Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:20

Wat balen Rinske! Fijn dat bericht zo het weekend in... -O-

En nu? Betekent lastig niet mogelijk? Of lastig als in “het is te doen, maar het wordt niet makkelijk”? Is het probleem misschien de overwaarde van het huidige huis dat je niet mag gebruiken/meerekenen in je nieuwe hypotheek zolang het niet verkocht is? Woon je in een gebied waarin huizen nu heel snel verkopen? Want dan zou je wellicht het huidige huis heel snel te koop kunnen zetten (mits je dan zeker weet dat je de nieuwe hypotheek krijgt anders heb je niets...)

Wij hebben ons huis pas te koop gezet rond de tijd dat we de hypotheek aanvraag deden voor ons nieuwe huis. Wij zijn niet afhankelijk van een bedrag daaruit dat meegerekend moet worden in de nieuwe hypotheek. Maar wonen ook in een gebied waar de huizen niet zo snel verkopen als in de grote steden. Maar dat werd gelukkig geaccepteerd.

De koper van ons huidige huis is een ander verhaal... Die heeft z’n hypotheek niet rond gekregen voor het aflopen van zijn ontbindende voorwaarden. Iets met vorig huis dat verkocht is maar waar een schuld over blijft die gedicht moeten worden met beleggingspotjes die vrijkomen als de hypotheek (grotendeels) wordt ingelost. De bankgarantie is wel door zijn hypotheker afgegeven bij de notaris, dus die is er blijkbaar van overtuigd dat het (vlak voor overdracht) toch goed komt met de hypotheek....

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:47

Wat vervelend Rinske! Betekend het nu ook al einde verhaal voor de financiering? Of nog niet definitief?

Ik krijg echt de zenuwen van al deze berichten. Afhankelijk zijn van het oordeel van een ander is niet fijn.

Gister weer een huis bekeken. Huis is geweldig mooi maar de buurt vinden we een stuk minder. En er zijn echt 50 mensen geïnteresseerd in dat huis. Denk dat we die laten schieten. Die van woensdag in ons nieuwe zoekgebied beviel ons beter. Dus daar gaan we een bod op uitbrengen alleen nog steeds in dubio hoe hoog we moeten en willen inzetten. Komende dinsdag ook weer vast een nieuwe bezichtiging gepland voor weer een ander huis mocht het weer eens niet doorgaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:50

Rinske schreef:
En ja hoor, ineens doen ze moeilijk over de hypotheek.

Ik vraag me echt af hoe andere mensen dit doen. Er zijn toch wel meer mensen die hun huis pas verkopen als ze hun nieuwe hypotheek rond hebben?? Dadelijk is het enige wat we nog hebben een caravan voor twee personen....

Ja. Wij. We krijgen een overbruggingskrediet voor de tijd dat de nieuwe hypo al in gaat maar het huis nog niet verkocht is.

We kopen nieuwbouw, moeten 23 september de grond gaan kopen. Dus dan begint de rente te lopen en een deel van de aflossing.

Ons huis gaan we pas volgend jaar lente-zomer in de verkoop zetten.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:00

Ja hoor, wij hebben ook eerst huis gekocht en hypotheek geregeld en daarna pas ons oude huis te koop gezet. Ik vond het ook best een gekke gedachte dat we toen dus een paar maanden aan twee hypotheken vastzaten voor een bedrag waar we never nooit één hypotheek voor hadden kunnen krijgen.
Maar goed, dat ging eigenlijk allemaal heel erg soepel, mede dankzij een hele fijne meedenkende hypotheekadviseur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:59

Hier ook gewoon gekocht zonder huis te hebben verkocht. Dat is ook geen keuze eigenlijk. Huizen worden zo snel verkocht en het is zo moeilijk te kopen, dat voor dat je het weet je inderdaad in die caravan moet :+

Enorm balen Rinske. Ik zit ook te stoeien met mijn hypotheek adviseur hoor. Dat is meer omdat ik een fikse overwaarde houd op de nieuwe woning en dat ik een aflossingsvrije hypotheek wil, zodat ik als ik nog wat wil verbouwen dat zelf kan regelen op mijn manier. Dus geen bouwdepot. Die aflossingsvrije is dan ook niet aftrekbaar van de belasting maar met een rente van 1.35 of zoiets is dat toch vrijwel niets. Maar als je wel een flinke overwaarde heb snappen ze ook niet want ze zijn gewend juist te rekenen met minder overwaarde.
Dus snap ook niet dat het zo stroef bij mij loopt maar heb dat vaker gehad. Vorig jaar toen ik mijn huidige woning kocht ook totaal onbegrip dat ik de waarborgsom zo wilde betalen en niet via de bank >;) :roll:

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:07

Als ik eens mee moet denken met mensen die in de knoei komen met de hypotheek: PB gerust. Ik heb ondertussen aardig wat ervaring in (complexe) oplossingen :)

Hopelijk komt het allemaal goed!

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:23

Pff wat spannend met die hypotheken! :(:)

Ik heb vanochtend 2 huizen bezichtigd, de eerste was echt leuk! Wel wat gedateerd, maar alles wel netjes en schoon dus verbouwingen zouden altijd later nog kunnen. De tweede was echt een kluswoning, veel kleiner ook, was ook echt lastig wat leuks van te maken eigenlijk. Daarnaast was het niet normaal druk, er waren 3 bezichtigingen tegelijk bezig! De ene moest de tuin in, de ander de woonkamer en de ander boven en buiten stond een hele wachtrij echt niet normaal meer....

Net een bod gedaan op de eerste woning!! :D nu in spanning afwachten, hoor het denk ik maandag pas hoe en wat. Ik ben de tweede die bezichtigd en er lag al een bod. Woensdag en donderdag staan ook de hele dag bezichtigingen gepland, maar ze gaan even kijken wat ze daarmee gaan doen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:15

Elinexx schreef:
Pff wat spannend met die hypotheken! :(:)

Ik heb vanochtend 2 huizen bezichtigd, de eerste was echt leuk! Wel wat gedateerd, maar alles wel netjes en schoon dus verbouwingen zouden altijd later nog kunnen. De tweede was echt een kluswoning, veel kleiner ook, was ook echt lastig wat leuks van te maken eigenlijk. Daarnaast was het niet normaal druk, er waren 3 bezichtigingen tegelijk bezig! De ene moest de tuin in, de ander de woonkamer en de ander boven en buiten stond een hele wachtrij echt niet normaal meer....

Net een bod gedaan op de eerste woning!! :D nu in spanning afwachten, hoor het denk ik maandag pas hoe en wat. Ik ben de tweede die bezichtigd en er lag al een bod. Woensdag en donderdag staan ook de hele dag bezichtigingen gepland, maar ze gaan even kijken wat ze daarmee gaan doen.

Klinkt wel heel druk! Hopelijk lukt het. Succes met je bod! Duimen draaien nu. :) Het is inderdaad in een treintje door het huis in. Je hebt 30 minuten en daarna belt de volgende al aan. Toch altijd wel een deprimerend moment als je de andere kijkers dan ziet. Pfff. Welk gebied zoek je?

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:22

Ja we mochten zelfs maar maximaal 10 minuten binnen blijven, normaal is het een kwartiertje. En moesten de makelaar dus delen met 2 andere bezoekers :')
Dankje! Hoop dat het wat wordt inderdaad, spannend :j
Ik zoek in de omgeving van Eindhoven, liefst Eindhoven zelf maar dat is echt een gekkenwerk, dus omliggende dorpen of bijvoorbeeld Helmond ook prima, maar daar gaan er ook veel naartoe nu

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:38

Dat het daar ook zo erg is. Klinkt een beetje als Amsterdam bijna. :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:07

@BeauMirthe top! Wat fijn!
@Elinexx Rotterdamse toestanden daar :oo ik hoop dat je bod wordt geaccepteerd :j

Ik heb me vorig jaar echt rot gezocht naar een woning met buitenruimte en 2 slaapkamers dichtbij mijn ex en een veilige buurt. Ben toen bij wel 20 woningen wezen kijken denk 5x een bod gedaan, niets lukte. Kon vaak niet eens meer kijken. Was echt ten einde raad toen ik mijn huidige woning eindelijk kon kopen.

En nu voor deze woning zat op eens alles mee. Maar nog wel dus mijn eigen woning verkopen. Vind dat ook wel erg spannend. Ben nu alvast maar erg gaan opruimen, en in dozen doen wat ik niet vaak nodig heb of wat gewoon ergens staat te staan. Dan staan er minder spullen, toont toch altijd beter.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:20

Ons huis is al 3 maanden verkocht onder voorbehoud en onze kopers hebben op de valreep “niet weten te voldoen” aan de voorwaarden -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:20

Jeetje wat ontzettend ruk zeg :oo >;) voor zoiets ben ik ook zo bang. Het is zo'n gekkenhuis op de woningmarkt dat mensen volgens mij toch op het randje gaan zitten op enig moment van wat mogelijk is. En dan hoeft er natuurlijk met iets te gebeuren waardoor het niet meer lukt -O-

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:31

Ik geloof dat het hier in Assen wel meevalt, huizen gaan op zich wel redelijk snel, maar het extreme overbieden en de wachtlijsten heb je volgens mij niet echt.

Alleen een beetje jammer dat de huizen die ik leuk vind in de verkeerde wijk staan. Wij willen als alles zo doorgaat volgend jaar of over 2 jaar gaan kopen, maar vind het wel leuk om alvast te neuzen wat er mogelijk is binnen ons budget.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:13

Change03 schreef:
Ons huis is al 3 maanden verkocht onder voorbehoud en onze kopers hebben op de valreep “niet weten te voldoen” aan de voorwaarden -O-

Ai dat is zuur. Was het zo'n onlogisch bod wat ze hebben gedaan? Ik bespreek elk bod tot nu toe even met de hypotheekadviseur. Is nooit 100% garantie maar zegt toch wel iets. Ik weet wat onze max is en ga er niet overheen.

Moet je huis nu opnieuw te koop? Snap dat het wel balen is zeg. Misschien volgende keer iemand accepteren waarbij kans op financiering groter is? Al weet je ook niet alles van tevoren natuurlijk... Succes! Rare tijden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:14

Berdien schreef:
Als ik eens mee moet denken met mensen die in de knoei komen met de hypotheek: PB gerust. Ik heb ondertussen aardig wat ervaring in (complexe) oplossingen :)

Hopelijk komt het allemaal goed!

Pb gestuurd := . Lief dat je even wil meekijken!

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:30

Yipee schreef:
Change03 schreef:

Ai dat is zuur. Was het zo'n onlogisch bod wat ze hebben gedaan? Ik bespreek elk bod tot nu toe even met de hypotheekadviseur. Is nooit 100% garantie maar zegt toch wel iets. Ik weet wat onze max is en ga er niet overheen.

Moet je huis nu opnieuw te koop? Snap dat het wel balen is zeg. Misschien volgende keer iemand accepteren waarbij kans op financiering groter is? Al weet je ook niet alles van tevoren natuurlijk... Succes! Rare tijden.

Ze hebben het echt smerig gespeeld. Ze hebben een realistisch bod gedaan met één ontbindende voorwaarde en dat was voorbehoud verkoop eigen woning. Hun woning is al enkele weken verkocht onder voorbehoud en ze hebben zelf het verzoek ingediend de voorwaarden te verlengen. Herhaaldelijk gezegd dat ze het nog steeds erg graag wouden kopen etc. Afgelopen week hebben ze aangegeven dat ze ineens niet meer wouden verlengen, en dus hun eigen woning niet onvoorwaardelijk verkocht hebben voor de afgesproken datum....

Nu zijn mijn ex en ik uit elkaar en ga ik naar mogelijkheden kijken of ik het misschien kan houden. Anders moet het inderdaad terug de verkoop in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:27

@Change wat een rotsituatie. Helemaal omdat je zo te lezen verkoop ook doet ivm scheiding. Sterkte met dat hele proces. Besef wel dat dit (een koper waarbij dit gebeurt) niet de normale situatie is, jullie hebben gewoon echt pech.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:22

VanHuisUit schreef:
@Change wat een rotsituatie. Helemaal omdat je zo te lezen verkoop ook doet ivm scheiding. Sterkte met dat hele proces. Besef wel dat dit (een koper waarbij dit gebeurt) niet de normale situatie is, jullie hebben gewoon echt pech.

Dankjewel! Het is idd een hele uitzonderlijke situatie. Heel spijtig om te ervaren dat mensen zo met anderen omgaan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:36

Change03 schreef:
VanHuisUit schreef:

Dankjewel! Het is idd een hele uitzonderlijke situatie. Heel spijtig om te ervaren dat mensen zo met anderen omgaan.

Echt jammer om te horen ja! Het lijkt mij ook vrij uitzonderlijk. Kan het mijzelf ook nauwelijks voorstellen. Hoop dat alles uiteindelijk rond komt. Ook als het andere kopers zijn hopelijk wel serieuze mensen.

Wij hebben vandaag weer een bod uitgebracht. Best een stuk boven de vraagprijs. Ben heel benieuwd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:50

Al een paar pagina's meegelezen en nu toch een vraag.
Binnen hoeveel tijd verwachten jullie reactie op een bod?

Het verhaal: wij hebben ons huis te koop, was binnen 2 weken verkocht tot bleek dat de koper eind van t jaar z'n baan kwijt is en dus geen werkgeversverklaring kreeg en t hele verhaal niet door ging.
Nu afgelopen vrijdag middag weer een bod gekregen, maar ook nog iemand die voor een 2e keer wil komen kijken met aankoopmakelaar (woensdag) en nog een nieuwe aanvraag voor een bezichtiging. Deze willen we dus zeker de kans geven, maar wil ook de mensen van t bod niet te lang laten wachten op reactie.
Kortom wat zouden jullie doen/reageren in dit geval?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:04

WillemYntJee schreef:

Het verhaal: wij hebben ons huis te koop, was binnen 2 weken verkocht tot bleek dat de koper eind van t jaar z'n baan kwijt is en dus geen werkgeversverklaring kreeg en t hele verhaal niet door ging.
Nu afgelopen vrijdag middag weer een bod gekregen, maar ook nog iemand die voor een 2e keer wil komen kijken met aankoopmakelaar (woensdag) en nog een nieuwe aanvraag voor een bezichtiging. Deze willen we dus zeker de kans geven, maar wil ook de mensen van t bod niet te lang laten wachten op reactie.

Ik zou overleggen met je verkoop makelaar.
Hij weet wat voor mensen je huis bekijken en kan je daar vaak goed advies in geven

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:40

Daar gaat iedereen anders mee om. Wij hebben op een huis geboden en daar lieten ze weten eerst andere bezichtigingen af te wachten voor ze iets lieten weten aan ons. Maar we hebben ook wel gehad dat ten tijde van de onderhandelingen alle bezichtigingen stop werden gezet.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:22

WillemYntJee schreef:

Inderdaad in overleg met je makelaar, daar betaal je hem/haar uiteindelijk voor om je hierin te laten adviseren :j Degene wat jullie huis graag voor een 2de keer willen komen bekijken hebben wellicht twijfel dus ik zou de nieuwe aanvraag zeker niet laten schieten.

Yipee schreef:
Echt jammer om te horen ja! Het lijkt mij ook vrij uitzonderlijk. Kan het mijzelf ook nauwelijks voorstellen. Hoop dat alles uiteindelijk rond komt. Ook als het andere kopers zijn hopelijk wel serieuze mensen.

Wij hebben vandaag weer een bod uitgebracht. Best een stuk boven de vraagprijs. Ben heel benieuwd.

Uitzonderlijk is het zeker. Onze makelaar vond het zo vervelend en heeft 100 maal excuses aangeboden, terwijl hij er echt niks aan kan doen. We zijn allemaal bespeeld...

Ik hoop voor nu dat ik het zelf kan houden. Scheelt mij het verhuizen en dan heb ik tenminste een koophuis. In mijn budget is het lastig om iets te vinden wat passend, dichtbij en af is. Dit huis kan ik enkel behouden vanwege de NHG, anders was deze vraagprijs bij lange na niet haalbaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:35

Change, maar wat hebben ze dan smerig gespeeld volgens jullie? Want voorbehoud verkoop eigen woning is toch een duidelijk voorbehoud? En ook logisch dat ze dat verlengen ?
Ik vat hem niet zo geloof ik.