Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Ja
Liezel1 schreef:Ik heb al zonnepanelen liggen (30 stuks) maar die zijn al een jaar of 8 oud.
Zag een mooie aanbieding voorbij komen, dus heb nieuwe panelen besteld. 560 wp full Black, 15 stuks.
Ze worden in Januari geleverd.
Picopico schreef:Ik zou zeggen: reken het uit. Hoeveel gas je verbruikt om je ruimte een graad te verwarmen is natuurlijk afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is. Blijft het warm als de ruimte eenmaal warm is of koelt het snel weer af zodra je de thermostaat weer lager zet? Ik zou eens bijhouden hoeveel gas het je kost om een uur te verwarmen. En dan dat maal de prijs per m3. Datzelfde doe je met de elektrische kachel. Het verbruik per uur is te berekenen adh het wattage (hoe weet ik even niet). En dat dan maal de prijs per kwh. Vervolgens kijken hoe lang je cv/elektrische kachel aan moet hebben om het een graad warmer te krijgen en dat verrekenen met de prijs per uur. Als de cv dat in een kwartier voor elkaar heeft, maar de elektrische kachel doet er een uur over maakt dat wel uit natuurlijk.
Als je alleen op de bank zit, zou ik trouwens eerder voor een elektrische deken gaan. Dan verwarm je direct je lichaam ipv de hele ruimte.
Telpeva schreef:Als ik naar mijn verbruik per uur kijk in de app van mijn leverancier dan kan ik wel zien dat het per keer dat ik bewust de verwarming aan laat slaan (meestal gaat het dan om 1 graad hoger), ik dat uur ongeveer een verbruik heb van gemiddeld 0,35m3 gas.
0,35m3 gas zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met 2,8kwh.
Betekend dit nou theoretisch dat het zou kunnen lonen als ik een kacheltje aan zou hebben die minder dan 2800watt verbruikt? Als die de boel theoretisch ook met een graad kan verwarmen in dat uur tijd.
Dan ga ik er toch nog eens over nadenken