Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:27

Puh lastig yipee!

Ik ben blij dat wij het bij + 11.000 hebben gehouden, want taxateur heeft waarde op +10.000 gezet. Wij moeten dus wel wat bij leggen, maar alleen 1000 euro dus dat lukt nog wel :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:39

Yipee schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik heb morgen weer een bezichtiging staan van een heel mooi huis, maar eigenlijk helemaal geen trek in. Ik weiger gewoon meer dan 10k te overbieden en de kans dat ik iets krijg lijkt daarmee klein -O- . Ik neig er heel eerlijk naar om te stoppen met zoeken en dan maar even te blijven huren. Kan zoveel leukere dingen met mijn spaargeld doen dan overbieden :+ .

Dat gevoel overkomt mij nu ook wel een beetje. We hebben nu een huurhuis wat echt te klein is. Maar we betalen er (relatief) geen drol voor. Ik wordt het thuiswerken in de woonkamer met zijn 2en alleen een beetje zat.

Oh ik voel je :(:) wij wonen nu ook in een klein (en vandaag ook stikheet) appartement met zijn tweetjes (42m2). We zouden max 2 jaar hier wonen maar dat zijn er straks aan de eindstreep 4 geworden. Met al dat thuiswerken wordt het er niet beter op, beide functies waarin we veel calls hebben. Gelukkig vechten we elkaar alles behalve de kiet uit maar prettig is het niet altijd. Vaak zit een van ons twee op de slaapkamer in bed te bellen of op de grond in de hal haha..
*einde klaag*
Hoop voor jou dat jullie snel iets gaan vinden. Het vooruitzicht maakt het toch iets aangenamer. Hoewel ik dit appartement soms nog vervloek haha :D

J0anieke

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:20

Zo herkenbaar jullie verhalen. Mijn vriend kan alleen niet thuiswerken dus mag gewoon doen wat hij wilt, of wel gamen en films kijken. Zo leuk als je zelf in dezelfde kamer moet thuiswerken. Wij zitten met z'n 2e (en 3 katten, oeps) op 38m2, gelukkig wel een tuintje.

Op dit moment helemaal van de leg. Gaan morgen een huis bekijken in een buurt waar we in eerste instantie helemaal niet wilde gaan wonen :=

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:38

Hoe zit dat met overbieden en taxeren dan kan me voorstellen dat 5000 euro nog wel getaxeerd kan worden. 10.000 zie ik dus ook nog wel. Maar ik vind het echt een risico om over te gaan bieden en straks wordt het daarop niet getaxeerd. Steek persoonlijk die 10.000 euro dan liever in het huis zelf :=

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:06

Wat ik overal hoor is dat de taxatie 1 pot nat is: je krijgt bijna altijd wel je huis volledig vergoed, ongeacht of je eroverheen geboden hebt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:07

M_arjolein schreef:
Hoe zit dat met overbieden en taxeren dan kan me voorstellen dat 5000 euro nog wel getaxeerd kan worden. 10.000 zie ik dus ook nog wel. Maar ik vind het echt een risico om over te gaan bieden en straks wordt het daarop niet getaxeerd. Steek persoonlijk die 10.000 euro dan liever in het huis zelf :=

Als je meer wil overbieden dan 5 tot 10K moet je dat uit eigen zak betalen. Dat kan bijvoorbeeld als je overwaarde hebt op je eigen huis, een gift van ouders ofzo, of gewoon eigen geld genoeg gespaard. Of de loterij winnen natuurlijk haha.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:09

J0anieke schreef:
Wat ik overal hoor is dat de taxatie 1 pot nat is: je krijgt bijna altijd wel je huis volledig vergoed, ongeacht of je eroverheen geboden hebt.

Dit is zeker niet waar :n Ik heb al bij meerdere klanten gehad dat de taxatiewaarde niet gelijk was (lees: lager) dan de koopprijs.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:20

Maar hadden die mensen dan niet overboden, 10k, of 20k? En bij hoeveel procent is dat t geval?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:20

Wij hebben dus 11000 overboden en moeten nu 1000 uit eigen potje betalen, omdat de taxatie minder was dan wat wij hebben geboden.
Dus dat ze zo maar taxeren wat jij hebt geboden klopt niet.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:24

Ik zeg ook niet dat t altijd zo is en we hadden het over bedragen van 5k-10k overbieden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:32

denk dat je bij 5-10k wel redelijk veilig bent hoor. Daarom hebben wij het ook rond dat bedrag gehouden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:44

Bedankt voor de antwoorden. Ben er nog helemaal niet in thuis haha. Wel fijn dat ze het bij jullie nog voor 10.000 euro erbij konden taxeren Veriye.

Hebben nu nog maar 1 x een bod uitgebracht en niet veel overboden maar dat huis was qua prijs/kwaliteit echt wel goedkoop. Achteraf misschien meer moeten bieden maar omdat het voor ons de 1e x was vonden wij dat toch wel spannend/risicovol ivm de taxatie.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:45

Heb je een aankoopmakelaar? Die kan soms al een grove inschatting van waar het voor getaxeerd kan worden.

Wij boden 30K over en kregen het probleemloos getaxeerd. Maar dit huis stond ook ietwat goedkoop in de markt, dat scheelt natuurlijk ook.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:38

leeslampje schreef:
Heb je een aankoopmakelaar? Die kan soms al een grove inschatting van waar het voor getaxeerd kan worden.

Wij boden 30K over en kregen het probleemloos getaxeerd. Maar dit huis stond ook ietwat goedkoop in de markt, dat scheelt natuurlijk ook.

Nee die hebben we nog niet. We willen eerst kijken of het zo lukt mocht het echt drama steeds worden dan gaan we daar zeker naar kijken. We komen van een huurhuis dus hebben niet heel veel haast maar voor eind 2021 zou mooi zijn. Bedankt voor de tip!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:52

J0anieke schreef:
Maar hadden die mensen dan niet overboden, 10k, of 20k? En bij hoeveel procent is dat t geval?

Nee dat ging wel over andere bedragen dan dat. Ik heb zo geen percentages paraat, maar het komt echt wel geregeld voor. En terecht, want de koopprijs is zeker niet altijd gelijk aan de daadwerkelijke waarde. Zeker niet in deze markt.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:37

Yipee schreef:
Nou breekt mijn klomp. Ik weet het nu echt even niet meer. 25K overboden op een huis, flexibele overdracht, bod gecheckt door adviseur, en grootste gedeelte eigen geld overboden en wij zijn het niet geworden. Wat wil iemand dan nog meer? :+

Jeetje hoeveel moet je overbieden zeg... moed niet opgeven er komt vast wel iets op je pad!!
Ik heb zeer goed nieuws! Mijn bod is geaccepteerd *\o/*

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:48

Gefeliciteerd Elinexx

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:37

Gefeliciteerd Eline!
Yipee: Ja vervelend, waarschijnlijk een partij die helemaal zonder voorbehoud heeft geboden.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:51

Mijn vriend en ik zijn ook rustig aan het kijken naar een (eerste) koophuis, we hebben geen haast want nu een hele fijne huurwoning, dat is fijn. We mogen maandag kijken bij een rijtje van 3 woningen waar we voorrang hebben i.v.m. achterlaten sociale huurwoning, duimen dat dat zorgt voor iets minder gekte! :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:55

Wij gaan onze aankoopmakelaar inschakelen op een huis. Toch wel heel erg spannend dit... :o

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:21

Gefeliciteerd Eline!

Spannend Cestmoi en J0anieke !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:18

Jeetje Rinske, wat rot dat het allemaal zo gelopen is! :\ En ik lees nog meer berichten over moeizame onderhandelingen etc -O-

Toi toi toi voor de mensen die nog bezig zijn en gefeliciteerd Eline!

Ik kwam dit nieuwsbericht tegen. Daar ben je mooi klaar mee als koper! :oo
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/326 ... -jaar-stil

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:13

Aankoopmakelaar had echt níks te zeggen over het huis en hij gaat vanavond nog onderhandelen... Manmanman wat is dit spannend!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:24

Mijn duimen draaien!!

Het huis dat wij kochten staat nu als verkocht onder voorbehoud op Funda, nu voelt het wel heel echt :)) .

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:32

Rinske schreef:
Mijn duimen draaien!!

Het huis dat wij kochten staat nu als verkocht onder voorbehoud op Funda, nu voelt het wel heel echt :)) .

Herkenbaar! Ik heb daarvan toen ook een print screentje van naar iedereen gestuurd :')