Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:23

Hutcherson schreef:
Ik heb soms het idee dat de makelaar de vraagprijs bewust laag inzet en dat er een afspraak is dat ze bv 10% van de overwaarde (dus wat nog bovenop de vraagprijs geboden wordt) krijgen.
Ik heb dat wel eens gelezen, weet niet of dat nog gebeurt of dat dat vrij standaard is. Maar ik vind het een nasty spelletje.

Wij hebben zo’n afspraak met onze makelaar gemaakt. Soort van. Alleen de vraagprijs was bij ons al redelijk hoog. We hebben wel extra verdiensten met overbieden afgesproken. Krijg je als verkopende partij toch meer waar voor je geld (denk ik). Maar die discussie is hier al eens eerder gevoerd.

Zonnetje81

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 23:04

Alsof een makelaar alles in de hand heeft? Was dat maar waar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:48

Ik kom hier even meelezen!

ons huis komt eind van de week in de verkoop. Nu, as we speak, worden de verkoopfoto's gemaakt voor Funda.
Maar man man man, wat een werk om een huis "verkoop foto klaar" te maken zeg 8)7

Zometeen als de fotograaf weg is heb ik er ook nog een flinke kus aan om "alles" weer op zn plek te zetten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:40

Ik vond het vreselijk en ik woonde alleen en mijn vriend zat in het buitenland, die kon geen rotzooi maken. Valt vies tegen een huis verkopen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:14

Wij hadden twee woningen min of meer tegelijk om klaar te maken voor de fotograaf en bezichtigingen. Slopend. Ook omdat in de tussentijd de nieuwe woning ook overgedragen werd en daar een vele malen grotere verbouwing achterweg kwam dan bedoeld. Gelukkig mochten wij al wel spullen uit onze oude woningen, alvast neerzetten in het nieuwe huis (heeft veel opslagruimte). Dat scheelde wel in het gesjouw. En mijn huis werd tussen de foto’s en de bezichtigingen al niet meer echt bewoond. Dat scheelde opruimen van te voren. Maar al met al heb ik nog wel een paar maanden nodig om bij te komen (vooral ook omdat de verbouwing voorlopig niet klaar is en ik het lastig vind om mijn rust te pakken als ik vrij ben. Er is nog zoveel te diepen)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:01

Ik heb 2 huizen verkoopklaar gemaakt in een 3 maanden tijd, zelf de verkoop gedaan, 1 villa inboedel naar de opslag, boerderij gekocht tussen de verkoop van de 2 huizen door.
In de boerderij nog 4 maanden zelf geklust en alles verhuist... daarna was ik dood :=

Ik ben woon alleen, mijn broer heeft meegeholpen, maar die was herstellende van een jaar chemotherapie.
Dus daar kon ik niet veel van verlangen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:06

Pittig hoor Listiglistje! Hoe is het nu in je boerderij?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:28

Charaz schreef:
Pittig hoor Listiglistje! Hoe is het nu in je boerderij?

De boerderij is voor 95% gereed!
1 schuur /garage is al opgeruimd.
1 schuur moet nog en in mei wordt er een dierenweide aangelegd voor wat geitjes/kippen.

Vorige maand heb ik de wei aangepast, stal geplaatst en er staat nu een haflinger :D
Ik heb ook nog 3 friezen van de buurman op mijn wei lopen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:20

En voor de ontspanning rijd je een rondje door het bos op de Haflinger?
Of is het niet zo n feest?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:27

Hier een tegenvaller. Het huis waarover we allevier erg enthousiast waren en wat dus geschikt is voor dubbele bewoning/nu ook zo wordt gebruikt: dat mag niet. Bestemmingsplan laat het niet toe. En ja, het wordt nu al jaren gedoogd en de makelaar zegt “geen probleem joh”, maar ik vind dit toch wel een flink punt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:28

@listigliesje: jij hebt flink gebuffeld zeg! Kan me voorstellen dat je even door je hoefjes zakte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:32

chevax schreef:
Hier een tegenvaller. Het huis waarover we allevier erg enthousiast waren en wat dus geschikt is voor dubbele bewoning/nu ook zo wordt gebruikt: dat mag niet. Bestemmingsplan laat het niet toe. En ja, het wordt nu al jaren gedoogd en de makelaar zegt “geen probleem joh”, maar ik vind dit toch wel een flink punt.

Aaah wat balen :\. Kan het bestemmingsplan gewijzigd? Of zit je daar ivm de kosten niet op te wachten?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:59

_San87_ schreef:
chevax schreef:

Aaah wat balen :. Kan het bestemmingsplan gewijzigd? Of zit je daar ivm de kosten niet op te wachten?

Mijn ervaring is dat het wijzigen van een bestemmingsplan jaren duurt....
Dan kan je beter nagaan bij de gemeente hoe hun gedoog beleid is en of er een officiële splitsing kan plaatsvinden op het object

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:11

Jep dat is een lange adem.. wij wachten inmiddels al meer dan een jaar. En het gaat sowieso nog een jaar duren.

En ondertussen kelderen de prijzen verder naar beneden -O-

Bij ons gaat het om agrarisch naar woonbestemming.
Je zou zeggen dat ze dat nu toe zouden juichen :=
Maar helaas.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 06:12

Alja schreef:
En voor de ontspanning rijd je een rondje door het bos op de Haflinger?
Of is het niet zo n feest?

Is een gepensioneerde van 25 en maar 1,36 stokmaat, dus daar kruip ik echt niet op :+

Balen Chevax :\ moeilijk vinden zulke objecten wat helmaal naar je zin is en wat qua regelgeving past.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:53

We hebben al wat info ingewonnen en een aanvraag wijziging bestemmingsplan zal niks helpen. Nu heeft de makelaar wel dingen onderzocht, na onze opmerking hierover, en blijkt dat de verkopers 10 jaar geleden het al bij de gemeente aanvroegen. Zonder resultaat. Zij hebben toen gekozen om de gok te nemen. En ja, ik denk ook dat het voor een gemeente moeilijk te bewijzen is waar je ‘s nachts slaapt, maar misschien wordt er iemand wakker bij een nieuwe inschrijving daar en komt er toch gedonder van. Volgens de makelaar is het zo dat je van de 7 nachten in een week er 6 daar mag slapen en de 7de niet. Maar goed, de prijs is gebaseerd op dubbele bewoning en daarvoor wilden wij het ook kopen. Als ik nu iets koop waarvan ik weet dat dat niet is toegestaan, zit ik daar bij ooit een eventuele verkoop ook weer mee.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:54

Saul schreef:
Jep dat is een lange adem.. wij wachten inmiddels al meer dan een jaar. En het gaat sowieso nog een jaar duren.

En ondertussen kelderen de prijzen verder naar beneden -O-

Bij ons gaat het om agrarisch naar woonbestemming.
Je zou zeggen dat ze dat nu toe zouden juichen :=
Maar helaas.

Das ook wel erg zuur zeg, zo lang wachten en indd in deze veranderende markt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:05

Ja echt ellende. Heb er enorm slecht van geslapen.

Want niet alleen de huizenprijzen kelderen (het andere huis is van familie dus niet duur in aanschaf maar je zit natuurlijk wel met regels.
Ze mogen hun huis ook niet voor een euro weg doen natuurlijk.

Maarja er moet de wereld aan vertimmerd worden en dat wordt ook alsmaar duurder.

Pff bij jullie ook lastig hoor.
Ook in dat geval zou je zeggen dat de gemeente dat juist toejuicht. Scheelt toch woonruimte lijkt mij.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:38

chevax schreef:
We hebben al wat info ingewonnen en een aanvraag wijziging bestemmingsplan zal niks helpen. Nu heeft de makelaar wel dingen onderzocht, na onze opmerking hierover, en blijkt dat de verkopers 10 jaar geleden het al bij de gemeente aanvroegen. Zonder resultaat. Zij hebben toen gekozen om de gok te nemen. En ja, ik denk ook dat het voor een gemeente moeilijk te bewijzen is waar je ‘s nachts slaapt, maar misschien wordt er iemand wakker bij een nieuwe inschrijving daar en komt er toch gedonder van. Volgens de makelaar is het zo dat je van de 7 nachten in een week er 6 daar mag slapen en de 7de niet. Maar goed, de prijs is gebaseerd op dubbele bewoning en daarvoor wilden wij het ook kopen. Als ik nu iets koop waarvan ik weet dat dat niet is toegestaan, zit ik daar bij ooit een eventuele verkoop ook weer mee.

Maar het zijn ook echt twee losse huizen? Waarop op één dan geen woonbestemming zit? Mantelzorg een optie? Want dat kan vergunningsvrij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:41

Saul schreef:
Ja echt ellende. Heb er enorm slecht van geslapen.

Want niet alleen de huizenprijzen kelderen (het andere huis is van familie dus niet duur in aanschaf maar je zit natuurlijk wel met regels.
Ze mogen hun huis ook niet voor een euro weg doen natuurlijk.

Maarja er moet de wereld aan vertimmerd worden en dat wordt ook alsmaar duurder.

Pff bij jullie ook lastig hoor.
Ook in dat geval zou je zeggen dat de gemeente dat juist toejuicht. Scheelt toch woonruimte lijkt mij.

Zeeuws-Vlaanderen loopt leeg, daar promoten ze het samenvoegen van bestaande huizen met subsidies.

Jouw situatie is wel echt klote, zeg :\. Hopelijk sneller antwoord dan nog een jaar wachten, damn.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:43

Mantelzorg heeft vaak ook veel aanvullende voorwaarden, vaak als de zorgbehoevende overlijdt mag het al niet meer als woning gebruikt worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:53

Balen zeg Chevax! Maar als ik me goed herinner stond dit huis ook geadverteerd op Funda met gastenverblijf en niet zozeer permanente bewoning van het 2de verblijf?
Ik vond het zo'n schattig huisje. <3

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:20

veerledec schreef:
chevax schreef:

Maar het zijn ook echt twee losse huizen? Waarop op één dan geen woonbestemming zit? Mantelzorg een optie? Want dat kan vergunningsvrij.

Ja, het zijn indd twee aparte woningen: een woonhuis en een schuur verbouwd tot woning. Mantelzorgwoning vraagt heel veel regelwerk plus jaarlijkse evaluatie. Je bent volgens de regels verplicht om de mantelzorgwoning te ontmantelen mocht de indicatie aflopen. Nu is het hier met een WLZ-indicatie in het gezin wel te regelen, dat scheelt al. Maar die vrijstelling krijg je niet zomaar, moet een heel leger “experts” zich mee bemoeien. Ook gelden er regels voor de indeling/inrichting. Tenminste, zo is het me verteld toen ik ernaar informeerde.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:22

Neonlight schreef:
Balen zeg Chevax! Maar als ik me goed herinner stond dit huis ook geadverteerd op Funda met gastenverblijf en niet zozeer permanente bewoning van het 2de verblijf?
Ik vond het zo'n schattig huisje. <3

In de kenmerken staat/stond wel dubbele bewoning en dat was ook echt ons doel, dat wist de makelaar. Hij heeft ook extra benadrukt dat dit object perfect bij ons past. Maar goed, het is zoals het is en we moeten kijken of we bereid zijn het risico te nemen. Maar een domper is het wel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:23

Urona447 schreef:
Mantelzorg heeft vaak ook veel aanvullende voorwaarden, vaak als de zorgbehoevende overlijdt mag het al niet meer als woning gebruikt worden.

Dit dus.