Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:44

Ik vind het een typisch DPG media group artikel. Lekker opruien zonder het goed te onderbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:48

De btw en vaste kosten gaan omhoog en dat voelen de mensen met vast contract ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:50

Maar dat komt toch niet dóór het prijsplafond an sich.... dat de BTW verlaagd werd was ook een maar gewoon een tijdelijke maatregel met een extra mazzeltje voor hen. Dat ze dan gewoon weer teruggaan naar contract, om daar dan het prijsplafond de schuld van te geven vind ik wel een beetje dubbel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:52

Ik snap het ook niet.
Het enige zou kunnen zijn dat de prijsplafond subsidie uiteindelijk door iedereen betaald moet worden, dus ook door de mensen met een vast contract.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:57

Zijn er bokkers die onlangs nog zijn overgestapt? Heeft dit nu nog zin? Ik kom er niet helemaal uit…
Ik betaal nu bij oxxio €0.90 ct per kwh normaal tarief en 0,70 dal. Gas is €3,38 per m3.

Contact gehad met oxxio, voorlopig gaan zij niks aan deze prijzen doen (behalve prijsplafond). Voor nieuwe klanten is het tarief stuk lager; €0,71 normaal en €0,54 dal. En €2,38 gas. Kreeg advies van oxxio om dan maar opnieuw klant te worden…

Anwb energie geeft advies termijn bedrag aan van €177.. waar doe ik nu goed aan.. jullie tips?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:18

Wij zijn overgestapt, maar meer om weg te zijn bij Innova. Zou als ik bij een grote maatschappij zat dat nu niet doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:36

MarlindeRooz schreef:
Zijn er serieus mensen met een vast contract (met voordelige prijs) die klagen? Hoe durf je te klagen over een paar tientjes als er mensen zijn die al tijden honderden euro's per maand betalen.

Klagen? Nee, dat doe ik niet, maar dit had ik niet verwacht nee.
Maar waar ik wel klaar mee ben is dit soort reacties van mensen die zich wentelen in hun slachtofferrol.

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het een typisch DPG media group artikel. Lekker opruien zonder het goed te onderbouwen.

Het nieuws is dat er wel degelijk mensen die meer gaan betalen, daar mag toch gewoon op gewezen worden? Het is prima onderbouwd, hun mening is alleen anders dan de jouwe.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:39

Waar staat de prima onderbouwing dan?

Ik wentel mij niet in een slachtofferrol, staat juist expliciet bij dat wij de hoge kosten wél kunnen dragen i.t.t. anderen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:48

MarlindeRooz schreef:
Hele artikel:

Citaat:
Prijsplafond energie kost ‘vastecontracters’ geld
ENSCHEDE – Het prijsplafond voor energie is gunstig voor huishoudens met een variabel contract, maar ongunstig voor mensen met vaste energiecontracten. Zij gaan vanaf 1 januari juist tientjes per maand meer betalen.

Leo van Raaij 30-11-22, 06:00
Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n 2500 euro voordeel van het prijsplafond, zo is door de overheid berekend. Dat gaat echter alleen op voor huishoudens met een variabel contract. Huishoudens met een vast contract gaan meer betalen, bevestigt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Dit is niet het hele artikel, denk dat je het nog een keer moet lezen ;-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:50

pmarena schreef:
Maar dat komt toch niet dóór het prijsplafond an sich.... dat de BTW verlaagd werd was ook een maar gewoon een tijdelijke maatregel met een extra mazzeltje voor hen. Dat ze dan gewoon weer teruggaan naar contract, om daar dan het prijsplafond de schuld van te geven vind ik wel een beetje dubbel.

Precies. Het is mazzel geweest dat men een vast contract had en dus profijt had van de btw verlaging en belasting verlaging. Het prujsplafond zorgt niet voor de extra kosten, het stoppen van de andere maatregelen zorgt ervoor dat ze gewoon weer normaal gaan betalen wat ze daarvoor ook al deden. Kosten worden niet hoger als dat ze waren voor de maatregelen, ze hebben alleen geluk gehad dit jaar.

Net als andere maatregelen die er geweest zijn waar mensen van geprofiteerd hebben, terwijl ze het neit nodig hadden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:10

ik vind het vooral irritant dat ik niet terug kan zien wat mijn maandbedrag dan straks wordt. Ik weet het, dat komt omdat dat prijsplafond niet volledig uitgewerkt is, maar het geeft me wel onrust.
Ik betaal nu ruim teveel per maand, wat ik prima vindt, maar ik wil niet vanaf januari nog meer gaan betalen vanwege die BTW en belasting e.d. dus dan stel ik hem liever naar beneden bij.

Ik heb een vast contract iets boven het prijsplafond, maar ook niet heel extreem dus denk dat ik er niet super veel baat bij ga hebben verder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:12

xSwanHeart schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hele artikel:

Dit is niet het hele artikel, denk dat je het nog een keer moet lezen ;-)

Oh dan is er een foutje op de pagina bij mij. Want meer tekst kwam er bij mij niet te staan. :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:14

dat komt omdat je er voor moet betalen als je het volledig wil lezen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:22

Ik haat dat echt. Steeds meer sites die dat invoeren. Ik wil geen account en zeker niet betalen. Was toch beter toen het gewoon te lezen was :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:23

Als ze nou gewoon een paar cent per artikel rekenen dan zou ik het nog wel doen wellicht :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:26

Wij hebben een vast contract genomen in de duurste opleving van de energiemarkt :') Laten we hopen dat wij niet nog meer gaan betalen. Maar als het goed is kunnen we het voor 100 euro afkopen en dat hebben we er in een week uit. 1 euro per Kw is niet grappig. Gas gebruiken we nu amper, dus dat maakt ook niet uit.

Vind het ook een beetje gezeik van de mensen die weinig betalen. Dan mag je alleen zeuren als je in de bijstand zit of om een andere reden net aan rond komt wmb :)) .

Na alle vaste lasten (en een bescheiden spaarbedrag) hebben we deze maand nog 350 euro over met zijn 2'en voor boodschappen, kadootjes en dat soort ongein :') Doable, maar ik kan niet wachten tot ik weer "kan ademen". Met het prijsplafond zouden we 3 a 400 euro besparen. Dan hebben we het dubbele.
Dus wij leven inderdaad in 16 graden terwijl ik thuiswerk (en thuis studeer), en ik ben het he-le-maal zat...... Heb 's ochtends echt geen zin om uit mijn bed te komen wetende dat ik weer de hele dag in die takkekou moet zitten met een olliebollen-coupe omdat we maar 1 a 2x per week kunnen douchen.

Het is sowieso tijdelijk, want zelfs als het prijsplafond niet doorgaat staan er nog een aantal serieuze bedragen open die ik terug moet krijgen. Maar tot die tijd is het leven op macaroni, doperwtjes, tomatenpuree en kou met vet haar en dat beperkt je levenskwaliteit toch wel, zegmaar :') .

pmarena schreef:
Als ze nou gewoon een paar cent per artikel rekenen dan zou ik het nog wel doen wellicht :=

Ja, wat dat betreft mis ik de oude variant van blendle best wel. Geen handige programmeur op Bokt die in dat gat wil springen :)) ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:38

Sorry, ik heb toch een vraag over een elektrische kachel. Het is al vaker besproken, maar kom er niet helemaal uit haha. Gisteren toch de verwarming aangezet een uurtje, die 15 graden werd echt te erg met mijn klachten. In dat uurtje ginf het van 15 graden naar 16,5 en zal ongeveer 3m3 zijn geweest. Cv slaat nu ook vaker aan omdat het onder de 15 graden wordt in huis. Dat zit tussen de 0.5 en 1,5m3 per dag daardoor.

Zelfs met prijsplafond douche ik liever wat meer dan moeten verwarmen met gas. Maar helemaal de komende maand, hoe bereken ik nu of het handig is om elektrische kachel erbij te nemen? Het zal niet zijn om continu te verwarmen, maar als het echt te koud is even aan te zetten kort. Of als de was moet drogen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:50

MyWishMax schreef:
Sorry, ik heb toch een vraag over een elektrische kachel. Het is al vaker besproken, maar kom er niet helemaal uit haha. Gisteren toch de verwarming aangezet een uurtje, die 15 graden werd echt te erg met mijn klachten. In dat uurtje ginf het van 15 graden naar 16,5 en zal ongeveer 3m3 zijn geweest. Cv slaat nu ook vaker aan omdat het onder de 15 graden wordt in huis. Dat zit tussen de 0.5 en 1,5m3 per dag daardoor.

Zelfs met prijsplafond douche ik liever wat meer dan moeten verwarmen met gas. Maar helemaal de komende maand, hoe bereken ik nu of het handig is om elektrische kachel erbij te nemen? Het zal niet zijn om continu te verwarmen, maar als het echt te koud is even aan te zetten kort. Of als de was moet drogen :')

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar mss een andere tip als je was in een aparte ruimte hangt: Wij hebben een ventilator er bijgezet. Dat werkt goed en lijkt niet zoveel stroom te verbruiken (10 kwh per 200 uur volgens google) . Als je die hebt liggen mss een goede oplossing voor nu :)) .

Ik vermoed dat in een ruimte van 3m2 (als ik je goed begrijp) een kacheltje wel echt een stuk betere optie is dan stoken.

https://slimhuis.tech/klimaat/duurzaamh ... he-kachel/

Citaat:
Hoeveel stroom verbruikt een elektrische kachel?
Dit is afhankelijk van het type elektrische kachel. Voor een kachel met 2000 watt, komt het neer op 2 kwh per uur.

zegt deze website,

en op deze website staat hoe je kunt berekenen hoeveel watt je nodig hebt:

https://www.comwo.nl/nl/blog/artikel/el ... berekenen/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:52

Nee, die 3m3 was wat het koste om het die 1,5 graad warmer te krijgen :=

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:10

Ik weet niet als het een antwoord is op je vraag maar als wij een dag normaal stoken en nergens op letten zitten we rond de 10m3

Als wij onze elektrische kachel gebruiken dan zitten we nog niet op een halve m3 gas per dag en staat de kachel op 16 graden maar door de kachel is het toch 20/22 graden

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:18

Ik zou zeggen voor die vaste contracters: gebruik dan over heel 2023 die 2x 190 euro die je netjes eind 2022 heb gekregen en totaal niet nodig hebt gehad. Doehoeii geklaag :).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:30

MyWishMax schreef:
Nee, die 3m3 was wat het koste om het die 1,5 graad warmer te krijgen :=

Gister van 8 tot 12 kachel op 17,5 gehad (kwam van 14,5) en gedoucht. 3,3 m3 (cv water temperatuur op 70 graden, water temperatuur op 60).
De woonkamer/keuken, badkamer en beetje slaapkamer worden dan verwarmd.

Bij elektrische kachel 2000 watt, die ik heb gekocht voor de zadelkamer ( om boven 0 te houden ivm toilet en keuken), heb ik van 10 tot 12 aangehad met een wat hogere buitentemperatuur, kostte 5 Kwh, en de kamer was nog niet op 17,5 graden.

Als mijn airco's niet snel lukken dan ga ik infrarood paneel aanschaffen. Dat lijkt me als tussenoplossing behaaglijker dan de elektrische kachel en vooral goedkoper in verbruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:34

Maar jouw cv verbruikt dus minder als de mijne. := Ik heb dat uurtje laag ingeschat, want kan nog niet zien wat hij daarvoor verbruikt heeft om het 15 graden te houden. Totaal was 5,3m3 voor 1 dag, zonder warm water en de dagen daarvoor was het tussen de 0,5 en 1,5m3 om het op 15 graden te houden, heb ik nu maar geschat op 2m3.

Infrarood is te duur in aanschaf, dus die zou ik sowieso niet nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:40

Ik vind het allemaal wel leuk hoor, al die berichten over kWh die mensen verbruiken, maar je hebt er natuurlijk nagenoeg niets aan om dat met elkaar te vergelijken zonder dat je weet wat voor ruimtes met wat voor isolatie e.d. mensen nu eigenlijk verwarmen... per huis / ruimte is dat zó verschillend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:48

Ja, want een elektrische kachel verbruikt ook niet continu bijv die 2000w. Ik had een oude met verschillende standen en alleen de hoogste stand wad maximaal vermogen en die was bloedheet waardoor ik geen uur redde haha. Net als degene met thermostaat, die verbruiken ook niet continu hetzelfde.

Ik gebruikte die in de schuur die slecht geïsoleerd was, alleen is hij helaas kapot.