Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Malenka schreef:Het spijt me zeer voor jullie harde werk. Maar ik vind het verschrikkelijk om te zien. Wat een verarming.
De verandering:
- meer opwarming
- veel minder waterberging
- lagere/geen biodiversiteit
- meer onderhoud
Malenka schreef:Mijn post was gebaseerd op de foto waarin inderdaad de hele tuin al voorzien is van zand en ik er dus van uit ga dat er amper planten in kunnen groeien. Ik kom dit soort tuinen veel tegen en ondanks de goede bedoelingen van eigenaren bij aanleg zie ik er toch veel mis mee gaan. En dat is gewoon niet nodig.
Ik weet dat veel mensen zich echt vergissen in het onderhoud van een tuin. Een tuin die goed vol staat met vaste planten vergt bijna geen onderhoud. Veel minder onderhoud zelfs dan een geheel bestrate tuin. Zo heb ik dit gehele jaar slechts enkele uurtjes werk gehad in mijn enorm groene tuin. En dat was meer omdat ik de dieren (kippen, konijn en katten) er in los heb gelaten dan dat het werk was om onkruid te verwijderen. Dat groeit hier namelijk amper doordat het zo vol staat.
Overigens kan een onderhoudsvriendelijke groene tuin ook prima strak zijn. Als strak maar niet betekent dat het een parkeerplaats moet zijn.
Ik ben wel blij te lezen dat je echt hebt nagedacht over je tuintje en dat je ook je best doet om het voor de omgeving (zowel mede bewoners als natuur) zo optimaal mogelijk te krijgen. Ook al had ik daarin andere keuzes gemaakt. Ik ben benieuwd naar hoe het er uit ziet als jullie klaar zijn.