverf doorheen halen en gaan
Daarna zelf zorgen dat er wel goed geventileerd word

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:44

Hmm ja precies, gaat mij er meer om dat het schimmel en dat gat in de deur niet erger wordt. Die deur gaat er natuurlijk toch uit, zit echt een diepe deuk waar dat rolluik zit.

Dank in elk geval, we gaan deze week nog een keer kijken met een familie lid mee, merken het toch fijn te vinden als er iemand mee is om even een kritische blik mee te kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:24

Tweede keer kijken is sowieso een aanrader en vaak echt heel anders dan de eerste keer
Tweede keer kijk je vaak kritischer (althans, mijn ervaring in ieder geval)
En dan nog een kritisch paar ogen er bij
Altijd handig

Mocht je op een gegeven moment kopen dan hoort het huis bij oplevering zo te zijn als dat het was of zoals afgesproken is

Dus dingen als die badkamer bijvoorbeeld
Als die bij de inspectie voor het tekenen bij de notaris opeens vol paddestoelen staat
Dan is die niet zoals bij de koop is gezien en zou de verkoper daar wat mee moeten
(Werk of geldelijk)
Maar dat zijn dingetjes die je kunt bespreken en meenemen in onderhandelen of contracten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:54

RoosG schreef:
Wij willen aankomende week toch nog een tweede keer kijken bij een huis. Ik moet toch wat meer door dingen heen leren kijken. Er zitten nu huurders in die nogal... hippie zijn. Niks mis mee, maar het hele huis stond vol met prul, je kon je de kont niet keren. Keuken is verouderd maar wel oke, dus ik denk met een lakje verf kan ie nog wel door.

Wij hebben (nog) geen aankoopmakelaar, dat wil ik eigenlijk ook niet, maar ik vraag me af hoe jullie hier over denken. De eigenaar heeft rolluiken aan de binnenkant van de ramen gehangen. Heel erg lelijk, zal het eerste zijn wat naar de vuilnisbelt vertrekt. Maar omdat het zo onhandig is opgehangen, is de deur van de toilet bijvoorbeeld kapot (En de buitendeur naar de tuin heeft al deuken). Is dit iets wat je mee kan nemen in de bieding? Of bijvoorbeeld om een nieuwe deur vragen? Daarnaast hebben de huurders die er nu in zitten, 3 maanden opzeg termijn. Ik vermoed dat zij het niet tof zullen vinden als wij het huis kopen, want uit het interieur haal ik dat ze bijna een kindje krijgen. Nu hebben zij de badkamer altijd dicht gehad, geen raam open, geen verwarming aan. Dus die ruimte krijgt schimmel. Als wij het huis kopen, en zij zitten er nog 3 maanden in (ik moet nog uitzoeken hoe dat precies werkt hoor, ik bedoel, ik neem aan dat de verkoper dan nog de eigenaar blijft tot de huurders er uit zijn. Dat dan pas de sleuteloverdracht is). Kan ik dan van hun eisen dat ze het raam open laten zodat het kan luchten?

Misschien toch maar met een aankoopmakelaar gaan praten, maar ik heb juist het gevoel dat we heel veel dingen wel zelf kunnen...

Het raam open laten kun je niet eissen is een stukje privacy natuurlijk van de huurders.
Dingen die nu stuk zijn of je niet bevallen kun je zeker mee nemen in het bod.
Ik vind je vrij negatief over het huis, waarom wil je dit huis persė als er zoveel mis mee is?
Deuren die kun je vervangen, laten luchten kun je doen zodra het jullie huis is, dat doe je toch als je gaat verven etc, schoonmaken idemdito, mogelijk hebben de huurders al andere woonruimte gevonden, en anders is dat een zaak tussen verkoper en huurder, als koper maak je afspraken over de staat van huis waarin het verkeerd tijdens de inspectie voorafgaande aan de overdracht, is de woning niet afgesproken staat gaat de koop niet door.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 00:11

Neonlight schreef:
Karuna, het zit je ook echt niet mee. :(:)

Cayenne, in welke regio ben jij allemaal aan het zoeken als je dat huis vindt? Ik woon namelijk in de gemeente Bergeijk (alleen niet in het dorp Bergeijk).

:D Ik kijk iedere ochtend naar de nieuw toegevoegde huizen door heel Noord-Brabant. Maar onze zoekomgeving beperkt zich tot het gebied rond de Loonse & Drunense Duinen.
(Funda is gewoon een te leuk tijdverdrijf :o )

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:28

Wij hebben 3 afspraken met makelaars we gaan het zien spannend

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:50

Karuna wat een pech heb jij steeds zeg..

Cayenne leuk he om Funda af te struinen, vooral die afzichtelijk ingerichte huizen vind ik echt fantastisch :')

Wij hebben dit weekend de meubels besteld, nog een maandje dan krijgen we de sleutel :D

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:54

waxmeltsenzo schreef:
RoosG schreef:

Het raam open laten kun je niet eissen is een stukje privacy natuurlijk van de huurders.
Dingen die nu stuk zijn of je niet bevallen kun je zeker mee nemen in het bod.
Ik vind je vrij negatief over het huis, waarom wil je dit huis persė als er zoveel mis mee is?
Deuren die kun je vervangen, laten luchten kun je doen zodra het jullie huis is, dat doe je toch als je gaat verven etc, schoonmaken idemdito, mogelijk hebben de huurders al andere woonruimte gevonden, en anders is dat een zaak tussen verkoper en huurder, als koper maak je afspraken over de staat van huis waarin het verkeerd tijdens de inspectie voorafgaande aan de overdracht, is de woning niet afgesproken staat gaat de koop niet door.

Hmm ja ik ben niet zozeer negatief, merk dat ik een aantal dingen los moet laten. Het huis heeft een soort voor en achter kamer, hele mooie, ruime tuin. Twee nette slaapkamers en een badkamer die met wat liefde gewoon netjes is. Als ik over het huis praat, zoals met familie, word ik heel erg enthousiast, maar als ik er zelf over na denk, zie ik toch wat minpunten denk ik. We gaan deze week gewoon nog een keer kijken en dan zien wat we er van vinden..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:26

Er was eens iemand die mij de tip gaf omdat ik op een ander forum ook zoals jij sprak meer over de buurt enzo en het huis was bijv te groot, maar ik somde de minpunten op, en zij gaf me de tip het niet te doen ;) op dat moment dacht ik waar bemoeid die troela zich, mee maar toch toen we gingen kijken een tweede keer kwamen die min punten weer op en moest ik eraan denken het niet te doen ;) dan is het niet je huis. Terwijl ik ergens ook echt verliefd was, was een boerderij ;) maar heb er geen spijt van dat we het niet gedaan hebben, morgen hebben wij de overdracht, en dan hebben we iets waar zowel mijn vriend als ik echt blij mee zijn, er is werk aan de winkel maar het gevoel is gewoon vanaf het eerste moment goed ;)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:48

Anderhalve week geleden meldde ik dat we ingeloot waren voor ons nieuwbouwhuis. Vorige week gesprek gehad en alles nog eens goed bekeken. Het blijkt nu dat er geen speelruimte in de omgeving is voor kinderen (of in de nieuwbouw gerealiseerd wordt). We hebben het dorp nog eens goed bekeken en zelf onze wooneisen daarop geprojecteerd. We hadden eigenlijk allebei het gevoel dat het een mooi huis is, dat we het zoeken zat zijn maar dat dit het toch echt niet is.

Naar aanleiding van het gesprek nog een tegenvaller: de oplevertermijn zou september/oktober 2017 zijn wat we eigenlijk erg laat vonden. Het blijkt nu al 2 maanden (of meer achter te lopen) die zeker niet ingelopen worden. Naar aanleiding daarvan gezegd dat we het toch echt niet doen.

Ondertussen de open huizen route één huis gezien. Het is niet wat we direct in gedachten hebben maar heeft alles wat we écht belangrijk vinden. De locatie staat ons aan, veel speelmogelijkheden, goede scholen, tuin op het zuiden, gelegenheid tot kantoor aan huis. Prijs valt netjes binnen ons budget. Enige is dat het iets kleiner is dan ons ideaalplaatje en het huis gedateerd is (1987 en sindsdien niet veel aan gedaan). Wel liepen we er allebei doorheen met het gevoel dit is niet wat we zoeken maar we zien ons hier wel wonen. Heel gek.
Heel veel gepraat en besloten het nog een keer goed te bekijken. We zouden flink verbouwen (uitbouw, binnenboel volledig naar 'nu' en naar onze smaak maken) maar zelfs dat zien we wel zitten. Komen allebei van tijd tot tijd met zo'n: oh we kunnen dat wel zo doen en dat wel zo-moment. Gisteren zitten pinteresten om te kijken wat we mooi vinden.

Donderdag dus een tweede bezichtiging doen, zijn we dan nog enthousiast gaan we met aannemer en bouwkundige keuring verder en dan kijken of we het eens kunnen worden over de prijs. Prijsklasse ligt rond de 260.000 maar wij willen gezien het werk dat er aan komt dat daar nog wel 15.000 af moet (badkamer, keuken en ketel moeten echt vernieuwd, ondanks de goede makelaarsfoto's moeten die echt vernieuwd worden, verder moet er wat klein onderhoud aan de elektra gebeuren en als je dan toch bezig bent willen we het meteen in de muur ipv via buizen doen, er is op zolder geen verwarming dus dat moet aangepakt). We verwachten dus nog wel wat kosten te maken en vinden de prijs dan iets te optimistisch ingezet. Ben heeeeel erg benieuwd of de eigenaren zich daar in gaan vinden..

Moet echt mijn enthousiasme temperen want anders kan het alleen maar tegenvallen van de week. Vind het wel (op een leuke manier) erg spannend dus!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:13

waxmeltsenzo schreef:
Er was eens iemand die mij de tip gaf omdat ik op een ander forum ook zoals jij sprak meer over de buurt enzo en het huis was bijv te groot, maar ik somde de minpunten op, en zij gaf me de tip het niet te doen ;) op dat moment dacht ik waar bemoeid die troela zich, mee maar toch toen we gingen kijken een tweede keer kwamen die min punten weer op en moest ik eraan denken het niet te doen ;) dan is het niet je huis. Terwijl ik ergens ook echt verliefd was, was een boerderij ;) maar heb er geen spijt van dat we het niet gedaan hebben, morgen hebben wij de overdracht, en dan hebben we iets waar zowel mijn vriend als ik echt blij mee zijn, er is werk aan de winkel maar het gevoel is gewoon vanaf het eerste moment goed ;)

Ja ik snap het heel goed! We gaan gewoon nog een keer kijken, dat kan geen kwaad, en dan zien we het wel verder. Fijn hoor dat je mij zo 'terug roept', soms wel nodig om nog een keer extra na te denken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:27

Ik had zelf niet eens in de gaten dat ik er zo negatief over was, zat ook te vertellen dat ik alleen de minpunten noemde en dat er ook vele voordelen waren die ik toen op ging noemen,mexcuus zoeken voor de min punten ook. Ik hoop iig wel dat je snel iets leuks vind in dit huis of ee ander ;)

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:54

Afbeelding
Zo ziet onze badkamer er uit wat dus niet af is en dan nog deel precies zo! Donderdag komt de eerst makelaar en dinsdag de volgende

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:18

Ik zou er niet op afknappen hoor ;)
Het ziet er net even netter uit als het af is en ik zou het zelf af maken of afdichten om het er net wat netter uit te laten zien, maar ik zou een huis er als koper niet om laten schieten ;)

Jeah wij zijn bij de notaris geweest en de overdracht heeft plaats gevonden. Familie zouden vanavond willen komen maar we hebben laten doorschemeren dat we ze morgen graag uitnodigen wij zijn er a de notaris nog niet geweest en willen vanavond eindelijk eens alleen kijken en meten enz. We gaan de familie natuurlijk niet verbieden te komen, maar we zouden het morgen wel gezelliger vinden.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:21

Ben benieuwd waxmelts zou ook eerst liever even zelf gaan kijken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:21

Zou ik idd ook wel fijner vinden denk ik
Heel even samen kijken en neuzen en dan morgen de rest ;)