Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:22

Eindelijk is ons kale hek beplant: zojuist een beukenhaag geplant met rood en een beetje groen er willekeurig doorheen. Achterste hek heeft klimop gekregen. Afbeelding

Bellex

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:38

Zo dat is al direct een compleet ander beeld Ceetje!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:53

Dank je. En nu hopen dat alles aanslaat en lekker hard gaat groeien. bloembollen nog niet kunnen zien :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:13

Ziet er goed uit Ceetje! Ben benieuwd hoe het er van het voorjaar uitziet.

Volgend jaar willen we graag de veranda van onze achtertuin aanpakken. Maar ben een beetje inspiratieloos.

Het gaat om deze achtertuin (foto's van Funda):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De achtertuin hebben we al wat aangepakt, zo is de trampoline eruit en is daar gras gekomen.
Alles op de foto is eruit, behalve de haard.

Wat we wel al weten:
- De schuurdeur willen we graag in de huidige kleur laten
- plafond blijft zo donker.
- haard blijft op huidige plek staan
- vloer willen we gaan behandelen, blijft houtkleur
- wanden zouden we willen schilderen, maar twijfel over het kleurenpalet. Dacht zelf aan alles wit (ook vooraan bij de schuurdeur en het hek), behalve de achterste lange wand die in een accent kleur (maar welke?).
- Of toch alles houtkleur laten?
- Er komt een L-vormige zitbank, waarschijnlijk van steigerhout
- met een tafel
- Een buitenkeuken/gas bbq komt er te staan
- Er moet plek gecreëerd worden voor het opslaan van hout

Wie helpt mij met kleur, ideeën, inrichting, etc.? Huizen inrichten vind ik leuk en makkelijk, maar een tuin...

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:08

Als je eenmaal begint met schilderen zit je er wel aan vast (als ook qua onderhoud).
Wij hebben bij onze veranda aan 1 wand het hout gestapeld. Ziet er leuk uit, het blijft droog en is makkelijk bereikbaar.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:06

Ik ben gek van zwart met witte accenten. Als je een goede beits koopt hoef je echt niet elk jaar te schilderen en beits is wel makkelijk materiaal. Nog mooier is Jotun verf, Noorse verf op lijnoliebasis, maar wel prijzig. De tip van een houtopslagwand is een goede!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:27

Ik zou er dus niets aan doen, zonde om daar kleur op te zetten.
Ik zou alleen de groene aanslag eraf halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:18

Het is najaar,houdt in dat de meeste planten in de ruststand gaan staan
Heb er een paar die in de overdrive gaan. Het gevolg van het feit dat ik een paar van het Zuidelijk Halfrond heb staan.
Afbeelding
Afbeelding
Tropaeolum Smithii en Tricolor
Afbeelding
Hardenbergia violacea

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:24

zo was het gister:

Afbeelding

zo is het nu :)

Afbeelding

volgende week gaat de laatste rij tegels er in en daarna de border en het grind. Van het voorjaar een plan maken voor de beplanting van de border. Tot die tijd maar iets van heide er in ofzo :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:53

Zo wat een verschil zeg! Grote verbetering!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:19

Ja. Ging zo hard! Om 10.00 was alle oude troep er uit en om 1700 was alles vlak en lagen de meeste tegels er al in :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:55

Het spijt me zeer voor jullie harde werk. Maar ik vind het verschrikkelijk om te zien. Wat een verarming.

De verandering:
- meer opwarming
- veel minder waterberging
- lagere/geen biodiversiteit
- meer onderhoud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:56

Ik vind het ook niks :o

Mis de begroeiing

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:07

Malenka schreef:
Het spijt me zeer voor jullie harde werk. Maar ik vind het verschrikkelijk om te zien. Wat een verarming.

De verandering:
- meer opwarming
- veel minder waterberging
- lagere/geen biodiversiteit
- meer onderhoud

Gelukkig heeft ieder eigen keus over zijn eigen tuin

@Rebecca ik denk dat die in de border komt die nog gaat komen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:21

Gelukkig zullen de borders ook nog weer vol gezet worden met planten en heb ik een achtertuin waar nog meer groen staat.

Het is een kwestie van smaak (ik hou van strak en modern) en tijd. Ik heb geen tijd om uren per week in de tuin te staan en de voortuin was inmiddels een oerwoud van onkruid en kattenpoep.

Ik wil een onderhoudsarme voortuin zodat het zicht op de buurt netjes blijft ook als ik er een paar weken geen tijd voor heb. De bedoeling is de border vol te zetten met vaste beplanting in het voorjaar :) en nee het zal niet zo groen meer zijn als eerst maar wel een stuk netter en met meer bloeiend spul waar de bijtjes en vlinders meer aan hebben dan die verrotte slecht gesnoeide hortensia die er in stond :)

Het water kan prima weg omdat er op meerdere plekken grind komt. Ik heb daarnaast ook express de grote boom wel laten staan omdat die ook veel water op neemt en vanaf het voorjaar weer voor veel groen zorgt :)

Het nu al zeggen van ik vind het niks vind ik eerlijk gezegd een beetje simpel. Het is immers nog lang niet af :+ maar met betrekking tot het harde werk. Ik heb er geen werk aan, ik heb mensen ingehuurd om het te laten doen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:15

Waar ga je de border plaatsen? Ik zie het hele stuk bedekt met bestratingszand, wat is de reden daarvan? Lijkt me nu niet echt goed om dat in de border te hebben.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:16

Waar het zand komt links. Geen idee waarom ze daar zand hebben gestort. Zal vast een reden voor zijn, ik gok omdat de border eem verhoogde rand gaat zijn en die stenen ook stevig moeten liggen. Zie het volgende week wel als ze het komen afmaken :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:33

Ik vind het er mooi strak uitzien. En als er straks planten in staan wordt het vast prachtig . Een verwaarloosde tuin met veel onkruid enzo ziet niet zo uitnodigend uit.

Mijn voortuintje/plaatsje wil ik tzt ook op gaan knappen. Daar liggen alleen maar saaie stoeptegels. Ik heb er wel bakken met planten neer gezet, maar ik zou er graag iets moois van maken. Het ligt alleen op het noorden en omdat er aan de zijkant een flat staat, komt er daar echt vrijwel geen zonlicht. De hortensia's die ik in de bakken heb staan doen het wel goed, maar ik weet niet goed wat ik er nog meer neer zou kunnen zetten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:40

Lastig he, ik heb ook vrijwel alleen schaduw voor. Moet ik ook rekening mee houden met de beplanting van het voorjaar :)

Bakken fleuren in ieder geval wel op :) ik wil ook nog wat geclusterde bakken op de tegels hebben uiteindelijk en op het grind komt waarschijnlijk ook nog een grote bak met grassen :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:46

Grassen vind ik ook erg mooi, maar die houden volgens mij wel vaak van zon.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:14

Heb er 2 achter die het ook prima in de schaduw doen. Moet alleen even opzoeken welke soorten dat ook al weer waren :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:48

Mijn post was gebaseerd op de foto waarin inderdaad de hele tuin al voorzien is van zand en ik er dus van uit ga dat er amper planten in kunnen groeien. Ik kom dit soort tuinen veel tegen en ondanks de goede bedoelingen van eigenaren bij aanleg zie ik er toch veel mis mee gaan. En dat is gewoon niet nodig.

Ik weet dat veel mensen zich echt vergissen in het onderhoud van een tuin. Een tuin die goed vol staat met vaste planten vergt bijna geen onderhoud. Veel minder onderhoud zelfs dan een geheel bestrate tuin. Zo heb ik dit gehele jaar slechts enkele uurtjes werk gehad in mijn enorm groene tuin. En dat was meer omdat ik de dieren (kippen, konijn en katten) er in los heb gelaten dan dat het werk was om onkruid te verwijderen. Dat groeit hier namelijk amper doordat het zo vol staat.

Overigens kan een onderhoudsvriendelijke groene tuin ook prima strak zijn. Als strak maar niet betekent dat het een parkeerplaats moet zijn.

Ik ben wel blij te lezen dat je echt hebt nagedacht over je tuintje en dat je ook je best doet om het voor de omgeving (zowel mede bewoners als natuur) zo optimaal mogelijk te krijgen. Ook al had ik daarin andere keuzes gemaakt. Ik ben benieuwd naar hoe het er uit ziet als jullie klaar zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:54

Hosta's doen het ook goed in de schaduw.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:07

Mijn ouders hebben een zogenaamde engelse tuin. Ik vind het persoonlijk vreselijk :+ op het snoeiwerk na hebben zij er idd niet heel veel werk aan maar ik hou mijn hart vast hoe dat gaat als ze ouder worden (enorm oppervlak). Mijn keuze voor tegels is echt puur gemak. Een kleinere verhoogde border kan ik zelf gewoon beter bij houden dan die grote border zoals hij was.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:33

Pfoei aan meerjarige planten zou ik alleen een aantal rozen kunnen zeggen, fuchsia's kunnen ook nog wel. Aan eenjarig vind ik zelf Lobelia altijd leuk. Dat zijn de planten die ik in mijn vorige en huidige voortuin had/heb beide liggen op het noorden. Nu komt er wel wat zonlicht maar bij de vorige echt niet
Van dat blauwe schapengras staat me van bij dat die er ook zouden moeten kunnen en Hibiscus, maar die 2 ben ik niet helemaal zeker van

Malenka schreef:
Mijn post was gebaseerd op de foto waarin inderdaad de hele tuin al voorzien is van zand en ik er dus van uit ga dat er amper planten in kunnen groeien. Ik kom dit soort tuinen veel tegen en ondanks de goede bedoelingen van eigenaren bij aanleg zie ik er toch veel mis mee gaan. En dat is gewoon niet nodig.

Ik weet dat veel mensen zich echt vergissen in het onderhoud van een tuin. Een tuin die goed vol staat met vaste planten vergt bijna geen onderhoud. Veel minder onderhoud zelfs dan een geheel bestrate tuin. Zo heb ik dit gehele jaar slechts enkele uurtjes werk gehad in mijn enorm groene tuin. En dat was meer omdat ik de dieren (kippen, konijn en katten) er in los heb gelaten dan dat het werk was om onkruid te verwijderen. Dat groeit hier namelijk amper doordat het zo vol staat.

Overigens kan een onderhoudsvriendelijke groene tuin ook prima strak zijn. Als strak maar niet betekent dat het een parkeerplaats moet zijn.

Ik ben wel blij te lezen dat je echt hebt nagedacht over je tuintje en dat je ook je best doet om het voor de omgeving (zowel mede bewoners als natuur) zo optimaal mogelijk te krijgen. Ook al had ik daarin andere keuzes gemaakt. Ik ben benieuwd naar hoe het er uit ziet als jullie klaar zijn.

Dat dit jou ervaring/smaak is, betekend het niet dat iedereen dat maar mooi vind. Dat type Engelse tuin, dat zo vol staat dat je er inderdaad amper werk aan hebt, vind ik echt verschrikkelijk. Net een oerwoud, en ook absoluut niet strak te noemen.
Iedereen mag toch zijn eigen keuzes maken zonder dat er meteen zo gereageerd wordt, je komt dan namelijk erg belerend over, alsof het alleen op jou manier goed is (Meer in de vorige post dan deze hoor!)
Want als je zo'n volle volle tuin gewoon niks vind, zijn tegels wel degelijk makkelijker. Ik ben dit jaar in een week meer tijd kwijt geweest aan de borders, dan het hele jaar aan mijn tegels. En niet iedereen heeft die zin of tijd