Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:20

manonutjuh schreef:
Volgens mij moeten nieuwe tarieven altijd 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden.
Kun je het online ook niet terug vinden?

Niet als je contract af loopt.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:09

Spenk schreef:
manonutjuh schreef:
Volgens mij moeten nieuwe tarieven altijd 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden.
Kun je het online ook niet terug vinden?

Niet als je contract af loopt.

Precies niet na einde contract.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:08

Telpeva schreef:
Dit is hier al een paar keer besproken maar door argumenten waar mijn collega's mee kwamen begin ik nu toch weer te twijfelen over een elektrische kachel voor in de woonkamer. Mijn eigen conclusie was maanden geleden dat dat in mijn geval denk ik niet veel zin heeft, aangezien ik ook geen zonnepanelen heb. Mijn woonkamer is ongeveer 25m3, de thermostaat staat op 17 graden, en ik zou een elektrisch kacheltje vooral gebruiken voor korte bursts wanneer ik het koud heb, om de ruimte even 1 of 2 graden warmer te krijgem. Heeft iemand hier een idee bij of in mijn geval een elektrische kachel financieel gezien enig voordeel heeft? Normaal zet ik de thermostaat een graad hoger als ik het koud krijg.

Ligt aan je huis. Ik heb een 2500 watt kachel en het is goedkoper om met dat ding de boel te verwarmen dan met de cv. De kachel heeft het hier binnen 30-40 min 4 a 5 graden warmer. Vandaag van 14 graden naar 19 graden. Mijn cv doet hier meer dan een uur over. Ik heb wel een p1 meter en zie hier dat de kachel goedkoper is dan met de cv.

Veel mensen zeggen dat een kachel duurder is omdat ze er vanuit gaan dat dat ding van 2000 watt dan continu aan zou staan. Als je er 1 met thermostaat hebt dan slaat deze zelf af wanneer hij de juiste temperatuur heeft bereikt.
Hier heeft hij vanaf 13.15 aan gestaan tot 16.15 uur en dit heeft me €2,30 aan stroom gekost. Dan heeft hij dus de boel (30m2) opgewarmd van 14 tm 19 graden en het op 19 graden gehouden. Tussendoor slaat hij af en als hij bij moet verwarmen dan doet hij dit op laag vermogen. 600 watt. Dus niet continu op 2500.
Met de cv was ik in 1.5 uur al over de €3 euro kwijt aan gas.
Als het echt hard gaat vriezen dan laat ik de electriache kachel de boel verwarmen en neemt de cv het over voor het bij verwarmen.

Vorig jaar en dit jaar uitgeprobeerd. Ik zit nog steeds onder de 100 euro aan maandtermijn/verbruik.
Er zit een thermostaat op

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:38

Nielojram schreef:
ANWB is wel de traagste mbt het terugstorten van die hondernegentig euro...

Ik heb Greenchoice en ook niet.. want ze hebben het verrekend met jaar opgaaf en dat betalen ze pas 10 dec uit

Dieuwke_

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:53

Ik heb ook Greenchoice en ze hebben het bij mij verrekend met het maandbedrag en ik had het geld echt heel snel binnen. Wat gek dat daar zo'n verschil in zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:13

robbie88 schreef:
Ik heb Greenchoice en ook niet.. want ze hebben het verrekend met jaar opgaaf en dat betalen ze pas 10 dec uit

Afbeelding

Mag ik nu ook rente rekenen voor te laat uitbetalen :D ?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:15

Tieme schreef:
Telpeva schreef:
Dit is hier al een paar keer besproken maar door argumenten waar mijn collega's mee kwamen begin ik nu toch weer te twijfelen over een elektrische kachel voor in de woonkamer. Mijn eigen conclusie was maanden geleden dat dat in mijn geval denk ik niet veel zin heeft, aangezien ik ook geen zonnepanelen heb. Mijn woonkamer is ongeveer 25m3, de thermostaat staat op 17 graden, en ik zou een elektrisch kacheltje vooral gebruiken voor korte bursts wanneer ik het koud heb, om de ruimte even 1 of 2 graden warmer te krijgem. Heeft iemand hier een idee bij of in mijn geval een elektrische kachel financieel gezien enig voordeel heeft? Normaal zet ik de thermostaat een graad hoger als ik het koud krijg.

Ligt aan je huis. Ik heb een 2500 watt kachel en het is goedkoper om met dat ding de boel te verwarmen dan met de cv. De kachel heeft het hier binnen 30-40 min 4 a 5 graden warmer. Vandaag van 14 graden naar 19 graden. Mijn cv doet hier meer dan een uur over. Ik heb wel een p1 meter en zie hier dat de kachel goedkoper is dan met de cv.

Veel mensen zeggen dat een kachel duurder is omdat ze er vanuit gaan dat dat ding van 2000 watt dan continu aan zou staan. Als je er 1 met thermostaat hebt dan slaat deze zelf af wanneer hij de juiste temperatuur heeft bereikt.
Hier heeft hij vanaf 13.15 aan gestaan tot 16.15 uur en dit heeft me €2,30 aan stroom gekost. Dan heeft hij dus de boel (30m2) opgewarmd van 14 tm 19 graden en het op 19 graden gehouden. Tussendoor slaat hij af en als hij bij moet verwarmen dan doet hij dit op laag vermogen. 600 watt. Dus niet continu op 2500.
Als het echt hard gaat vriezen dan laat ik de electriache kachel de boel verwarmen en neemt de cv het over voor het bij verwarmen.

Vorig jaar en dit jaar uitgeprobeerd. Ik zit nog steeds onder de 100 euro aan maandtermijn/verbruik.

Wat voor kachel heb je?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:40

Ik krijg binnen tien dagen na 28 november de eindafrekening :):)
Nu hebben we nog wel een lopend contract maar dan nog ben ik erg benieuwd!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:48

Ik ben mijn LPG kachel volop gaan gebruiken toen de gas prijzen zo belachelijk omhoog schoten. Ik heb hem echt al jaren, maar het was meer voor de gezelligheid. Nu heb ik de CV continu op 16 graden staan en verwarm ik bij met de LPG kachel.

Ik moest 200 kuub op mijn jaarverbruik gaan besparen om onder het energie plafond te blijven, dit is mijn verbruik overzicht voor Oktober:

Afbeelding

In 1 maand dus al 100 kuub bespaard. Nou weet ik niet meer of vorig jaar oktober kouder was dan dit jaar, maar de besparing is groot en deze oktober heb ik maar 1x de tank hoeven vullen voor €16,87

Uitgerekend kost mij de LPG kachel €0,25 per uur dat die brand.

Nu goed vol blijven houden in het nieuwe jaar, maar ik denk wel dat het mij zo ruim gaat lukken onder het energie plafond te blijven.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:54

OleJon schreef:
Wat voor kachel heb je?

Een Eurom wifi 2500

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 07:34

Sjow krijg net onze jaarafrekening binnen

We krijgen 1950 terug en het voorschot is op 145 gezet :D

Moet er bij zeggen dat we sinds december vorig jaar meer de houtkachel aan en hebben zodoende maar 450 kuub verbruikt en we hebben sinds een goed half jaar zonnepanelen! Voorgaande jaren verbruikten we zo tussen de 900 en 1000 kuub, dus onder het plafond blijven we wel!

Normaal gesproken verhoogden we ons voorschot weer als het was verlaagd, maar nu doen we dat niet, we maken nu zelf wel een spaarpotje :+ Stel dat Essent ook het loodje gaat leggen (je weet het niet)

Ik maak me meer zorgen over de jaren na 2023, dan krijgen we dat plafond echt niet meer, hoe we het dan gaan doen, geen idee

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:47

Ik heb hier ook een elektrische kachel 2000 W aan gehad. Dit was ongeveer net zo duur als met cv. verwarmen.
En dan had ik met cv nog meer ruimte vewarmd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:19

De beste oplossing voor de energieprijzen bleek 3 weken op vakantie gaan naar een warm ontwikkelingsland :+ . Als ik kijk naar wat ik heb bespaard aan energie, boodschappen en benzine dan heeft mijn vakantie eigenlijk niets gekost :Y) . Mijn energieverbruik voor november staat op -1 euro, 5 m3 gas en 23 kwh verbruikt met de kachel op 12 graden.

Hij gaat vandaag toch echt weer aan, ben benieuwd hoeveel dat verbruikt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:06

Kan nog goedkoper hoor.
Heb een maand in het ziekenhuis gelegen, was daar lekker warm, all inclusive en de zorgverzekering betaalde alles ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:04

EllyC schreef:
Ik heb hier ook een elektrische kachel 2000 W aan gehad. Dit was ongeveer net zo duur als met cv. verwarmen.

Was dat er 1 met of zonder thermostaat? Zonder thermostaat is duurder omdat gewoon door blijft verwarmen.
Ik heb er 1 van 2500 watt met thermostaat. Die warmt alleen op 2500 watt op en slaat dan af..na een tijdje gaat hij op 600 watt weer opwarmen. Staat dus niet continu aan.
Hier veel goedkoper dan met gas.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:13

Nielojram schreef:
ANWB is wel de traagste mbt het terugstorten van die hondernegentig euro...

Ik zag dat de ANWB de € 190,- vannacht op mijn rekening heeft gestort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:25

MarijeR schreef:
Kan nog goedkoper hoor.
Heb een maand in het ziekenhuis gelegen, was daar lekker warm, all inclusive en de zorgverzekering betaalde alles ;)

:')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:11

Tieme schreef:
EllyC schreef:

Was dat er 1 met of zonder thermostaat? Zonder thermostaat is duurder omdat gewoon door blijft verwarmen.
Ik heb er 1 van 2500 watt met thermostaat. Die warmt alleen op 2500 watt op en slaat dan af..na een tijdje gaat hij op 600 watt weer opwarmen. Staat dus niet continu aan.
Hier veel goedkoper dan met gas.

Met thermostaat

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:55

Ik weet niet precies wat vdbron bij mij aan het doen is maar ik heb 190e gekregen maar een maandbedrag afschrijven doen ze niet. Blijft op "in verwerking" staan in de app :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:18

Gek, bij mij hebben ze die 190 verrekend met het termijnbedrag van november.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:26

Tieme schreef:
Telpeva schreef:

Ik heb het dus in de praktijk getest, buitentemperatuur zelfde.
Beide een ochtend aangehad om van 14 naar 17,5 te gaan en blijven.

Elektrische verwarming was net zo duur als cv/gas maar met cv dus meerdere ruimtes verwarmd. Elektrisch wordt bij mij pas interessant als airco's er hangen en/of zonnepanelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:29

secricible schreef:
Ik weet niet precies wat vdbron bij mij aan het doen is maar ik heb 190e gekregen maar een maandbedrag afschrijven doen ze niet. Blijft op "in verwerking" staan in de app :+

huh? Ik heb dan weer helemaal niets gekregen van vdbron en dacht te lezen dat ze het verrekenen met de jaarafrekening (wat helemaal ruk is natuurlijk... Heb het geld nu nodig. Leef nu van spaargeld terwijl ik maar de helft verbruik van hun bizarre termijnbedrag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:32

MarijeR schreef:
Kan nog goedkoper hoor.

:)) ....

Jammer dat ik vroeger al een eetstoornis gehad heb en het niet voor herhaling vatbaar was :')
Dit was een bijzonder gunstig moment geweest om opgenomen te zitten :P en je boodschappen zijn ook niet zo duur :+ ....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:44

Menino schreef:
huh? Ik heb dan weer helemaal niets gekregen van vdbron en dacht te lezen dat ze het verrekenen met de jaarafrekening (wat helemaal ruk is natuurlijk... Heb het geld nu nodig. Leef nu van spaargeld terwijl ik maar de helft verbruik van hun bizarre termijnbedrag).

Wat is je maandbedrag en is jouw maandbedrag wel afgeschreven?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:49

mysa schreef:
Gek, bij mij hebben ze die 190 verrekend met het termijnbedrag van november.

ja, dat zeggen ze ook dat ze doen, dus ik snap er geen bal van, maar ik wacht het nog even af tot donderdag en dan ga ik ze maar even bellen....