Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:30

Bij een oude meter loopt de meterstand gewoon nog echt terug als je zonnepanelen hebt. Betekent dat dan dat je tegen hetzelfde tarief teruglevert als dat je afneemt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:41

Ja :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:49

Maar bij een slimme meter ook zolang salderen nog kan

Dat teruglevertarief is pas bij overcapaciteit

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:14

secricible schreef:
Ja :D

Oh dat is mooi. Mijn moeder verbruikt hierdoor echt minimaal stroom. Op zonnige dagen zie je de meter weer teruglopen. Ik had ook al gezegd dat ze zoveel mogelijk elektrisch moet gaan verwarmen en geen gas moet gebruiken. Alleen voor warm water dan.
Ze verbruikt nu voor 25-30 euro in de maand, dat is echt superweinig. Totaal dus, ongeveer 15 euro gas en tientje aan stroom.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:31

En ze proberen je dan aan een slimme meter te krijgen door te zeggen dat een oude meter niet is gemaakt om terug te draaien. Daardoor zou het niet betrouwbaar zijn :+

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:17

Bij mijn ouders ook inderdaad. Maar ze kunnen je niet verplichten om een nieuwe meter te nemen dus die laten lekker de oude zitten zolang ie het goed doet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:20

Wij hebben ook zo lang mogelijk de oude Ferrarismeter gehouden, echt heerlijk om dat wieltje terug te zien draaien na installatie van je zonnepanelen *\o/*

Maar ik ga er vanuit dat zodra het salderen op de schop gaat, je gewoon verplicht wordt om in ieder geval een meter met 2 tellers te nemen. En dat je dan wel zal moeten als je nog stroom van het net af wilt nemen omdat ze anders gewoon weigeren te leveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:08

Wel even opletten met een oude meter; als je tussendoor je meterstanden doorgeeft bij wisseling van de tarieven dan wordt die teruglevering en de nieuwe tarieven als het goed is gewoon verrekend/gesaldeerd, maar als je het niet doorgeeft dan heb je kans dat je al je stroom die je uiteindelijk meer van het net afneemt dan dat je hebt teruggeleverd aan de hoogste prijs moet betalen omdat ze niet weten wat je meterstand was op het moment van de tariefwijziging. Of ze moeten gaan gokken, bv de helft van de rekening aan het oude tarief en de andere helft aan het nieuwe. Kan gunstig of ongunstig uitpakken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:56

Bij ons ging de oude meter vrij vlot kapot na installatie van de zonnepanelen. Geen idee of het verband het met, maar het gebeurde.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:43

Ik heb al zonnepanelen liggen (30 stuks) maar die zijn al een jaar of 8 oud.
Zag een mooie aanbieding voorbij komen, dus heb nieuwe panelen besteld. 560 wp full Black, 15 stuks.
Ze worden in Januari geleverd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:19

Dit is hier al een paar keer besproken maar door argumenten waar mijn collega's mee kwamen begin ik nu toch weer te twijfelen over een elektrische kachel voor in de woonkamer. Mijn eigen conclusie was maanden geleden dat dat in mijn geval denk ik niet veel zin heeft, aangezien ik ook geen zonnepanelen heb. Mijn woonkamer is ongeveer 25m3, de thermostaat staat op 17 graden, en ik zou een elektrisch kacheltje vooral gebruiken voor korte bursts wanneer ik het koud heb, om de ruimte even 1 of 2 graden warmer te krijgem. Heeft iemand hier een idee bij of in mijn geval een elektrische kachel financieel gezien enig voordeel heeft? Normaal zet ik de thermostaat een graad hoger als ik het koud krijg.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:02

Ik zou zeggen: reken het uit. Hoeveel gas je verbruikt om je ruimte een graad te verwarmen is natuurlijk afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is. Blijft het warm als de ruimte eenmaal warm is of koelt het snel weer af zodra je de thermostaat weer lager zet? Ik zou eens bijhouden hoeveel gas het je kost om een uur te verwarmen. En dan dat maal de prijs per m3. Datzelfde doe je met de elektrische kachel. Het verbruik per uur is te berekenen adh het wattage (hoe weet ik even niet :') ). En dat dan maal de prijs per kwh. Vervolgens kijken hoe lang je cv/elektrische kachel aan moet hebben om het een graad warmer te krijgen en dat verrekenen met de prijs per uur. Als de cv dat in een kwartier voor elkaar heeft, maar de elektrische kachel doet er een uur over maakt dat wel uit natuurlijk.

Als je alleen op de bank zit, zou ik trouwens eerder voor een elektrische deken gaan. Dan verwarm je direct je lichaam ipv de hele ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:24

ANWB is wel de traagste mbt het terugstorten van die hondernegentig euro...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:38

Liezel1 schreef:
Ik heb al zonnepanelen liggen (30 stuks) maar die zijn al een jaar of 8 oud.
Zag een mooie aanbieding voorbij komen, dus heb nieuwe panelen besteld. 560 wp full Black, 15 stuks.
Ze worden in Januari geleverd.

Zo jeetje, zijn ze nu al 560wp...? Die van ons zijn nog 250 denk ik..... waar heb je gekocht, als ik vragen mag...? En ga je die nieuwe er dan bij gebruiken, of in plaats van...? Wij twijfelen om de "oude" panelen op een minder gunstige plek op het huis te plaatsen, en dan nieuwe op hun huidige plek.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:08

Picopico schreef:
Ik zou zeggen: reken het uit. Hoeveel gas je verbruikt om je ruimte een graad te verwarmen is natuurlijk afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is. Blijft het warm als de ruimte eenmaal warm is of koelt het snel weer af zodra je de thermostaat weer lager zet? Ik zou eens bijhouden hoeveel gas het je kost om een uur te verwarmen. En dan dat maal de prijs per m3. Datzelfde doe je met de elektrische kachel. Het verbruik per uur is te berekenen adh het wattage (hoe weet ik even niet :') ). En dat dan maal de prijs per kwh. Vervolgens kijken hoe lang je cv/elektrische kachel aan moet hebben om het een graad warmer te krijgen en dat verrekenen met de prijs per uur. Als de cv dat in een kwartier voor elkaar heeft, maar de elektrische kachel doet er een uur over maakt dat wel uit natuurlijk.

Als je alleen op de bank zit, zou ik trouwens eerder voor een elektrische deken gaan. Dan verwarm je direct je lichaam ipv de hele ruimte.

Thanks, al met al denk ik dat ik het maar gewoon niet ga doen. Uitrekenen wat mijn verbruik precies is dat kan ik niet met de middelen die ik heb, dan moet ik daar producten als die p1 meter voor aanschaffen. Als ik dan ook nog de eventuele kachel moet aanschaffen dan is enig financiel voordeel voor dit jaar denk ik al op gegaan aan het kopen van producten. Over anderhalve maand gaat het prijsplafond in, het duurt gelukkig niet heel lang meer.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:48

@Telpeva,
1m3 gas heeft een energetische waarde van ong 10KW. Een cv ketel haalt daar ongeveer 85% rendement uit. Je zou dus kunnen stellen dat 1m3 gas gelijk staat aan 8 a 8,5 KW. Als jij 1m3 gas nodig hebt om jouw huis 1 uur lang 1 graad hoger te stoken, betekent dat, dat je dat 8 KW stroom kost met een elektrisch kacheltje (met een COP van 1). Als hoofdverwarming dus echt niet goedkoper. Zou je een klein elektrisch ventilator kacheltje aanschaffen om af en toe even aan te zetten om jezelf een beetje te verwarmen ( en dus niet de ruimte) en je bespaart daardoor op gas door je thermostaat niet hoger te zetten, zou het voordeliger kunnen zijn. Maar ook hier geldt: meten is weten. Hoeveel m3 gas bespaar je door de thermostaat op 17 te laten staan. Hoeveel watt is het kacheltje en hoe vaak en hoelang per uur zet je hem aan.
Het voordeel van verwarmen met warmtepompen (en airco) is de COP waarde van die apparaten. Als een airco een COP heeft van 4, “maakt” hij van 1 KW 4 KW onder gunstige omstandigheden. Even simpel uitgelegd.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:00

Kun je niet de meterstand controleren en opschrijven, verwarming aan doen en een uur later weer kijken? Ondertussen geen warm water gebruiken natuurlijk. Ik heb ook geen app of p1 meter, maar zo kan ik het toch een beetje zien.
Een rondje google geeft dat voor een ruimte van 25 m2 je een elektrische kachel van zeker 2500 watt nodig hebt. Dat komt dus neer op 2,5 kwh (per uur dus).

Weet je nog niet hoe snel de ruimte verwarmd wordt, maar in elk geval wel wat per uur goedkoper is.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:01

Nielojram schreef:
ANWB is wel de traagste mbt het terugstorten van die hondernegentig euro...

Ik heb het ook nog niet ontvangen (budget energie). Maar ik heb deze maand ook nog niet betaald :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:31

Als ik naar mijn verbruik per uur kijk in de app van mijn leverancier dan kan ik wel zien dat het per keer dat ik bewust de verwarming aan laat slaan (meestal gaat het dan om 1 graad hoger), ik dat uur ongeveer een verbruik heb van gemiddeld 0,35m3 gas.
0,35m3 gas zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met 2,8kwh.

Betekend dit nou theoretisch dat het zou kunnen lonen als ik een kacheltje aan zou hebben die minder dan 2800watt verbruikt? Als die de boel theoretisch ook met een graad kan verwarmen in dat uur tijd.

Dan ga ik er toch nog eens over nadenken

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:04

Telpeva,
2,8 KW stroomx0,40prijsplafond=1,12
0,35 gasx1,45 prijsplafond=0,51.
Uiteraard zal het meer gas kosten als het kouder wordt.
Met minder capaciteit kachel, krijg je het niet warm genoeg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:22

Telpeva schreef:
Als ik naar mijn verbruik per uur kijk in de app van mijn leverancier dan kan ik wel zien dat het per keer dat ik bewust de verwarming aan laat slaan (meestal gaat het dan om 1 graad hoger), ik dat uur ongeveer een verbruik heb van gemiddeld 0,35m3 gas.
0,35m3 gas zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met 2,8kwh.

Betekend dit nou theoretisch dat het zou kunnen lonen als ik een kacheltje aan zou hebben die minder dan 2800watt verbruikt? Als die de boel theoretisch ook met een graad kan verwarmen in dat uur tijd.

Dan ga ik er toch nog eens over nadenken

Ik zou zelf eerder kiezen voor zoiets:
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-warmt ... B77ED14494

Is 100watt als je hem een uur aan zet. Ik doe hem vaak een kwartiertje op stand 1 en dan ben ik weer warm.
Ik draag hem onder mijn Unique living hoody, dan is ‘t voor de warmte niet eens nodig.
Die hoody woon ik ongeveer in.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 00:11

Nog 3 dagen en dan loopt mijn contract af. Nog steeds geen nieuwe mail met nieuwe tarieven. Weet iemand hoever dit van te voren moet worden gecommuniceerd?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 01:06

Purny

Mijn contract loopt 15 jan af.
Kreeg donderdag mail van Essent
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 01:15

Thanks voor jullie advies! Dan koop ik in elk geval geen kachel erbij :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:19

Volgens mij moeten nieuwe tarieven altijd 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden.
Kun je het online ook niet terug vinden?