Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:31

Ik moet eigenlijk stoppen met eten van alles…

Overdag gaat het goed, maar in de avond… wil alles eten wat los en vast zit. Verschrikkelijk.

Heb zondag mijn booster gehad. Van de zomer twee keer Astra gehad op eigen risico met een prullenbak vaccin. Nergens last van gehad.
Nu Pfizer en ik heb me toch een ontstoken lymfeklier in mijn lies! Niet te doen gewoon.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 00:38

Hé wat vervelend zeg... ik ben 3x gevacced met Pfizer 3x echt beroerd, sterkte :(:)

Tja mbt je eetpatroon.... ben geen grote hulp vrees ik :o

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:45

Van de zomer Astra genomen want dan was ik snel aan de beurt. Veel mensen verklaarde me voor gek omdat er bij jonge mensen eigenlijk niet geprikt mocht worden. Maar kom nou, de bijwerkingen waren 1 op miljoen ofzo haha.

Dit is echt heel naar gevoel nu. Kan niet op buik of zij liggen en het is helemaal warm.

Fitzroy

Berichten: 25230
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:24

O bah, wat vervelend. Hoop dat het snel beter gaat.
Ik had Moderna en was 2 nachten koortsig en had hoofdpijn.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:39

Vervelend! Hopelijk snel weer minder ..

Hier 3x pfizer en enkel dagje wat verhoging en keelpijn telkens. Dat je weet dat je lijf wat doet :+

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:55

Ja de gas/energie prijzen zijn echt heel duur! Ook echt wel flink duurder helaas. Voor de afreking in december moeten we al dubbel zoveel betalen en dat was ongeveer een halve maand. Hier staat de verwarming op dit moment dus weer zoveel mogelijk uit en kleden we ons extra warm aan. In het begin echt koud, maar dat word nu gelukkig al iets beter! Hebben toen we hier kwamen wonen goed geïsoleerd dus dat scheelt een hoop! En hebben nu een variabel tarief in de hoop de prijzen weer naar beneden gaan.

En de prijzen in de supermarkt die zoveel duurder zijn geworden helpen ook niet mee! Maar goed zoals ik eerder zijn. Meer betalen is niet leuk. Maar we kunnen het gelukkig betalen! Deze situatie zou niet te doen zijn op het moment dat je al elke euro om moest draaien!
Laatst bijgewerkt door sanneloveyou op 12-01-22 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:59

Ja bizar de energie prijzen en boodschappen.
Ik merk nu in m’n nieuwe huis wel dat het beter is geïsoleerd en nieuwer is dan m’n vorige huis. Dat was een slecht geïsoleerd hoekhuis uit de jaren 50. Nu een tussenwoning met isolatie uit eind jaren 70.
Zag net wel een mail dat ik van m’n oude woning nog 83 euro aan energiekosten terug krijg.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 11:24

Dan heb je daar netjes gestookt Samantha, altijd fijn wat terug te krijgen. Ik heb afgelopen maand 30% bespaard tov de hoeveelheid gas vorig jaar. Dus de vooruitkijker gaf aan dat mijn huidige tarief (200 Euro... |( had 150 ...) klopt voor nu. Maar ik wil het heel graag nog verder naar beneden uiteraard. Kan nog isoleren bij een muur waar verwarming langs loopt dus dat ga ik maar ff doen, is vrij eenvoudig uit te voeren (gewoon met alu folie). Eigenlijk beetje duf dat je daar pas echt mee aan de gang gaat als het zo duidelijk is dat je geld zo'n beetje door de muren waait. Verder kan ik er hier niet meer aan doen. Verwarming staat al lager, in ruimtes die ik nauwelijks gebruik staat het op uit.

Maar goed hoekappartement, 30-er jaren, geen zijmuur-isolatie (is VVE kwestie kan ik zelf niets aan doen), slechte achterpui (ook VVE), wel dubbel glas, geen vloerisolatie en een groot souterrain wat verwarmd is maar daar vliegt het ook weg. Die verwarming daar draai ik niet uit want ben als de dood voor schimmel in die ruimte :o

Boodschappen merk ik ook hoor dat het duurder wordt. Ben erg gebrand op de aanbiedingen / 35% korting etc. En vanavond komt zoonlief weer eten maar dat worden gewoon pannenkoeken en vlaflip na, even de broekriem aan in januari ~~}> _O-

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:28

O ja dan stook je echt een hoop naar buiten hè.
Ik ga in dit huis nog zonnepanelen laten plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:40

Wij kregen net bericht dat de beloofde regeling vanaf december voor electriciteit wel in orde is, maar dat ze het niet kunnen voor gas ^) en dat dat pas vanaf februari zal zijn. Dat wordt dus er achteraan zitten dat ze hun contract eigenlijk niet (kunnen) nakomen voor een deel, wat ze wel beloofd hadden.

Ik zit met wat werkgerelateerde struggles. Was aan het uitkijken voor een andere job met meer uren. 2 waren fulltime, de andere 80%. 2 zitten op 5km van huis, de andere zit in Merelbeke. Ongeveer 40min reistijd enkel.

Tegen alle verwachting in heb ik voor alle 3 testen mogen doen, ben ik voor alle testen prima geslaagd en bij 2 jobs (die dichtst bij huis) ben ik sowieso al door naar de volgende ronde en staat het 2e gesprek al gepland. Hier zijn ze ook beide heel enthousiast over mijn aanmelding en cv :D Voor job 3 zouden ze eind deze week wat laten weten (was ook de laatste met 1e gesprek en afsluiten van de vacature) maar ook hier maak ik wel een goede kans volgens mij.

Alleen.... Ook de job van 80% hebben ze intussen omgezet naar een fulltime.
En daar heb ik nu een partner die lastig doet. Hij wil sowieso dat ik die "verre" job laat vallen. Is iets helemaal anders, is niet op bachelorniveau betaald en dan de afstand/reistijd. Maar het is wél een job waarmee ik alsnog vooruit ga qua loon en een kans die ik hierna nooit meer ga krijgen.
Hij valt sowieso ook over het feit dat alles fulltime is en geen 30-32u. Door zijn drukke job met lange dagen doe ik nu eigenlijk alle huishouden en boodschappen. Daarnaast ben ik 3-4x/week op stal of een wedstrijd.

Ik begrijp zijn standpunt wel, maar zit er wel mee verveeld eerlijk gezegd. Voor de job in Merelbeke zit ik met meer reistijd en voor 1 van de andere moet ik ook regelmatig een dag naar een andere campus op minstens 30min met de trein + wat wandelen. Wat altijd bij die full-time uren bijkomt natuurlijk. Maar de job dichtste bij zonder die verplaatsingen, is wel de job waar ze veel minder werkervaring gaan overnemen vrees ik. (Deze pakken enkel jobgerelateerd over, de andere zouden alles overnemen. Scheelt toch 5 jaar).

Dilemma dilemma.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 11:41

Prijs was vorig jaar bij Energiedirect per kuub gas zo'n 82 ct, nu 1.13 ... tja.
Klopt hoor, maar omdat ik hier nog max 2 jaar woon zie ik het niet zitten om bijv de vloer aan te gaan pakken.
Dus om op dezelfde kosten te blijven zal ik minimaal 25 a 30 % moeten bezuinigen. Afgezien van de vaste lasten, die zijn eigenlijk ook bizar (de belasting die er op energierekening zit). Maar daar schijnt een tegemoetkoming op te komen geloof ik (in Nederland, weet niet hoe dat in België is?).
Maar merk gelukkig wel dat de maatregelen die ik nu tref wel leiden tot fors minder verbruik. Scheelt ook zo dat zoonlief niet meer thuis woont! Die hield erg van warm en dan rondlopen in een t-shirt :roll: Vorige week is hij een paar dagen hier geweest toen ik weekje weg was, helemaal lief hoor, oppassen, prima, maar zie dan wel dat de energiemeter weer omhoog schiet :7

Wat lastig Varekaj... enne mag ik eerlijk zeggen dat ik jouw vriend wel egoïstisch vind? Hij zou ook kunnen zeggen fijn zeg dat je zo'n kans krijgt en dan nemen we een werkster of zoiets voor een halve dag per week. Want laten we eerlijk zijn jij bent best een dure poetsvrouw :*

Citaat:
Door zijn drukke job met lange dagen doe ik nu eigenlijk alle huishouden en boodschappen.

Reken maar eens uit hoeveel uur jij daarmee kwijt bent en dat is allemaal 'vrijwilligerswerk'.

Ik heb jarenlang die discussie gehad met mijn ex. Hoop dat jullie er wel en echt goed uit gaan komen. Ik heb mij jarenlang geplooid (met als gevolg nu minder pensioenopbouw en een ander carriereverloop dan dat echt goed had gekund). Toen we in huwelijkstherapie zaten bleek mij dat toch enorm dwars te hebben gezeten. Altijd ging zijn carriere voor. Maar toen we elkaar leerden kennen verdiende ik zowaar zelfs meer dan hem en had een managementfunctie. Door de geboorte van onze zoon ben ik toen minder gaan werken, wilde ik ook, maar na een jaar of 2, 3 wilde ik het echt weer meer gaan oppakken dat is nooit gelukt. Altijd weer dat gezeur over ja maar ik verdien meer, werk onregelmatig, ik zit in het buitenland, etc. En ja we hadden lang ook een poetshulp, ik liet boodschappen bezorgen maar dat moest ik altijd allemaal regelen.
En in een later stadium zelfs ook allemaal betalen! Ik had ervoor gekozen te willen werken, dus ik moest het maar regelen. Omgekeerde wereld... pas na 16 jaar huwelijk en 25 jaar bij elkaar drong dat tot me door...
Dus tja... mijn advies... kies nu voor jezelf en kijk wat hij voor jou overheeft. Eigenlijk zou ik dat willen zeggen... maar goed weet niet hoe plooibaar jij daar in zit natuurlijk. Heel lastig hoor!!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-01-22 11:49, in het totaal 3 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:44

De dag dat mijn man zich moeit met hoe mijn carrière is omdat hij zelf veel werkt mag hij iets anders zoeken ;) gekkenhuis.

Hier zijn zoveel oplossingen voor. Poetshulp, HelloFresh, boodschappen laten bezorgen, of gewoon ja beetje strakker plannen of meer loslaten.
Ik heb altijd veel meer gewerkt dan mijn man maar ik kan me echt niet inbeelden dat dat mij het recht zou geven om hem te sturen op hoeveel hij mag of kan werken.

Wij hebben een kuisvrouw 4u per twee weken. Boodschappen/koken doet mijn man meestal, nu met HelloFresh valt daar veel van weg. Ik wil gerust elke dag koken in de week maar doe dat vaak na 20u dus als we hetzelfde eten kookt mijn man vaak alvast. We eten niet zo vaak samen in de week. En dat gaat ook.

Maw: wat wil JIJ doen?
Laatst bijgewerkt door poes op 12-01-22 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:45

Ik zou heel eerlijk je eigen gevoel volgen, hij kan zelf ook minder gaan werken of een andere baan zoeken als hij zich druk om het huishouden maakt. Is het geen optie om iemand aan te nemen die het huishouden en de boodschappen doet zodat dat niet meer hoeft te gebeuren ?

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:47

Hmmm, moeilijke wel.
Fulltime + ruim anderhalfuur reistijd per dag is wel pittig. Maar, bureaujob, corona gezien moet thuiswerk mogelijk zijn, dus mss valt daar wel iets in te onderhandelen?
Ik werk nu wel dichtbij huis, maar 2 dagen per week van thuis uit, scheelt me 2 uur reistijd per week + de pauzes dat ik op het werk moet nemen. (ik begin thuis om 7.30, ga over de middag de paarden gaan doen, en werk dan door tot 17 of 18 (of later, afhankelijk van werkload en hoe ik mijn week indeel. Dagen op kantoor vertrek ik om 7.30 van huis uit en ben pas ten vroegste om 17.30 thuis, moet ik de paarden nog gaan doen en de hond oppikken).
Dus dat scheelt wel een hoop.
Tussendoor kan je snel even een was insteken of even de vaat was ledigen wat je anders niet kan doen.

Als thuiswerk geen optie is dan wordt het wel pittig. Anderzijds ga je met een dergelijk uren wss wel zodanig omhoog in loon dat een poetsvrouw mss wel een optie is. Dat scheelt ook weer 4 uur poetsen per week en vaak is het goedkoper om een poetsvrouw te betalen en zelf die 4 uur extern te werken, dan dat je 4 u minder werkt en zelf poetst.

Verder, ik ben alleen en werk zelf 40 uur, heb 2 paarden in eigen beheer, grote hond die beweging nodig heeft, ik ga regelmatig een dag bekappen en werk minstens 1 weekenddag per twee weken een flexi. en ik krijg mijn huishouden ook nog rond, zonder poetsvrouw. Dus ik zie niet zozeer een issue.
Ik vind hem ook wel wat egoïstisch hoor, komt een beetje over dattie beseft dat hij een steentje zal moeten bijdragen in het huishouden als jij meer werkt en hij dat niet ziet zitten. Dan kan die opperen om zelf wat minder te werken, dingen beter te plannen en een poetsvrouw aan te nemen.
Als poetsen en boodschappen het grootste issue zijn:
Poetsvrouw / huishoudster (afhankelijk hoeveel je wil spenderen kan die zelfs al koken ook), boodschappen bij collect en go laten klaarzetten of zelfs laten leveren, hello fresh zodat je niet zo vaak boodschappen moet doen.

Ikzelf doe twee wekelijks hellofresh, heb ik bijna 2 weken warme maaltijden voor (5 maaltijd voor 2 personen ) voor 55 euro per twee weken. Niet supergoedkoop, scheelt me wel benzine en wekelijks minstens 2-3 uur aan boodschappen.
Verder ga ik eens per maand naar de aldi of laat klaarzetten bij de colruyt.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 11:51

Citaat:
Verder, ik ben alleen en werk zelf 40 uur, heb 2 paarden in eigen beheer, grote hond die beweging nodig heeft, ik ga regelmatig een dag bekappen en werk minstens 1 weekenddag per twee weken een flexi. en ik krijg mijn huishouden ook nog rond, zonder poetsvrouw. Dus ik zie niet zozeer een issue.


Zo lekker als je alles alleen voor jezelf kunt regelen :+ samenwonen vraagt soms wel erg veel tijd :+

Ik kan me voorstellen dat je kiest voor datgene wat vriend ook prettig vind hoor, alleen let op jezelf, het is jouw tijd, jouw geld, jouw leven. Ik had nooit gedacht dat de keuzes die ik uiteindelijk heb gemaakt, waarvan ik dacht dat het niet anders kon omdat mijn ex nooit mee wilde bewegen, me uiteindelijk zo parten zouden spelen. Vandaar ook mijn wat wellicht pittige reactie :o }:0

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:05

haha, ja, idd. Ik ben nu en dan wel eens aan het daten hoor, maar een relatie kost idd gewoon heel veel tijd. Ik merk dat mannen er wel op afknappen als ze merken dat ik niet het type ben om buiten werkuren 24/7 met elkaar door te brengen :+.

Maargoed, toen ik nog een relatie had werkte dat ook wel, hij werkte ook lange dagen, toen hadden we wél een poetsvrouw, maar huishouden was wel wat verdeeld, uiteraard was het grotendeels van al het geregel nog altijd voor mij, want zelfs zijn eigen mess opruimen was vaak teveel gevraagd, maar oke. Dat zijn andere discussies :+.
Maar dit heeft me ook geleerd om, zeker op vlak van inkomen, te doen wat IK wil, want je kan een balans vinden, maar als je als vrouw al die jaren minder verdient en minder kan opbouwen (afgaand dat je niet een gezamenlijk systeem hebt waar alles op een pot komt en dan ook gelijk zou verdeeld worden) en er komt iets waardoor je alleen verder moet, dan trek je sowieso aan het kortste eind.

Maar dat is gewoon een kwestie van balans vinden en elk je deel doen / oplossingen vinden voor de issues.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:22

Ja eens met de anderen, kies voor jezelf!
Een werkster kan altijd nog inderdaad.
Ik had ook een ex die niks deed trouwens. Ook geen carrière maken trouwens haha dus had er niet veel aan.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 12:55

:+ mannen :roll:

Trouwens net bij de Appie nieuw merk koffie cups ontdekt: Caffé Gondoliere. Cups kosten 11 ct per stuk tov de Perla 20 ct en de DE 25 a 30 ct. Dus die maar even meegenomen. Smaakt OK. Niet geweldig maar OK... kijken of het een alternatief kan zijn... :9k

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:38

Varekaj, ga vooral voor datgene waar JIJ gelukkig van wordt. En schotel je vriend desnoods even fijn voor hoeveel tijd je nu kwijt bent aan je werk + huishouden.

Gezien die ene toen je reageerde op 80% stond, is daar misschien ook wel wat mogelijk? Desnoods in combi deel thuis werken?

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:23

Mijn oppas (die 2 dagen per week bij ons thuis oppast) zet de kachel steeds op 23.5. Zo niet goed voor mijn gasrekening.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:29

Zonnebloem92 schreef:
Mijn oppas (die 2 dagen per week bij ons thuis oppast) zet de kachel steeds op 23.5. Zo niet goed voor mijn gasrekening.

kan je die niet limiteren? dat je er een max van 21 ° op zet?

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:45

Zonnebloem92 schreef:
Mijn oppas (die 2 dagen per week bij ons thuis oppast) zet de kachel steeds op 23.5. Zo niet goed voor mijn gasrekening.

Wow das wel heel erg. Zit ze dan in bikini ofzo. :')
Ik zou vragen of ze naast het oppassen wil stofzuigen of wat anders huishoudelijks, krijgt ze het warm van.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:56

Verekaj ik ben het met bovenstaande reacties eens. Jij bent degene die de job moet doen dus moet het vooral jou passen. Natuurlijk overleg je in een relatie maar hoe het er nu staat(kan natuurlijk komen doordat het geschreven tekst is) krijg ik er een beetje raar gevoel bij. Een tijdje terug was er toch ook iets over een elektrische fiets wel of niet aanschaffen toen kreeg ik ook een beetje hetzelfde gevoel...

Om nog even te reageren op de koffie, ik drink zelf geen koffie maar ik denk dat ik eerder zou gaan voor echt goede koffie en dan een kopje minder op een dag als je wat wilt besparen dan een koffie die "ok" smaakt. Maat houden is sowieso voor jezelf beter en bespaar je meer mee denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:10

Over die fiets: klopt, daar zijn we nog steeds niets mee verder geraakt :P Maar ik heb wel bij het begin van het jaar het voornemen gedaan om minstens 1x/week de fiets te pakken. Ofwel naar werk (7km enkel) ofwel naar stal (13km enkel). Vandaag mezelf goed ingepakt en met de fiets naar het werk gereden, toch wel klein beetje trots op :o Eens bekijken of dat straks in het donker en mistige weer nog even lollig is. Spaart in ieder geval wel diesel uit!

Vriend heeft geen optie om te minderen in uren en het zou oerdom zijn om zijn job op te geven. Hij zit eigenlijk op de best mogelijke plaats voor de functie die hij uitvoert.

Voor 2 van de 3 functies waarvoor ik nu solliciteer is thuiswerk geen mogelijkheid tenzij het hele land weer compleet in lockdown gaat en de gewone ambulante gezondheidszorg plat gelegd wordt. De 3e functie is een fysieke job die ook continu voorzien moet blijven omdat het een noodzakelijk type zorgverlening is zeg maar.
Het stoort hem niet dat ik ander werk zoek en meer uren wil werken. Hij is alleen ongerust dat het allemaal teveel van het goeie gaat zijn en dat er dan (veel) te weinig tijd over gaat blijven om samen nog wat te doen en dat de boel dan wat armtierig erbij gaat liggen. Waar het kan helpt hij nu ook al mee in het huis, daar hoef ik niet over te klagen. Die pakt gerust op zaterdagochtend de stofzuiger en dweil als ik op het prikcentrum een dienst heb bijvoorbeeld. Het enige wat hij niet kan is strijken.

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:26

Maar wil je dan naast die nieuwe functie ook bij het prikcentrum werken ? Anders krijg je met 1 baan toch juist veel meer rust ?