Hier ook prei pas vorige maand geoogst was goed te eten.
Boompje1985
Geplaatst: 08-03-16 21:00
Tip die ik kreeg over prei in de moestuin... Prei moet je wel op een andere manier planten eerst opkweken en bij het plaatsen in de grond moet er ruimte om de prei heen vrij blijven dus geen grond aandrukken wat je normaal bij andere groentes wel doet. Zo krijgt de prei de ruimte om dikker te worden!
Marcella
Geplaatst: 08-03-16 21:01
En prei moet voldoende bij gemest worden anders kunnen ze ook niet groeien. En prei put de grond uit.
Ik heb mijn eerste moestuintje ook weer, basilicum!! Kijken of het beter lukt als vorig jaar...
8nnemiek
Geplaatst: 08-03-16 21:05
Klopt! Voor prei maak je een diep gaatje met een stok en zet je er los in zonder de aarde er tegenaan te duwen. Gaatje vullen met water en regelmatig bijmesten. Prei moet je eigenlijk al in januari zaaien om een jaar later echt mooie prei te kunnen oogsten. Ik heb ze vorige maand allemaal geoogst en heb nog vrij veel in de vriezer liggen. Er zaten een aantal erg mooie reuzen bij!
Sammie
Geplaatst: 08-03-16 21:06
Jeetje.. Bij ons was de prei zo dik en groot dat we t niet weggegeten kregen. Uiteindelijk laatste stronkjes in sept rot uit de grond getrokken. Maar vond t een leuke groente om te doen. Daarom zo jammer dat t er nu niet bij zit.
Ja, niet bij nagedacht eigenlijk. ga dit jaar maar los kopen en zelf planten
Anoniem
Geplaatst: 08-03-16 21:31
Wow die prei!
Ik had vorig jaar veel in kleine potjes/emmertjes. Gebrek aan ruimte zeg maar. Maar heb best veel kunnen eten! Alle kruiden deden het erg goed, radijsjes, tomaat, alle sla (heb echt weken salades gegeten haha), wortel en spinazie. Prei wist ik niet hoe je dat moest planten, maar boven de grond zag het er als echte prei uit
Aardbei deed bij mij dan weer heel weinig. Heb vorig jaar een ananasaardbei plantje gekocht. En zo te zien is die + stekjes de winter wel doorgekomen zonder stuk te vriezen. De stekjes stonden gewoon in laagjes water ipv grond. Iets met geen zin om nieuwe potgrond te gaan kopen. Als dat zo is heb ik daar >20 plantjes van dit jaar. En dan nu stekjes wegknippen dat de energie naar de aardbeien gaat...
Heb vorig jaar van de AH rucola super veel zaadjes bewaard. Ben ook heel benieuwd of die het goed gaan doen.
De potjes zijn sowieso gekrompen geloof ik? Of lijkt dat maar zo? Heb er nog geen thuis om naast de oude te zetten. Maar had er vanmiddag op werk eentje. Die leek best wel erg klein. En idd heel klein blokje aarde haha.
Potjes zijn idd geloof iets kleiner en het tabletje aarde ook.
eclair98
Geplaatst: 08-03-16 21:59
Ik het dit keer ook proberen in leven te houden
kiwiwitje
Geplaatst: 08-03-16 22:01
Ik heb er nu 9 Komkommer,rode biet, augurk,erwtjes,sperziebonen, wortel en basilicum. Kwam precies uit met aarde. Heb komkommer en augurk twee keer. Dus nog even laten staan, van de week kijken wat mijn zus dubbel heeft haha.
Wij hebben de sla mix van de ah. Maar we hebben verder sowieso veel moestuin zaden, we zijn al druk bezig met voorzaaien. Voor mn dochter is het wel leuk, die moestuin potjes.
Vorig jaar hadden we niet zoveel ruimte voor de ah moestuintjes. De wortels waren erg lekker, volgens de slakken. De broccoli schoot snel door. De tomaten en de aardbeien deden het prima. En verder weet ik eigenlijk niet meer of het zaden van onszelf waren of van de ah, wat we geoogst hebben. Ik ben benieuwd naar die watermeloen, dus die hoop ik nog te krijgen.
Net spinazie en rucola gekregen van mijn liefje. Ik heb nu trouwens radijsjes en broccoli dubbel. Frustrerend want ik heb dus zo'n dinges van 1,50 gekocht en nu is het al rommelig. AAAHHHHH